The Wall

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan låter det så i den nye stua? @HCS spurte om det.

    Sammenligner jeg med stuen i leiligheten der anlegget sto i tidligere er lydpanorama større. Lyden slipper mer løs fra høyttalerne og det er større dybde i lydbildet.

    Ikke så rart kanskje, ettersom høyttalerene nå står vesentlig lenger fra hverandre, og med større avstand til sidevegg.

    I det forrige rommet låt det basstungt. Her er det motsatt. Responsene får derfor litt støtte i bunnen fra en REL. Klangmessig låter det nøytralt, hellende mot lett tilbakelent slik jeg oppfatter det. Sånn 10 rad i Operaen. Er meget fornøyd, eksperimenterer lite med plassering og tweaking. Spiller mye musikk.

    4EAAB7CE-AD5D-4A96-9FB3-1C5A8B1EA154.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette ser lekkert ut Final. Er det forresten optimal plassering av REL slik den står nå ? Virker mer åpent helt klart, men fortsatt "klassisk pent" if you get my drift.. :) . Tror den phonoforsterkeren hadde kledd deg... God påske!
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Dette ser lekkert ut Final. Er det forresten optimal plassering av REL slik den står nå ? Virker mer åpent helt klart, men fortsatt "klassisk pent" if you get my drift.. :) . Tror den phonoforsterkeren hadde kledd deg... God påske!
    Takk for hyggelige ord HC.
    Plasseringen av sub fungerer meget godt lydmessig. Estetisk not so much. Får se om jeg finner en plassering som tilfredsstiller begge hensyn etterhvert 🙂.
    God Påske til deg også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    6.655
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Må alltid ta en runde med denne når jeg ser høyttalerne dine Final. Husker godt de overbeviste og jeg løp ut og kjøpte. Platen passer kanskje ikke like godt hos deg nå som du har flyttet fra The Roughest Place in Town, men anlegget ser ut til å ha funnet sin plass. Ha en fortsatt fin påske
    A6F3544D-44FA-47E9-B755-72A0B7EE3AA0.jpeg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Couldn’t stand the Weather fungerer den @Jon, også utenfor Oslo😁. Forøvrig så heldig her, med mye plass at jeg også har et oppsett med Kappa 6 å spille på.

    Det låter litt mer frempå enn Responsene, ikke helt ueffent på Pop og Rock faktisk.
    image.jpg




    God Påske til deg også, ser frem til mer sosiale tider.
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Takk HCS, har solgt et av A1S trinnene og har et igjen. Lett brutalt utseende og vekt på A5. Nesten 100 kg forsterker og base som veier tilsvarende gjør hyppige ommøbleringsseanser illusorisk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    saabsub

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2005
    Innlegg
    171
    Antall liker
    470
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer! Må vel kunne kalles massiv denne 😁
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Laveffekt amper har alltid hatt en sjarm.. :cool: :ROFLMAO:.. Seriøst, hvordan fant du den, disse er sjeldne som fy?
    Ja kun 5 stk er laget. 4 i 450Watts varianten og 1 i 250Watts utgave. A5’ ene er ikke laget fra schratch men er en Leif Ernstsen ombygd (Donor) DP 5.52.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg likar veldig godt at forsterkarane har ein del musklar. Men eg har kvitta meg med ein 140 kg integrert sak, og gått over til ein på 9 kg, utan å tape så mykje av det eg finn viktig. Men det hadde vore gøy med ein 800 - 1000 watt i 4 ohm av Erntsen sine.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer så mye med en kjempe av en forsterker, kunne tenkt meg den der ja men får klare meg med min a1s som blir en mini i forhold 😅
    Takker. A1S er en veldig bra forsterker. Samme teknologi, men betydelig mindre enn A5 naturligvis.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Eg likar veldig godt at forsterkarane har ein del musklar. Men eg har kvitta meg med ein 140 kg integrert sak, og gått over til ein på 9 kg, utan å tape så mykje av det eg finn viktig. Men det hadde vore gøy med ein 800 - 1000 watt i 4 ohm av Erntsen sine.
    Du har jo ualminnelig effektsultne høyttalere Arve, så mye watt kommer godt med. Har prøvd endel klasse D, som spenner fra det skrekkelige til meget bra. Din 9 kilos forsterker vil jeg tro befinner seg i toppen av det segmentet. Så er det unektelig mer praktisk med 9 kilo enn 140 kilo :giggle:.

    Watt er viktig, ihvertfall om man ikke har nok av det. Jeg har beveget meg fra to DP A1S i brokoblet versjon som gir 800 watt i 8 Ohm, til en A5 som gir 450 watt i 8 Ohm.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du har jo ualminnelig effektsultne høyttalere Arve, så mye watt kommer godt med. Har prøvd endel klasse D, som spenner fra det skrekkelige til meget bra. Din 9 kilos forsterker vil jeg tro befinner seg i toppen av det segmentet. Så er det unektelig mer praktisk med 9 kilo enn 140 kilo :giggle:.

    Watt er viktig, ihvertfall om man ikke har nok av det. Jeg har beveget meg fra to DP A1S i brokoblet versjon som gir 800 watt i 8 Ohm, til en A5 som gir 450 watt i 8 Ohm.
    Utsagnet ditt fikk meg til å tenke.. Da jeg først løftet opp stereo duppedingser opp på garasjen hadde jeg 2x8 watt i ohm. Nå har jeg 2x1600 i 8 ohm. Håper ikke de denne kurven har noe med eierens BMI å gjøre.. :oops: :ROFLMAO:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    .

    Watt er viktig, ihvertfall om man ikke har nok av det. Jeg har beveget meg fra to DP A1S i brokoblet versjon som gir 800 watt i 8 Ohm, til en A5 som gir 450 watt i 8 Ohm.
    Gratulerer med ny amp!!
    Fint med en litt mer nyansert betraktning. :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med ny amp!!
    Fint med en litt mer nyansert betraktning. :)
    En nyansert betraktning kan fort ende med en gjennomgang av hele HIFI lyrikk boken av typen: Kona sier fra underetasjen; dette låter bra; Verandadøren er åpen; naboen spør om et live band øver hjemme hos meg.

    Spøk tilside. Det er nå engang slik at egne opplevelser, uansett hvor euforiske de måtte være, ikke kan overføres til andre. Jeg mener @MakkinTosken skrev noe om det i et innlegg. Han hadde gåsehud og gledet seg til å dele opplevelsen med andre. Gåsehuden uteble hos gjestene.

    Jeg har vært svært fornøyd med DP A1S og hadde forventning om at en A5 skulle fungere på samme nivå som to A1S, og håpet jeg ikke skulle bli skuffet. Litt samlerglede og nostalgi lå som en del av grunnlaget for anskaffelsen. Jeg ble Ikke skuffet. Tvertimot opplever jeg bedre lyd på alle parametre, med unntak av WAF selvfølgelig (Ingen klager mottatt - kun en generell betraktning ;)).
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Utsagnet ditt fikk meg til å tenke.. Da jeg først løftet opp stereo duppedingser opp på garasjen hadde jeg 2x8 watt i ohm. Nå har jeg 2x1600 i 8 ohm. Håper ikke de denne kurven har noe med eierens BMI å gjøre.. :oops: :ROFLMAO:
    Vel, tror Ikke BMI er årsaken @HCS. Tenker alderen gjør sitt. Vi liker kanskje litt tyngre maskineri med årene. Synes jeg ser tydelige tegn i bilparken din også:cool:
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    På HFS er det spennende å følge med på alle utstyrsbyttene, eller oppgraderingene som det heter.
    Selvom det ikke har vært store mengder HIFI utstyr gjennom de 40 årene har gått siden jeg fikk mitt første anlegg, har det blitt noen bytter.

    Skal se litt i bakspeilet og poste litt om utviklingen i oppsettet i noen innlegg fremover.

    Noen bytter er jeg glad for, noen har jeg ikke sterke følelser for, og noen angrer jeg på.

    Mitt første par høyttalere var disse.
    24A1CCD1-3354-4269-8EF7-DF0E651D541E.jpeg

    Gale GS 401 A kjøpt på Boahs i Oslo. Salget av disse angrer jeg virkelig på. Et design ikon som låter meget fint.
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor i allverden ble disse høyttalerne solgt? Gale GS 401A hadde en fantastisk mellomtone og ble omtalt som Quad ESL 57 med bass.

    Galene ble drevet av denne forsterkeren:
    C54B69DA-8D90-47C1-AA3E-9F06A6B3C772.jpeg

    En Luxman 116A. En forsterker på 70Watt med behagelig lyd, som var altfor svak for Gale høyttalerne. De krever masse kraft, men det skjønte jeg ikke den gang, dessverre.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Husker jeg hørte dem på OsloHiFiCenter for sikkert førti år siden, dessverre synes fader'n de var for dyre og gikk for LS3/5A i stedet:(
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Platespiller måtte også til. CD var ikke oppfunnet ennå. Min første spiller var Thorens 160 med SME arm:

    29CCDFB1-61F7-4302-8627-F05E2C6B8CC6.jpeg


    Pickup var en kjent traver:
    927BF67C-6F48-447C-93CC-444CF111818B.jpeg

    Denon DL 103D. Hvordan låt det?:
    Fin mellomtone, litt slaskete bass og et oppsett som ikke var verdensmester i sporing. Det ble spilt mye musikk med den spilleren, før den ble erstattet av en mer horisontal en vertikal «oppgradering».
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn