knutinh,
det irriterer meg litt at du til stadighet drar paraleller mellom folk som mener å høre hifi-tweaks som ikke har rotfeste i vitenskapen, og de som tror på små grønne menn fra det ytre rom, himmel og helvete, tusser og troll. Men du om det.
Men la oss ta et hypotetisk spørsmål: La oss tenke oss den helt utrolige tanken om at det faktiske bevis finnes, helt uomtvistelig, om at jorden har/har hatt besøk fra andre intelligente sivilisasjoner. Ville din rasjonelle verden slik du oppfatter den i dag, fullstendig rase sammen? Ville du da bare måtte gi etter på at tusser og troll da finnes, himmel og helvete eksisterer, og at de folk som hører forskjell på de mest sinnsyke hifi tweaks da måtte aksepteres som sannhet ?
Eller måtte du kanskje på noen områder utvide din forståelse i forhold til den du har i dag ?
Knut, jeg kan ikke skjønne annet enn at jeg må befinne meg øverst i toppen på lista di over folk som mener å høre tweaks som overhodet ikke har noe fundament i vitenskapen, og hvor ordet "placebo" burde stått inngravert i panna!
Ok.
Men jeg har flere ganger gitt deg indikasjoner på at så kanskje ikke er tilfellet for meg. Men du svarer bare med et skuldertrekk.
Her skal jeg gi deg et eksempel til. Og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg skal fortelle denne historien så sannferdig som overhodet mulig:
I juni år 2000 kjøpte jeg den CD/SACD spilleren jeg har i dag, en Sony SCD XB-940 som da kostet 6.500 kroner, men p.g.a. mine kontakter i bransjen fikk jeg den for 5.000. Jeg var en av de aller første som fikk lyttet til denne, sendt direkte fra sentrallageret i Europa. Grunnen til at jeg kjøpte denne var at den hadde SACD avspillning, den tredje spilleren overhodet, etter Sony SCD-1 og 777ES som taklet SACD plater.
Jeg hadde absolutt ingen forventninger om at jeg skulle spille CD plater på denne fordi alle mine tidligere erfaringer med Sony CD spillere var lydmessig begredelige. Dette inkluderte min brors Sony ES spiller til 13.000,- som var kjøpt 3 år tidligere. Jeg mislikte på det sterkeste "Sony lyden". En lett syntetisk gjengivelse, en lettvektsgjengivelse uten særlig "kropp" på stemmer og instrumenter, og en generell litt lys klangbalance.
Derfor var min klare intensjon å bruke SCD-Xb940 bare midlertidig, og kun til å spille SACD'er med. Jeg skulle bruke mitt drivverk og DAC til CD. Så feil kunne man ta...
Det tok meg kanskje 10 lyttesekunder å skjønne at denne spiller ikke var som andre Sony spillere. Den hadde en dramatisk høyere informasjonsmengde i lyden enn hva jeg tidligere hadde hørt fra digital. Samtidig var klangbalancen helt riktig i mitt øre. Jeg spilte musikk til neste morgen..Dette ble min foretrukne CD avspiller frem til i dag!
Jeg vil presisere at på dette tidspunkt hadde jeg ikke lest en eneste anmeldelse av produktet, og ikke en eneste brukeranmeldelse på nettet. Jeg var den eneste som hadde hørt spilleren.
Et par år senere kunne jeg lese at Allen Wright fant selve grunnkonstruksjonen og det Sony utviklede chip- settet så interessant ved denne spilleren, at han valgte å gjøre den til et modde-objekt. Allen med sin 20-30 års erfaring med HiFi hørte det samme som jeg gjorde.
Jeg har tidligere fortalt Knut om alle de dyre strømkablene jeg har testet, og alle er blitt forkastet til fordel for mine hjemmelavede kabler til en brøkdel av prisen. Jeg har også fortalt at jeg har forkastet mine egne hjemmelavede signal- og høyttalerkabler til fordel for kjøpte.
Så da spør jeg Knut nok en gang: Hvorfor virker ikke placebo alle ganger, og hvorfor virker ikke placebo begge veier ? (Ikke kom å si at jeg psykisk måtte rettferdigjøre mine 5000 i utlegg for SACD spilleren).
For meg virker det åpenbart at Knut mener placebo kun virker og har relevans de gangene det tjener hans argumenter. De gangene placebo burde virke, men ikke gjør det, de gangene telles ikke...
Blindtester.
Når jeg her på forumet har beskrevet mine lytteinntrykk på komponenter/tweaks har du ikke en eneste gang (tror jeg

kunnet lese at jeg har formulert meg på følgende måte: " Ved intensiv lytting kunne jeg konstatere at..." eller, " når jeg lyttet skikkelig konsentrert kunne jeg si at lyden..." osv. Grunnen til at jeg ikke har formulert meg på denne måten er at jeg ikke lytter på denne måten. Jeg fant for 10-20 år siden ut at denne måten å lytte på er grunnleggende feil, fordi du da lytter på en analytisk måte, og dette hindrer deg i å lytte emosjonelt, og dermed oppfange de subtile nyanser i musikken og måten musikken kommuniserer med deg på. Den beste måten å lytte til musikk er (etter min mening) å ligge totalt avslappet på soffan, renset tankene for hverdagstrivialiteter og bare lytte til musikk du liker godt. Ikke bevist lytte til lyden, men musikken!
På grunnlag av min egen erfaring sier jeg da at AXB lyttetester/blindtester ikke er relevante. Men for Knut er disse høyst relevante, fordi vitenskapen har fortalt ham det. Jeg imøteser den dagen Knut klarer å komme seg ut av denne "boxen" han befinner seg i. Men Knut, du trenger ikke tro på tusser og troll av den grunn!
Espen.