Thohaugs Lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Holdt på litt med målinger i går, men slet med å finne en bra posisjon. Kommer til å fortsette dagen i dag også. Den dippen på 2-4khz visste jeg ikke helt hva kom av. Begge høyttalerne måler helt rett når de måles hver for seg, men med en gang de måles sammen så blir det krøll som dere kan se på målingene under. Dette er uten diffusoren, men det er relativt representativt for hva som skjer med diffusoren også.

    Her er høyttalerne målt hver for seg.
    høyttalere hver for seg..jpg



    Når jeg måler dem sammen skjedde dette.

    begge høyttalere. dip problem.jpg


    Skjønte veldig lite av dette, og begynte å flytte rundt på sofa osv. Denne feilen flyttet seg sammen med meg hele veien.
    Holdt på med dette en liten evighet, før jeg eventuelt tok bort alt av tepper i sofaen og vippet ned stolryggen på denne.
    Da fikk jeg denne målingen.

    Dette er med diffusoren også, men det hadde ikke så voldsomt mye å si på utfasingen som jeg trodde ved første måling.
    begge høyttalere uten teppe og saueskinn.jpg


    Plutselig så det mye bedre ut, og jeg ble ganske irritert etter å ha feilsøkt dette ganske lenge igår. Fikk derfor ikke gjort så veldig mye fornuftig, men satser på å kanskje finne en enda mer optimal plassering etterpå, selvom jeg synes denne ser relativt bra ut. Det virker som det er selve sofaen som lager denne kjempedippen i 2-4khz området. Prøvde å lytte etter noe feil der, men klarer ikke høre noe forskjell der, så virker ikke som den er veldig representativ i praksis.

    Fikk også testet første filmen med den nye diffusoren i går med gamle kalibreringsoppsettet, og etter lytteinntrykket måtte jeg bare glise. Effekter virket mye større i areal og fikk mye større dybde spesielt bakover i lydbildet. Føltes som at surround satt mye bedre, og at generell surround gled mer rundt uten at man kunne identifisere hvilke høyttalere som spilte hvilke lyder.

    På musikk så virker rommet mye større en det var før og jeg føler jeg nå sitter mer " i en konsertsal" istedefor å kun lytte på et opptak. Spesielt på konsert med dts hd lyd var dette en markant forskjell.


    På impulsresponsen kan man se at klangen har blitt mye jevnere med diffusoren på plass. Noe som stemmer med mine lytteintrykk.
    Se bort ifra de aller tidligste, det er kun sofaen min som krøller og har blitt bekreftet tidligere.

    Uten diffusor:

    impulsrespons uten diffusor.jpg


    Med diffusor:

    impuls respons med diffusor.jpg



    Begge to oppå hverandre:

    impulsrespons med og uten diffusor.jpg
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei
    Fint du får lønn for strevet. :)
    I toppregisteret må du måle høyttalerene hver for seg, hvis ikke vil du få utfasinger på målingen som ikke er relevante. Så lenge du spiller stereo så vil høyre og venstre ha ulikt signal og musikken vil da ikke ha samme utfasinger som på målingen.
    I bassen er det omvendt, så der kan du få mest relevant visning ved å måle begge høyttalere samtidig.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Takk for dette tipset. Det visste jeg ikke i går og brukte da selvfølgelig veldig lang tid på å finne det ut xD Har heldigvis fortsatt mye å lære og utforske innen denne hobbyen.

    Tror jeg går for den plasseringen som gir meg minst mulig dip, siden peakene generelt ikke er noe stort problem å gjøre noe med.

    La ut noen etc grafer også. Der fikk jeg virkelig se at det har noe for seg.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bare å innstille seg på at man aldri blir ferdig utlært. Kaninhullet går dypt. ;)
    Etc bør også måles i mono.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har målt ETC i mono også, bare la ut for generell sammenligning da det ligner veldig på hverandre uavhengig om jeg måler i stereo eller mono. Kommer mer fullstendige målinger senere i dag. Takker og setter pris på at du tar deg tid til å komme med tips og tanker rundt dette. Ekspertise er alltids velkommen!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ikkeno er så hyggelig som å kunne tipse andre så de slipper fellene du har tråkket i selv. :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jobbet mye med målinger i går og føler jeg er kommet i ganske bra i mål. Gjorde en del ab testing mot den gamle kalibreringen og det føles ut om spesielt vokal han bedre klang og er mer naturtro nå. Det låter generelt endel åpnere, spesielt i mellomtone. Veldig kjekt å kunne bytte mellom ulike presets slik at man kan a/b teste skikkelig. Diffusoren har etter mine lytteinntrykk hjulpet mest på klangbalansen i mellomtone, og at vokal høres mer naturlig ut.

    Slik ser det ut per nå:


    På fullfrekvent målingene kan man se bort i fra dippen i diskanten, siden de høyfrekvente målingene av høyttalerne hver for seg avkrefter dette. Så er forsåvidt kun opptil rundt 1khz at disse målingene er relevante. Over dette må man se på de høyfrekvente målingene for høyttalerne hver for seg.
    bassrespons uglattet.jpg


    response etter eq hele kurven uglattet.jpg


    response etter eq hele kurven 1-3 glatting.jpg




    Her har jeg lagt inn shelf ved hjelp av lytting, og av erfaring liker jeg rundt 10db økning fra 200-20hz, noe som stemte ganske bra her også.
    Ved film har jeg lagt inn en liten økning på +3 db fra 200-20hz, siden filmsporet allerede legger til 10db i LFE kanalen og jeg liker enda litt mer bass på film enn i stereo.


    frekvens uglattet, lilla-musikk, gul øvers-film, gul nederst-uten shelfing.jpg




    frekvens 1-3 glatiing, lilla-musikk, gul øvers-film, gul nederst-uten shelfing.jpg


    Som man ser på disse høyfrekvente målingene av høyttalerne i mono, så viser de en helt annen kurve enn når det måles i stereo. Disse målingene samsvarer mye bedre etter mine lytteinntrykk også.
    høyre høyttaler høyfrekvent uglattet.jpg


    venstre høyttaler høyfrekvent uglattet.jpg


    her er impulsresponsen. Se bort ifra den aller første serien med refleksjoner rundt 1 ms, da dette er sofaen min som tuller.

    høyre høyttaler etc.jpg


    venstre høyttaler etc.jpg



    Her er også et par bilder av vannfallet i rommet.

    vannfall pååtil 500hz.jpg


    vannfall hele frekvenskurve.jpg



    Alt i alt er jeg fornøyd med denne justeringen, selvom det kanskje gjenstår bittelitt med tweaking og diverse for å komme helt i mål.


    edit: legger ut Group delay også.

    group delay.jpg
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Den dippen du har mellom 20-30hz er den å gjøre noe med?

    Selv sliter jeg med dipp i rundt 74hz, prøvde å bruke eq men det låt forferdelig. Har også litt lite nivå mellom 200-400hz og prøver å finne en løsning på dette også, noen tips ?

    begge med eq.jpg


    (Målinger fra i går)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Den dippen min på lav hz er helt umulig å gjøre noe med, da det vil antagelig låte kunstig og vil kreve alt for mye headroom. Miles ville knekt helt sammen og fått mye forvrengning ved å øke i det området.


    Har selv hatt hell med å bruke eq på min dip rundt 70hz, men jeg må være veldig forsiktig med å heve i det området, også er det stor forskjell på hvilken dsp man bruker. Det krever også mye headroom å rette opp en dipp så lavt. Hvis ikke vil det låte rart og kunstig. Jeg merket stor forskjell når jeg brukte crown xti kontra itech på akkurat den dippen. Det låt kunstig når jeg økte den på xti'en men på itech er låter det fortsatt bra. Dipper må man være veldig forsiktig med når man bruker eq. Men dette er kun min erfaring. Dsp'en i itechen er mye kraftigere og kan korrigere mye mer nøyaktig enn de fleste andre dsp'er jeg har vært borti. Peaker er ikkenoe problem og er generelt bare å senke uten at det får noe store konsekvenser.

    Når det kommer til dippen din i mellomtonen, ville jeg prøvd å løst dette plasseringsmessig eller akustikkmessig. Tror ikke det vil låte bra å legge inn en generell heving i det området. Strategisk plassert bredbåndet demping osv vil nok kanskje hjelpe litt på disse problemene. Men tipper at AtleT har et mer utfyllende svar enn jeg har på dette området, da han har en del mer erfaring enn meg. Han kan også åpenbart mer enn meg når det kommer til tuning av rom.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Takk for tips, rommet mitt er betydelig dempet og det er neppe noe annet enn mer bassfeller som skal inn her - de er jo rimelig bredbåndet (50hz>) så det går fint. Uansett er det (subjektivt) heftig forskjell hos meg med Gik Acoustic bassfeller i hjørner og vil nok bygge disse videre ut i høyden. Morsomt å høre at det fungerte så bra med diffusoerene hos deg, har lyst til å prøve noe lignende selv men siden jeg sitter ganske nært bakveggen (1.5 meter) er det bedre med absorbentene som er der tror jeg.

    ## Forresten ingenting er umulig det tar bare litt lengre tid ## :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Når du sitter såpass nærme bakveggen tror jeg ikke det er så mye vits med diffusorer. Tror demping har bedre effekt da. Tenkte jeg skulle prøve meg på bredbåndet demping i førsterefleksjoner i neste omgang ved å bruke 25cm Rockwool flexi a i førsterefleksjon både i tak og vegger + eventuelt en fiffig løsning på gulvet pga elementene til miles er så lave. Prøve å kvitte meg med problemene mine i midbassen som sideveggene mine lager.

    Ingenting er umulig nei, men om jeg skal gjøre noe med den så må det bli ved å plassere subber for å kompensere for den.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    thohaug: ser bra ut det her. Interessant at du opplever størst forskjell i mellomtonen. Jeg ville målt mono fra 300hz og oppover.:)

    Johnnygrandis: Noen raske tips i farten som du sikkert har kontroll på.
    Dippen på 74hz ser ut å være kansellering fra frontveggen. Flytter den seg nedover hvis du drar høyttaleren lenger fra frontvegg? Hvis du har sub burde det være mulig å dekke dippen hvis fronter og sub står med ulik lengde til frontvegg. Hvis du har optimalisert dette fra før er nok bassfeller løsningen. Har du prøvd bassfellene i forskjellige hjørner? Det kan lønne seg å prøve alle hjørnene for å se hvilket hjørne som gir mest effekt.

    200-400hz kan være floorbounce. Har du tiltak i gulv og tak så kan du forsøke med større og tykkere.
    Diffusor: Hva med diffusorer på sidene bak lytteposisjon? Både på bakvegg og sidevegg.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    thohaug: ser bra ut det her. Interessant at du opplever størst forskjell i mellomtonen. Jeg ville målt mono fra 300hz og oppover.:)

    Johnnygrandis: Noen raske tips i farten som du sikkert har kontroll på.
    Dippen på 74hz ser ut å være kansellering fra frontveggen. Flytter den seg nedover hvis du drar høyttaleren lenger fra frontvegg? Hvis du har sub burde det være mulig å dekke dippen hvis fronter og sub står med ulik lengde til frontvegg. Hvis du har optimalisert dette fra før er nok bassfeller løsningen. Har du prøvd bassfellene i forskjellige hjørner? Det kan lønne seg å prøve alle hjørnene for å se hvilket hjørne som gir mest effekt.

    200-400hz kan være floorbounce. Har du tiltak i gulv og tak så kan du forsøke med større og tykkere.
    Diffusor: Hva med diffusorer på sidene bak lytteposisjon? Både på bakvegg og sidevegg.
    Takk for tips Atle, jeg har lagt ut litt mere info i denne tråden da slipper jeg å tilsøle thohaug sin tråd....

    http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/68903-fa-rste-ma-linger-med-umik-1-a-4.html
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Skal fortsette med litt målinger etter helgen. Kommer tilbake med mer av det! skal prøve å optimalisere høyttalerne hver for seg over 300hz etter tips fra deg AtleT.

    Har også skisset opp hvordan jeg kunne tenke meg at den nye akustikkløsningen min for førsterefleksjon kunne sett ut og det blir nok noe lignende dette. Ikke bry dere om de spenstige fargene.

    Akustikkplater ny løsning.jpg


    Her vil det være 25cm dype akustikkplater fylt med rockwool flexi-a plater. De på gulvet vil være skråkappet, siden miles har det nederste elementet såpass lavt. (4cm over gulvet)
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om du har mulighet til det, ikke bruk rammer på de på gulvet. Platene tar mye bedre uten rammer..
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.576
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å lage "buen" så stiv at du kan sette hjul under så du kan flytte den ved behov? Du kan jo lage sveitserost av rammene på gulvet?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Anbefaler du å gå uten rammer på veggene og taket også? Tror det blir vanskelig å lage noe uten rammer til gulvet. Men jeg kan bruke listverk som ramme som ikke er tykkere enn 3cm til å lage en ramme og fortsatt få mesteparten åpent. Har mulighet til det samme på side og tak.

    @vidarje

    Det var en veldig god idé, men dessverre er den ikke realiserbar for meg i praksis fordi jeg ikke har noe plass å lagre den, også blir den for høy til å gå igjennom dører. I tillegg har jeg en dør på høyre side av veggen der akustikkplatene kommer til å stå, så jeg må finne en fiffig løsning der.

    Alt bortsett fra gulvplatene vil bli en nok bli en fast installasjon som blir mulig til å flytte rundt på.

    Et annet spørsmål jeg har er hvordan denne steinullen skal holde seg på plass i taket uten noe form for støtte nedover annet enn høyttalerstoff. Den er jo ganske løs i fisken kontra rockfon. Vil det holde seg oppe av seg selv? Eller bør jeg bruke noe form for lim etc?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    har brukt den dempingskalkulatoren og funnet ut at rockwool flexi-a er det som gir jevnest demping. Rockfon blir litt for tett til den dybden jeg har planer om å bruke tror jeg. Men jeg vet jo ikke siden jeg har ikke målt på det. Kommer antagelig nok til å teste begge deler, i tillegg til skråskjært rockfon slik som 8x12Tom har brukt for å se hva som gir best effekt. Men kalkulatoren viser at det er flexi-a som vil gi jevnest effekt. Er det noen som har testet og vet hva som fungerer best.
    Jeg har en følelse av å blande materialer med ulik luftgjennomstrømning ikke vil gi lineær demping.

    Fiffig den kasseløsninga di Vidarje! Den må nok antagelig testes. Men vil ikke tynne lister rundt i en firkant gi enda mer åpning? Jeg kan jo ha bakvegg på dette her, siden jeg veldig sannsynlig ikke kommer til å ta noe luftgap pga mest mulig lineær demping.

    Setter pris på alle innspill her.

    Her er noen av modelleringene jeg har gjort. Si ifra om jeg skal teste noen andre kombinasjoner:

    Multi-layer Absorber Calculator
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    He he, jeg føler meg litt gammel nå. 25cm tykt? Kult, kjør på.


    Sjekk ut denne thohaug. Her får de større effekt ved å ha limt en membran bak platene. Rigid fiberglass density tests

    Hvis du vil leke deg litt, kan du prøve deg litt frem på helmhotz kalkulatoren på samme side. Ideen er å kombinere fiberglass med en helmholtzplate med et resultat som potensielt gir mindre tykkelse totalt med dempende effekt lavere i frekvens.
    Fordelen med disse helmholtzplatene er at de er mest effektive der trykket er høyest og samtidig er det der fiberglassplatene fungerer minst.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hmmm veldig interessant den teksten der.. viser at de får bedre effekt av mange tynnere plater istedet for færre tykke plater også. Tror nok det har mer å gjøre med at de får dekket mer av rommets areal. Jeg fant ikke den kalkulatoren jeg xD men det modelleringsprogrammet jeg bruker har mulighet til å kalkulere multilagsplater med Helmholtz det også, så jeg kan for såvidt bare bruke det i stedet. Når det kommer til designing av Helmholtz er jeg ganske på tynn is og tar gjerne imot råd om hvordan jeg skal få kalkulert opp en godt fungerende modell.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Artiklen tar jo først og fremst for seg bassdemping og ikke førsterefleksjonsdemping. Interessant likevel å se hva en membran gjør limt bakpå.

    Det var din kalkulator jeg mente til helmhotz. Er ikke verre enn å borre hull i en plate etter oppskrift fra kalkulatoren. :)Helmholtz Calculator
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Skal prøve å designe noen slike plater og leke litt rundt i kalkulatoren nå i helga. Får se om jeg greier å få til et bedre resultat med en slik Helmholtz på baksiden eller om det er sikrest å bare gå for ren flexi hele veien.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har tatt litt mer målinger nå i helga og satset på målinger av høyttalerne separat. her er målingene mine etter at kalibrering var i mål. Det syns det låter åpnere og bedre nå, så det var et supert tips som jeg bare må takke veldig for AtleT!

    Her er litt mer grafer som kan leses av for dem som liker det.

    singelvis og begge bassrespons uglattet.jpg


    singel og begge bassrespons 1-6 smooth.jpg



    høyre høyttaler uglattet.jpg


    høyre høyttaler 1-6 smooth.jpg


    venstre høyttaler uglattet.jpg


    venstre høyttaler 1-6 smooth.jpg


    begge høyttalere uglattet.jpg


    begge høyttalere med shelf.jpg


    etc venstre høyttaler.jpg


    etc høyre høyttaler.jpg


    vanndfall 500hz.jpg


    vannfall hele kurven.jpg


    group delay.jpg


    excess group delay.jpg




    Hvis noen ser noe konkret som kan gjøres, så tar jeg som vanlig imot tips.

    Ellers blir vel neste disse nye førsterefleksjonsplatene. Har prøvd å simulere noen plater med helmhotz plater bak, men har ikke hatt noe hell sålangt. Får fortsette simuleringene i morgen! Nå er det musikk som er i fokus her!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Meget bra jobba. Har holdt på 2 dager her også, og føler vel at jeg er imål. Har ikke like snorrette kurver som det du har. Men det låter all right.

    Nå må du legge bort måle instrumentene og høre litt musikk også.
    ;)

    Vi skal til å sette på en film her.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Absolutt det viktigste det ja, Hvis det ikke er musikken som står i fokus har man mistet litt veien :D

    At det låter allright hos er jeg ganske sikker på at er en liten underdrivelse, ihvertfall om det er ca. likt som sist jeg var hos deg. For da låt det fabelaktig. Regner med det er litt røffere hos deg nå men, med klipsch å alt det bringer med seg :D
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Relativt mye røffere ja. Og med enda mer sprut...! Rommet er ikke like stort, men har fått vokalen til å ta enda et skritt ut i rommet. Er veldig dårlig på å beskrive lyd desverre...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Er dette helt uten EQ er det noe av det beste jeg har sett på forumet. Bra jobba!!! :)
    Hvordan type absorbsjon bruker du? Bruker du noen form for EQ, i tillfelle hva?
    Stusser litt på at bassen din er rettere enn mellomtonen.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Bruker litt eq til å ta et par peaker i området 100-300hz, samt heve en dip på 70hz et par db. Bruker dsp´en som ligger i crown itech forsterkeren min. den er veldig kraftig og nøyaktig, og er relativ fleksibel før det gir noe hørbar degradering. Men er ganske heldig med bassresponsen i dette rommet. Jeg bruker Glava a37 som absorpsjon med 60cm over hele frontveggen. Det har hjulpet veldig på bassen, men ikke fullt så bra på mellomtone..

    har kun 5cm rockfon plater med cm luft og det gir meg ikke nok kontroll over sideveggene som lager en hel haug av krøll. Det kan også være gulvet mitt som roter mye til i det området pga jeg sitter såpass nærme. Det er dette jeg vil prøve å rette på med den nye løsningen min.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har fått kjøpt inn lister og fått bestilt opp Rockwool så nå har jeg startet sånn smått og snekre. Bestemte meg for å lage rammene så åpne som mulig for mest mulig effekt av lengde og høyde også så kjøpte inn 7x1,5cm lister som rammene blir bygget av.

    En ting jeg er litt bekymret for er den lange rammen i taket. Vil jo helst ha den helt åpen, men er usikker på hvordan jeg skal oppnå dette i praksis uten at rockwoolen blir "hengende" ned om jeg kun bruker høyttalerstoff. Er det mulig å bruke noe sånt som hønsenetting eller lignende uten at det har mye negativ konsekvens på lyden? Har noen noe tips på eventuelt hva som bør gjøres. Sette på en 3mm bakplate og lime Rockwoolen til den kanskje?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Nå låter det absolutt ikke bra her :S Alle akustikkplatene mine er tatt ned og det merkes for å si det mildt. Irriterende førsterefleksjoner overalt. Bestemte meg for å prøve å bruke hyssing for å holde rockwoolen på plass inne i rammene jeg har laget. De er laget så luftige som mulig uten å miste stivhet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er morro å "gå tilbake til utganspunktet" og da få bekreftet at alle timene og kronene som er lagt inn hjelper på lyden.....
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Akustikkplater og kontroll på rommet har mer å si enn de fleste er klar over, er litt morsomt å se anlegg i 400 000 kroners klassen og oppover med null kontroll på rommet, sier ikke at anlegg som er dyre ikke har potensiale til å låte bedre enn billigere, dog er jeg sikker på at lyden av ett anlegg til 50K i ett behandlet rom vil låte bedre enn ett anlegg til 500K i ett ubehandlet selv om rommet de står i er like.

    Fine målinger thohaug men viktigere,- hvordan låter det ? :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Det låt veldig bra her, men akkurat nå er lyden helt forferdelig etter at akustikk plater ikke er tilstede lengre. Bassfellen min står heldigvis enda da, så det er ikke helt krise enda. Må gå opp dette så fort som mulig.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Da har jeg begynt å få trekt rammene med høyttalerstoff og fylle de med Flexi-a.

    Dette er den ene halvdelen av takplaten. Blir relativt enorme greier dette her. Listene er 7cm brede :p
    20140719_181007.jpg


    Fant også ut at jeg ble nødt til å snu dørkarmen inn til stua her og det var et forbanna hel**** pga noe tidligere eier hadde gjort så jeg måtte kappe ca. 50 spiker med et løst baufil blad. Første gang det har tatt meg nesten en hel helg å snu en karm.
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.576
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir bra. Herlig når det gjøres så kompromissløst:)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har nå fått opp rammene for venstre sidevegg og over hele taket, så mangler den spesialtilpassede på høyre side der døra er samt de vinklede rammene til gulvet.

    La inn led list i rammen i taket som kan justeres i forskjellige farger for å få litt stemningslys når det ikke snurres film.

    Regner med å få opp resten i løpet av helga og kommer med bilder av ferdig oppsett når det er klart. Kan allerede høre at bassdefinisjonen kommer til å bli veldig bra her nå :D
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn