tiltak til piano/klarinett/sangøvekrok

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Vi har en musikkrok i stua der pianoet står og det øves på klarinett og sang. Selve stua er ca 35 kvm. Kroken er en utvidelse av stuearealet. ca 1,5m * 2,5m og kun 2.1 m under taket. Parkettgulv, MDF-panel på vegg. Gips i tak. (Se hjelpeløs SketchUp-skisse)

Pianoet låter ikke så helt verst der (men ille nok). Det kobler seg greit på resten av rommet. Verre er det med sang og særlig klarinett. Det låter hardt og øretrettende. Særlig når det dras på i høyere register. Kunne det hjulpet med noen plater som både absorberer og skaper diffusjon? al la disse? https://malaaudio.no/Produkt/202/1001791/Eli-Acoustic-SeaLand
Andre alternativer eller forslag?
51DAA7FA-B6E4-457E-B532-8D8EF9947B26.jpg


Mvh
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg er på ingen måte noen guru på akustikk, men om de platene faktisk går så langt ned som 200hz er det nok bortimot det beste du kan gjøre rent praktisk på et så lite rom.

Uansett så er det vel bare pianoet som spiller under 200hz av disse.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg kjøpte en pakke med Ecophon Master B og limte 9 plater i et 3x3 mønster midt i taket på kjøkkenet mitt. Utrolig hvor mye mindre bråk det ble der inne. Nå er det rommet på 14 m2, så mulig du må ha en del mer i et større rom. Ecophon platene er hvite, og ganske nøytrale. Prisen er ca 1/10 av disse du linket til over.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.219
Antall liker
2.235
Først må man bestemme hvordan man ønsker det skal låte. Vi du ha veldig tørr lyd, så er demping det åpenbare beste løsningen. Skal det være mer energi og evt. større og mer omsluttende lyd så kreves det diffusorer og helst diffusorer som også utfører temporal diffusjon. Til gjengjeld koster også slike diffusorer mer og vil også bygge mer ut fra flaten.

Selv foretrekker jeg mer diffusjon til musikkbruk så sant avstanden er tilstrekkelig og diffusjon relativt bredbåndet. Men valget avhenger åpenbart også av estetikk, budsjett og hvor store flater som man kan dekke. Diffusjon må f.eks dekke større flater for å få bukt med flutterekko.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Først må man bestemme hvordan man ønsker det skal låte. Vi du ha veldig tørr lyd, så er demping det åpenbare beste løsningen. Skal det være mer energi og evt. større og mer omsluttende lyd så kreves det diffusorer og helst diffusorer som også utfører temporal diffusjon. Til gjengjeld koster også slike diffusorer mer og vil også bygge mer ut fra flaten.

Selv foretrekker jeg mer diffusjon til musikkbruk så sant avstanden er tilstrekkelig og diffusjon relativt bredbåndet. Men valget avhenger åpenbart også av estetikk, budsjett og hvor store flater som man kan dekke. Diffusjon må f.eks dekke større flater for å få bukt med flutterekko.
Takk for svar, alle
Var så stille så lenge her at jeg hadde glemt hele tråden.
Jeg tror nok som deg lydogakustikk at diffusjon er det ideelle. Men her er jo forholdene langt fra ideelle. Blir vel vanskelig å få til bredbåndet diffusjon på så begrenset plass, hvor man oppholder seg så nær flatene hvor diffusjonen skal finne sted. Det er litt avveiningene bak tanken på bruke en kombinasjon av diffusjon og absorbering. Er nok lite aktuelt å dekke alt for mye av vegg. Jeg tenkte litt på omniffusorer, men de har ingen effekt under ca 1000, og det trengs tiltak som bidrar minst en oktav dypere

Mvh
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.219
Antall liker
2.235
Hybridprodukter som både demper og diffuserer oppover i frekvens er også en mulighet. Man får ikke noe temporal diffusjon og snakke om, men det bevarer med energi oppover og låter friskere samtidig som det kan fungere bredbåndet. Viktig at det utfører god diffusjon dog og ikke bare en kaotisk spredning med utstikkende frekvenser som blir godt hørbart.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.330
Antall liker
35.016
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Intonering av piano kan også gjøre susen, men da hjelper det kun på det instrumentet...
Pianoteknikkeren kan i løpet av relativt kort tid forandre på pianoets klang og etterklang.
 
Topp Bunn