Tips til Billig kabler som er like god som dyre HI-END.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men hvorfor så stor kabel dimisjon til ett/to element, som er passe dimisjon til å bruke på å forsyne anlegget i bilen som har 12-14Volt?
    Jeg regnet litt på det for noen sider tilbake i tråden, men det er vanskelig å se at det gir noen nevneverdig forbedring i frekvensgang med normale høyttalere og kabelstrekk å gå opp fra f eks 2,5 mm2 til 4, 6, 16 eller 32 for den del. Kabelen kommer i serie med høyttalerelementets DC-motstand på kanskje 5 ohm for et 8-ohms element, med forsterkerens utgangsimpedans på 0,01 ohm eller så, og med hva som nå enn er i delefilteret - ofte en effektmotstand eller fem for å dempe ned diskant og mellomtone i forhold til bassene og noen seriekoblede spoler med flere meter kobbertråd i lavpassfiltrene. Seriemotstanden i høyttalerkabelen har betydning, men man kommer fort til det punktet hvor den nærmer seg null sammenlignet med alt annet. Min tommelfingerregel er at hvis avvikene er mindre enn virkningen av at temperaturen i lytterommet endrer seg med en grad Celsius er det kanskje ikke så mye å stresse med.

    På den andre siden: Kobber er billig, tverrsnitt skader ikke, og larkus-kablene ser kule ut. Selv har jeg nok også en sju-åtte ganger grovere tverrsnitt på høyttalerkablingen enn strengt tatt nødvendig.
     
    Sist redigert:

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Som ved blindlytting,utrolig høy strykprosent.Hva med Master of Cable

    https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/mat-og-drikke/2017/09/24/195333707/vinmesteren


    Aina Mee Myhre klarte blindsmakingen. Hun besto også fem teoretiske eksamener innen ulike vintemaer i 2016, og skrev i våres en masteroppgave. Nylig fikk hun vite at hun hadde bestått studiet, og kunne kalle seg Master of Wine


    Tenk deg at du sitter med 12 vinflasker foran deg, og via en blindsmaking blir bedt om å besvare spørsmål om druetyper, vinens opprinnelse (område og land), årgang, alkoholprosent og produksjonsmetode. Du må begrunne svarene dine, og får 11 minutter på hver vin. Denne øvelsen må du gjøre tre ganger, altså med 36 ulike viner. Og svarene bør være riktige, for ellers er du ute.
    Det kan jeg, som kjenner flere, godt tenke meg ja. En vinsmaker analyserer etter parametre som salt, søtt, surt og bittert, umami, lengde, farge, smakskurve. Ut fra dette kan man si noe om druetype, område, alder, mm.
    Pris er IKKE en parameter, heller ikke divine inspiration.

    Hva er parameterne for kabler?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Neida. Kan leveres med maskinkabel 4 leder ikke 3 som på bildet og koble 2+2 + jord og det funker. Prisen er nå gått opp til 100k. Må ha betalt for kompetansen må vite.
    Holder ikke det kan jeg levere dobbeltkonverterende strømforsyninger med utgangsimpedans mye lavere enn nettet og dynamisk og momentan fyll kondensatorene umiddelbart fra 150k til 1000k.

    Vis vedlegget 458943
    Kræmt..
    Skal de ikke være i blå? Rød er 400V
    Synes du ikke den er mye finere i rød da og i tillegg passer den jo excellent inn i hyperiet her på Høyttalerkassen. Ser Fancy ut = spiller bedre.

    Pluggen mv koster ca NOK 49 på BT og kablen 15-30 kr meteren?

    Det er ikke tilfeldig at 5 leder versjonwn (400v) er vist, da kan man koble dobbelt opp med ledere (kall det gjerne + og - selv om det er AC) en på hver pinne, halvere strømmen og doble kapasitet og kontaktflate og som det synes er det mange ganger større og bedre kontakflate for disse pinnene enn hva man kaster bort 10 000 vis på i kabler, plugger, tullefilter osv. Dette er nær gratis og bedre kan det knapt bli. :)
    Dette er faktisk viktig: I en nødssituasjon som f.eks brann eller annet, skal redningspersonell og andre skille enkelt 230V og 400Volt, derav rød farge på 400Volt.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Men hvorfor så stor kabel dimisjon til ett/to element, som er passe dimisjon til å bruke på å forsyne anlegget i bilen som har 12-14Volt?
    Jeg regnet litt på det for noen sider tilbake i tråden, men det er vanskelig å se at det gir noen nevneverdig forbedring i frekvensgang med normale høyttalere og kabelstrekk å gå opp fra f eks 2,5 mm2 til 4, 6, 16 eller 32 for den del. Kabelen kommer i serie med høyttalerelementets DC-motstand på kanskje 5 ohm for et 8-ohms element, med forsterkerens utgangsimpedans på 0,01 ohm eller så, og med hva som nå enn er i delefilteret - ofte en effektmotstand eller fem for å dempe ned diskant og mellomtone i forhold til bassene og noen seriekoblede spoler med flere meter kobbertråd i lavpassfiltrene. Seriemotstanden i høyttalerkabelen har betydning, men man kommer fort til det punktet hvor den nærmer seg null sammenlignet med alt annet. Min tommelfingerregel er at hvis avvikene er mindre enn virkningen av at temperaturen i lytterommet endrer seg med en grad Celsius er det kanskje ikke så mye å stresse med.

    På den andre siden: Kobber er billig, tverrsnitt skader ikke, og larkus-kablene ser kule ut. Selv har jeg nok også en sju-åtte ganger grovere tverrsnitt på høyttalerkablingen enn strengt tatt nødvendig.
    Men er det hørbart? Tydeligvis bare å sno seg unna et svar siden det gjelder billig kabler?
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Neida. Kan leveres med maskinkabel 4 leder ikke 3 som på bildet og koble 2+2 + jord og det funker. Prisen er nå gått opp til 100k. Må ha betalt for kompetansen må vite.
    Holder ikke det kan jeg levere dobbeltkonverterende strømforsyninger med utgangsimpedans mye lavere enn nettet og dynamisk og momentan fyll kondensatorene umiddelbart fra 150k til 1000k.

    Vis vedlegget 458943
    Kræmt..
    Skal de ikke være i blå? Rød er 400V
    Synes du ikke den er mye finere i rød da og i tillegg passer den jo excellent inn i hyperiet her på Høyttalerkassen. Ser Fancy ut = spiller bedre.

    Pluggen mv koster ca NOK 49 på BT og kablen 15-30 kr meteren?

    Det er ikke tilfeldig at 5 leder versjonwn (400v) er vist, da kan man koble dobbelt opp med ledere (kall det gjerne + og - selv om det er AC) en på hver pinne, halvere strømmen og doble kapasitet og kontaktflate og som det synes er det mange ganger større og bedre kontakflate for disse pinnene enn hva man kaster bort 10 000 vis på i kabler, plugger, tullefilter osv. Dette er nær gratis og bedre kan det knapt bli. :)
    Dette er faktisk viktig: I en nødssituasjon som f.eks brann eller annet, skal redningspersonell og andre skille enkelt 230V og 400Volt, derav rød farge på 400Volt.
    Forsåvidt riktig det men resten av verden (Europe) utenom Norge og Albania har hatt 400/230v nett siden Columbus og det har vært slik at 3 fase 400v = rødt kontaktmateriell men enfase kontaktmateriell i samme nett er blått (enfase 230)
    I det tradisjonelle norske 3f 230v nettet har det alltid vært benyttet blått uansett om det er 1 eller 3f den er snakk om.

    DESSVERRE har idiotene vedtatt at alle nye distribusjonsnett i Noreg skal være av samme type som i Flatlandia. Mest for å spare penger og resten for å slikke ... EU opp den gule stripe, Det tradisjonelle norske 230v 3f nettet er mer robust og langt med støyfritt for 230v konsumere, ikke minst hi-fiere. I 400v nettet er samtlige enfase 230v brukere hektet sammen i N lederen og distribuerer dermesd all felles skit som genereres kan mot hverandre med en grunnfrekvens på 150Hz + alle over/harmoniske.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    4.966
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Men hvorfor så stor kabel dimisjon til ett/to element, som er passe dimisjon til å bruke på å forsyne anlegget i bilen som har 12-14Volt?
    Jeg regnet litt på det for noen sider tilbake i tråden, men det er vanskelig å se at det gir noen nevneverdig forbedring i frekvensgang med normale høyttalere og kabelstrekk å gå opp fra f eks 2,5 mm2 til 4, 6, 16 eller 32 for den del. Kabelen kommer i serie med høyttalerelementets DC-motstand på kanskje 5 ohm for et 8-ohms element, med forsterkerens utgangsimpedans på 0,01 ohm eller så, og med hva som nå enn er i delefilteret - ofte en effektmotstand eller fem for å dempe ned diskant og mellomtone i forhold til bassene og noen seriekoblede spoler med flere meter kobbertråd i lavpassfiltrene. Seriemotstanden i høyttalerkabelen har betydning, men man kommer fort til det punktet hvor den nærmer seg null sammenlignet med alt annet. Min tommelfingerregel er at hvis avvikene er mindre enn virkningen av at temperaturen i lytterommet endrer seg med en grad Celsius er det kanskje ikke så mye å stresse med.

    På den andre siden: Kobber er billig, tverrsnitt skader ikke, og larkus-kablene ser kule ut. Selv har jeg nok også en sju-åtte ganger grovere tverrsnitt på høyttalerkablingen enn strengt tatt nødvendig.
    Men er det hørbart? Tydeligvis bare å sno seg unna et svar siden det gjelder billig kabler?
    Som Asbjørn skriver, så tok han dette opp for noen sider tidligere i tråden. Jeg husker ikke i farten hvor mye det var snakk om, men iallfall marginale endringer i dB, altså 0,0X eller noe slikt. I stedet for å implisere at han snor seg unna siden han ikke svarer på akkurat det du spør om, går det jo an å legge ned en liten innsats selv også og leite opp det tidligere innlegget hans. Eller kanskje best av alt, test det ut selv :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men hvorfor så stor kabel dimisjon til ett/to element, som er passe dimisjon til å bruke på å forsyne anlegget i bilen som har 12-14Volt?
    Jeg regnet litt på det for noen sider tilbake i tråden, men det er vanskelig å se at det gir noen nevneverdig forbedring i frekvensgang med normale høyttalere og kabelstrekk å gå opp fra f eks 2,5 mm2 til 4, 6, 16 eller 32 for den del. Kabelen kommer i serie med høyttalerelementets DC-motstand på kanskje 5 ohm for et 8-ohms element, med forsterkerens utgangsimpedans på 0,01 ohm eller så, og med hva som nå enn er i delefilteret - ofte en effektmotstand eller fem for å dempe ned diskant og mellomtone i forhold til bassene og noen seriekoblede spoler med flere meter kobbertråd i lavpassfiltrene. Seriemotstanden i høyttalerkabelen har betydning, men man kommer fort til det punktet hvor den nærmer seg null sammenlignet med alt annet. Min tommelfingerregel er at hvis avvikene er mindre enn virkningen av at temperaturen i lytterommet endrer seg med en grad Celsius er det kanskje ikke så mye å stresse med.

    På den andre siden: Kobber er billig, tverrsnitt skader ikke, og larkus-kablene ser kule ut. Selv har jeg nok også en sju-åtte ganger grovere tverrsnitt på høyttalerkablingen enn strengt tatt nødvendig.
    Men er det hørbart? Tydeligvis bare å sno seg unna et svar siden det gjelder billig kabler?
    Synes jeg svarte ganske klart på det. Det kommer an på høyttalerens impedanskurve, spesielt om det er dype daler ned til veldig lave impedanser, på forsterkerens utgangsimpedans og på lengden av kabelstrekket. Største avvik vil ligge ved impedansminimum, ofte et sted rundt 100-150 Hz. Hvis vi går ut fra at høyttalere, forsterkere og kabelstrekkene er noenlunde normale vil avvikene bare være en liten brøkdel av en dB. Det er ganske sikkert ikke hørbart. Regnestykket finner du noen sider tilbake i tråden. Men det er heller ikke vanskelig å lage et eksempel hvor impedanskurven faller til noe nær kortslutning, kabelstrekkene er femten meter lange, og effektforsterkeren påstås å ha "moderat bruk av global tilbakekobling". Da er alle veddemål om utfallet avlyst.

    Det er litt fascinerende for meg at ivrige entusiaster for store tverrsnitt, f eks en tidligere markant deltager her inne, ikke reflekterer mer over at tverrsnitt og lengde henger sammen. Dobbelt så lange strekk krever dobbelt så stort tverrsnitt for å gi samme resistans. 2,5 mm2 på et meterlangt strekk fra en monoblokk ved siden av høyttaleren er noe annet enn 2,5 mm2 på et fire meter langt strekk fra en stereoforsterker i racket.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Til vår danske venn;
    Det du sier her er at det er helt tilfeldig om noe låter bra eller ei og at ingen kan ved hjelp av kjent elektro-teori forutsi noe om lydkvaliteten uten å lytte seg gjennom alle tenkelige kombinasjoner av materialer, kondensatorer, motstander osv.

    Påstanden er altså at alt må lyttes til og prøves frem og tilbake for å finne den optimale klangen fordi det er mer enn målbare vibrasjoner i luft vi mennesker kan høre.

    Da er vel det eneste spørsmålet jeg kan komme på i farten; anerkjenner du hva psykologien har å si om placeboeffekten og hvordan går du frem for å eliminere at det ikke er den effekten du hører, men faktisk komponent/material-effekten?
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.995
    Torget vurderinger
    2
    Til vår danske venn;
    Det du sier her er at det er helt tilfeldig om noe låter bra eller ei og at ingen kan ved hjelp av kjent elektro-teori forutsi noe om lydkvaliteten uten å lytte seg gjennom alle tenkelige kombinasjoner av materialer, kondensatorer, motstander osv.

    Påstanden er altså at alt må lyttes til og prøves frem og tilbake for å finne den optimale klangen fordi det er mer enn målbare vibrasjoner i luft vi mennesker kan høre.

    Da er vel det eneste spørsmålet jeg kan komme på i farten; anerkjenner du hva psykologien har å si om placeboeffekten og hvordan går du frem for å eliminere at det ikke er den effekten du hører, men faktisk komponent/material-effekten?

    Denne ser ut til å gjelde modereringen også.

    Cognitive biases that affect decisions - Business Insider

    "that affect decions"

    Innlegg blir moderert-slettet,men spørsmål til slettet innlegg får stå,uten mulighet til å svare.
    Det er modent gjort.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Da gjelder det for alt vi kjøper, også eks dyre Magico høytalere med nanotech de skriver så fint om..bare innbilte forskjeller..og prisene? Der blir jammen mange lurt
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som det er forklart 1001 ganger før: Gode høyttalere vil nødvendigvis bli store, tunge og dyre. Det har noe med at lydbølgene ved 20 Hz er 17 meter lange og med at plater i høyttalerstørrelse og i normale konstruksjonsmaterialer gjerne vil få resonansfrekvenser i audiobåndet. Hvis man skal legge penger ett sted i anlegget, så er det i de beste høyttalerne man kan få tak på. Millionhøyttalere og en pent brukt Squeezebox Touch er ikke nødvendigvis et skjevt sammensatt anlegg, forutsatt at det man er interessert i er lydkvalitet heller enn bling og "eierglede" over å ha mange dyre dingser. Ikke dermed sagt at jeg går god for Magicos prising, men det er kanskje ikke "mange" som kjøper toppmodellene derfra heller.
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Du må slutte å si at " forutsatt at man er interessert i lydkvalitet, fremfor bling eller eiergleden over dyre ting". Min personlige søken er, i likhet med alle andre her tror jeg, god lydkvalitet, selv om veien dit er forskjellig for alle. Så om kablene opprinnelig kostet mer enn hva som egentlig er tillatt her inne, betyr ikke det jeg ble lurt på noen måte eller ikke er opptatt av god lyd..Alt jeg har kjøpt, er kjøpt med en hensikt, heve nivået på lyden her enda mer..er du i området så er detbare å komme innom, tror du kunne blitt positivt overrasket ja
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk for invitasjonen! Ikke ofte jeg er på dine kanter, men man vet aldri.

    Ser poenget, men minner også om at bransjeaktører i denne tråden har skrevet at denne "eiergleden over å ha dyre ting" er en viktig motivator for å kjøpe dyre aksessorier som "referansekabler" og lignende. Ikke lydkvaliteten som sådan. Når de som selger tingene også innrømmer at dette i stor grad er rene luksusprodukter uten nevneverdig objektiv funksjon har vi muligens kommet et skritt videre.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Man kan ikke frakoble følelser fra eierglede utelukkende fra et rasjonelt ståsted, da dette er en del av totalopplevelsen.
    Et eksempel på dette er vel Squeezebox Touch sammen med Magico, som jeg vil sammenligne med å ha en vinkjeller - med kun norsk rødvin.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Man kan ikke frakoble følelser fra eierglede utelukkende fra et rasjonelt ståsted, da dette er en del av totalopplevelsen.
    Et eksempel på dette er vel Squeezebox Touch sammen med Magico, som jeg vil sammenligne med å ha en vinkjeller - med kun norsk rødvin.
    Helt enig. Hvis du ville forære meg en streamer og jeg fikk velge mellom en Squeezebox Touch og en Lumin U1, ville jeg naturligvis velge Lumin, men jeg tror likevel ikke at den gir noe bedre lydkvalitet gjennom samme DAC med samme filer.

    Hvis jeg skal bruke mine egne penger på streamer, bruker jeg dem på Touch-en, og vet at den fungerer helt førsteklasses. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    14.683
    Sted
    Langesund
    Ser at Stavanger er fult opp med godtroende, men tar dere i mot ikketroend for kanskje en omvendelse - kan aldri vite:)

    Men seriøst, det kunne vært spennende å hørt oppsettene deres, virgo og Dist.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man kan ikke frakoble følelser fra eierglede utelukkende fra et rasjonelt ståsted, da dette er en del av totalopplevelsen.
    Et eksempel på dette er vel Squeezebox Touch sammen med Magico, som jeg vil sammenligne med å ha en vinkjeller - med kun norsk rødvin.
    Men da er vi kanskje enige: Totalopplevelse er noe annet enn lydkvalitet. Det er fort gjort å forveksle de to, og spesielt morsomt blir det når noen beskyldes for å ha for dårlige ører og for dårlig anlegg til å høre den delen av "totalopplevelsen" som ikke ligger i lydbølgene. Min greie er å prøve å forstå hva som gir lydkvalitet, den delen av opplevelsen som man kan høre med ørene uten å behøve å titte bak anlegget først for å se hva man bør oppleve.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hva er lydkvalitet frakoblet opplevelsen?
    Er det verifisering av perfekt frekvensrespons ved hjelp av en graf?
    Jeg trenger kun ørene for å avgjøre om jeg lytter til et 'high end' anlegg eller ei.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Det er en del av opplevelsen, men det er nokså viktig å forstå hvilken del som formidles via lydbølgene og ørene, hvilken som formidles f eks via øynene, og hvilken som best formidles med et glass god konjakk. Totalen blir best hvis man vet hva som er hva.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ja. Det er en del av opplevelsen, men det er nokså viktig å forstå hvilken del som formidles via lydbølgene og ørene, hvilken som formidles f eks via øynene, og hvilken som best formidles med et glass god konjakk. Totalen blir best hvis man vet hva som er hva.
    Dette fungerer når man setter sammen anlegget, ikke nødvendigvis under selve lytteseansen.
    Skal man dissekere alt, så blir det som å utelukkende tenke på kaloriforbrenning når man er ute og sykler med barna.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, for å forlenge analogien: Hvor mye er du villig til å betale ekstra for karbonramme og hydrauliske bremser på sykkelen hvis det eneste som er teller er totalopplevelsen når man sykler med barna?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.737
    Antall liker
    15.904
    Torget vurderinger
    2
    Lydkvaliteten er formidabel. Jeg kan forsikre at kablene er godt tilskrudd, med naken core uten bananplugg.

    Men jeg har hatt besøkende som ikke klarer å finne lyttero.

    IMG_3790.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    14.683
    Sted
    Langesund

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Til vår danske venn;
    Det du sier her er at det er helt tilfeldig om noe låter bra eller ei og at ingen kan ved hjelp av kjent elektro-teori forutsi noe om lydkvaliteten uten å lytte seg gjennom alle tenkelige kombinasjoner av materialer, kondensatorer, motstander osv.

    Påstanden er altså at alt må lyttes til og prøves frem og tilbake for å finne den optimale klangen fordi det er mer enn målbare vibrasjoner i luft vi mennesker kan høre.
    Dersom det er slik enkelte hevder, at hifi-industriene er preget av så mye tilfeldigheter, så kunne også Hifi-konstruktørene lagt ned sin virskomhet. For da hadde det blitt umulig å konsturere noe som helst med et noenlunde forventet resultat. Takk og lov for at vi tross alt har noe som heter vitenskap, selv om vitenskapen ikke kan forklare absolutt alt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har mistanke om at det er nettopp den tankegangen der som gjør at mange rettferdiggjør fantasipriser. Tross alt må jo konstruktørene lytte seg igjennom to og en halv million varianter komponenter for å komme frem til nøyaktig den klangen de vil ha...

    Hvis denne absurde påstanden var korrekt ville man fått utelukkende one-off komponenter på markedet. Alle produkter i enhver serie ville vært hørbart forskjellig grunnet små variasjoner i komponentkvalitet. Alle sammen vilt uforutsigbart.
    Og nåde den fabrikanten som måtte finne på å bytte kondensator-leverandør eller kabel-leverandør underveis i et produkts levealder.

    ...eller kanskje det er derfor det finnes magico mk1, mk2 og mk7..?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har mistanke om at det er nettopp den tankegangen der som gjør at mange rettferdiggjør fantasipriser. Tross alt må jo konstruktørene lytte seg igjennom to og en halv million varianter komponenter for å komme frem til nøyaktig den klangen de vil ha...

    Hvis denne absurde påstanden var korrekt ville man fått utelukkende one-off komponenter på markedet. Alle produkter i enhver serie ville vært hørbart forskjellig grunnet små variasjoner i komponentkvalitet. Alle sammen vilt uforutsigbart.
    Og nåde den fabrikanten som måtte finne på å bytte kondensator-leverandør eller kabel-leverandør underveis i et produkts levealder.

    ...eller kanskje det er derfor det finnes magico mk1, mk2 og mk7..?
    Det er jo ikke slik det fungerer.
    Det ville dessuten overraske meg om ikke gjentatte lytteseanser var essensielle i utviklingen av Kii, eksempelvis.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn