Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Forskningsnytt

    NRK P2 Kulturnytt 27.07.2012 kl. 8-8.30 fortalte kort om en studie der man hadde analysert popmusikk fra 1950-tallet og frem til i dag. De fant bl.a. at akkordbruken var blitt mindre variert og at lydstyrken hadde økt. Jeg fant dessverre ikke noe på Kultur-og-underholdning - NRK nå rett før jeg skriver dette, men jeg tror studien var publisert (eller omtalt) i Scientific American.

    Hos Scientific American fant jeg "Is Pop Music Evolving, or Is It Just Getting Louder?" av John Matson 26.07.2012 som viser til følgende hos Nature Scientific Reports: "Measuring the Evolution of Contemporary Western Popular Music" av Joan Serrà, Álvaro Corral, Marián Boguñá, Martín Haro & Josep Ll. Arcos; Scientific Reports Volume: 2, Article number: 521, DOI: doi:10.1038/srep00521; Received 11 May 2012, Accepted 04 July 2012, Published26 July 2012.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    NRK P2 Kulturnytt 27.07.2012 kl. 8-8.30 fortalte kort om en studie der man hadde analysert popmusikk fra 1950-tallet og frem til i dag. De fant bl.a. at akkordbruken var blitt mindre variert og at lydstyrken hadde økt. Jeg fant dessverre ikke noe på Kultur-og-underholdning - NRK nå rett før jeg skriver dette, men jeg tror studien var publisert (eller omtalt) i Scientific American.

    Hos Scientific American fant jeg "Is Pop Music Evolving, or Is It Just Getting Louder?" av John Matson 26.07.2012 som viser til følgende hos Nature Scientific Reports: "Measuring the Evolution of Contemporary Western Popular Music" av Joan Serrà, Álvaro Corral, Marián Boguñá, Martín Haro & Josep Ll. Arcos; Scientific Reports Volume: 2, Article number: 521, DOI: doi:10.1038/srep00521; Received 11 May 2012, Accepted 04 July 2012, Published26 July 2012.
    Vi drodler litt om dette her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/musikk-generelt/64462-ensformig-popmusikk.html#post1398341
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Kjøpte deLillos - Neste Sommer (Sonet SCD 15067) som virker veldig komprimert for å være fra 1993. Står ingenting om at den er remastret. Har det kommet flere utgaver?

    neste sommer.gif
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.140
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei, har ikke den men har originalen av Svett Smil fra 1990. Husker det godt da det var min aller første CD som ble kjøpt sammen med min første cd spiller :) Og den har flott lyd.

    delillossvettsmil.gif
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Forbud meg her og forbud meg der - men dette skulle jeg ønske ble tatt tak i fortest mulig her hjemme også.
    Disse jæv....PAUSENE!!!!! er noe av grunnen til at jeg nesten ikke ser TV på lenger. Dessuten har jeg alt for mye mange gode musikker i hus.
    Men støtter et slikt forbud fordi det gavner alle og ødelegger ikke for noen.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte deLillos - Neste Sommer (Sonet SCD 15067) som virker veldig komprimert for å være fra 1993. Står ingenting om at den er remastret. Har det kommet flere utgaver?
    ...
    Den er identisk med min utgave som ble kjøp for rundt omregnet 5 år siden (trur eg)

    mvh
    KJ
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Forbud meg her og forbud meg der - men dette skulle jeg ønske ble tatt tak i fortest mulig her hjemme også.
    Disse jæv....PAUSENE!!!!! er noe av grunnen til at jeg nesten ikke ser TV på lenger. Dessuten har jeg alt for mye mange gode musikker i hus.
    Men støtter et slikt forbud fordi det gavner alle og ødelegger ikke for noen.
    Det vi ser på kassa tar vi opp så vi kan spole over disse jæv...såkalte PAUSENE.
    Men helt enig, det er iriterende.

    Steinar.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Forbud meg her og forbud meg der - men dette skulle jeg ønske ble tatt tak i fortest mulig her hjemme også.
    Disse jæv....PAUSENE!!!!! er noe av grunnen til at jeg nesten ikke ser TV på lenger. Dessuten har jeg alt for mye mange gode musikker i hus.
    Men støtter et slikt forbud fordi det gavner alle og ødelegger ikke for noen.
    Det vi ser på kassa tar vi opp så vi kan spole over disse jæv...såkalte PAUSENE.
    Men helt enig, det er iriterende.

    Steinar.
    Det er vel mer eller mindre slik min TV-hverdag har blitt også.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Kjempesitat på slutten i den artikkelen:

    Den gang hevdet lydtekniker i TV 3, Gustav Jansen, at lyden i motsetning til det mange tror ikke er høyere under reklamepausen enn ellers.

    - Lyden oppleves annerledes fordi de som produserer reklamefilmene bruker mye tid og ressurser på å etterarbeide lyden. Ved å komprimere lydbølgene, det vil si å presse dem mye tettere sammen, vil lyden få et veldig kraftig trykk hele veien, uten at det overstiger maksimumsgrensene, forklarer han.
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte deLillos - Neste Sommer (Sonet SCD 15067) som virker veldig komprimert for å være fra 1993. Står ingenting om at den er remastret. Har det kommet flere utgaver?
    Hva har skjedd med første sporet? Alle de andre sangene er normalisert til -0,1.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Katalogen til Frank Zappa gis ut på nytt hos Universal. Ca. 1/3 er remastret på nytt. Resten er lik Ryko utgavene fra 1995.
    Må si jeg liker de nye remastrene veldig godt, mer lik de orginale LPene enn Ryko utgavene som FZ "ødela". Bob Ludwig og Doug Sax står for den digitale masteringen. Ser ikke så ille ut i MasVis heller. :)

    Hot Rats:
    hotrats.gif


    Sheik Yerbouti
    sheiky.jpg
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Noen som kan kjøre Faith No More sin episke King For a Day-Fool For a Lifetime og Dio sin like episke Holy Diver,begge i first press gjennom MasVis?
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan kjøre Faith No More sin episke King For a Day-Fool For a Lifetime og Dio sin like episke Holy Diver,begge i first press gjennom MasVis?
    Her er ihvertfall Holy Diver.

    Henholdsvis original (Mercury 811 021-2) (1983, West Germany)

    Remaster (Mercury 9830994) (2005, Europe)
     

    Vedlegg

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Tusen takk Akapaz:)

    Som jeg tenkte,ser ikke ille ut den originalen der,den høres usedvanlig bra ut også....

    Spent på om noen klarer å få fram FNM-skiva.....
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Faith No More

    EDIT: Det er ikke originalutgivelser, men det står heller ikke noe om remastering.

    King for a day, fool for a lifetime (1999, Warner Bros / Slash / London : 3984 28202 2)
    Faith No More - King for a Day Fool for a lifetime MASVIS.gif


    Album of the Year (1999, Warner Bros / Slash / London : 3984 28199 2)
    Faith No More - Album of the year MASVIS.gif


    Angel dust (1999, Warner Bros / Slash / London : 3984 28200 2)
    Faith No More - Angel Dust MASVIS.gif


    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Stor takk KJ!

    Den 99 utgaven av King For a Day må vel være en remaster.... Siden den kom i 99(originalen kom i 95).Grunnen til at jeg sier det er at når du også la ut Angel Dust(takk!) så er denne også en 99 utgave.Tipper disse ti kom i en remasterutg i samme slengen.Angel Dust kom i 92.

    Dynamikken på King For a Day og Angel Dust synes å være meget bedre her enn hva MasVis får ut på disse.

    At Album of The Year kom slik ut er ikke overraskende-likevel den også ett mesterverk.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Supraphon - Janáček

    Sir Charles Mackerras Conducts Janáček - Supraphon SU 3739-2, 2004 - dobbel CD. Dette er litt av en CD - rett og slett fantasiske tolkninger av Janáčeks musikk. Etter mitt skjønn også bra teknisk sett. Masvis ser også ut til å være relativt godt fornøyd.
     

    Vedlegg

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    ZZ Top - La Futura skrekk og gru!!!

    zz.gif
     
    Sist redigert:

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Siste Robert Cray ser ikke bra ut sammenlignet med Cookin' In Mobile fra 2010. Spar pengene! Hadde håpet trenden var i ferd med å snu etter en del fokus på the loudness war de siste par årene. Skuffende!

    Cray.jpg
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Lang tråd, så jeg vet ikke om dette er tatt opp før, men har noen sammenlignet redbook laget (er det riktig definisjon?) på en sacd med en vanlig redbook cd?
    Jeg har noen hybrid sacd'er som jeg tenkte å rippe, bare for å ha musikken tilgjengelig på portable dingser.
     

    clabbe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2008
    Innlegg
    126
    Antall liker
    185
    Sted
    indre øst
    Torget vurderinger
    17
    Jeg må si det har gått sørover med Kari Bremnes-utgivelsene. Første her er "Gåte ved Gåte" fra 1994. Siste er "Og så kom resten av livet" fra 2012:
     

    Vedlegg

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Her er også "Blå krukke" - Bremnes anno 1989.
    Den ser enda et hakk bedre ut.
    Blå krukke.gif
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Lang tråd, så jeg vet ikke om dette er tatt opp før, men har noen sammenlignet redbook laget (er det riktig definisjon?) på en sacd med en vanlig redbook cd?
    Jeg har noen hybrid sacd'er som jeg tenkte å rippe, bare for å ha musikken tilgjengelig på portable dingser.
    Forskjellene kan være til dels store mellom en CD-mastering og SACD-mastering, grunnet forskjellig personell under masteringen og målgruppen masteringen er rettet mot. Som regel finnes det opptil flere titalls CD-masteringer av en CD-utgivelse, mens kanskje bare to til tre SACD-masteringer, så det er ikke bare, bare å si hva som vil være best av en vanlig CD og redbooklaget på en SACD.

    Her er et eksempel på forskjellige utgivelser av Stop In Nevada fra Billy Joels album Piano Man fra 1973. SACD-laget er dog tatt opp fra de analoge utgangene på min Sony S370.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Hva er den der?

    Dette er "1001 fnatt" fra boksen "Sundes 5 første", forresten. Den litt komprimerte sound'en var vel ganske typisk for perioden, men heldigvis har ingen falt for fristelsen til å skru den opp til klipping når den omsider ble gitt ut på CD i 2012. Mikkel Aas produsent, Jan Erik Kongshaug ved spakene.

    1001 fnatt overview.gif
     
    Sist redigert:

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Skjermbilde 2012-10-04 kl. 23.23.09.jpg


    Den overgangen til høyre må vel være noe av det feteste som er lagd innen musikk...

    Er disse tallverdiene crestfactor? Tar en tur innom Dynamic Range Database i ny og ne, og tallverdiene der er klart lavere enn de verdiene dere får via MasVis.

    Trodde dynamic range var forskjellen på laveste og høyeste nivå i dB, mens crest factor er forskjellen på gjennomsnittelig og høyeste nivå. Er dette feil?

    Hvis det er riktig må vel dynamic range ha høyere tallverdi enn crestfactor målt i dB?

    Med vennlig hilsen

    PKG
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Hva representerer de røde og blå feltene i målingene?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Orban Loudness Meter

    Orban Loudness Meter_app_meters_50.png


    @Cdwm Takk for et feiende flott innlegg! Jeg setter umåtelig stor pris på dine innlegg,
    Takk for ros.

    men denne gangen må jeg faktisk stille et lite (triviellt) spørsmål:

    Musikken er viktigst
    Jeg er uten videre enig med de som skriver at musikken er viktigst. Hifi er et verktøy/middel, ikke målet.

    Når en går såpass vitenskapelig til verks for å måle musikk...Er ikke da denne tråden et bevis på at du, som de fleste av oss..er litt ute å kjører?

    :)
    Svar:
    1. Det er pinglete å bare kunne ha to tanker i hodet samtidig.
    2. Har du lest mitt "Subjektiv observasjon vs. forsøk etter anerkjente vitenskapelige prinsipper"
    3. [...]
    [...]
    Apropos måling:
    Jeg har nå brukt ovennevnte Orban Loudness Meter litt nå og da i noen få (3?) uker. Det ser ut til å være et riktig nyttig verktøy med betydelig potensiale bl.a. fordi det:
    • Støtter flere standarder inkl. ITU BS.1770-2
    • Kan logge informasjonen det måler
    • Har innstillinger som kan justeres
    • Kan måle lydstrømmen fra alle programmer
      • Jeg har i hvert fall forsøkt Windows Media Player, VLC media player, YouTube og NRK nettradio i Microsoft Internet Explorer, WiMP og Spotify.
      • foobar2000 virker med default sound device, men gav (vel) problemer når det er låst direkte til en lydenhet (hvilket er logisk). Det er dog ikke noe problem å bytte de gangene man ønsker å måle
    • Finnes både for Microsoft Windows og Apple Macintosh
    Ovennevnte MasVis og foo_dynamic_range kan benyttes til å måle egne musikkfiler, men man kommer til kort overfor lydstrømmer. Det siste kan være nyttig for å evaluere nettradiokanaler eller et album fra WiMP el.l. som man vurderer å kjøpe.

    Jeg har tidligere sett på nettradiokanaler med Logitech Squeezebox Touch's VU- og særlig spektrometer og endog gjort et opptak av Folk Alley og analysert det med MasVis. Det første gir kun en grov oversikt, og det siste er tidkrevende og tungvint. Jeg har tidligere skrevet om begge deler i denne tråden.

    Orban Loudness Meter kan altså benyttes til enkelt å måle og logge måledata om enhver datamaskinavspillbar lydstrøm. Man kan f.eks. spille en nettradiokanal i VLC media player og samtidig la Orban Loudness Meter måle og logge den. Deretter kan man analysere måledataene av hjertens lyst, lage grafiske fremstillinger osv. med alt fra Microsoft Excel til R.

    Legg forøvrig spesielt merke til "Integrated LKFS", "LRA" og "Reconstructed Peak". Deres og andre innstillinger kan justeres. Asbjørn har tidligere skrevet om problematikken som "Reconstructed Peak" belyser. Hvis det digitale signalet stadig når 0 dBFS, vil det konverterte (bølge)signalet overstige 0 dBFS og gi forvrengning.

    Jeg har foreløbig ikke eksperimentert med innstillingsmulighetene, og heller ikke lest hverken bruksanvisning eller EBU R 128-dokumentasjonen særlig grundig. Jeg ville allikevel allerede nå tipse dere andre om verktøyet.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    [...]
    Er disse tallverdiene crestfactor? Tar en tur innom Dynamic Range Database i ny og ne, og tallverdiene der er klart lavere enn de verdiene dere får via MasVis.

    Trodde dynamic range var forskjellen på laveste og høyeste nivå i dB, mens crest factor er forskjellen på gjennomsnittelig og høyeste nivå. Er dette feil?

    Hvis det er riktig må vel dynamic range ha høyere tallverdi enn crestfactor målt i dB?
    Det er nok galt. Hvis det er pauser i musikken, hvilket det ofte er, vil laveste nivå ideelt sett alltid være 0 dB (må ikke forveksles med 0 dBFS), subsidiært opptaksrommets og -utstyrets bakgrunnsstøynivå.

    Både MasVis og f.eks. foo_dynamic_range beregner gjennomsnittslydstyrken og avstanden mellom den og toppnivået (MasVis). foo_dynamic_range benytter muligens noe annet enn absolutt toppnivå i beregningen av DR-poengverdien (se neste avsnitt og mine tidligere innlegg).

    Jeg tror ikke DR-poengverdien er en ren dB-verdi. Hvis det var tilfelle, skulle den ikke stoppet på 20, men i hvert fall gått opp til 30. Jeg tror formelen bak DR-poengverdien er ganske sammensatt, akkurat som foobar2000 replaygain, EBU R 128, ITU BS.1770-2 og CBS (se Orban Loudness Meter). Formelen for beregning av gjennomsnittslydstyrke kan formodentlig også variere mellom programmer og standarder.

    Vær også oppmerksom på at det etterhvert ble funnet en feil i Dynamic Range-programmet som jeg tror medførte gale verdier for mp3-filer med visse metadata. Denne feilen er rettet i foo_dynamic_range, men var altså antagelig til stede ved en del målinger som er lagret i Dynamic Range-databasen. Jeg har tidligere i denne tråden skrevet om foo_dynamic_range, og der lenket jeg til en tråd der de oppdaget og utredet denne feilen.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Om noen av dere har utstyr til å ta en god, dynamisk innspilling, komprimere den slik noen av eksemplene her viser, og sende begge til meg? Kan godt ta en CD jeg har om man tenker opphavsrett... Har lyst å kunne vise folk hva jeg prater om så de kan høre galskapen med egne ører.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn