Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Siden du nevner Frankrike. Vil man ha garantert høyoppløsning, fritt for lureri fra HD-Tracks, er dette et fint valg:

    http://www.qobuz.com/

    Studiomasters-butikken: http://www.qobuz.com/qualite/Studio-Masters/telechargement-ecoute-albums
    HD TRACKS lager ingenting selv. De er bare en ren lavprisdistributør av musikkfiler de får av plateselskapene.
    Der HD Tracks fortjener ros, er hvordan de har klart å få opphavsrettighetene til å åpne hvelvet inn til de store kjente artistene.
    -Her gjør HDT en pionerjobb. Så får vi heller leve med at hypen ikke innfries på alle titler. Men det er nok en modningssak, som kommer til å rette seg etthvert.

    Interessant den franske nettbutikken. Den er tilsynelatende en fransk kopi av amerikanske HDT. Mye av de samme titlene og prisene. Samt like lite teknisk info om hva man faktisk får.
    Hva er det som gjør denne til et bedre alternativ?


    PS: Ser de har Joni Mitchell Blue som hi-rez. Det er i såfall en verdensnyhet. Hvis det vitterlig er en hi-rez transfer så er det bare å melde flytting til Frankrike og dra kortet!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^ Du får anvende dine talenter som journalistkløpper og ta reportasjeoppdraget.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde riktignok fransk på gymnaset, men sliter litt med språket her.
    Noen som leser fransk her og kan sjekke ut den nettbutikken?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    bambadoo skrev:
    Tommy Emmanuel - Only har jeg brukt endel for "test" formål.
    2 låter spesielt (og faktisk skulle det vise seg 2 av de som tilsynelatende har dårligst lyd på plata)
    Tommy Emmanuels Only er en HDCD-plate med Peak Extension (jeg sjekka på min utgave). Du ser ikke ut til å ha dekodet HDCD-informasjonen før du kjørte den gjennom MasVis?
    Jeg gjorde en sammenligning før og etter HDCD-dekoding (via foobar2000) i Audacity og det er betydelig med dynamiske utslag som ligger enkodet i HDCD-informasjonen.
    Ferdig dekodet vil 24bit 44.1kHz varianten ha 6db mer headroom og større dynamiske utslag på peaks. MasVis resultatene blir derfor noe bedre dersom man spiller av platen med korrekte betingelser.

    I dagens PC-avspillingstider er det fort gjort å glemme å dekode HDCD-informasjonen der denne finnes når man jobber med digitale filer. Det er faktisk en del dynamikk å hente på dette siden de færreste av dagens stand alone DACer gjør denne jobben for deg.

    Vedlagt er gain-korrigert sammenligning av låta Biskie (som så verst ut) før og etter HDCD, deretter resultatet når den ene inverteres og mixes med den andre hvor man da ser alle "peaks" som fremkommer med HDCD informasjonen dekodet, og deretter en MasVis sammenligning, riktignok ikke helt 100% nøyaktig siden 24-bit er gjort om til 16-bit for den dekodede varianten på grunn av MasVis begrensninger.
     

    Vedlegg

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg har nå sammenlignet en tidligere remaster av Another Brick in the Wall (Part II) fra The Wall med originalutgaven fra 1983 og Discovery-versjonen fra 2011.

    Den tidligere remasteren


    Originalutgivelsen


    2011 Discovery


    Konklusjon:
    De klarte ikke å dy seg på de nye remastrene. Volumet ble økt og det er introdusert klipping og 2011 utgaven er den verste av de utgavene jeg har.
    Jeg har enda ikke tatt en lyttesjekk, men det kommer. Det kan selvsagt være at det låter svært bra uansett.
    Originalutgaven av The Wall er definitivt utgaven å ha fremdeles.

    Jeg har også 24bit 96kHz versjonene fra blu-ray utgavene av Wish You Were Here og The Dark Side of the Moon. Jeg er spent på det lydmessige på disse.
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da har jeg jobbet endel med izotope rx pro og sammenlignet noen spor. Skal ikke legge inn bilder etc. nå men det som er sikkert er at det er rimelig vanskelig å "bevise" 100% at alt bare er upsampling etc. da algoritmene som evt. er brukt er ukjent.
    Å gjenskape en evt. upsampling er vanskelig.

    Ana Caram - en låt der har jeg både i 24-96 (fra hdtracks) og 16-44.1 (Desafinado)
    Å sammenligne disse er rimelig morsomt. Å downsample 24-96 til 16-44.1 får vi identiske spor iflg. spektrum analyse

    Å evt. upsample til 24-96 får vi identisk opp til en ca 22khz. Så er det sannsynlig at hdtracks bruker en annen dither algoritme enn den som står i izotope. Her klarer jeg ikke å gjenskape den "kunstige støyen" "Noise shaping" som kreves for å rekreere et identisk spor.

    Morsomme øvelse dette egentlig.
     
    L

    larkus

    Gjest
    The Bassface Swing Trio Plays Gershwin - Stockfish Records
    Dette er er en direktegravering-session, også gitt ut på hybrid SACD som dette er rippet fra.

    Og ja, det låter stresset i de kraftigste partiene. Ikke bra dette for et audiofilt plateselskap


    Dette låter mye bedre
    Albert King, "Live Wire-Blues Power fra 1969. Mobile Fidelity
     

    Vedlegg

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.670
    Antall liker
    3.367
    pedal skrev:
    Med avpillingsprogrammet så er dette standard. Der er en "Peak Extend" funksjon som demper 3dB og fjerner digital klipping/rekonstruerer avkuttede peaker. Jeg har det alltid inne. Funker fint.
    pedal skrev:
    Jeg kjøpte TWO AGAINST NATURE på DVD-A i 24/96 og rippet til harddisk. Låter knall! Faktisk den første utgivelsen til SD som virkelig låter oppløst og transparent, slik som et moderne opptak skal.
    I see. XX High End er vell ett pc avspillingsprogram, er det ikke? Kan dette tolkes slik at man får fjernet digital klipping under avspilling og at det funker. Er det noen som vet om tilsvarende program for filbehandling. Jeg kjører fra Squeezebox og trenger ferdigfordøyde saker.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Ingen programmer kan fjerne digital klipping og komprimering etter at det har oppstått... Man kan behandle signalet slik at man kan avhjelpe noen av symptomene, men det er ikke snakk om noen "reparasjon" for å si det slik.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Hedde skrev:
    I see. XX High End er vell ett pc avspillingsprogram, er det ikke?
    Jo. Litt finky beta-versjon, men med en lydkvalitet verdt bryet, IMO.


    Kan dette tolkes slik at man får fjernet digital klipping under avspilling og at det funker.
    Ja. XX demper -3dB og "strekker" litt ut de avkuttede flate toppene. Funker fint som snus!

    Er det noen som vet om tilsvarende program for filbehandling. Jeg kjører fra Squeezebox og trenger ferdigfordøyde saker.
    Kanskje det finnes/kan lages en "batch converter" som kan rase gjennom alle musikkmappene og gjøre dette en gang for alle? -Jeg tipper selve teknologien er forholdsvis enkel. Det du trenger er en datanerd á la Teinum til å skrive koden...


    EDIT: Jeg snakker altså om digital klipping. Brickwallkomprimering er det lite å gjøre med.
     

    oisteinth

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    75
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har analysert Bjørn Eidsvågs "Rundt neste sving"? Hva med subjektive lytteinntrykk?

    I mine ører låter "Rundt neste sving"-albumet vesentlig dårligere, mindre oppløst, mer "ullent", ja rett og slett mindre spennede lydmessig enn f.eks. "Landet lenger bak"-albumet. Til tross for at jeg har førstnevnte i 24/96 versjon, synes jeg 16/44 av sistnevnte låter miiilevis bedre...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har ikke den desverre. Men kom over faktisk at det finnes "unmastered" versjoner av noen cder også.
    Eks er RHCP - Californication som er grusomt mastret. Her er et eksempel.


    Jeg har den nå i biblioteket og lydkvaliteten er mye bedre.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Det er selvsagt en myte at musikk må låte høyt for å selge. Men likevel blir det høyere og høyere, og musikksalget går etter sigende nedover.... jaja

    Men hvordan var det før? Jeg har funnet fram en megahit fra gamle dager:

    Snap! - World Power



    Dette låter veldig bra, og grafene er enig med meg i det.
     

    Vedlegg

    M

    Mr-T

    Gjest
    En til. Også en gigasuksess. Hvem husker vel ikke "Nothing compares 2 U" ?

    Sinéad O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got

     

    Vedlegg

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz skrev:
    Deep Purple - Machine Head 25th Anniversary Edition

    CD1:




    CD2:





    Forstår jeg dette riktig, at CD2 har mindre klipping men noe mer (eller annerledes? komprimering?
    Kom over førsteutgaven hos Amazon som ser mye bedre ut.

     

    NADKRAFT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.07.2010
    Innlegg
    125
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Hadde noen hatt veldig lyst til og publisert noen analyser av Rammstein? :-*
     

    NADKRAFT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.07.2010
    Innlegg
    125
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    bambadoo skrev:
    Har mye Rammstein. Bare gi et hint til hvilket album
    Hvis du hadde orket og kverna "Sehnsucht" gjennom Masvis hadde det vært Strålene :)

    Hvis noen har vært raske på avtrekkern og skaffet seg "Made In Germeny" så hadde det ikke vært så halvgæernt og fått noe publikasjon på denne også.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Her er en legendarisk utgivelse som har blitt skikkelig voldtatt: Michael Jacksons Off the Wall fra 1979.

    Her sammenlignes Originalutgivelsen på CD fra 1983 med Special Edition fra 2001. Dessverre har jeg kun hørt på 2001-utgaven hele min aktive hi-fi karriere. Heldigvis er det slutt på dette nå.

    Her er låta Rock With You. Hele albumet er like ille i 2001-utgaven.
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    NADKRAFT skrev:
    bambadoo skrev:
    Takk! Julegratsiale til deg bambadoo, Rammstein kan vente....
    Rammstein fortjener å kjøpes inn likevel. Denne musikken er av en type der dette betyr mindre enn på enkelte andre sjangre. Forøvrig er det litt høyere (helt OK, faktisk) crest factor på liveplata deres, "Live Aus Berlin". Kjøp den.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:
    Her er en legendarisk utgivelse som har blitt skikkelig voldtatt: Michael Jacksons Off the Wall fra 1979.
    Samme historien med de andre platene hans som kom i "Special Edition" i 2001, som "Thriller", "Bad" og "Dangerous". Skrudd opp forbi max, komprimert og brickwalled. Den høyeste er "Dangerous". ReplayGain sier Album Gain = -5,9 dB på originalen og -10,3 dB på "Special Edition". Den eldste versjonen jeg har av "Thriller" (en japansk utgivelse fra 1983) har Album Gain = +1,7 dB, mens "Special Edition" har -7,8 dB. Det vil si at volumet er skrudd 9,5 dB høyere enn på førsteutgaven...

    Solgte disse platene virkelig så dårlig før de ble gjort "loud"?
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Det var vel før de ble loud og ødelagt at de faktisk solgte bra. Men det skjønner jo ikke kålhuene i platebransjen.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg fortsetter videre med Michael Jacksons album Bad. Original release fra 1987 vs 2001 Special Edition:
     

    Vedlegg

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Deretter er det Thriller og Billie Jean. Her 1982 utgaven vs 25-års jubileum utgaven fra så sent som 2008.



    Jeg vet ikke hva som foregår i 2008 utgaven men det er fullstendig på jordet.
     

    Vedlegg

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Hei
    Har ingen vinylspiller men har THE Wall på vinyl, på den sto det Made and printed in Sweden er det en ok pressing?

    På cd så sto det cdp 746037 2 Made in Holland er det den "riktige"

    Espen L
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Espen L skrev:
    Hei
    Har ingen vinylspiller men har THE Wall på vinyl, på den sto det Made and printed in Sweden er det en ok pressing?

    På cd så sto det cdp 746037 2 Made in Holland er det den "riktige"

    Espen L
    CDen din er den europeiske releasen av den riktige mastringen fra 1983 Harvest utgivelsen så vidt jeg kan se.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:
    Deretter er det Thriller og Billie Jean. Her 1982 utgaven vs 25-års jubileum utgaven fra så sent som 2008.

    Jeg vet ikke hva som foregår i 2008 utgaven men det er fullstendig på jordet.
    Ugly with a capital UGH, er det noe som heter. "Special Edition" fra 2001 er nesten like ille, men det er klart at plateselskapet måtte skru opp enda litt mer og komprimere enda litt hardere for nyutgivelsen i 2008. Kanskje det mest deprimerende er å lese kommentarene på Amazon. Har ikke folk ører lenger?

    This second re-issue of Thriller is a better re-issue than the 2001 Special Edition. The sound quality is a lot better.
    ...
    Anyways, Like I said, this is a big improvement from the 2001 Special Edition for the sound quality. The Interviews on that edition are better bonus features. I think it's well worth getting for the better sound quality.
    http://www.amazon.com/Michael-Jackson-Anniversary-Thriller-Casebook/dp/B001041JLE

    2001 "Special Edition":
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For å gni inn poenget nok en gang: Her er en vinylrip av "Billie Jean" fra en gammel "Thriller" på LP. Ikke noe spesielt, bare den LP'en som solgte i kubikkmetervis i 1982.



    Kan det hende at den låter litt annerledes enn CD-utgavene fra 2001 og 2008?
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Disse Michael Jackson eksemplene er nesten ikke til å tro, men HFSerne som kommer med dem har så mye troverdighet at det bare er å erkjenne musikkbransjens respektløse omgang med arvesølvet.

    Den svenske vinyl The Wall som er nevnt over er meget ettertraktet. Den anses å være en ytterst god pressing.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    vredensgnag skrev:
    Disse Michael Jackson eksemplene er nesten ikke til å tro, men HFSerne som kommer med dem har så mye troverdighet at det bare er å erkjenne musikkbransjens respektløse omgang med arvesølvet.
    Bare så det er sagt, uavhengig av hva MasVis sier så låter 25th anniversary varianten av Billie Jean grusomt. De har skiftet fokus fra feite basslinjer med høy boogiefaktor og en passelig edge til et øreskjærende "knusing av glass"-fokus på skarptromma og high haten.

    Jeg har kun hørt på remastrene i eget anlegg som jeg nevnte tidligere og kunne ikke fatte mine egne øyne når jeg så hvor utrolig stor forskjell det var på den originale utgivelsen og de nyere remastrene, BÅDE i masvis OG lydmessig.

    Billie Jean har jeg hørt svært så overbevisende i andre anlegg, men aldri fått den til å låte like fett i eget anlegg. Nå fant jeg endelig ut hvorfor.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.843
    Sted
    Hus
    Tror nok det er veldig viktig å sette fingeren på all den urett mastering teknikere gjør mot lydteknikere i det som blir gitt ut om dagen. Før eller seinere håper jag at det er noen som tar fornuften fatt og får en slutt på dette. Lurer egentlig på hva artistene tenkner om dette, eller driter i de bare i det så lenge pengene singler inn på konto. Går vel ut fra at det handler om stolthet for de også ved å levere fra seg et flott stykke arbeid i alle ledd ???
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Bartesam skrev:
    Tror nok det er veldig viktig å sette fingeren på all den urett mastering teknikere gjør mot lydteknikere i det som blir gitt ut om dagen. Før eller seinere håper jag at det er noen som tar fornuften fatt og får en slutt på dette. Lurer egentlig på hva artistene tenkner om dette, eller driter i de bare i det så lenge pengene singler inn på konto. Går vel ut fra at det handler om stolthet for de også ved å levere fra seg et flott stykke arbeid i alle ledd ???

    Man skal også huske på at noen forteller teknikerne hvordan de vil ha det og hvor høyt. Gjerne de som finansierer moroa. ME'er har også barn, gjeld, hus og bil og må leve av noe. Hadde dagens ME'er fulgt ønskene fra Hifisentralens harde kjerne, hadde de neppe hatt noe å gjøre.

    Så man kan godt fordømme ME'ene for å være totalt inkompetente.
    De er da like inkompetente som maleren som maler naboens hus i en farge du ikke liker.


    Det må en fullstendig holdningsendring til hos de som finansierer utgivelsene for å få til en varig og fullstendig endring, eventuell en slik standardisering man prøver seg på nå.

    Vi får se hvordan det barker i vei. Bare husk på at lydtekniker og masteringtekniker er en jobb, ikke en overbevisning eller et kall for å ødelegge livene til alle de hifiinteresserte i verden ;).
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Bartesam skrev:
    Lurer egentlig på hva artistene tenkner om dette, eller driter i de bare i det så lenge pengene singler inn på konto. Går vel ut fra at det handler om stolthet for de også ved å levere fra seg et flott stykke arbeid i alle ledd ???
    Veldig ofte er det artistene som vil ha den høye komprimerte lyden.... fordi de vil ha det sånn. Og ja, man driter i audiofil lydkvalitet for det er det nesten ingen som bryr seg så altfor mye om uansett.

    La oss håpe det blir innført en standard for lydnivå slik som det er på film, det kan kanskje redusere motivasjonen for å få musikken høyest mulig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn