The Clever little Clock...Magi eller ikke?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652


Denne klokka har jo nettopp fått en "Brutus Award 2006" av nettmagasinet Positive Feedback. Altså, et av de beste produktene fra fjoråret når det gjelder å frembringe godlyden.
Her er hva Positive Feedback skrev:
The Clock can not make up for a bad recording, but the distortion was lessened to such a degree that the bad recordings actually sounded good. I found my entire listening experience to be much more enjoyable with the Clock in place. My primary goal when listening to music is to be transported away from the cares of everyday life, and into a place where I fully connect with the music. That goal was attained beautifully with the Clever Little Clock.
http://www.positive-feedback.com/Issue24/audioramblings_furutech.htm

Saken er den at denne klokka bygger på teoriene og oppdagelsene til Peter og May Belt. Og disse er mildt sagt kontroversielle. Her snakker de om en type energifelter som vitenskapen ikke her peiling på. F.eks. hevdes det at hvis man putter 2 bilder av seg selv i en plastpose og putter dem i fryseren, så vil man oppleve at stereoanlegget låter bedre. Fjerner man bildene fra fryseboksen vil man oppleve å få dårligere lyd. (Fra artikkelen: What a mess.)
http://www.belt.demon.co.uk/

http://www.belt.demon.co.uk/whatamess.html

Tilbake til The Clever little Clock fra Machina Dynamica. Allerede nå vil vel mange latterliggjøre både klokka og teoriene til Peter Belt.
Men saken er den at svært mange personer som har testet klokka finner ut at den virker. Det som er litt oppsiktsvekkende er at hvis en går inn på hjemmesida til Machina Dynamica og leser Customer Comments, så vil en også finne anerkjente audiodesignere som lovpriser klokka.
Her hva Alex Peychev skriver om klokka:
NEW!! "Geoff, got the clocks and I am speechless!! This is pure magic!! The clocks completely took the edge off voices and instruments (refinement), added space, air, more decay and unbelievable naturalness to the sound. It's like a 3-D virtual reality. A treatment that produces a similar improvement is Frank Tchang's resonators. I have 9 of them here. The addition of your clocks brought this effect to a higher level." - Alex Peychev, APL Hi-Fi, Nov 2006
Customer Comments lista:
http://www.machinadynamica.com/machina41.htm

Altså, her snakker vi om at Alex Peychev fra APL HiFi, som leverer noen av de best låtenede CD spillere hengir seg til den slags type produkter ??!! Alex legger dessuten stor vekt på at de CD/SACD spillerne han designer skal være målemessig state-of-the-art. Forvirrende?? ::) "Viking" her på forumet har jo betalt rundt 120.000,- for en CD spiller levert av Alex Peychev.

Hva skal man tro ?
Innbilning eller tweaks som virkelig fungerer?

Skal du kjøpe deg en smart liten klokke?


8) Espen.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Altså er dette ment som et plasébotweak eller hva?

PK
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Her er ett sitat fra ett forum i USA:

" I ended up messing around with my two Clever Little Clocks and found that tilting one of them to a 37.2 degree angle hidden deep inside my guest bedroom closet and the other one smashed, burned and put on my downstairs mantle in an urn, I get the sound that is the most rewarding. Crystal clear highs, endless dynamics and slam like you wouldn't believe. Trust me, DO NOT GIVE UP ON THESE! PLACEMENT is EVERYTHING!!!"

Det er sterke følelser i sving her... :D

Jeg har ikke prøvd de, så jeg vet ikke.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Heller en fornuftig SACD-spiller på meg, Espen.
Men det er jo nettopp dette som May og Peter Belt påeker. Dette kommersielle kjøpesirkuset innen HiFi vil fortsette så lenge ikke produsentene tar tak i de problemstillingene som virkelig har avgjørende betydning for hvordan vi opplever lyd og musikk. Men Peter sier samtidig at alle aktørene innen HiFi, magasiner/bladene inkludert, alle har en interesse av at kjøpesirkuset holdes i gang. Derfor ties denne informasjonen ihjel.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg satser på en plassering lengst mulig unna min hifi.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
" I ended up messing around with my two Clever Little Clocks and found that tilting one of them to a 37.2 degree angle hidden deep inside my guest bedroom closet and the other one smashed, burned and put on my downstairs mantle in an urn, I get the sound that is the most rewarding. Crystal clear highs, endless dynamics and slam like you wouldn't believe. Trust me, DO NOT GIVE UP ON THESE! PLACEMENT is EVERYTHING!!!"
;D
 
K

kbwh

Gjest
Må det være en Timex? Jeg har en sånn dansk designvekkerklokke som går på batteri. Tenker å la Rhesus prøve den i anlegget sitt. Mine ører er ikke kapable til å høre slike forskjeller.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.123
Antall liker
9.437
Må det være en Timex? Jeg har en sånn dansk designvekkerklokke som går på batteri. Tenker å la Rhesus prøve den i anlegget sitt. Mine ører er ikke kapable til å høre slike forskjeller.
Timex gir dårligst resultat. Casio er bedre. ;D
Men ærlig talt, er det virkelig noen som tror på slikt? Hallo, vi lever i år 2007 og vi vet at trolldom ikke finnes.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Jeg satser på en plassering lengst mulig unna min hifi.
Men hvordan stiller du deg til det faktum at Alex Peychev er villig til å la seg "latterliggjøre" på denne måten? Er det kanskje fordi han mottar $1000 i vederlag,fra Machina D.(tvilsomt...) , eller kanskje fordi "disiplene" hans er på samme nivå...?
Hvis JEG hadde drevet i en seriøs bransje så ville jeg være ytterst varsom med å legge ut slik info, selv om jeg hadde disse opplevelsene ang. The Clever little clock.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Timex gir dårligst resultat. Casio er bedre.  ;D
Men ærlig talt, er det virkelig noen som tror på slikt? Hallo, vi lever i år 2007 og vi vet at trolldom ikke finnes.
Men Peter og May Belt sier at dette ikke har noe med trolldom å gjøre, men ren "fysikk", bare at de ligger 20-30 år foran i tid enn hva vitenskapen ligger.

Jeg vet ikke. jeg oppdaget både teoriene til Peter og May Belt, og den smarte klokka for ca. 48 timer siden. Har ikke testen ut hverken produkter eller teorier.
 
K

knutinh

Gjest
Linkene til Espen er vel de beste bevisene på at man ikke kan ta "sannhetsvitners" utsagn for god fisk.

Det finnes utrolig mange gærninger der ute, men sannsynligvis enda flere som synes det er morsomt å spille gal og se hvilken respons man får.

Ellers, takk for morsom og underholdende lesning :)

-k
 
T

theStig

Gjest
Peter Belt er jo en lengende innen diverse mystiske tweaks. Husker at han på 80-tallet hadde bla. klistrelapper en kunne sette på nærmeste trafokiosk - det skulle gi renere strøm. Han hadde vel også en sølv-bjelle som man skulle la klinge i rommet før man spilte, slik at rommets akustikk ble "stemt". Om mannen ligger 20-30 år foran tiden, burde vi vel snart se gode forklaringer på disse to produktene....
 
K

kbwh

Gjest
Ang. Peychev/APLs "endorsement":
APL, Positive feedback, Machina dinamica et al henvender seg til den samme kjøpegruppen, dvs. highest end-folket, ikke sant? Det markedet er ikke stort på verdensbasis, og det er ikke mange mennesker som har "skjønt det"?

Hvis produsent av produkt a sier at produkt b er fine saker (sammen med produkt a) må det jo bety at en eier av produkt b kan se for seg gevinster ved en investering i produkt a.

Sorry, Espen, det er nok markedsføring dette og.
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Dette er noe av det mest far out jeg har vært borti på ganske så lenge. Høres ut som resultatet av å ganske så friskt røyke organisk materiale og studere Østens mystikk. Lurer på om 9-5'en min går bedre dersom jeg fester slik plastfolie rundt gasspedalen (som det hevdes på hjemmesidene)?
 
T

theStig

Gjest
Lurer på om 9-5'en min går bedre dersom jeg fester slik plastfolie rundt gasspedalen (som det hevdes på hjemmesidene)?
Selvsagt gjør den det. Hvis du ikke synes det samme, så er det din evne til å oppfatte forskjellen som det er noe galt med. ;)
 
O

om.s

Gjest
Jeg trodde jeg var på tynn is med noen Holfi "the magician" jeg tok hjem for å leke litt med under div komponenter for noen dager siden, men her må jeg si meg mildt sagt skeptisk....

mvh
 
K

knutinh

Gjest
Jeg trodde jeg var på tynn is med noen Holfi "the magician" jeg tok hjem for å leke litt med under div komponenter for noen dager siden, men her må jeg si meg mildt sagt skeptisk....

mvh
Nå synes jeg at du er forutinntatt, skuffet over at du tar de onde objektivistenes side i denne teknologisk interessante debatten ;-)

-k
 
O

om.s

Gjest
Nå synes jeg at du er forutinntatt, skuffet over at du tar de onde objektivistenes side i denne teknologisk interessante debatten ;-)

-k
Hehe....nysgjerrig sunn skepsis er en fornuftig tilnærming imo...

mvh
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Jeg har en tendens til å glemme tid og sted når jeg hører musikk, så en slik klokke kunne kanskje vært på sin plass.
 

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
det er iallefall mye vitenskap som ikke er offentlig, særlig innen medisin og energi. olje har ingen behøvd på 30-40år. men det er et annet tema...

dueleund sine kabler er eksempel på noe som virker men som ingen andre leverandører har fått med seg, selv plastfjerningen rundt elektrolytter fungerer som bare det! ikke placebo.

men hva er denne klokken, skal den bare stå i rommet? den gir iallefall en liten akustisk refleksjon da :D
 
C

cpc

Gjest
Kos dere i eventyrland!

Jeg kjøpte forresten nye kryptonittskruer til sykkelstativet her en dag. Sykkelen gikk mye raskere da.
 
K

knutinh

Gjest
det er iallefall mye vitenskap som ikke er offentlig...
Jeg tror det er enda mer offentlig som ikke er vitenskap...

Bare fordi en kremmer bestemmer seg for å melke verdens uvitende for kronasjer, eller fordi en skøyer bestemmer seg for å lage ringer i en kornåker så gjør det da ikke til vitenskap?
dueleund sine kabler er eksempel på noe som virker men som ingen andre leverandører har fått med seg, selv plastfjerningen rundt elektrolytter fungerer som bare det! ikke placebo.
Hvordan definerer du "virker", og hvordan definerer du "ikke placebo"?

-k
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
men hva er denne klokken, skal den bare stå i rommet? den gir iallefall en liten akustisk refleksjon da :D
Ja, den skal bare stå i rommet, helt uavhengig av stereoanlegget.
Klokka i seg selv påvirker overhodet ikke ytelsene fra stereoanlegget, men den skal påvirke hvordan du opplever musikken/lyden. Og denne forbedrede opplevelsen man har av musikken (spesielt hvordan musikken kommuniserer med deg) er ikke selvsuggesjon eller "placebo", men høyst reell. Og klokka må faktisk bringes ut av huset for at den skal miste sin virkning. Holder ikke bare å flytte den til et annet rom. Hvis jeg har forstått det riktig... ;)
 
T

theStig

Gjest
Jeg foretrekker heller å la et glass Bruichladdich forbedre musikkens kommunikasjon med meg....
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Jeg foretrekker heller å la et glass Bruichladdich forbedre musikkens kommunikasjon med meg....
Stig, du trenger ikke leve i en sånn 'enten-eller' virkelighet. Si som Ole Brumm; Ja takk, begge deler! ;D
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Er på utkikk etter en klokke i lytterommet mitt. Vanlige analoge klokker tikker jo så jævli at de ødelegger musikkens mer sarte partier. Det vil nok være en stor oppgradering med en digital klokke.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Er på utkikk etter en klokke i lytterommet mitt. Vanlige analoge klokker tikker jo så jævli at de ødelegger musikkens mer sarte partier. Det vil nok være en stor oppgradering med en digital klokke.
Perfekt!
Da er du forumets forsøkskanin for The clever little clock! Koster $199.
Bestill, så får du gi oss tilbakemeldinger. :)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg hadde tenkt en sånn. Sikker på at jeg vil få et stort løft i lyden med den. Den er på tilbud hos Clas Ohlson. Kr. 65,-

 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Jeg hadde tenkt en sånn. Sikker på at jeg vil få et stort løft i lyden med den. Den er på tilbud hos Clas Ohlson. Kr. 65,-


Denne virker i hvert fall ikke, den mangler jo den røde dotten på fronten.
Ellers kan jeg opplyse om at mitt anlegg har fått et enormt løft etter at jeg ble klar over den magiske klokkens eksistens.
 
T

theStig

Gjest
Til avspilling av analoge medier (LP, spolebånd, voksrull osv) må da en analog klokke være bedre? LP'er knitrer, klokker tikker.... og hva så?
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Gutta må ha sittet på fylla og funnet ut at de skal kjøre en kjempe practical joke på hele menigheten. Bare vent og se. Om 6 mnd går de ut med sannheten :)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Denne virker i hvert fall ikke, den mangler jo den røde dotten på fronten.
Jeg har slike, de er egentlig for å blende vinduet i eprom'er. De skjermer jo for UV-stråling, så de er helt sikkert avgjørende!
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Gutta må ha sittet på fylla og funnet ut at de skal kjøre en kjempe practical joke på hele menigheten. Bare vent og se. Om 6 mnd går de ut med sannheten :)
Om 6 måneder ler de hele veien til og fra banken og har kommet med versjon 2, som er mye bedre, i tillegg til en haug med andre dingser. Mark my words!
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg ser på denne tråden som et verktøy til dypere forståelse av subjektivistene på dette forum.. ::)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Machina Dynamica er en spesiell forretningsidé.  De har drevet på i mange år, og kommer neppe til å avsløre spøken så lenge de tjener penger.

En av de eldste produktene er "Brilliant Pebbles".  Der er det faktisk sluppet noe de kaller et "white paper": http://www.machinadynamica.com/machina17.htm
Døm selv.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
makers of the Nimbus Sub-Hertz Platform :D :D
 
T

theStig

Gjest
Stig, du trenger ikke leve i en sånn 'enten-eller' virkelighet. Si som Ole Brumm; Ja takk, begge deler!  ;D
Beklager, jeg er mann. Kan derfor bare tenke en tanke om gangen. Så - i kveld lytter jeg kun til effekten av Shakti-steinene i oppkjørselen.
 
Topp Bunn