Forsterkere Tidenes amatørmessige dobbeltest: Naim Atom vs NAD M10 & Nordost Single vs BiWire

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Hei.

    Jeg har vært hi-fi interessert i 30 år. Jeg har eid mye morro, men ikke det ekstreme. Mine erfaringer i eget eie stopper ved prisklasse maks 200’. Kort oppsummert: jeg har hørt mye ulikt, dyrt og billig. Og jeg er ingen spesialist.

    Etter snaue 10 års hi-fi tørke pga kids og andre økonomiske (nødvendige) prioriteringer fikk jeg plutselig anledning til å gire opp lyden i stua! Jeg er bevisst mine økonomiske og tidsmessige begrensinger. Familiens behov for plug&play/enkelthet/moderne løsninger er også førende. Derfor endte jeg på to dønn like forsterkere ift pris, muligheter og funksjonalitet: Naim og NAD.


    ——— skille ———


    Evalueringen blir kortere enn innledningen: IKKE KJØP NAD-en. Steijke for en møkkalyd. I gamledager snakka vi om farga lyd. Med denne referansen er NAD forsterkeren på LSD. = dårligere (fraværende) distinksjon mellom instrumenter, ingen punsj i hverken bass eller mellomtone og en diskant som minner om egen sangstemme. Mitt mål er at instrumenter skal låte som det, ikke datamaskiner. Enten er Naim sajko bra ellers er NAD ditto rævva. ???

    Der stoppet profesjonaliteten. Jeg har ingen målinger. Eller utstrakt med referanser. Jeg har kun hørt dem på to par høyttalere: Klipsch Heresy IV og Piega TP3. Ingen referansehøyttalere, men gode, ulike og jeg kjenner dem godt.

    Jeg bruker NAD-en til TV sammen med Piega. Fint det. Men lydmessig er det ca åtte Burmester B50 i mellom ift Naim+Klipsch. Jeg gleda meg til å høre NADen på Klipschene for potensielt å få bittelitt mer dybde. Det eneste jeg fikk var graut uten ø.


    ——— skille ———


    Enda mer amatør test: Nordost SuperFlatline single vs bi.

    Klarer faktiske en enda kortere evuluering enn ovenfor: Hører ikke forskjell.

    Det jeg imidlertid hører forskjell på er når jeg splitter jumperne på inngangene til Klipschene. Med BI-wire kablene blir diskantene skarpere og bassen enda mer (om mulig) fraværende. Om det er kabler eller delefilter som gjør forskjell vet jeg ikke. Men at der er et potensial for optimalisering av lyd kan godt være. Men det gidder jeg ikke:)


    Disclaimer: Ja, jeg vet testmetoden ikke holder vann. Jeg er uansett kun en amatør som hadde lyst å dele en brutal forskjell. Kanskje NAD-en er best til andre høyttalere, så ikke betrakt min situasjon, musikksmak, anlegg, stue og ører som din fasit.


    ——— skille ———


    Men morro med diskusjoner - slå dere løs:)

    9A07F1CB-30D1-41B1-8D48-02670BFEF4D3.jpeg
    C8330E20-C2BA-4CBA-9DDC-F1EC74918377.jpeg
     
    Sist redigert:

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Gøy å lese og fint at du deler opplevelsen din. Spent på fortsettelsen! 😊
    Ja, også spent på det.

    Om noen uker ommøblerer vi stua (når nye sofaer kommer og gulv blir slipt). Da får anlegget ny plassering. Rom>anlegg? Ja. Spennende.

    Tenker kjeller/TV-stue får beholde NAD-en lenge, og at høyttalerne (Piegaene) først oppgraderes. Skal også utforske lydkorreksjonen litt mer. Det lille jeg har testet er tullball, men kan kanskje ha noe for seg med litt mer innsats.

    BtW: Begge forsterkerne er supre i bruk!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nad M10 får jo meget gode omtaler rundt forbi, mulig de ikke passer dine høyttalere..? Uansett det er kun du som kan finne ut hva som passer beste for deg.
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Nad M10 får jo meget gode omtaler rundt forbi, mulig de ikke passer dine høyttalere..? Uansett det er kun du som kan finne ut hva som passer beste for deg.
    Ja den gjør det. Så jeg kjøpte den. Livlig musikk til TVn. Men på ultraåpne Klipsch ble det bare surr. Og til Piegaene hører jeg nesten ikke forskjell ift min gamle NAD 7050. Eller jo, M10 er bedre enn 7050, men Naim-en er voldsomt mye bedre. Definer bedre? Her og IMHO: mer likt et ekte instrument og bedre kontroll i bunn. Eneste likhet melllm Piega med bånddiskant og Klipsch med horn er fokus på diskant. Forøvrig veldig ulike Men konklusjonen lik.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger en lang trå om dette temaet her:


    Som du vil se, har dine opplevelser tekniske forklaringer, men om det gir alle svarene, er jo det springende punkt. :)
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Har nå hørt noen flere timer på Atom+HeresyIV, konklusjon: sykt, sykt, sykt bra! Altså. Jeg har knapt hørt noe så bra tidligere. Anlegget er ikke perfekt. Mangler litt dybde, men på de låtene eller volumer det ikke er avgjørende er lyden rett og slett perfekt:)
    Så perfekt at jeg mistenker at min konklusjon er objektiv;) Happy-happy god natt herfra!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    På Naden, testet du med Dirac eller kun uten?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Alle vet jo at Hypex modulene i NAD`en ikke speller musikk! Det er jo uttalt gang på gang her inne.

    -BB-
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Har nå hørt noen flere timer på Atom+HeresyIV, konklusjon: sykt, sykt, sykt bra! Altså. Jeg har knapt hørt noe så bra tidligere. Anlegget er ikke perfekt. Mangler litt dybde, men på de låtene eller volumer det ikke er avgjørende er lyden rett og slett perfekt:)
    Så perfekt at jeg mistenker at min konklusjon er objektiv;) Happy-happy god natt herfra!

    Gøy med slike entustiastiske innlegg. Jeg kan virkelig se for meg at dette er en god kombinasjon. Naim er jo kjent for ekstrem dynamikk og spilleglede.Og med så lettdrevne høyttalere må det jo virkelig bli liv i stua. Virker som om du har funnet et ekstremt fornuftig lydkompromiss som passer deg perfekt til en absolutt betalbar pris.

    Hva slags musikk lytter du til?
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    På Naden, testet du med Dirac eller kun uten?
    Uten Dirac på Heresy, men med på Piega.
    Ikke voldsom effekt, men heller ikke skikkelig utprøvd. Skal gi Dirac en ny sjans.

    Gøy med slike entustiastiske innlegg. Jeg kan virkelig se for meg at dette er en god kombinasjon. Naim er jo kjent for ekstrem dynamikk og spilleglede.Og med så lettdrevne høyttalere må det jo virkelig bli liv i stua. Virker som om du har funnet et ekstremt fornuftig lydkompromiss som passer deg perfekt til en absolutt betalbar pris.

    Hva slags musikk lytter du til?
    Thx:)

    Mye forskjellig. Men gjerne litt eldre musikk. Rett og slett fordi jeg ikke får med meg hva som skjer i musikkverden lengre. Et band med vokal, gitar, bass og trommer=digg, for mye sampling og computere i moderne musikk.

    Pink Floyd og Kari Bremnes (utrad) er nr 1.
    Top of mind: Tom Waits, Leonard Cohen, De Lillos, Jokke, Franz Ferdinand, Ingrid Olava, Lillebjøn N, Erlend Ropstad, Nirvana, Manu Chao, Nick Cave, Dire Straits, Supertramp, OnkelP, Karpe (så gammel at jeg kaller dem Diem), Savage Rose, Bob Dylan, Cash, Tommy Tokyo, Iron&Wine, Roger Waters, Kaizers….
    Klarer ikke å definere en sjanger på dette:)

    Det diggeste med Naim/Klipsch er at jeg spiller lavt. 60% av maks. Har nesten alltid spilt relativt høyt når jeg skal lytte til musikk. Nå står anlegget på konstant. Faktisk når jeg drar på jobb om morgenen så drømmer jeg om opplevelsen anlegget gir!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Herlig å lese, gmortens, jeg mener du har fanget eksakt hva hifi dreier seg om!
    Det skal formidles livsglede, dynamikk, liv og lekenhet, samtidig som melankoli og tristesse skal komme igjennom der det finnes.

    Naim / Klipsch er for øvrig en kombinasjon jeg selv ofte har benyttet, og det er ikke uten grunn! :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Interesantat dat et er så åpenbar forskjell, men med de høyttarne (klipsch) er ikke akkurat nøytrale da. Men så lenge forsterkeren måler flatt, og det vil de jo gjøre, er erfaringen din reell.
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Interesantat dat et er så åpenbar forskjell, men med de høyttarne (klipsch) er ikke akkurat nøytrale da. Men så lenge forsterkeren måler flatt, og det vil de jo gjøre, er erfaringen din reell.
    Den ekstreme forskjellen, som var litt overraskende, er hele grunnen til å starte tråden.

    To spørsmål til deg:
    1. mener du at Klipschene ikke er nøytrale? alle begrepene for å definere lyd er ofte svevende og lite konkrete. Men i min verden er Heresy IV det nærmeste jeg har hørt definisjonen av «nøytral». De spiller rett ut det som kommer inn. På godt og vondt. For meg er det nøytralt. Spent på din refleksjon og definisjon. Ps: mener ikke å trolle, er oppriktig nysgjerrig.
    2. hva betyr at forsterkeren «måler flatt»? Gjør begge forsterkerne det? Nytt utrykk for meg - og/eller data om de to forstekerne jeg ikke har noe forhold til. Håper på opplysende målefakta:) Ps: samme disclaimer som forrige spm
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Naim / Klipsch er for øvrig en kombinasjon jeg selv ofte har benyttet, og det er ikke uten grunn! :)
    Sitter og fabulerer om hvordan jeg kan høyne med Naim Nova + Klipsch Forte IV… både hvordan det kan finansieres utover pant av mange mange flasker og hvordan kona kan overbevises om at enda større høyttalere er kjempepent🤣

    Hvordan vil dette ende???
    (utover det åpenbare: gjeldsfengsel og skilsmisse…)
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Alle vet jo at Hypex modulene i NAD`en ikke speller musikk! Det er jo uttalt gang på gang her inne.

    -BB-
    Sorry, «alle vet jo det» tilhører Kari Bremnes’ oversettelse av Cohens låt. Jeg er ikke venn med kapteinen.

    Hva vet jeg om Hypex? Konklusjonen kan vi sikker være enige om:) Men jeg skjønner ikke hva du skriver. Hva er Hypex og hvorfor er den grunnen til min traurige musikkopplevelse med NAD-en? Nok en disclaimer: er ikke ute etter å leke djevelens advokat, men igjen, jeg er oppriktig nysgjerrig på ditt innlegg:)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Den ekstreme forskjellen, som var litt overraskende, er hele grunnen til å starte tråden.

    To spørsmål til deg:
    1. mener du at Klipschene ikke er nøytrale? alle begrepene for å definere lyd er ofte svevende og lite konkrete. Men i min verden er Heresy IV det nærmeste jeg har hørt definisjonen av «nøytral». De spiller rett ut det som kommer inn. På godt og vondt. For meg er det nøytralt. Spent på din refleksjon og definisjon. Ps: mener ikke å trolle, er oppriktig nysgjerrig.
    2. hva betyr at forsterkeren «måler flatt»? Gjør begge forsterkerne det? Nytt utrykk for meg - og/eller data om de to forstekerne jeg ikke har noe forhold til. Håper på opplysende målefakta:) Ps: samme disclaimer som forrige spm
    1. En nøytral høyttaler er en som måler jevnt horisontalt på aksen i ekkeofritt rom og har jevnt fallende frekvens desto mer man måler til sidene. Det gir i et virkelig rom en jevn fallende kurve med økendende frekvenser uten store hopp og daler. Typiske produsenter som har dette som ideal er KEF, Revel, JBL og noen Dynaudio. Enkelte toppmodeller til B&W søker det samme,men de fleste andre B&W har en hengekøye-kurve som passer til fest
    Klipsch er generelt kjent for å ha en festlig-bokstavelig talt- frekvenskurve gjerne med et ekstra løft i toppen litt som loudness funksjonen. Herersy IV er faktisk en ev de mer jevne Klischene og diskanten stiger ikke som på mange andre Klipscher, men om man ser på både de objektive målingene og subjektive inntrykk er så er det ikke akkurat en Hifi referanse høytaler. Men løftet i mellomtonen 1-3k vil nok gi ekstra sting i rockegitarer som kan falle i smak.
    Rent objektivt sett vil jeg si at Klipsch er blant de minst nøytrale høyttalerne som finnes, men det kan jo være noe med rommet ditt og forutsetninger ellers som gjør et du oppfatter dem som nøytrale
    Klipsch Heresy IV Speaker Review (erinsaudiocorner.com)
    1632646184024.png

    1632647069764.png


    En typisk nøytral høyttaler er KEF her er R5 vist med samme skala. Vil man ha noe ende bedre kan man se på aktive høyttaler som Kii og Ductch&Dutch
    1632646360221.png


    Men når sant skal sies kan KEF høres litt kjedlig og pent ut (stor forskjell i to ulike butikkoppsett) , så man står fritt til å velge den lyden man foretrekker selvsagt
    Her er en link til en objektiv og subjektive beskrivelse av en nøytal høyttaler, en jeg drømmer om å få hørt og råd til en gang
    Revel PerformaBe F226Be Floorstanding Speaker Review (erinsaudiocorner.com)

    2. Forsterker som måler flatt . Med "flatt" menes jevnt horisontalt dvs en flat kurve frekvenskurve. Det er nesten bare rørforsterker som ikke makter dette helt.
    den lille avbøyningen i topp og bunn på NADen er under det som regnes å være hørbar grense
    1632648176093.png



    NAIM
    1632649814216.png

    Naim Audio Uniti Nova integrated amplifier-media player Measurements | Stereophile.com

    Sammenlignet med Mark Levinson
    1632648833922.png


    Hvordan en forsterker måler inn i en 8ohms motstand er en ting, og lasten en høyttaler utgjør er anderledes, så kurven over ssier ikke alt. Den svarte er er forsøk på å gjengi repons i en virkelig høyttaler


    NAIM vs NAD?
    De er ikke helt like målemessing men ikke så store forskjeller et det skulle være veldig forskjell h;rbarpå papiret,men det er en del digitaltt snusk med NADen som NAIMen ikke har,,

    EDIT> ser at du antegelig har prøved NAIM ATOM og ikke NAIM NOVA som er sammenlignet under, sorry
    1632651344689.png

    1632651431464.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Håkon: Vibe killing? Vel..det er jo bare å sette opp Naim, Nordost og Klipsch i samme anlegg, det??😎 Jeg mener..hvor spisst skal det være?? Den pakka skriker imo etter Exposure og VDH/Chord For Naim..I det minste for å unngå altfor tidlig lyttetretthet.. Og en Spendor eller Focal må da være en langt bedre match hvis Atom er utgangspunktet?? Det er klart, Heresy er dritkult, det er Naim også. Men den matchen hadde iallefall ikke jeg klart å leve lenger enn tre dager med…Relentlessness taken to the next level..Dangerous stuff, over time..

    Bare et aldri så lite vennskapelig hint, Gmortens…Tøff tanke, men dette kan vel bli noget for tøft for parabolene, vel??😎 Prøv i det minste å få lånt et sett høyttalerkabler fra Chord..det kan faktisk redde både øra og systemet😀 Uten tap av noe av det du har falt for her.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Uten Dirac på Heresy, men med på Piega.
    Ikke voldsom effekt, men heller ikke skikkelig utprøvd. Skal gi Dirac en ny sjans.
    Jeg tipper Dirac har mer å rette på Klipsch sin kurve sammenlignet med Piega, så forskjellen blir nok større med/uten Dirac på Klipsch.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    ^ Yess, kill his vibe!
    Beklager om jeg tok livsløgnen fra deg Håkon, men du tåler det nok ;). Som jeg skrev Klipsch har en festelig frekvenskurve men KEFs akademisk rikelige kan høres litt tamt og kjedelig ut.Man får kjøpe det man liker lyden av … og så bidrar kurvene kanskje litt til å forstå hva som teller og hvorfor man liker ting eller ikke
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Håkon: Vibe killing? Vel..det er jo bare å sette opp Naim, Nordost og Klipsch i samme anlegg, det??😎 Jeg mener..hvor spisst skal det være?? Den pakka skriker imo etter Exposure og VDH/Chord For Naim..I det minste for å unngå altfor tidlig lyttetretthet.. Og en Spendor eller Focal må da være en langt bedre match hvis Atom er utgangspunktet?? Det er klart, Heresy er dritkult, det er Naim også. Men den matchen hadde iallefall ikke jeg klart å leve lenger enn tre dager med…Relentlessness taken to the next level..Dangerous stuff, over time..

    Bare et aldri så lite vennskapelig hint, Gmortens…Tøff tanke, men dette kan vel bli noget for tøft for parabolene, vel??😎 Prøv i det minste å få lånt et sett høyttalerkabler fra Chord..det kan faktisk redde både øra og systemet😀 Uten tap av noe av det du har falt for her.
    Ja, på høyt volum er det slitsomt, men på lavt ditto bedre.
    Nordostene "lå og slang" så det ligger ikkeno bevisst bak det valget, men har lest det du skriver om Nordost, så vurderer å teste noe annet, takk for Chord-tips.
    NAD klipsch er iallefall krise:) NAIM Klipsch er jeg veldig happy med. Kanskje jeg tester noe annet senere - men en av grunnene for NAIM-valget er både brukervennlighet og pris.

    ^ Yess, kill his vibe!
    Absolutt ikke, jeg spurte etter det. Har også lest Erins test før jeg kjøpte dem.
    Jeg har hørt nok på ulike anlegg i 30 år - og jeg kjenner mine preferanser - så valget er solid (minner om at jeg ikke anser mitt oppsett som det perfekte anlegget, bare at jeg er sabla happy med lyden og at NAD M10 er rævva til mine høyttalere).

    1. En nøytral høyttaler er en som måler jevnt horisontalt på aksen i ekkeofritt rom og har jevnt fallende frekvens desto mer man måler til sidene. Det gir i et virkelig rom en jevn fallende kurve med økendende frekvenser uten store hopp og daler. Typiske produsenter som har dette som ideal er KEF, Revel, JBL og noen Dynaudio. Enkelte toppmodeller til B&W søker det samme,men de fleste andre B&W har en hengekøye-kurve som passer til fest
    Klipsch er generelt kjent for å ha en festlig-bokstavelig talt- frekvenskurve gjerne med et ekstra løft i toppen litt som loudness funksjonen. Herersy IV er faktisk en ev de mer jevne Klischene og diskanten stiger ikke som på mange andre Klipscher, men om man ser på både de objektive målingene og subjektive inntrykk er så er det ikke akkurat en Hifi referanse høytaler. Men løftet i mellomtonen 1-3k vil nok gi ekstra sting i rockegitarer som kan falle i smak.
    Rent objektivt sett vil jeg si at Klipsch er blant de minst nøytrale høyttalerne som finnes, men det kan jo være noe med rommet ditt og forutsetninger ellers som gjør et du oppfatter dem som nøytrale
    Klipsch Heresy IV Speaker Review (erinsaudiocorner.com)
    Vis vedlegget 750969
    Vis vedlegget 750973

    En typisk nøytral høyttaler er KEF her er R5 vist med samme skala. Vil man ha noe ende bedre kan man se på aktive høyttaler som Kii og Ductch&Dutch
    Vis vedlegget 750971

    Men når sant skal sies kan KEF høres litt kjedlig og pent ut (stor forskjell i to ulike butikkoppsett) , så man står fritt til å velge den lyden man foretrekker selvsagt
    Her er en link til en objektiv og subjektive beskrivelse av en nøytal høyttaler, en jeg drømmer om å få hørt og råd til en gang
    Revel PerformaBe F226Be Floorstanding Speaker Review (erinsaudiocorner.com)

    2. Forsterker som måler flatt . Med "flatt" menes jevnt horisontalt dvs en flat kurve frekvenskurve. Det er nesten bare rørforsterker som ikke makter dette helt.
    den lille avbøyningen i topp og bunn på NADen er under det som regnes å være hørbar grense
    Vis vedlegget 750985


    NAIM
    Vis vedlegget 750996
    Naim Audio Uniti Nova integrated amplifier-media player Measurements | Stereophile.com

    Sammenlignet med Mark Levinson
    Vis vedlegget 750992

    Hvordan en forsterker måler inn i en 8ohms motstand er en ting, og lasten en høyttaler utgjør er anderledes, så kurven over ssier ikke alt. Den svarte er er forsøk på å gjengi repons i en virkelig høyttaler


    NAIM vs NAD?
    De er ikke helt like målemessing men ikke så store forskjeller et det skulle være veldig forskjell h;rbarpå papiret,men det er en del digitaltt snusk med NADen som NAIMen ikke har,,

    EDIT> ser at du antegelig har prøved NAIM ATOM og ikke NAIM NOVA som er sammenlignet under, sorry
    Vis vedlegget 751026
    Vis vedlegget 751027
    Imponerende teknisk kunnskap. Jeg har aldri gått inn i den verden, og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Dersom disse målene hadde gitt konklusjonen på det beste anlegget ville trolig bransjen sett anderledes ut? "Forstår" nå hva som menes med nøytral og min autodidakte tilnærming har absolutt hatt massive feilkilder:) Jeg mener ikke at Heresy IV er den perfekte høyttaler - men jeg har fremdeles tilgode å høre så korrekt gjengivelse av instrumenter på lavt volum i denne prisklassen (inkludert elektronikk). Har hatt en ny runde med NAIM vs NAD, samme konklusjon. Enorm forskjell - og NADen er neste på vei på finn...
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Gmortens: Naim har alltid vært kult. Klipsch og NAD og. NADen der spiller langt bedre på Bowers & Wilkins. Jeg forstår ditt valg av Atom, og så liten som den er trenger den lettdrevent😎 Noe mer lettdrevent enn Klipsch finnes knapt. Men de er fra en tid da forsterkere oftest var små, ineffektive og rørbaserte. Det betyr at de trenger noe i nærheten av den samme signaturen for å levere sitt beste med transistorutstyr også. Så riktig vei å gå er da i retning varmt, organisk og musikkfokusert. Naim har de to siste intakt, men varmt låter de ikke. Streaming og digitalt har de løst på omtrent genialt vis. Hva gjør man da? Finner et kabelopplegg som ikke farger ihjel totalen, men passer på de små, varme, vare detaljene. Samtidig som kantene slipes og lydbildet forstørres i alle dimensjoner. Både. Chord og van den Hul gjør akkurat det. Så begge disse to vil gi deg et mer holdbart resultat. Chord heller også nøytralt, men ikke på langt nær så «is og snø» som Nordost. Mitt alternativ fra Nederland i ditt sett er enten CS122 eller Teatrack. Terminer disse med tyske WBT Nextgen plugger, så har du en ekte High End løsning til pølsebudsjett😎
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Naim Uniti Atom er en morsom sak som jeg selv brukte på hytta en stund. Spilte bra på mindre Harbeth og for lyst for mine ører på Pro Ac. NAD M10 sitt ”partytriks“ er Dirac funskjonen som kan rydde opp i en del rot.

    Nyt musikken mister og takk for at du deler dine inntrykk med oss andre her inne.

    Mvh
    -BB-
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BB: Det er bare det at NAD skal ha en annen match for å spille…No amount of party tricks will fix a bad pairing…
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    BB: Det er bare det at NAD skal ha en annen match for å spille…No amount of party tricks will fix a bad pairing…
    Tull og tøys, det er der Dirac kommer inn i bildet slik at man slipper å tenke på gammeldags matching og kabling for å endre frekvenskurve. :) Om man ikke liker lyden som kommer ut med auto så kan man alltids tilpasse manuelt..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NA-X: Det beste anlegget er det som har FÆRREST endringer i relasjon til grunnsignatur på komponentene. Der MINST MULIG bruk av DSP og lignende trengs, mens hver enkelt komponent-inklusive rom, strøm og kabling- tilfører sitt positiv til totalen. Med færrest mulig hindringer, skade og vreng. Perfeksjon oppnås kun når alt klaffer 110% matchmessig, og ingen flere av delene kan tas vekk før totalen kollapser. Basert på eierens ønsker. Basislære..
    Problemer og svakheter skal ikke maskeres, men elimineres. I størst mulig grad. En feil match kan derfor aldri rettes opp helt,samme hvor mye eier prøver. Såfremt endringene ikke innbefatter å fysisk bytte den eller de komponenter som bidrar feil med noen som gjør sakene på en mer hensiktsmessig måte. Problemer relatert til rom og akustikk - spatial match- er del av pakka, og kan remedieres, men elektronisk og sonisk match er og vil alltid være alfa og omega..Synd..for den som nekter å jobbe med den..Da er nemlig sjansen svært stor for at vedkommende ALDRI får ut sitt anleggs fulle potensial..Den letteste feil å rette på er den som i utgangspunktet ikke eksisterer. Det er den brutale sannheten.😀
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Man får vel heller aldri ut det fulle potensialet i anlegget sitt hvis man ikke tar akustikk på alvor.
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Håkon: Vibe killing? Vel..det er jo bare å sette opp Naim, Nordost og Klipsch i samme anlegg, det??😎 Jeg mener..hvor spisst skal det være?? Den pakka skriker imo etter Exposure og VDH/Chord For Naim..I det minste for å unngå altfor tidlig lyttetretthet.. Og en Spendor eller Focal må da være en langt bedre match hvis Atom er utgangspunktet?? Det er klart, Heresy er dritkult, det er Naim også. Men den matchen hadde iallefall ikke jeg klart å leve lenger enn tre dager med…Relentlessness taken to the next level..Dangerous stuff, over time..

    Bare et aldri så lite vennskapelig hint, Gmortens…Tøff tanke, men dette kan vel bli noget for tøft for parabolene, vel??😎 Prøv i det minste å få lånt et sett høyttalerkabler fra Chord..det kan faktisk redde både øra og systemet😀 Uten tap av noe av det du har falt for her.
    Fikk er par Chord Epic X i hus akkurat nå - blir morro å få tid til en sammenligning med Nordostene!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    De tipper jeg gjør underverker, Gmortens. Bra!😍 Anbefaler forresten å helt fjerne Nordost fra huset..de ER gode, men akkurat i din setting bør du nok se annen vei..
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Bytt ut de superflatene med hva som helst og test på nytt. Skal man teste Biwire vs singlewire, så syns jeg intern biwiring har lite for seg. Skal du først biwire så alltid gå for shotgun biwire (dobbelt sett opp med kabler, slik at man beholder tverrsnittet og enda litt til, men oppnår den angivelige fordelen med å splitte opp signalet).
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Har prøvd så mange kabler nå og Nordost vinner hver gang uansett hva du sier....Billig nordost leif series. Jeg tror den naden der funker på audiovektorne mine. Alt funker på den, men burmester 051 er best til nå. Også Nordost Nordost Nordost. Uahahahahahaaa! o_O:alien::alien::eek::eek::eek:
    Ja også vandamme kabler. Man får veldig bra Vandamme signalkabler her på sentralen. koster bare noen hundrelapper.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjendis: Jeg ga den brutale sannheten her oppe. Så får du justere etter personlig preferanse. Men lær deg-eller les deg gjerne først opp litt om det ærverdige gamle hornprinsippet..med de svakheter det har. Pass på øra dine hvis du ikke tar dem til etterretning😎 Det er lettere å få øra til å blø enn du tror…Og Ole K. bygger ikke med horn..Det er nok flere grunner dertil. Systemet ditt er i en noget annen klasse-langt mer raffinert- enn det spørres etter her oppe. Så selvfølgelig har det andre egenskaper og krav for riktig formidling😡😎 Det er da også rein basislære..Hvert enkelt system er individuelt. Og skal behandles deretter. Fra veggen og ut. I det rom det står. Regel 1+1+1=6.
    Kan det være så vanskelig??
     
    Sist redigert:

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    De tipper jeg gjør underverker, Gmortens. Bra!😍 Anbefaler forresten å helt fjerne Nordost fra huset..de ER gode, men akkurat i din setting bør du nok se annen vei..
    Ennå ikke ferdig testet. Pusset opp huset med anlegget stablet bort et par uker.

    Men, umiddelbar reaksjon på nye kabler: ja, roligere inntrykk, men mindre realisme. Med Nordost sitter jeg inni instrumentene (ment positivt), mens med Chord kommer musikken ferdig, flott, uplagsom, uinteressant og kjedelig fint frem.

    Uavhengig av kablene, helt sykt deilig lyd i Klipschene!

    Dette er ikke konkludert ennå. Kommer sterkere tilbake. I tillegg til kabeltesting, akkurat like amatørmessig som forsterkertesting, så matches NADen med et par Audivector QR3. Tipper det blir topp, erfaringer kommer. Også et enkelt anlegg, men helt annen lydsignatur.


    ——— skille ———

    @Auditor og @Kjendis: Kanskje jeg har misset noe, men IMHO savnet jeg både balanse, godside og fakta i innleggene deres. Opplys meg gjerne. Håper forøvrig dere får noe ut av mine opplevelser med Naim/Nad & Klipsch.

    8B1367E8-128B-4A7B-AB27-160B5E9AE19A.jpeg
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Kjendis: Jeg ga den brutale sannheten her oppe. Så får du justere etter personlig preferanse. Men lær deg-eller les deg gjerne først opp litt om det ærverdige gamle hornprinsippet..med de svakheter det har. Pass på øra dine hvis du ikke tar dem til etterretning😎 Det er lettere å få øra til å blø enn du tror…Og Ole K. bygger ikke med horn..Det er nok flere grunner dertil. Systemet ditt er i en noget annen klasse-langt mer raffinert- enn det spørres etter her oppe. Så selvfølgelig har det andre egenskaper og krav for riktig formidling😡😎 Det er da også rein basislære..Hvert enkelt system er individuelt. Og skal behandles deretter. Fra veggen og ut. I det rom det står. Regel 1+1+1=6.
    Kan det være så vanskelig??
    Noen nordost har varmere lyd enn andre nordost by far. Heimdall anbefales ikke. Purple flair htkbl og nordost leif blue heaven er varmere i toppen
    Kan tenke meg at klipsch kan bli skarpt ja. Hvis man tør, så kan man oppgradere delefilteret i klipschene.
    Når det gjelder chord kabler, så har jeg bare prøvd Chord reference signalkabler. De er bra.
    I dag har jeg en fin blanding av vandamme, burmester og nordost kabler i oppsettet. En hdmi og et sett nordost xlr er ikke i bruk.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjendis: Som alle andre komponenter, har også kabler av anstendig kvalitet en grunnsignatur. Den går igjen i alle deres skaperes serier. Seriell kontinuitet, kalles det. Uten den serielle kontinuiteten blir kabelen feil. For den kontinuiteten definerer merket og dets filosofi. Det er det som kalles huslyd på norsk. Finner du den huslyden , utgjør det forskjellen på himmel og helvete i systemet ditt. Funker det, funker det ikke? På samme måte tenker de elektronikkprodusentene som selv bygger HELE systemet, og spesielt Storbritannia har forstått formelen for systematisk synergi. Dieter Burmester brukte den for alt den er verdt. Logisk matching fordrer at du forstår alt dette. Og kan kombinere filosofier. Det fordrer også en forståelse for historisk løsning av prinsipper og problemer. Og logikken rundt det. Som med horn og varme. Enkelte ting er bare skapt for å høre sammen. Fordi feil match og tankegang har altfor destruktive følger.

    GMORTENS: Gjort noe mer med signalene? Imponatoreffekt varer etpar måneder, maks. Så kan det være øra blør…La dem lære hva Chord gjør før du konkluderer..Det tar tid.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Seriell kontinuitet, kalles det.
    Forsøker å finne referanser til det begrepet og det eneste jeg finner er et par sitater på HFS fra nettopp Auditor.
    Hvor har du lært begrepet?
    Ellers vet jeg ikke hvor man skal begynne å respondere på de ordene over her. Er bare helt rart.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Enig med Rognlien her, opplevelsen som beskrives av trådeier er det musikkopplevelse handler om.

    Som mangeårig Naimbruker kan jeg tilføye, «at Naim ikke spiller varmt» er en subjektiv forståelse og jeg støtter den ikke.
    Videre, Naim og kabler er et poeng, men mest pga at Naim krever kabler med nominell induktans og lav kapasitans. Kablene opererer som en del av forsterkerutgangen. I så hensende er ikke Nordost løsningen, ikke for lydens skyld, men altså teknisk.

    Har selv eid Atom og jeg har alltid kalt den en perle.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Kjendis: Som alle andre komponenter, har også kabler av anstendig kvalitet en grunnsignatur. Den går igjen i alle deres skaperes serier. Seriell kontinuitet, kalles det. Uten den serielle kontinuiteten blir kabelen feil. For den kontinuiteten definerer merket og dets filosofi. Det er det som kalles huslyd på norsk. Finner du den huslyden , utgjør det forskjellen på himmel og helvete i systemet ditt. Funker det, funker det ikke? På samme måte tenker de elektronikkprodusentene som selv bygger HELE systemet, og spesielt Storbritannia har forstått formelen for systematisk synergi. Dieter Burmester brukte den for alt den er verdt. Logisk matching fordrer at du forstår alt dette. Og kan kombinere filosofier. Det fordrer også en forståelse for historisk løsning av prinsipper og problemer. Og logikken rundt det. Som med horn og varme. Enkelte ting er bare skapt for å høre sammen. Fordi feil match og tankegang har altfor destruktive følger.

    GMORTENS: Gjort noe mer med signalene? Imponatoreffekt varer etpar måneder, maks. Så kan det være øra blør…La dem lære hva Chord gjør før du konkluderer..Det tar tid.

    Men nad Atom er et mid-fi komponent som har fokus på at musikk skal være morsomt, men har ingenting med high-end å gjøre. Om man bruker Chord kabler eller Tellurium, det blir greit. Atom er streamerforsterker som er følsom for hva som også kommer inn igjennom ethernetinngangen eller igjennom wi-fi. Mesh anbefales. fjerne støyende produkter som står i nærheten av atomen vil hjelpe og strømfilter anbefales også.

    Jeg har burmester fordi burmester passer inn i bredbåndfilosofien. Høyttalerne mine passer inn i det segmentet og da fungerer kun bredbåndskabler. Jeg sier ikke at Nordost er eneste løsning på utfordringer over, men har prøvd mye annet og det blir feil. Kanskje Verastarr hadde funket. Class Ohlsson 2x2,5 kvadrat høyttalerkabler med ordentlige bananplugger kan også anbefales...har prøvd det også. Låter bedre enn mange dyrere løsninger.

    Men hvis man vil ha bedre lyd til klpipschene så bør man bruke alle penga på en forsterker. Jeff rowland adyton burmester. Ville heller hatt kinesisk rørforsterker enn nad..som tross alt er made in China.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn