Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Midt i all elendigheten så lurer jeg på om det faktisk er håp:

    The Doors.gif


    Dette er The Doors anno 2011 remixet og mastret i anledningen 40 årsjubileet fra The Doors A Collection (alle 6 studioalbumene). På den annen side så har gutta selv (de gjenlevende) og Bruce Botnik (opprinnelig lydtekniker) hatt fingrene på rattet så det er kanskje ikke helt tilfeldig at dynamikken er bortimot intakt. Resten av boksen gir i stor grad det samme inntrykket - «normal» crestfaktor ligger rundt 15-18 dB, noen spor få dipper ned mot 13 dB og flere spor går mot 22 dB. Det låter ikke helt værst heller.

    mvh
    KJ
     

    EndreS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    195
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Hei

    Den målingen av The Doors, hva er forskjellen på det svarte og det blå? Venstre/høyre kanal eller er det en måling oppå en annen? Må bare spørre.

    E
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Svart er «mono» (likt i høyre og venstre) blå er venstre kanal og rød er høyre kanal.

    mvh
    KJ
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har de fleste av disse 40 year anniversary CD'ene til the Doors, og de er bra dynamisk sett. Har også en av dem på vinyl, L.A. woman, (analogue production) - den er steindyr, men også meget bra.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et dykk i arkivet: Lesley Olsher's "Jazz Me" fra 1992. Den ble først utgitt som LP på Black Dahlia Records med David Manley som produsent. Custom rørutstyr i hele kjeden, fra mikrofon til kuttehode. "The idea was to produce an absolute reference recording, without any technical concessions." Den ble mastret for CD i 1996 av Eddy Schreyer, igjen på masse custom Manley-utstyr. "The end result is that the natural beauty of this recording is allowed to shine like never before." Står det på websiden og i CD-heftet.

    jazz me - Overview.gif


    06 - Lesley Olsher - Take It Slow.gif


    Ikke så hakkandes gæli, men det er skrudd opp minst 6 dB for høyt og en brickwall limiter kutter moroa tvers av ved -0,5 dBFS. Og dette skal altså være en "absolute reference recording, without any technical consessions." :rolleyes:

    Ja, Lesley Olsher er kona til Dick Olsher, spaltist i Stereophile.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En HFSer sendte meg PM om DR-arkivet på nett, som jeg ikke har vært innom på lang tid. Ser at det nå er godt over 30.000 album som er katalogisert der. De har fått sorteringsfunksjon, så man hurtig kan rangere de beste, og de dårligste.
    For min egen del er det liten tvil om at god dynamikk er viktig, jeg kjenner igjen mange favoritter i den riktige enden av skalaen. Til ære for Gustavsen og Kongshaug spiller jeg nå Changing Places.

    Good:

    Skjermbilde 2013-03-04 kl. 18.41.07.jpg


    Very, very bad. ZZ-Top faller akkurat utenfor på begge listene, men er nesten med på topplisten med Eliminator (1983), og nesten med på absolutt bånn i bøtta listen med Mescalero (2003):

    Skjermbilde 2013-03-04 kl. 18.41.28.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men tror ikke den er helt korrekt den Tord Gustavsen plata. Har kjørt en test på den selv.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja mener det. Skal gjøre et nytt forsøk når jeg kommer hjem igjen i morgen.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    foobar2000 1.1.13 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2013-03-05 19:03:32


    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: Tord Gustavsen Trio / Changing Places
    --------------------------------------------------------------------------------


    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR17 -0.16 dB -22.50 dB 5:58 01-Deep as Love
    DR16 -1.14 dB -22.61 dB 3:54 02-Graceful Touch
    DR14 -0.14 dB -18.55 dB 4:37 03-IGN
    DR15 -0.12 dB -19.74 dB 5:28 04-Melted Matter
    DR10 -0.11 dB -15.27 dB 4:21 05-At a Glance
    DR16 0.00 dB -22.62 dB 8:20 06-Song of Yearning
    DR16 -0.14 dB -20.89 dB 5:51 07-Turning Point
    DR15 -7.28 dB -29.63 dB 1:10 08-Interlude
    DR14 -0.12 dB -18.19 dB 8:54 09-Where Breathing Starts
    DR15 -0.12 dB -19.87 dB 5:37 10-Going Places
    DR16 -0.14 dB -21.86 dB 5:13 11-Your Eyes
    DR15 -0.11 dB -19.15 dB 4:38 12-Graceful Touch, Variation
    DR14 -2.19 dB -21.48 dB 1:59 13-Song of Yearning (Solo)
    --------------------------------------------------------------------------------


    Number of tracks: 13
    Official DR value: DR15


    Samplerate: 44100 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 16
    Bitrate: 468 kbps
    Codec: FLAC
    ================================================================================
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mi greie
    foobar2000 1.2.3 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2013-03-08 00:54:56


    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: Tord Gustavsen Trio / Changing Places
    --------------------------------------------------------------------------------


    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR17 -0.16 dB -22.50 dB 5:58 01-Deep As Love
    DR16 -1.14 dB -22.61 dB 3:54 02-Graceful Touch
    DR14 -0.14 dB -18.55 dB 4:37 03-IGN
    DR15 -0.12 dB -19.74 dB 5:28 04-Melted Matter
    DR10 -0.11 dB -15.27 dB 4:21 05-At A Glance
    DR16 0.00 dB -22.62 dB 8:20 06-Song Of Yearning
    DR16 -0.14 dB -20.89 dB 5:51 07-Turning Point
    DR15 -7.28 dB -29.64 dB 1:10 08-Interlude
    DR14 -0.12 dB -18.19 dB 8:54 09-Where Breathing Starts
    DR15 -0.12 dB -19.88 dB 5:37 10-Going Places
    DR16 -0.14 dB -21.86 dB 5:13 11-Your Eyes
    DR15 -0.11 dB -19.15 dB 4:38 12-Graceful Touch, Variation
    DR14 -2.19 dB -21.48 dB 1:59 13-Song Of Yearning (Solo)
    --------------------------------------------------------------------------------


    Number of tracks: 13
    Official DR value: DR15


    Samplerate: 44100 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 16
    Bitrate: 517 kbps
    Codec: FLAC
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den nye bowieplaten foreligger tydeligvis i forskjellige versjoner.

    Her fra en (ukjent rip). Ikke så mye å rope hurra for, men har sett verre.

    netx1.jpg


    Og her en "deluxe versjon" (med 3 ekstralåter på platen). Denne er det jo bare å styre unna. Søppelutgivelse.

    next2.jpg
     

    Piemonte

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    48
    Rolling Stones, for anledningen på rømmen fra gamlehjemmet. Det låter tøft på bilradio, men hvis man impulskjøper CD'en på en bensinstasjon, kan man like gjerne la den bli liggende i bilen. Den har ikke noe på anlegget å gjøre. Albumet heter "GRRR!" (2012), låten "Doom and Gloom", og de to titlene sier i grunnen det meste:

    Vis vedlegget 179516

    De gamle innspillingene på samlealbumet er selvsagt remastret i samme stil som denne nyinnspillingen. Det haster ikke med å kjøpe den samlingen.
    Trist å se hvor dårlig dette var, hvordan blir denne på lp.?
    ser også Bowie ikke var så bra på deluxe utgaven, hvorfor er det forskjell på utgivelsene?
     

    Piemonte

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    48
    En HFSer sendte meg PM om DR-arkivet på nett, som jeg ikke har vært innom på lang tid. Ser at det nå er godt over 30.000 album som er katalogisert der. De har fått sorteringsfunksjon, så man hurtig kan rangere de beste, og de dårligste.
    For min egen del er det liten tvil om at god dynamikk er viktig, jeg kjenner igjen mange favoritter i den riktige enden av skalaen. Til ære for Gustavsen og Kongshaug spiller jeg nå Changing Places.

    Good:

    Vis vedlegget 186433

    Very, very bad. ZZ-Top faller akkurat utenfor på begge listene, men er nesten med på topplisten med Eliminator (1983), og nesten med på absolutt bånn i bøtta listen med Mescalero (2003):

    Vis vedlegget 186434
    Finnes dette arkivet på nett?
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, vi kan alltids håpe, men de 24/96-filene jeg har kjøpt så langt har stort sett vært klemt like beinhardt opp til 0 dBFS som CD-utgaven. Da er mesteparten av poenget med å betale mer for "høyere kvalitet" borte, spør du meg.

    Våpenhvilen må komme i form av en eller annen standard for et normalt lydnivå og at avspillingsbokser får den normaliseringsfunksjonen slått på som standard. Det er hva replayGain gjør, og på film har det vært sånn i årevis. Der er det en standard at -20 dBFS på opptaket blir 83 dB i kinosalen, og vanlig dialog skal være innspilt ved -31 dBFS, som igjen blir til 72 dB i salen. Og det er derfor ganske mange har opplevd at lyd fra en konsert-DVD låter mye bedre via det billige surrerundtanlegget enn nyutgitte CD'er med samme artist på hovedanlegget.

    For meg ser det ut som om Apple har muligheten til å avslutte hele greia hvis de bare slår på SoundCheck som standard funksjonalitet i iTunes og diverse iDingser. Det burde kvalifisere til Nobels fredspris, men så langt har Apple ikke valgt å trykke på den knappen.
     
    Sist redigert:

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Wimp skal vist nok implementere replaygain og da får vi håpe Spotify og andre streaming tjenester følger etter. Jeg har tro på at dette vil kunne snu trenden. Når det gjelder filer man har lokalt hjemme er den foreslåtte standarden replaygain, men Apple har implementert sin egen soundcheck løsning. Det gjør det vanskeligere å få til en revolusjon her. Dette er bare tags så produsentene kan bare legge på begge deler, men det blir fort til at man ikke gjør det når det ikke er bare en løsning. Da er det bare nerder som meg som kjører sin egen volum analyse som gjør dette.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Og det er derfor ganske mange har opplevd at lyd fra en konsert-DVD låter mye bedre via det billige surrerundtanlegget enn nyutgitte CD'er med samme artist på hovedanlegget.

    For meg ser det ut som om Apple har muligheten til å avslutte hele greia hvis de bare slår på SoundCheck som standard funksjonalitet i iTunes og diverse iDingser. Det burde kvalifisere til Nobels fredspris, men så langt har Apple ikke valgt å trykke på den knappen.
    Den første der har jeg opplevd noen ganger med blu ray som virkelig har gitt den rette live følelsen!

    Hva går SoundCheck ut på?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    SoundCheck er som ReplayGain, men Apple-proprietært. Personlig lagrer jeg musikken som FLAC-filer med ReplaGain-tags i. I tillegg har jeg et batch-script som lager datakomprimerte AAC-filer fra FLAC-originalene. Da bruker jeg "ReplayGain (apply)" og genererer AAC-filer med allerede normalisert volum heller enn å ha to sett tags i filene.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Et lite lyspunkt i all elendigheten når det gjelder dagens produserte musikker:
    Tittelsporet fra Ólafur Arnalds siste skive "For Now I Am Winter"

    masvis Olafur Arnals For now i am winter.gif
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Skrekk og Gru på ZZ-top får man om man sammenligner Eliminator med Mescalero - fra de store høyder til rett i dass på 20 år.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Denne kom på når jeg spilt tilfeldig på Squeezboxen. Har heldigvis på ReplayGain, men dette gjør vondt uansett. Det skal sikket være slik, men er det noen verre enn denne?

    wavves.jpg
    wavves2.jpg
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    er det noen verre enn denne?
    'King of the Road' med Fu Manchu må være noe med det verste jeg kommer på i farten. Skal se om jeg får laget et like flott bilde av elendigheten som du har fått til. :)

    Edit:

    King of the Road.gif
    King of the Road1.gif


    Her er dem i det minste. Aner ikke om de er verre eller bedre det kan kanskje noen med litt større forståelse si noe fornuftig om?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det der er nesten imponerende dårlig. En konstant sinusbølge uten noen variasjon i det hele tatt vil ha 3 dB crest factor. Spor med lavere crest factor enn 3 dB begynner å nærme seg konstant firkantbølge i stedet. Fy og flate. Fu Manchu er også ille, men den tingen fra Wavves er ihvertfall det verste jeg har sett. Jeg har definitivt ikke lyst til å høre den.
     
    Sist redigert:

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Wavves er jo et hipster band og de (eller muligens det er et en manns band) bruker loudness for det det er verdt for å lage forvrengning i musikken. Slik klarer de jo å lage sin egen sound, men i mine ører er det en ganske slitsom sound. Jeg orker ikke å høre gjennom hele denne platen på høyt volum.

    Jeg ser at Fu Manchu platen over også er ganske ille. Den nest værste jeg har er Stooges og Raw Power. Ligger jo litt i navnet på platen her hva de prøver på. Men denne er langt fra så slitsom som Wavves.

    stooges.PNG
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Etter å ha sett animasjonen til Tremor ser jeg nå at man kan lage bilder direkt fra MasVis. Idioten meg har sittet og klønet med Snipping Tool :)
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Jeg ser jo nå at de eksemplene dine er verre enn Fu Manchu. Men det som er litt sprøtt med Fu er at jeg spilte den i går på riiimelig høyt volum og ikke reagerte særlig på sånn klipping og spesielle unoter når jeg satt fem meter unna høyttalerne. Underveis i plata ruslet jeg frem og grov i platebunken foran ene høyttaleren og fikk rett og slett bakoversveis! På nært hold hørtes det skrekkelig fantastisk råttent idiotisk for jævlig ut. Dobbelsjekket og gikk tilbake og satt meg igjen og da hørtes det relativt ok ut igjen. Snurrige greier og kanskje noe av det samme som Stooges?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Enkelte vil kun ha et vedvarende RÆÆÆÆL ut av høyttalerne, men kjør gjennom ZZ Tops Mescalero for å se hvor elendig det kan bli også når musikerne faktisk kan det de holder på med. Tenk at Billy Gibbons, med sin unike bakgrunn, kan falle så dypt. (Har ikke Mescalero her, men kjørte Masvis på den hos en venn).
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Tenk at Billy Gibbons, med sin unike bakgrunn, kan falle så dypt. (Har ikke Mescalero her, men kjørte Masvis på den hos en venn).
    Det er dessverre slik at det er nesten ingen igjen som ikke har falt i denne fella. Noen som tør prøve Steven Wilson siste? Jeg fant digital klipping på den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn