The Gallo dudes and dudettes(bilder!)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Mapleshade mener at både elevering og økt vinkling bidrar til enda bedre lyd - og jeg er enig! Jeg lytter ikke med måleprobe eller tommestokk(nudge nudge ), men har lyttet og testet dette ganske utførlig. Slik det står nå så møter det mine ører der det skal, i den stolen..et klart løft i forhold til tidligere, og ikke bare visuelt. Selv om det er morsomt også :)

    Anbefales som sagt på det varmeste!

    O.
    Grumpy skrev:
    Hva med vertikal vinkling DOG? Ser ut som sweetspot forsvinner et godt stykke over hodet ditt.
    - Ser at lytteavstanden din er tilsvarende lik min, men har inntil nå avventet litt pga graden av vinkel.

    For egen del står mine med knapt 2 graders vinkling - alt over 3-5 grader gir vesentlig forringet lyd.

    Kommentar?

    Uansett gir de et visuelt løft/pondus - lekkert!

     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    hei, noen har prøvd ref 3.1 sammen med f.eks midgard eller andre lignende forsterkere?
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jeg har hatt en liten dialog med mannen bak Mapleshade, her er forklaringen bak de ulike valgene for gallo-plattformene:

    "Dear Ole,


    Let me explain the design of the Mapleshade Gallo Stand so that you will understand why it is 15" wide but only 12" deep. The purpose of the stand is fourfold:


    1. To rigidly lock the speaker to the floor. The most important part of this is to keep the speaker from rocking sideways as a counter-reaction to the significant forces created by the rapid acceleration of the heavy woofer cone during powerful bass transients. The factory stand is so narrow that it fails to prevent rocking, leading to a very noticeable softening of the bass transients. There is much less problem with rocking fore-and-aft, both because the midrange cones are so much lighter and because the depth of the factory stand (12", almost double the width) is quite adequate.
    2. To provide a massive, really effective sink for the vibrational energy being drained out of the speaker enclosure via the brass mounting screws. Our air-dried maple has proved to be the best-sounding material for this sink, as determined by meticulous listening test comparisons against every modern high tech damping material--as well as against every other hardwood available in North America. The factory stand's mass (and wood type) is inadequate for the task.
    3. To provide a really rigid, resonance free path into the floor for those vibrations that are not completely absorbed by the maple sink. By the way, anything placed between the points of the footers and the floor interrupts that vibration path and hurts the sound.
    4. To tilt the speaker back at the precise angle that gives you perfect time alignment between the midrange speakers and the woofer, that is, the angle that allows a transient wavefront launched from the midrange to reach your ear at precisely the same instant as the same transient launched from the woofer. Needless to say, to get this angle just right can only be done by painstaking listening tests--measurements or theories are far to imprecise to get this angle just right. That optimum angle proved to be much steeper than the angle the factory designed into their stand. Given the 1.5" height difference between our lowest footer (the Low Heavyfoot at the rear of the stand) and our tallest footer (the Megafoot at the front), the platform depth that provided the optimum angle turned out to be 12". And that's why the width of our Gallo Stand is greater than the depth. Achieving this increased tiltback is well worthwhile: the sound with the correctly time-aligned angle is far more transparent, with faster transients, more detail and cleaner treble."

    Pierre Sprey er forøvrig en meget berømt flykonstruktør(F-16, A10, rådgiver for Pentagon og Nasa) som fikk nok av krig og elendighet og startet et platestudio...interessant fyr!

    O.
    Dog skrev:
    Mapleshade mener at både elevering og økt vinkling bidrar til enda bedre lyd - og jeg er enig! Jeg lytter ikke med måleprobe eller tommestokk(nudge nudge ), men har lyttet og testet dette ganske utførlig. Slik det står nå så møter det mine ører der det skal, i den stolen..et klart løft i forhold til tidligere, og ikke bare visuelt. Selv om det er morsomt også :)

    Anbefales som sagt på det varmeste!

    O.
    Grumpy skrev:
    Hva med vertikal vinkling DOG? Ser ut som sweetspot forsvinner et godt stykke over hodet ditt.
    - Ser at lytteavstanden din er tilsvarende lik min, men har inntil nå avventet litt pga graden av vinkel.

    For egen del står mine med knapt 2 graders vinkling - alt over 3-5 grader gir vesentlig forringet lyd.

    Kommentar?

    Uansett gir de et visuelt løft/pondus - lekkert!

     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    @DOG:
    Tross min tidligere skepsis er jeg tilbøyelig til å prøve/lytte til dine erfaringer.
    Er det disse du har kjøpt: 4" Gallo Upgrade Stand with thick carpet piercing footers ?

    Mvh
    Jan P.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Nei, jeg valgte ikke Thick carpet footers - ellers er det riktig.

    O.
     

    mskjold

    Medlem
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Lenge siden det har vært noe aktivitet her. Laster opp et.



    Gode høytalere fortjener god vin. :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg sitter og vurderer å investere i en SA amp og er i den anledning ute etter erfaringer med Gallofile har hatt med den.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kort fortalt: Du får langt mer fylde i lydbildet uten at det går på bekostning av toppen ;).

    Bor du i Oslo-området er du hjertlig velkommen til å sende meg en PM for en lytt, men husker jeg riktig Cyber, så bor du et stykke unna.
    (Mulighet for å teste med/uten SA_AMpen og med/uten sub'er).

    /-Jan P.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Grumpy skrev:
    Kort fortalt: Du får langt mer fylde i lydbildet uten at det går på bekostning av toppen ;).

    Bor du i Oslo-området er du hjertlig velkommen til å sende meg en PM for en lytt, men husker jeg riktig Cyber, så bor du et stykke unna.
    (Mulighet for å teste med/uten SA_AMpen og med/uten sub'er).

    /-Jan P.
    Ja, jeg bor sørover så jeg må nok stå over i denne omgang, men du vil altså anbefale en slik boks?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Nucleus A`Diva.
    Man tar nøkkel ingrediensene fra Micro designet og lager en større kule, så har man A`Diva med mer massiv lyd og kun 1" større. Dette gir en halv oktav mer bass som gjør den bedre egnet for større rom, både i multikanal og 2 kanal stereo. A`Diva har kapasitet til å gå så langt ned i bassen at den også kan brukes uten subb i små rom og samme muligheter for montering som Micro systemet. Da har man et komplett høyttalersystem som knapt nok synes og kan gi et stort og åpent lydbilde som tilfredsstiller selv den mest kresne lytter!

    Teknisk
    Frekvensområde på vegg eller stativer 76Hz-20Khz
    Følsomhet: 88db.
    Impedance: 8Ohm.
    Effekt belastning:100W
    Driver: 3"
    Mål: 5" metall kule
    Vekt: 1,6 Kg
    Garanti: 5År
    Farger: matt sort, snø hvit, sølv og rustfritt stål.


    Nucleaus A'Diva sort, hvit, sølv Pris fra Kr 2.825.- stk
    Nucleus Micro A'Diva rustfritt stål Pris 3.255,- stk.





    Noe som har hørt disse satelittene sammen med Gallo sub?

    Jeg har muligens en av norges værste akustikk problemer i mitt rom :'(

    Derfor må jeg bare spørre om disse små kulene både tåler å spille høyt og stort som <normale> høyttalere. selvfølgelig sammen med en Gallo sub.

    Har hørt en del lov ord som, "high-end til alle" osv.

    Fungerer de bra til all slags musikk, eller vil de klappe sammen når Iron Maiden tordner ut for fullt.

    Fungerer de også til hjemmekino om jeg skulle utvide til 5.1 system?

    Er de i hele tatt i nærheten av Ref 3.1 i et lite rom?

    De eneste høyttalerene som har funket nærmest optimalt i mitt rom er Focal Micro Utopia Be. alle andre høyttalere har kraskjet fullstendig med kaos av booom og stående bølger, som høres ut som varig ekko og summing på en gang.

    Kan ref 3.1 være en høyttaler som kanskje vil fungere, selv i et kvadratisk rom på 18kvm med lav takhøyde?

    mvh

    Bjørn
     

    Vedlegg

    C

    Cyber

    Gjest
    jonas skrev:
    Kan ref 3.1 være en høyttaler som kanskje vil fungere, selv i et kvadratisk rom på 18kvm med lav takhøyde?

    mvh

    Bjørn
    Ja, det tror jeg absolutt. 3.1 er den høyttaleren som har vært lettest å leve med i rommet, den er nesten vanskelig å plassere dårlig bare du bruker normalt vett. A`Diva er nok endel hakk under 3.1 om jeg har forstått det riktig, men du kan jo rive i AV Ref på stativ og en TR1 f.eks.?
     

    Gradient Helsinki 1.5

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2004
    Innlegg
    396
    Antall liker
    64
    Sted
    Elverum
    Torget vurderinger
    2
    Etter og ha sett bildene deres om vinkling og de nye føttene har jeg bestemt meg for hva jeg skal gjøre i kveld.
    Kort tid etter jeg fikk Galloene mine vinklet jeg dem ned i frem kant for at de mest mulig skulle treffe øre høyde ved lytting.Men det jeg har lagt meke til er at sofa på siden ødelegger en del av sentreringen av vokalen. Men etter at jeg ser denne bakover vinklingen av Galloen så må jeg teste dette, så de spiller høyere over armlenet på sofa. Det jeg var redd for var at de spillte for mye oppover og at jeg ville miste mye lydbilde, men som dere skriver blir bare opplevelsen bedre.
    Ellers så er min lytte posisjon ca 180 cm fra høytaler, så den er nok ganske lik deres.
    Jeg luerer også ca pris på foten dere har satt galloen på. Jeg så en sort type som var av den høyere typen og den brede som var enormt vinklet.
     

    Neverenough

    Medlem
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Mine nye (gamle) Gallo Nucleus og mine gamle (nye) Ref. 3.1
    Greit med litt lyd i soverommet ;D
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Morsomt..men..hvis det ref 3.1ene står på er det jeg tror det er, så bli kvitt det! De ødelegger lyden(de spiller med så det synger) fullstendig.(Ikea-greier? Ikke massivt tre?)

    Hvis det ikke er det så er det sikkert greit, pussig soveromsanlegg ;)

    O.
     

    Neverenough

    Medlem
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Det er Ikea blokker ja. Men når lytterommet blir klart så skal spiksa rett i gulvet.
     

    wolfer

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    23
    Antall liker
    1
    Nikko skrev:
    Nå har jeg hørt disse høytalerne på mange forskjeligge anlegg og sammen med flere ører,og alle sier at det eneste ankepunktet med gallo er at de er litt for behersket i nevnte frekvensområde.
    Mellomtone og bass deles for lavt, melommtonene makter ikke å gjengi nok trøkk, de sparker noe enormt nederst, men det blir et hull i midten. Savner den fysiske kontakten, smellet i trommer i frekvensområdet fra der bassen deles 150hz og oppover.Har prøvd andre høytalere f.eks infinity kappa 600 og de sparket noe voldsomt i det området.
    Hei.
    Jeg er eier av Galloene du referer til=) jeg kunne gjerne ha tenkt meg og hørt ka du mener med hull i midten og om du har hørt dem skikkelig? all kritikk er god kritikk=)eller med bassforsterker som hører til+?

    Mvh



    Tom
     
    Ble medlem
    09.03.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    0
    Hei gutter/jenter.

    Hvordan vil disse bli med en Primare I30 integrert forsterker? Det er det jeg har nå, og vurderer disse høyttalerne.


    En forsterkeroppgradering vil være aktuell senere, med PRE30 + A32, men for nå lurer jeg på om det ikke blir for tamt med den integrerte jeg har?
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    DrivingNirvana skrev:
    Hei gutter/jenter.

    Hvordan vil disse bli med en Primare I30 integrert forsterker? Det er det jeg har nå, og vurderer disse høyttalerne.


    En forsterkeroppgradering vil være aktuell senere, med PRE30 + A32, men for nå lurer jeg på om det ikke blir for tamt med den integrerte jeg har?
    - det er det bare 1 måte å finne ut av på...

    Hvor stort er rommet de skal spille i? - du får evt. en ekstern effekt til dypbassen. Forsøk å få hørt dem med din forsterking for en vurdering av deg.
     
    Ble medlem
    09.03.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    0
    Joda. Jeg skal kjøpe høyttalerne brukt, må se om selger har mulighet til å la meg prøve forsterkern min.
    Det blir helt klart sub-forsterker i tillegg om jeg går for disse.

    Rommet er ganske lite egentlig... 3 x 5 (rektangelform, nesten.......)


    Hvor følsomme er Galloene for plassering inntil/bort fra veggen? Håpløst å ha dem nærme veggen?
     

    GT

    Medlem
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    DrivingNirvana skrev:
    Hei gutter/jenter.

    Hvordan vil disse bli med en Primare I30 integrert forsterker? Det er det jeg har nå, og vurderer disse høyttalerne.


    En forsterkeroppgradering vil være aktuell senere, med PRE30 + A32, men for nå lurer jeg på om det ikke blir for tamt med den integrerte jeg har?
    Hei. Hadde tidligere en Primare A 30.1 på disse, og jeg opplevde at det for min del ble for tamt ja. Det fungerte, men jeg fikk vesentlig mer liv i statuene da jeg gikk over til forsterker med mer strøm. LSA koster jo ikke så veldig mye mer. Spesielt ikke på bruktmarkedet (DK Design eller LSA ).
    Mvh,
    GT
     
    Ble medlem
    09.03.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    0
    Okey.

    Da venter jeg med kjøp av dette paret til jeg har råd til kraftigere forsterker. Jeg hater det når høyttalerne ikke får strukket bena ordentlig pga. for lav effekt. Får prøve meg på Klipsch RF-83 i mens, en annerledes høyttaler, men en jeg gjerne har lyst til å oppleve.


    Takk for tips og ord alle sammen.
     

    GIzO

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2006
    Innlegg
    140
    Antall liker
    72
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    6
    Jeg ville vært veldig forsiktig med å velge Klipsch RF-83 til et rom på bare 15kvm. Ganske så sikker på at du vil bli mer fornøyd med RF-63
     

    wolfer

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    23
    Antall liker
    1
    Nikko skrev:
    Vurderer å selge mine gallo ref. 3,1 med bassforsterkeren.
    Synes de blir litt for snille i nedre mellomtone/øvre bass, savner litt mer fysisk opplevelse.

    Hei hei og godt nytt år stereo kompis;)

    Har du solgt din gallo med bass forsterkeren? ble litt overraska da jeg så dette, er jo flere år s iden, jeg har ett Ref 3.1 sett, har bestillt bass forsterkeren og gleder meg a lot=) jeg bruker Parasound hca 1000, 2 stk, og kimber kabler hele veien , Nordost fra forsterkeren og opp til f,forsterkeren, den flat mine typen i gull farge.har en Audiolab dac 8000 i mellom og futta som bare det, QED tar seg av sigmalføringen og den futta bare godt, alltså for å se det slik så spiller jeg Suzanne vega nå og det er helt nydellig, mellomtonen er så åpen og detaljert, hører pusten hennest og leppene i det hun skifter vokaler, høre hun trekker pusten og;) vet ikke men, det er jo ørene som bestemmer og hodet som avgjøre hele sanseprossesen=) spent på hva du har å si?, ps, har bestillt den orginale bass forsterkeren.Rommet mitte er ei middels stor stue på 65m2, lytte posisjonen er ca 3m, samme avstanden som der er mellom høytallerne, smootie, må jeg si)))) ka du handla i stedenfor?
     

    wolfer

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    23
    Antall liker
    1
    Dog skrev:
    Nå er det vel på tide vi får oss en renspikket Gallo-tråd? Det begynner å bli en del av oss som har falt for Reference 3 og 3.1, så jeg starter ballet! De fleste av bildene har vært publisert her før...men ikke samlet :)

    Og håper dere andre fyller på med gallo-bilder etterhvert...dette skal være en visuell tråd!

    Når jeg rører rundt i fotoarkivet, så ser jeg at jeg har testet disse høyttalerne med litt av hvert! Og fortsatt er det ingen klar kandidat til å ta over...enjoy ;)

    Først en liten hommage...til det den skulpturelle formen man enten hater eller elsker...



    Her med en del kinesisk elektronikk, disse monoblokkene spilte slett ikke verst, og helt fantastisk til prisen. Selger kjøpte de tilbake igjen for det samme jeg ga - og det forstår jeg faktisk. Litt slapp i bunn i forhold til i dag, men absolutt godkjent. Må innrømme at jeg angrer litt på at jeg solgte disse...hadde vært gøy å ha til anlegg nummer 2...oh well.





    Så beveget jeg meg inn på PWM-forsterkeri...med Tact 2175 som kraftverk. Oppløst og presist, rask som pokker...men noe manglet. Eller var det bare nevrosia? Mye ren lyd for pengene, men litt for lite love & soul...



    Neste stopp ble Bladelius som effektrinn, kjøpt for en grei pris her på HFS...denne var ingen god match for galloene..klarte ikke å få det til å løsne på noen måte, ikke likte jeg klangen i den heller.



    Så ble det Bryston! Og for et knall effekttrinn dette er...full fart, dynamikk i bøtter og spann, og som kjent er - basskontroll av en anne verden. Sammen med SLP98 fra Cary var jeg svært fornøyd...men nevrosen ga seg jo ikke :)



    Her med SLP98:



    Et lite prøveskjær med Rogue Audios rørtrinn. Var midt i flytting og annen moro, så jeg fikk aldri testet denne utførlig. Men ble imponert over det jeg hørte. 90 råsterke watt med mye kjærlighet og glede :) Men ikke nok til at jeg våget å bytte ut Bryston-trinnet...



    Så, til slutt(ref "Call off the search"-tråden), ASR. Som uten tvil er det beste forsterkeriet jeg har hatt på galloene. Alt flyter på, beksvart bakgrunn der det skal være det, fyldig, mektig, dynamisk..og strøm i bøtter og spann! Denne komboen er fantastisk bra rett og slett! Byttet cd-spiller også etterhvert, og er så langt svært fornøyd med denne..men ASRen tar kaka. Sammen med våre kjære galloer selvsagt.



    Så, det var starten, nå vil Kiri ha mat og kos...så fyll på!

    Hei hei, ny gallo fan her, nice høytallere, fitta sang og det gjorde guttene og;)

    O.
     

    Neverenough

    Medlem
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    De der var ikke veldig pene. (min mening)
    De bør være mye bedre enn 3.1 hvis de skal forsvare den antydede prisen.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola


    Ble tipset om denne i går, av blekansikt. Syntes det ser meget spennende ut!
    Men ikke helt ferdig ennå...Gallo har det med å teste prototyper på messer :)

    Dette ser jeg frem til å høre! Tror jeg er i målgruppen ;D

    O.
     

    extenso

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.01.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    0
    Jeg skal koble S.A.-forsterkeren til integrert forsterker og Ref 3.1., men synes bruksanvisningen er lite pedagogisk. I ren latskap frir jeg til Gallo-kjennere her. Ut fra bildene, hvor skal jeg koble?
     

    Vedlegg

    C

    Cyber

    Gjest
    extenso skrev:
    cybervision_ skrev:
    Exactomundo.
    Takker så mye. Hadde enda manualen vært like fri for ingeniørprosa. :)
    ;)

    Prøv å ha fase på 0, deling på 40 hz og level på mello 13 og 14. Det fungerte godt her, men vil jo variere endel.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Meget morsomt å lese dette fra den tykke konstuktøren, han tar ikke lett på sakene!

    Registrerer også at designet på føttene har beveget seg i riktig retning, både på ene og andre måten,
    som forventet Valentino ;)



    Dette blir nok min neste høyttaler!

    O.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn