Tidenes skuffelse...trodde ikke lyden kunne bli såååå dårlig??

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Rommet har stor betydning ja.... Jeg har ca tilsvarende mål. 6,5 ganger 3,6 er vel mitt. Men bare 2,14 i takhøyde. Og jeg har et trøkk ut av verden :)
men jeg har mye akustikk behandling. Så anlegget mitt nede i kjelleren med arendalsound tower gruser mine Epicon 6 oppe i stuen....
Selv om epicon er en bedre høyttaler. Men rommet betyr mye. Jeg får også mer bass jo nærmere bakveggen jeg går, men jeg har slengt ca 1,2 m fra bakveggen ....
Men til sammenligning husker jeg et rom jeg hadde i det gamle huset mitt. Et par ungdommer som hadde et rom på ca 14m2, med en gammel denon forsterker og ett par patos basic 500. Og de låt bare helt fantastisk i det rommet. Mens oppe i stuen med vinkelstue låt det revva i forhold med mye dyrere utstyr....
Et godt lytterom er gull verdt c,")
Mer eller bedre? Jeg hadde mer men ikke så bra før. Mer er som oftest stående bølger.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg må seriøst høre på den kinoen din en gang, alle de lroyene :) har du fortsatt "de store gutta" eller?
Det lar seg nok ordne det!
Hvis du tenker på de 16 stk 21" dipol bassene, så har jeg ikke de lenger. Solgte de for en solid slump penger da jeg knapt nok brukte de lenger.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.791
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har sett/hørt litt på Dunkirk hos Syncrolux. Skremmende, og samtidig langt mindre masete enn i Hamars flotteste kinosal. Besøk anbefales.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Hva i all verden skjer på 55hz??
Hvor mange subber kjører du? Og hva er delefrekvensen? Ser ut som det kan være greit å flytte litt irundt på den, men også front-rekka generelt så er det mye som skjer her. 20 db dip på ca. 120Hz og 15 db dip på 180Hz. Har du måling fra 20Hz til 20KHz også?
Prøv å flytt mic lengre bak eller lengre frem i rommet og se om det har noe effekt på målingen, har hatt god effekt av å ha mye luft bak der jeg sitter selv fra før. Prøv en meter lengre bak og en meter lengre frem fra det punktet du målte på.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Takk, skal prøve videre i kveld. Dette er stereo og ingen subber.
 
L

Lassencad

Gjest
Sjovt at se den måling . Jeg havde præcis samme dyk i min stue. Her var det dog ved 70Hz. Det viste sig at være en udfasning.
Jeg lavede så en hævning samme sted også var det på plads. :)
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Lurer på hvor jeg skal begynne med demping og diffusjon....?
Jeg vil dempe den 47 hz peaken og heve 70 hz. Det som skjer på 160hz kan jeg kanskje løse med å flytte ht??
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
47Hz kommer av at du sitter inntil langvegg, kan du flytte deg lenger unna vegg? 70Hz tipper jeg er hullet mellom tak og gulv.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
47Hz kommer av at du sitter inntil langvegg, kan du flytte deg lenger unna vegg? 70Hz tipper jeg er hullet mellom tak og gulv.
Den første målingen var lenger fra bakvegg, men da ble peaken større. Hvor langt inn i rommet tenker du er best? Jeg har litt å gå på mtp avstand.
Hva mener du med hullet mellom tak og gulv? Kan jeg gjøre noe med det?
Rommet har skråvegger i tak på kortveggene.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Gitt målene skal 47Hz toppen befinne seg langs langveggene, hvor toppen av den er og hvor langt ut du må, vet jeg ikke dessverre. Ang 70Hz: Man har jo ofte en takhøyde mellom 230-250, så ett eller annet sted på frekvensaksen, rundt 70+-, vil man kunne få et søkk siden ørene/mikrofonen befinner seg mot midten av tak/gulv. Hadde du fått ned 47 noe ville jeg ikke stresset for mye med 70. Beklager at jeg ikke er mye til hjelp. Kanskje noe smallbåndede feller på langveggen hadde hjulpet? Hør med ekspertene, lydogakustikk feks
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Slike skarpe dipper er ofte en kansellerende refleksjon fra vegg. Feks er refleksjon fra veggen bak høyttaler gitt av f=346/(4*avstand fra baffle til vegg)
Du får samme kansellering mellom deg og veggen bak deg.

 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Det er er jo egentlig veldig fint, litt EQ så er du i mål
Legg gjerne mdat filen fra REW ut her også

hvilke høyttalere har du?

ps skarpe dipper kan ikke korrigeres med EQ.dipen ved 150hz kan være avstand mellom høyttalerfront og vegg eller deg og dør på 50-60cm
 
Sist redigert:

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Det er er jo egentlig veldig fint, litt EQ så er du i mål
Legg gjerne mdat filen fra REW ut her også

hvilke høyttalere har du?

ps skarpe dipper kan ikke korrigeres med EQ.dipen ved 150hz kan være avstand mellom høyttalerfront og vegg eller deg og dør på 50-60cm
Det er Dali Euphonia MS5. Den mdat filen gikk tapt da PC kræsjet rett etter jeg to snapshot......Skal gjøre nye målinger og lage bilder etter standarden i rew tråden.
Målingene ble gjort etter jeg flyttet både mic og ht lenger bak i rommet. Ht står nå så langt bak i rommet som mulig (20cm min avstand Dali anbefaler).
"Put them very close to the wall, moving the cancellation notch to a higher frequency so it can be tamed with absorption. "
Stemmer veldig bra med vedlegget ditt :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Uffda PC krasj er ille , har vært nære ved selv men den kom til liv etter restore og tålmodig reversering av opdattes og opprydding /sletting av filer og mere plass på C:
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Forresten peaken du har ved 48 Hz stemmer med stående bølge i lytteretningen på 3,6m ser ut som høyttalerne dine er en bra match i den retningen på rommet.når du satt i 6m lengden gir der en peak på ca 30 og en dal ved 45, det unngår du nå . Ser ut til et jeg også bør prøve å snu anlegget -/når andre ting i livet er på plass/
 
Topp Bunn