Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.618
    Antall liker
    35.556
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her er Tift Merritt's "Bramble Rose" fra 2002. Helt OK, ihvertfall på enkelte spor. Solgte vel ikke godt nok, tipper jeg, så plateselskapet bestemte at "Let's make the next one LOUD, because LOUD sells!" Vel, jeg var ikke engang klar over at hun hadde gitt ut to plater etter "Tambourine". Har strøket henne helt fra den mentale listen av artister jeg følger med på. Så godt fungerte det trikset.
     

    Vedlegg

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Her er Tift Merritt's "Bramble Rose" fra 2002. Helt OK, ihvertfall på enkelte spor. Solgte vel ikke godt nok, tipper jeg, så plateselskapet bestemte at "Let's make the next one LOUD, because LOUD sells!" Vel, jeg var ikke engang klar over at hun hadde gitt ut to plater etter "Tambourine". Har strøket henne helt fra den mentale listen av artister jeg følger med på. Så godt fungerte det trikset.
    Det er ikkje bare lyden som har blitt dårligere siden debuten :) Så du har ikkje gått glipp av allverdens, sjøl om mange mener at begge de to siste er veldig bra. Ingenting som er i nærheten av å touche Virginina, no one can warn you
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Townes skrev:
    Asbjørn skrev:
    Her er Tift Merritt's "Bramble Rose" fra 2002. Helt OK, ihvertfall på enkelte spor. Solgte vel ikke godt nok, tipper jeg, så plateselskapet bestemte at "Let's make the next one LOUD, because LOUD sells!" Vel, jeg var ikke engang klar over at hun hadde gitt ut to plater etter "Tambourine". Har strøket henne helt fra den mentale listen av artister jeg følger med på. Så godt fungerte det trikset.
    Det er ikkje bare lyden som har blitt dårligere siden debuten :) Så du har ikkje gått glipp av allverdens, sjøl om mange mener at begge de to siste er veldig bra. Ingenting som er i nærheten av å touche Virginina, no one can warn you
    Som å følge Tomas Dybdahls tragiske utvikling siden debuten - fra musikalitet til gnål.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Da har jeg testet R.E.M - Accelerate i iZotope RX 2 Advanced. Ser ihvertfall mye bedre ut på papiret og gjennom hodetelefoner på PC'n. Har ikke fått tatt en seriøs test over Hi-Fi'n enda.

     

    Vedlegg

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Karma skrev:
    Poenget mitt er om ikke dette gir en god pekepinn på komprimeringsgraden i utgivelsen? Jeg oppfatter i alle fall resultatet slik, da plater med 100% peak level på alle kutt også oppfattes som ekstremt komprimert under avspilling.
    Et godt eksempel er når en plate med både svært rolige kutt og mer voldsomme kutt står med 100% peak level i begge tilfeller. Det er også misstenkelig om slike ulike kutt blir oppgitt med akkurat samme prosent, selv om denne eventuelt er lavere enn 100%. De bør derfor bli oppgitt med ulik %, F.eks. 30% og 90 %. Min lytteerfaring tilsier at når det er tilfelle, oppfattes også dynamikken under avspilling som best.
    EAC kan dermed kanskje brukes til å lese noe om komprimeringsgraden før du spiller platen.
    Egentlig ikke. 100% peak sier bare at et eller annet sted i opptaket er volumet toppet. Det sier ingenting om dynamikken på opptaket i sin helhet. Du kan med andre ord ha 10% gjennomsnittlig nivå og likevel ha 100% på en peak.

    100% peak er vel egentlig bare fordelaktig dersom innspillingen forøvrig holder mål med tanke på dynamikk. Det betyr jo bare at man har utnyttet dynamikken i formatet maksimalt.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    marsboer

    Jeg har laget egen tråd om dette under data.
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har noe førstepress Billy Joel?

    Her er CBS-førstepress (Vinyl) av An Innocent Man VS remastered CD.


     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Anthrax sin siste: Worship Music
    Mye tøff spilling her, men det ser ikke spesielt bra ut i MasVis...
     

    Vedlegg

    Lyttegnomen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2006
    Innlegg
    95
    Antall liker
    13
    Synes det er bra det ser ut til at det er et økende engasjement for dette.

    Jeg har laget en side på Facebokk hvor jeg kommer til å legge ut en vurdering av "all" musikk jeg spiller. Dette for å birda med mitt for at andre som er opptatt av god musikk og god lyd i det minste kan få min vurdering av lydkvaltiten på CD'er jeg selv har kjøpt.

    Her vil jeg legge ut rapport fra MasVis samt en egen (personlig) vurdering av hvordan jeg synes lydkvaliteten og dynamikken er.

    Siden heter "Lodness WAR - Sound Quality & Dynamics". Les gjerne info-delen. Gå inn på bilder så kan dere få oversikt over det jeg har lagt ut til nå.
     

    Lyttegnomen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2006
    Innlegg
    95
    Antall liker
    13
    opppsss. Her var det en liten skrivefeil. Siden heter:

    Loudness WAR - Sound Quality & Dynamics
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.618
    Antall liker
    35.556
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bra tiltak. Her er en liten spinoff fra et annet bra tiltak: ReplayGain og anslått crest-faktor for hvert spor på High Fidelity Reference CD 1 - 80. De dekker tiden fra 1994 til 2004, omtrent den perioden da dette for alvor gikk til helvete. Disse CD'ene inneholder en jevn miks av klassisk musikk og mer populære musikkformer. Alle sporene er spesielt utvalgt på grunn av sine audiofile kvaliteter.



    Førsteinntrykket er at dette er ganske jevnt gjennom perioden, men hvis man ser litt nærmere etter, deler datasettet seg i to strømmer som blir tydelig adskilt rundt midten av bildet. Den ene strømmen fortsetter som før med ReplayGain rundt null og crest-faktor rundt 20 dB. Det er stort sett klassisk musikk. Den andre strømmen dukker ned og legger seg rundt 15 dB crest-faktor og -5 til -10 dB ReplayGain. Det er alt det andre, jazz, pop og rock. Og, ja, jeg har sjekket: Verstingene med -11 dB ReplayGain er musikkspor, ikke testlyder med hvit støy eller noe sånt.

    Kanskje ikke overraskende, men litt interessant likevel.
     

    Vedlegg

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Artig. Jeg har en slik High Fidelity Reference CD liggende. Lyden er forferdelig, så jeg tenkte kjøre den gjennom MasVis. Skal lete den opp.
     

    NADKRAFT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.07.2010
    Innlegg
    125
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Har noen analyser av Sivert Høyem sitt nyeste album, Long Slow Distance?
    Jeg forventer dog ikke noe "happy hour" her heller...
     

    Lyttegnomen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2006
    Innlegg
    95
    Antall liker
    13
    Hvordan låter den, Siverts siste?? Ser grafene er litt varierende. Er den verdt pengene eller er det nok en hyllevarmer??

    Lyttegnomen
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lyttegnomen skrev:
    Hvordan låter den, Siverts siste?? Ser grafene er litt varierende. Er den verdt pengene eller er det nok en hyllevarmer??

    Lyttegnomen
    Jeg gav rett og slett bort mitt eks. etter å ha lidt meg gjennom to ganger....
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Denne er morsom. High Fidelity Reference CD No. 27. Den er fra midten av nittitallet, tror jeg.


    En nærmere kikk på første spor. Grisete.


    Jeg fant igjen denne cd-en etter noen år og spilte den på stereoen. Det låt skuffende stygt. Mitt anlegg har visst blitt bedre med årene. Men merk hva dette egentlig betyr: Musikkindustrien har levert mastring i henhold til hififolkets preferanser!
     

    Vedlegg

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Musikkbransjen kan ikke lenger levere EN mastring som tilfredstiller alle. Den store kjøpergruppen hører på musikk via podder, padder, blastere og gud vet hva og lagrer samtidig musikken sin på duppeditter med liten kapasitet. Så de vil ha komprimerte filer som tar liten plass og spiller HØYT!!.

    Så er det den gruppen som frekventerer dette forum og som tror at bransjen vil ta til fornuften bare man maser nok om lydkvalitet og dynamikk. Det er feil.
    Bransjen styrer etter hva som gir mest og best pålegg på bordet til enhver tid, og det er for øyeblikket kidsa.

    Det man må gjøre er å innbille bransjen at man kan tjene ENDA MER penger på å gi ut en umastret, men ferdig mikset versjon og i den oppløsningen
    det ble recordet i.
    Da ville man fått tilfredstilt (ikke tilfredstilt, men gjort lyden noe bedre, tilfredstille hifiasylanten er umulig) også de rett-troende slik at de i det minste fikk det samme som forlot tekniker og produsent når de var fornøyde med lyden.
    Nærmere kan man nesten ikke få det. Det er tross alt ikke hifisentralens medlemmer som bestemmer hvordan lyden skal være på enhver skive.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Alternativt kan man gi fan i bransjen som ikke bryr seg om kvalitet i gjengivelsen og lytte til tusener på tusener av eldre utgivelser der kvalitet i opptak og medium for formidling er på plass.
    Jeg bruker pengene og tiden min på det siste.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    vredensgnag skrev:
    Alternativt kan man gi fan i bransjen som ikke bryr seg om kvalitet i gjengivelsen og lytte til tusener på tusener av eldre utgivelser der kvalitet i opptak og medium for formidling er på plass.
    Jeg bruker pengene og tiden min på det siste.
    Det er selvfølgelig et godt alternativ
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    8.306
    Torget vurderinger
    1
    trex skrev:
    Bransjen styrer etter hva som gir mest og best pålegg på bordet til enhver tid, og det er for øyeblikket kidsa.
    Er det kidsa som kjøper remastere av gamle klassikere?
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Voff skrev:
    trex skrev:
    Bransjen styrer etter hva som gir mest og best pålegg på bordet til enhver tid, og det er for øyeblikket kidsa.
    Er det kidsa som kjøper remastere av gamle klassikere?

    I stor grad, ja. De også hører på klassikere som Pink Floyd osv. Men det er ikke her det store markedet ligger. Det er ny musikk som selger i store kvanta. Remastere er gjenbruk av allerede betalte jobber, skal ikke mye til for å tjene penger på disse.
    Vært mye bedre om de ga ut originalmiksen av gamle klassikere enn remastringer. Bare med dagens teknologi for å fjerne rusk og rask i innspillingen, i den grad det ikke går utover den autentiske lyden.
    Men det koster mer penger enn å bare mastre på nytt.
     

    Lyttegnomen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2006
    Innlegg
    95
    Antall liker
    13
    Vil bare minne om at jeg fortløpende legger ut informasjon om lydkvalitet av CD'er på Facebook. Hvis dere liker det dere ser så trykk "Like".

    Loudness WAR - Sound Quality & Dynamics
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Damen tråkker veien - forhåpentligvis ser flere og flere artister samme veien ut av, bokstavelig talt- den lange sorte tunnelen.

    Uten å ha målt- tror jeg at jeg kan påstå at en av "mine damer" Jill Scott, som har levert godlyd på plate etter plate, nå med sin "The Light of the Sun" - har havnet langt inne i tunnelen :'(
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.042
    Antall liker
    6.299
    Med den tittelen skulle man tro tunnelen ikke lenger var så lang og sort, men...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.618
    Antall liker
    35.556
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    Uten å ha målt- tror jeg at jeg kan påstå at en av "mine damer" Jill Scott, som har levert godlyd på plate etter plate, nå med sin "The Light of the Sun" - har havnet langt inne i tunnelen :'(
    Nysgjerrig, så jeg sjekket via en uautorisert mp3-versjon (fair use for critical purpose, som det heter). Husk at mp3-codec'en gjør at Masvis-tallene blir litt bedre enn med en tapsfri fil, fordi en del av detaljene allerede er fjernet. Altså er det egentlig enda litt verre enn det ser ut til.

    Det er nok ikke nødvendig å måle for å vite hvorfor det låter som det gjør, og når man ser målingen er det heller ikke nødvendig å lytte for å vite hvordan det låter. Histogrammet tyder på at denne begynner å nærme seg platebransjens nye lydideal: Binær lyd - enten er alle bits eller så er alle bits av, uten noen forstyrrende mellomting. Altså nærmer vi oss én bits oppløsning (pluss en bit for fortegn, tilsammen to bits) og kan snart kvitte oss med alle gammeldagse 16-bits og 24-bits lagrings- og avspillingsinnretninger.

    Edit: Heldigvis har jeg en knapp på tastaturet merket "Delete". Den virker også ganske binært. Sånn, borte. [Korser seg og vifter med en hvitløk.]
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk Asbjørn, da fikk jeg altså bekreftet mine bange.... Ja, ja - Ikke for alle at verden går fremover.
    Håper denne utgivelsen var et arbeidsuhell.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.861
    Antall liker
    16.151
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk tidligere i uken sikret meg store deler av David Bowies utgivelser fra 69-83 på vinyl.
    De fleste var i tidlige pressinger og NM.

    Låter det bra ? Selvfølgelig
    Trenger jeg å bekymre meg for digital kompresjon ? Nei

    Jeg betalte ca. 40 kr. Per plate i snitt...
     

    torsken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Innlegg
    158
    Antall liker
    1
    torsken skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Kate Bush - 50 Words for Snow
    Jeg lurer på hvordan denne står seg mot HDTracks.com sin 96khz-24bit versjon? Med bakgrunn i DR verdier kan det se ut som om at HD versjonen har mer dynamikk enn CD versjonen.

    http://www.dr.loudness-war.info/details.php?id=12967
    Ja, HD versjonen har mer dynamikk.

    http://www.dr.loudness-war.info/details.php?id=12921

    http://www.stevehoffman.tv/forums/showpost.php?p=7167825&postcount=52
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    rri skrev:
    Jeg fikk tidligere i uken sikret meg store deler av David Bowies utgivelser fra 69-83 på vinyl.
    De fleste var i tidlige pressinger og NM.

    Låter det bra ? Selvfølgelig
    Trenger jeg å bekymre meg for digital kompresjon ? Nei

    Jeg betalte ca. 40 kr. Per plate i snitt...
    Ikke at jeg bryr meg om litt off-topic innimellom, men dette var en rar tråd å fortelle om det i. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn