The Clever little Clock...Magi eller ikke?

K

knutinh

Gjest
Det er "sofadommerne" her inne som kan og vet alt, det er jo åpenbart at en som har konstruert noe av det beste uansett pris i mange år ikke kan noenting ;)
Hvis man vurderer hans egenskaper som CD-konstruktør like ukritisk som det enkelte legger opp til hva angår hifi-klokker så er jeg ikke det spor overrasket over at en flink pr-mann men elendig konstruktør kan seile opp som verdensmester...

-k

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Alex har vel mer kunnskap og innsikt i det meste i forhold til de fleste her inne og etter å ha snakket med han er han en ydmyk mann som stoler på sine tester, herunder også blindtester. Å kalle han "total nutjob" forteller vel mer om andres latterliggjøring pga. at egen kunnskap på langt nær ikke strekker til. Mannen har hørt og testet det meste, de mest påståelige her inne har knapt hørt noen oppsett ::)
Jeg påberoper meg retten til å kalle en hver "ekspert" som tror på magisk lysestaker og vekkerklokker for en tulling.. Muligens ikke en tulling på alle områder i livet, men likefullt en bunnsolid raring når det kommer til overtro og mystikk..

Jeg har da faktisk lagt igjen flere penger hos ulike hi-fi butikker rundt omkring enn veldig mange andre på dette forumet.. Jeg har hatt rimelig mange kombinasjoner av relativt dyre komponenter og har hørt ting som ble produsert når mange på dette forumet ennå ikke hadde investert i sin første cd-plate..

Og ja, jeg har testet en mengde "tweaks" opp i gjennom tidene til tross for at jeg har en fagkunnskap som tilsier at det aller, aller meste er det reneste humbug. Virker tweak'ene ? Det merkelige er at de gode gamle "gratis" tweakene kan noen ganger ha en funksjon, men de kommersielle produktene med nesten ingen innmat som spesielt de siste årene har blitt solgt for store penger, ofte er totalt verdiløse. For de aller fleste av oss i alle fall.

Det er mulig min skepsis henger sammen med min fagkunnskap, men det at man evner å skape noe selv gjør at man blir rimelig skeptisk til udokumenterte viss-vass konstruksjoner. Jeg vet lite eller ingenting om denne "Alex Peychev" men "Hi-Fi helter" har kommet og gått i historien, så mye vet jeg.. Hvem var Mark Levinson på 80 tallet og hvem er han i dag ? Nettopp !

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Hvis man vurderer hans egenskaper som CD-konstruktør like ukritisk som det enkelte legger opp til hva angår hifi-klokker så er jeg ikke det spor overrasket over at en flink pr-mann men elendig konstruktør kan seile opp som verdensmester...

-k
Han gir f.en i PR, han selger kun på godt rykte og har ingen annonser ute noensteds. Er han en elendig konstruktør? Please...... du høres ut som en gammel "kaill" som sitter i sofaen og kjefter og vet du kunne gjort ale bedre selv ::) Merkelig mange her inne som forteller hvor mye feil andre tar, hvor dårlige konstruksjoner er, men som selv ikke er i stand til å få til noe innen bransjen. Lag noe bedre og billigere selv da vel, men det er vel enklere med "sofadømming".

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Kan være greit å vite litt om Alex. Phillips slet som f.en med sin SACD 1000 spiller for et antall år siden. Det var 2 av chipene som gikk til h..vete. Hverken Phillips eller andre DIYere og selvutnevnte guruer (les: teoretikere) på forum som dette kom lenger enn fine ord og dilldall. Hva gjorde Alex? Satte seg ned og fant problemet og skisserte en løsning, dette tok han seg ikke betalt for en gang. Mannen er i dette gamet fordi han elsker god lyd og har erkjent at hans elektronikk og fysikkbakgrunn, ikke omfavner alle sidene ved lydgjengivelse. Denne erkjennelsen satt, i følge ham selv, SVÆRT langt inne. Blindtester avslørte at det formelsamlinga sa ikke stemte alltid. Og hva er en teori? Jo, et svært forenklet bilde av virkeligheten. Og i slike forenklinger er det sannsynlig at alle faktorer ikke blir fanget opp. Men mange her inne VET jo at sannheten om det meste er ferdig opplest og at vi står stille innen fysikken.

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Med det kundegrunnlaget man får inntrykk av at eksisterer på dette forumet er jeg nesten lei meg for at jeg ikke selger Hi-Fi lenger.. "Magikerne" må jo tjene eventyrlig !
Bare synd at de riktig gode konstruktørene ikke er like gode på det New-Age inspirerte, men nå for tiden selger de jo "High-End" produktene til såpass høy pris uansett, så det er kanskje ikke så nøye heller..

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Kan være greit å vite litt om Alex. Phillips slet som f.en med sin SACD 1000 spiller for et antall år siden. Det var 2 av chipene som gikk til h..vete. Hverken Phillips eller andre DIYere og selvutnevnte guruer (les: teoretikere) på forum som dette kom lenger enn fine ord og dilldall. Hva gjorde Alex? Satte seg ned og fant problemet og skisserte en løsning, dette tok han seg ikke betalt for en gang. Mannen er i dette gamet fordi han elsker god lyd og har erkjent at hans elektronikk og fysikkbakgrunn, ikke omfavner alle sidene ved lydgjengivelse. Denne erkjennelsen satt, i følge ham selv, SVÆRT langt inne. Blindtester avslørte at det formelsamlinga sa ikke stemte alltid. Og hva er en teori? Jo, et svært forenklet bilde av virkeligheten. Og i slike forenklinger er det sannsynlig at alle faktorer ikke blir fanget opp. Men mange her inne VET jo at sannheten om det meste er ferdig opplest og at vi står stille innen fysikken.
Så vidt jeg vet så bygger denne Alex Peychev utstyr som bygger på allerede konstruerte komponenter i mer eller mindre kjente koblinger. Med mindre han har konstruert noen nye og oppsiktsvekkende komponenter som ikke kan forklares av "teorien" så lurer jeg på hvor det uforklarlige magiske kommer inn.. Du vet teorien er bare en beskrivelse av hva vi vet og har kartlagt. Alle komponenter som brukes innenfor elektronikken er også konstruert etter dette.

Det er med andre ord ikke slik at vi plutselig grov opp en kondensator og en transistor fra jorda en dag og utbrøt : Hei ! dette var noe nytt, lurer på hvordan den fungerer ! Denne må vi forske på ! It's man made, man..

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Med det kundegrunnlaget man får inntrykk av at eksisterer på dette forumet er jeg nesten lei meg for at jeg ikke selger Hi-Fi lenger.. "Magikerne" må jo tjene eventyrlig !
Bare synd at de riktig gode konstruktørene ikke er like gode på det New-Age inspirerte, men nå for tiden selger de jo "High-End" produktene til såpass høy pris uansett, så det er kanskje ikke så nøye heller..
Alex er en skikkelig god konstruktør ;) Det at han anbefaler en del ting, har ingenting med det han selger å gjøre, det er kun ting han har testet og har ingen kommersielle interesser i. Han sier kun hva tester og blindtester har vist hos han. Han er såpass flink at folka bak AKM DACene var der for å se hva han gjør for å få så god lyd av komponentene. Det samme var folka fra Teac Esoteric etter å hørt hans NWO spiller ;)

K

knutinh

Gjest
Kan være greit å vite litt om Alex. Phillips slet som f.en med sin SACD 1000 spiller for et antall år siden.
Det er jo ingen overraskelse med et format som var vanskapt fra starten av...

-k

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Alex er en skikkelig god konstruktør ;) Det at han anbefaler en del ting, har ingenting med det han selger å gjøre, det er kun ting han har testet og har ingen kommersielle interesser i. Han sier kun hva tester og blindtester har vist hos han. Han er såpass flink at folka bak AKM DACene var der for å se hva han gjør for å få så god lyd av komponentene. Det samme var folka fra Teac Esoteric etter å hørt hans NWO spiller ;)
For alt jeg vet kan han være en flott konstruktør.. Jimmy Page var/er en fantastisk gitarist også, men det betyr ikke at han ikke var/er en tulling når han brukte store deler av livet sitt på å "utforske det okkulte" og ligge med svært, svært unge piker..

K

knutinh

Gjest
Han gir f.en i PR, han selger kun på godt rykte og har ingen annonser ute noensteds.
Tror du at all PR foregår via annonser? Ingenting fungerer bedre enn litt "ukritiske" mennesker som går ut på diskusjonsforum og forsvarer svindel-produkter til siste skanse...
Er han en elendig konstruktør? Please...... du høres ut som en gammel "kaill" som sitter i sofaen og kjefter og vet du kunne gjort ale bedre selv ::) Merkelig mange her inne som forteller hvor mye feil andre tar, hvor dårlige konstruksjoner er, men som selv ikke er i stand til å få til noe innen bransjen. Lag noe bedre og billigere selv da vel, men det er vel enklere med "sofadømming".
Jeg får fortsette med min sofadømming og så får du fortsette å kjøpe magiske klokker, helbredende pyramider, vievann, slankepiller, tilsetningsstoffer til bensinen og andre ting du mener at vitenskapen prøver å fortrenge.

Hils Uri fra meg :)

-k

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
Men dere vil jo ikke se hele bildet. Dere (teoretikerne) ønsker bare å se deler av bildet.

Jeg er en tweaker av Guds nåde, for å si det slik. Ja, det er det jeg er! Jeg har testet ut både kabler, grønne tusjpenner, antistatvæsker osv.

Ta for eks. kabler. Signalkabler og strømkabler.
Jeg har testa ferdigkjøpte strømkabler som kommer i fancy kofferter, tjukk som noen hageslanger, nummererte sertifikater og stor prislapp. Disse kabler har jeg forkastet, på lydmessig grunnlag, til fordel for mine hjemmelavende kabler (som ser grusom ut) og som koster et-par hundrelapper. Selv om jeg har pengene for å kjøpe de fancy strømkablene. Jeg kan kjøpe mange av dem!
Hvorfor "virker" ikke lureriet på meg alle ganger ? Hvorfor virker "lureriet" på meg noen ganger, og noen ganger ikke? Hvorfor kjøper jeg ikke designkablene?

På meg virker dere noen ganger til å være ufattelig trangsynte, og ønsker bare å trekke de konklusjoner som passer inn i deres (hjernevaskede) virkelighet.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Tror du at all PR foregår via annonser? Ingenting fungerer bedre enn litt "ukritiske" mennesker som går ut på diskusjonsforum og forsvarer svindel-produkter til siste skanse...
Poenget er jo at han konstruerer produkter i verdenskalsse, hvor i helvete du får ordene "svindel-produkter" kan vel kun din hjerne si fra om. Altså, det er en stor forskjell mellom det han konstruerer og det han privat tester og sier sin mening om. Jeg foreslår at du leser alt....
Jeg får fortsette med min sofadømming og så får du fortsette å kjøpe magiske klokker, helbredende pyramider, vievann, slankepiller, tilsetningsstoffer til bensinen og andre ting du mener at vitenskapen prøver å fortrenge.

Hils Uri fra meg :)

-k
Har jeg sagt at det virker? Du virker forbannet skråsikker og arrogant som vanlig. Jeg har kun sagt en ting, at jeg ikke dømmer noe ned eller opp før jeg har testet. Denne filosofien kan være grei, litt mer ydmykt enn i alle diskusjoner påberope seg å vite alt bedre enn andre.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Det er jo ingen overraskelse med et format som var vanskapt fra starten av...

-k
Her bør du gjøre noe nytt, nemlig LESE det som står. Det er jo ikke formatet som var problemet, men det var chiper som gikk istykker etter kort tid inni spilleren. Dette, som nage holdt på med i måneder, løste Alex på relativt kort tid pga. erfaring og kunnskap. Hvordan du klarer å lire av deg at dette har med formatet er uforståelig, men ikke uventet....

K

knutinh

Gjest
Poenget er jo at han konstruerer produkter i verdenskalsse, hvor i helvete du får ordene "svindel-produkter" kan vel kun din hjerne si fra om. Altså, det er en stor forskjell mellom det han konstruerer og det han privat tester og sier sin mening om. Jeg foreslår at du leser alt....
Jeg har ikke hørt produktene han har designet. Men teksten i første post i denne tråden gir meg følgende muligheter:
1. Mannen er dum
2. Mannen er virkelig smart og utnytter dumme hififolk
3. Mannen har røyka spenstige substanser
4. Mannen er en genial humorist på lik linje med de som lager crop circles

Velg selv...
Har jeg sagt at det virker? Du virker forbannet skråsikker og arrogant som vanlig. Jeg har kun sagt en ting, at jeg ikke dømmer noe ned eller opp før jeg har testet.
Mens du kanskje følger denne filosofien på produkter så virker du utrolig snar til å dømme mennesker hvis de ikke godtar dine meninger om verden.
Denne filosofien kan være grei, litt mer ydmykt enn i alle diskusjoner påberope seg å vite alt bedre enn andre.
Du påstod at han er en begavet CD-konstruktør, noe jeg ikke vet noe om. Det virket på meg som om du prøvde å overføre dette argumentet til en sannsynliggjøring av at slangeoljen hans også fungerte. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Du må gjerne få gjøre hva du vil med penger, men for min del er det uaktuelt å gå til en bilmekaniker som sier at grunnen til en motor snurrer rundt er "banke-åndene" som lever inni kamakselen og som via telepati lyttter til mine ønsker om fart og bensinforbruk. Når folk viser alle tegn på å være idioter eller svindlere (eller begge deler) så mister de samtidig mye av tilliten min.

-k

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
Her bør du gjøre noe nytt, nemlig LESE det som står. Det er jo ikke formatet som var problemet, men det var chiper som gikk istykker etter kort tid inni spilleren. Dette, som nage holdt på med i måneder, løste Alex på relativt kort tid pga. erfaring og kunnskap. Hvordan du klarer å lire av deg at dette har med formatet er uforståelig, men ikke uventet....
Det er helt riktig som Viking her sier.

Philips hadde gitt opp å finne den underliggende årsaken til at denne spesielle chipen fra Furj..(Viking, du vet navnet :) )etterhvert ikke ville virke. Alex fant ut hvorfor. Og da sluttet Philips å bytte ut denne chipen på SACD1000 spillerne. Men ville heller ikke lage en ny utgave (ble for dyrt)

K

knutinh

Gjest
Hvorfor "virker" ikke lureriet på meg alle ganger ? Hvorfor virker "lureriet" på meg noen ganger, og noen ganger ikke? Hvorfor kjøper jeg ikke designkablene?
Jeg tror vi har diskutert placebo og forventning såpass mange ganger nå at en repitisjon ikke tjener noen hensikt. Tro hva du vil, begynn gjerne i scientologi-menigheten for min del, se tråd på offtopic.
På meg virker dere noen ganger til å være ufattelig trangsynte, og ønsker bare å trekke de konklusjoner som passer inn i deres (hjernevaskede) virkelighet.  
Jeg ønsker å forstå verden rundt meg ja, og når det finnes flere mulige forklaringer så prøver jeg å finne den mest sannsynlige.

Flere her inne ønsker tilsynelatende å ikke forstå verden rundt seg, de ønsker å gjøre den så kompleks som mulig i erkjennelse av at kunnskap truer religion.

Du forveksler ønsket om kunnskap og forståelse med å påberope seg absolutt kunnskap og absolutt forståelse. Jeg vet ikke om det er bevisst på samme måte som mine kritikkere påstår at jeg bare ser på målinger når jeg vitterligen er en av få her inne som virkelig stoler på øra. Men slike småting forsvinner lett når man skal gjøre de store poenger...

-k

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Du påstod at han er en begavet CD-konstruktør, noe jeg ikke vet noe om. Det virket på meg som om du prøvde å overføre dette argumentet til en sannsynliggjøring av at slangeoljen hans også fungerte. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.
-k
Du må da for f.en meg lese, det er ikke "hans slangeolje" vi snakker om. Kan du lese? Jeg begynner virkelig å lure på om du gjetter deg fram ::) Det han har sagt om tweaks har INGENTING med hans spillere å gjøre, er det så vanskelig å få dette under topplua? Er den så tykk? Sydd i formelsamling-stoff?

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Men dere vil jo ikke se hele bildet. Dere (teoretikerne) ønsker bare å se deler av bildet.

Jeg er en tweaker av Guds nåde, for å si det slik. Ja, det er det jeg er! Jeg har testet ut både kabler, grønne tusjpenner, antistatvæsker osv.

Ta for eks. kabler. Signalkabler og strømkabler.
Jeg har testa ferdigkjøpte strømkabler som kommer i fancy kofferter, tjukk som noen hageslanger, nummererte sertifikater og stor prislapp. Disse kabler har jeg forkastet, på lydmessig grunnlag, til fordel for mine hjemmelavende kabler (som ser grusom ut) og som koster et-par hundrelapper. Selv om jeg har pengene for å kjøpe de fancy strømkablene. Jeg kan kjøpe mange av dem!

Siden du Quoter meg..
Leste du innlegget mitt lenger opp ? Jeg har lang erfaring med Hi-Fi bransjen og dets produkter, jeg har prøvd all verdens tweak og jeg har en viss faglig tyngde.. Hvem av oss tror du er mest trangsynte her ? Tror du ikke vurderingsgrunnlaget mitt er minst like godt som ditt ?

Jeg har solgt Hi-Fi til folk som dine "trosfeller", de var veldig gode kunder fordi de alltid kjøpte de produktene vi hadde størst avanse på..
Du virker jo som en oppegående mann på mange måter og jeg er glad for at du ikke betaler en formue for "design og bløff" men vår "hjernevaskede virkelighet" er det vi må forholde oss til. Noe også de aller, aller fleste utstyrsprodusentene gjør, selv om Marketing folkene pynter litt ekstra med emblemer og forkortelser i brosjyrene.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
Du forveksler ønsket om kunnskap og forståelse med å påberope seg absolutt kunnskap og absolutt forståelse. Jeg vet ikke om det er bevisst på samme måte som mine kritikkere påstår at jeg bare ser på målinger når jeg vitterligen er en av få her inne som virkelig stoler på øra. Men slike småting forsvinner lett når man skal gjøre de store poenger...

-k
Knut, når du sier du stoler på øra, da har du selvfølgelig et referansepunkt for å kunne bødømme lyd. Hva slags HiFi oppsett bruker du for å kunne - stole på øra ?

K

knutinh

Gjest
Du må da for f.en meg lese, det er ikke "hans slangeolje" vi snakker om. Kan du lese? Jeg begynner virkelig å lure på om du gjetter deg fram ::) Det han har sagt om tweaks har INGENTING med hans spillere å gjøre, <sedvanlige barnslige utspill fra Viking>?
Under følger din forsvarstale for denne Alex:
Alex har vel mer kunnskap og innsikt i det meste i forhold til de fleste her inne og etter å ha snakket med han er han en ydmyk mann som stoler på sine tester, herunder også blindtester. Å kalle han "total nutjob" forteller vel mer om andres latterliggjøring pga. at egen kunnskap på langt nær ikke strekker til. Mannen har hørt og testet det meste, de mest påståelige her inne har knapt hørt noen oppsett ::)
Det er "sofadommerne" her inne som kan og vet alt, det er jo åpenbart at en som har konstruert noe av det beste uansett pris i mange år ikke kan noenting ;)
Mannen er i dette gamet fordi han elsker god lyd og har erkjent at hans elektronikk og fysikkbakgrunn, ikke omfavner alle sidene ved lydgjengivelse.
Trådens topic er "The Clever little Clock...Magi eller ikke?". Hva er ditt bidrag?

-k

K

knutinh

Gjest
Knut, når du sier du stoler på øra, da har du selvfølgelig et referansepunkt for å kunne bødømme lyd. Hva slags HiFi oppsett bruker du for å kunne - stole på øra ?
Hva slags hifi-utstyr mener du at _jeg_ må ha for å stole på en blindtest utført av _deg_?

I hvilken sammenheng her inne har du sett at jeg gjør påstander basert på _mine erfaringer_ for å fortelle hvorfor jeg har rett?

For å ta eksempelet med en bilmekaniker lengre opp:
Hvilken bil må en bilmekaniker kjøre rundt i for å kunne fikse motoren på din Mercedes? Er det den bilmekanikeren som har best bil som best forstår hva som er under panseret?

Hvis Nils Bilmekaniker har en gammel toyota, da må vel bare han holde kjeft mens Espen Mercedes-eier forteller ham hvordan innsprøytningen fungerer, og hvor fornøyd den jevne Mercedes-kunde er??

Uten å skryte på meg noensomhelst sammenheng med nevnte flinke fyrer: Tror du at Maxwell, Nyquist, Shannon, Sabine, Toole, Thiele/Small, Linkwitz/Riley, Fletcher/Munson, Walker, og andre hvis bidrag er viktige forutsetninger for at du i det hele tatt har lyd i stua hadde unormalt god hørsel eller stor hifi?

-k

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Skjønner ikke at dere gidder å krangle om dette jeg, når faktum er at ikke noen av dere har prøvd den?

MVH
O.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
Siden du Quoter meg..
Leste du innlegget mitt lenger opp ? Jeg har lang erfaring med Hi-Fi bransjen og dets produkter, jeg har prøvd all verdens tweak og jeg har en viss faglig tyngde.. Hvem av oss tror du er mest trangsynte her ? Tror du ikke vurderingsgrunnlaget mitt er minst like godt som ditt ?

Jeg har solgt Hi-Fi til folk som dine "trosfeller", de var veldig gode kunder fordi de alltid kjøpte de produktene vi hadde størst avanse på..
Du virker jo som en oppegående mann på mange måter og jeg er glad for at du ikke betaler en formue for "design og bløff" men vår "hjernevaskede virkelighet" er det vi må forholde oss til. Noe også de aller, aller fleste utstyrsprodusentene gjør, selv om Marketing folkene pynter litt ekstra med emblemer og forkortelser i brosjyrene.
Tror du virkelig du oppnår kred hos meg fordi du forteller meg at du har vært i HiFi bransjen i mange år ?? ::)

Jeg har en del kunnskap om kosthold, ernæring og helsekostprodukter. Jeg har snakket med folk som har solgt helsekost i en årrekke uten å ha en dritt peiling på hva de snakker om, men (som du sier) har solgt de produkter som de har hatt størst avanse på. ( Men det betyr ikke at alle produktene vedkommende har solgt ikke har hatt virkning)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
Hva slags hifi-utstyr mener du at _jeg_ må ha for å stole på en blindtest utført av _deg_?

I hvilken sammenheng her inne har du sett at jeg gjør påstander basert på _mine erfaringer_ for å fortelle hvorfor jeg har rett?

For å ta eksempelet med en bilmekaniker lengre opp:
Hvilken bil må en bilmekaniker kjøre rundt i for å kunne fikse motoren på din Mercedes? Er det den bilmekanikeren som har best bil som best forstår hva som er under panseret?

Hvis Nils Bilmekaniker har en gammel toyota, da må vel bare han holde kjeft mens Espen Mercedes-eier forteller ham hvordan innsprøytningen fungerer, og hvor fornøyd den jevne Mercedes-kunde er??

-k
Hvorfor ønsker du ikke å svare på spørsmålet mitt ?

K

knutinh

Gjest
Hvorfor ønsker du ikke å svare på spørsmålet mitt ?
Hva er alderen til moren din?

Hva er kontonummeret ditt?

Hvordan er været der du bor?

Fram til du besvarer disse høyst relevante spørsmålene som er et være eller ikke være for din pondus i denne debatten så ser jeg ikke noe poeng i å fortsette.

-k

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Tror du virkelig du oppnår kred hos meg fordi du forteller meg at du har vært i HiFi bransjen i mange år ?? ::)
Han hadde kanskje fått mer kred om han i tillegg lovpriset Shaktis steiner og stumtjenere, Machina Dynamicas syltetøyglass med grus o.l.?

Når jeg leser en del av innleggene her, får jeg større innsikt i mekanismene bak Heaven's Gate og slikt.

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Det er helt riktig som Viking her sier.

Philips hadde gitt opp å finne den underliggende årsaken til at denne spesielle chipen fra Furj..(Viking, du vet navnet :) )etterhvert ikke ville virke. Alex fant ut hvorfor. Og da sluttet Philips å bytte ut denne chipen på SACD1000 spillerne. Men ville heller ikke lage en ny utgave (ble for dyrt)
Det er sikkert riktig dette, men du vet alle apparater fra Phillips bygger på velkjente konstruksjonsprinnsipper og "koblinger" de er også godt dokumenterte gjennom skematikk osv. Alex Peychev vil ikke være den første i verden som ha løst en produksjons/konstruksjons feil på et kommersielt produkt. Mange, mange dyktige teknikkere har gjort det. Her i Norge har vi f.eks en bedrift på Kongsberg som reparerer hovedkort for datautstyr på komponentnivå, de har mange ganger løst gjengangsfeil på elektronikkk laget av store produsenter, men det er da ingen som utroper de til magikere av den grunn. Jeg jobbet f.eks også i en bedrift hvor vi måtte reparere monitorer fra asia som kom uten skjematikk og med mange umerkede komponenter - improvisasjon kalles slikt.

Dessuten hva gjorde egentlig Alex Peychev med den spilleren ? Skiftet han rett og slett ut en brikke og eventuelt gjorde noen tilpassinger i de rundliggende kretsene ? Han vil ikke være den første eller siste.. Jeg kjenner folk som designer mange av de integrerte kretsene som brukes i elektronikkproduksjon, er de genier av den grunn ? neppe..

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
Hva er alderen til moren din?

Hva er kontonummeret ditt?

Hvordan er været der du bor?

Fram til du besvarer disse høyst relevante spørsmålene som er et være eller ikke være for din pondus i denne debatten så ser jeg ikke noe poeng i å fortsette.

-k
Er det greit at jeg offentliggjør hva slags utstyr du har tilbydd meg å høre musikk over når du har invitert meg på blindtest-lytting hos deg?

Ja eller nei, jeg respekterer ditt svar.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
Dessuten hva gjorde egentlig Alex Peychev med den spilleren ? Skiftet han rett og slett ut en brikke og eventuelt gjorde noen tilpassinger i de rundliggende kretsene ? Han vil ikke være den første eller siste.. Jeg kjenner folk som designer mange av de integrerte kretsene som brukes i elektronikkproduksjon, er de genier av den grunn ? neppe..
Nå har jeg lest veldig mye om denne spilleren og den aktuelle chipen.
Etter min hukommelse så drev Alex ei stund og skiftet chipen på SACD1000, det var vist en annen type som kunne brukes. Men denne viste seg også å bare vare ei stund, p.g.a. en grunleggende konstruksjonsfeil med spilleren. Mener det ble for varmt for chipen.

Staus i dag er ihvertfall at ingenting mer kan gjøres. Det er bare å skrote spilleren. Og det er ikke flere chipper på markedet igjen å bytte.

(jeg tar forbehold om at jeg ikke husker helt riktig her)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.652
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
I mine øyne må dette klart være tull.

Jeg er usikker på hva som skal være modellen som forklarer virkningen her.

Ikke påvirker den det aktive, elektriske signalet i signalveien og heller ikke den akustiske bølgeforplantningen (siden en passiv device av en slik størrelse som heller ikke er plassert i spredningsfeltet). Vi blir aldri enige om påvirkninene fra kabler på signalet feks, men vi blir i hvert fall enige om at de inngår i signalveien. Men i dette tilfellet?

Å henvise til fysikk som ikke er oppdaget enda virker tvilsomt - det er ikke akkurat leading edge fysikk dette og mekanismene i lydgjengivelse kjenner vi godt.

Men i en verden der folk blir friske av å tygge grønne piller bare fordi noen har fotalt de at de grønne pillene virker skal man ikke utelukke muligheten av at fordi noen tror dette virker så tror de også lyden blir bedre.

Hvorvidt vi skal la de få lov til å leve i den troen mens noen tømmer lommeboka deres blir mer et etisk spørsmål enn et spørsmål om HiFi.

Og samtidig skal man ikke avvise at det er viktige psykoakustiske effekter ute og går ved musikklytting, farger, sinnsro og sinnstemning (jeg er ikke overrasket om feks fargen på lytterommet i en gitt situasjon kan påvirke feks lytteopplevelsen - men det er IKE det samme som å si at det påvirker lyden). Andre faktorer er om vi er trøtte eller opplagte, har + eller - dager, har kranglet med kjæresten elelr sjefen; alt påvirker lytteopplevelsen og kan nok forklare mye. Men at dingser som dette objektivt påvirker lyden? NEI!

For tøymus, Shaktistones og andre tweaks kan det i det minste tenkes forklaringer som kan begrunne effekten, selv om vi nok aldri blir enig om man kan høre dem eller ikke. Men ikke her.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.425
Torget vurderinger
2
Nå får dere slutte å krangle - tenker spesielt på Viking og Knutinh.

Det kommer ingenting fornuftig ut av dette, og kan dere ikke heller bli enige om å være uenige.

Mvh
Høvdingen

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Nå har jeg lest veldig mye om denne spilleren og den aktuelle chipen.
Etter min hukommelse så drev Alex ei stund og skiftet chipen på SACD1000, det var vist en annen type som kunne brukes. Men denne viste seg også å bare vare ei stund, p.g.a. en grunleggende konstruksjonsfeil med spilleren. Mener det ble for varmt for chipen.

Staus i dag er ihvertfall at ingenting mer kan gjøres. Det er bare å skrote spilleren. Og det er ikke flere chipper på markedet igjen å bytte.

(jeg tar forbehold om at jeg ikke husker helt riktig her)
Men ?? jeg skjønner fortsatt ikke jeg.. Var ikke dette et av argumentene for at han var slik en helt da ? Hvor er mirakelet ?

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Ja det skulle jeg tro, du etterlyser jo erfaring med utstyr/tweaks/lyttetid hele tiden. Jeg skjønner at min tekniske utdanning er et hinder for at jeg skal kunne vite hva jeg snakker om ::) men nå er vel du bar veldig tom for argumenter her ?

Når jeg tar meg tid til å svare deg skikkelig og redegjøre for ulike problemstillinger synes jeg du i alle fall kan prøve å mottargumentere på noenlunde fornuftig vis. Spesielt ettersom du jo gir inntrykk av å ha svar på alle spørsmål vi "teknokrater" stadig sliter med å forstå..

Om ikke annet litt humor da ?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
Men ?? jeg skjønner fortsatt ikke jeg.. Var ikke dette et av argumentene for at han var slik en helt da ? Hvor er mirakelet ?
Jeg har ikke antydet at Alex er noen helt, heller ingen Gud eller magiker.
Men faktum var at Philips mottok etterhvert svært mange SACD1000 inn til reperasjon, byttet chipen, og kunden fikk feil på spilleren etter kort tid igjen. Alex identifiserte problemet og offentliggjorde dette via nettet. Og gjorde et tappert forsøk på å rette opp feilen.
Det kan godt hande at philips selv hadde identifisert problemet, men ønsket å holde tett siden det var en konstruksjonssvakhet. Ikke vet jeg.

Jeg har aldri vært i kontakt med Alex, og ikke har jeg hørt noen av hans produkter.
Men jeg tror det skal være hevet over enhver tvil at Alex har svært høy kompetanse på det han driver med. Det vil komme nye DAC'er fra AKM hvor Alex har hatt en finger med i spillet... ;)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Eller:

Hva om du hadde ambisjoner om å sette ny banerekord på Nürburgring.
Hvem ville du snakket med for å nå målet ditt? En gammel Toyota eier som aldri har hatt sine ben på en raceway (men som har lest plenty av bøker om hvordan det er å være der), eller en AMG eier som faktisk har vært der, og som har erfaringen?

::)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
Jeg skjønner at min tekniske utdanning er et hinder for at jeg skal kunne vite hva jeg snakker om  ::)
For mye kunnskap kan faktisk være et hinder. Fordi stoler du helt og holdent på din logikk og kunnskap og definerer alt innenfor denne "boxen", risikerer du å bli veldig begrenset.

Om ikke annet litt humor da ?
Mitt overstående "statement" egner seg veldig godt å snakke om over et par øl. Fortjener faktisk å gå litt i dybden med  :)

P

Parelius

Gjest
Ang. Alex Peychev fra APL HiFi.
Noen har tatt det for gitt at en mann av hans kaliber må skøye med oss når han til de grader lovpriser The Clever little Clock.
At Alex skøyer med oss kan nok trygt tilbakevises... ;)
...
Personlig så må jeg si at jeg ikke ser noen selvmotsigelse i at en mann lager topp spillere, og samtidig snakker skit angående klokker etc. Det er likevel en "motsigelse" av lettere art, men skillet kan utnyttes.

Sitatet overfor var utgangspunktet. Her brukes (såvidt jeg kan se) hans kompetanse til å lage gode spillere som belegg for at klokker og annet rart virker. Det er autoriteten til mannen (som konstruktør) som blir til begrunnelsen for den ellers ikke begrunnbare virkningen til klokker og rare ting.

For andre fungerer det samme argumentet motsatt; det at en konstruktør også omfavner klokker og annet rart, blir til at hans autoritet (også som konstruktør) svekkes.

La det være som det er. Det er likevel ikke til å komme forbi at det å bruke "anerkjente" konstruktører (og deres tekniske kompetanse) som sannhetsvitner vedrørende dill og dall som intet forskningsmessig belegg har, er en markedsstrategi. Noe av den samme logikken finner vi igjen når det gjald NH i en annen tråd. Espen gjorde bruk av den samme strukturen når han viste til forskning på cryo og slitasje, og overførte det til cryo og lyd (sånn uten videre).

Denne type slutninger er sikkert ikke helt til å unngå, men den er neppe å betrakte som et gode, hvis en søker sannhet og overbevsning, og ikke bare markedsprat og overtalelse.

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
For mye kunnskap kan faktisk være et hinder. Fordi stoler du helt og holdent på din logikk og kunnskap og definerer alt innenfor denne "boxen", risikerer du å bli veldig begrenset.
Dette kan nok være sant på mange måter. Men for min egen del har jeg drevet mest med høyttaler konstruksjon de siste årene. Dette er et godt eksempel på et område hvor man bruker mye av sine egne erfaringer i forhold til resualtat. Selvsagt både måler og simulerer jeg etter teoretisk modeller, men resultatet er i veldig stor grad basert på at jeg ønsker å nå et spesifikt mål i henhold til egne preferanser. Høyttalerkonstruksjon er nemmelig en uendelighet av valg.

Spesielt på slutten av prosessen blir de fleste valg basert på lytteopplevelser. Valg av filterløsninger (altså velge en av flere "riktige" løsninger), komponent-typer, avdemping, frekvensrespons avstemming (spesielt i det øvre register) er ofte kun basert på tidligere erfaringer og lytte-testing.

At man ikke kommer noen vei uten grunnkunnskapen og de riktige arbeidsverktøyene er derimot et eksempel på at teorien er uungåelig hvis du ønsker å lage noe selv..

Mitt overstående "statement" egner seg veldig godt å snakke om over et par øl. Fortjener faktisk å gå litt i dybden med :)
Kunne forsåvidt vært interessant, selv om jeg nok foretrekker en brun drikke med noe høyere alkoholgehalt (men av rimelig ordinær tapning)

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Men for min egen del har jeg drevet mest med høyttaler konstruksjon de siste årene. Dette er et godt eksempel på et område hvor man bruker mye av sine egne erfaringer i forhold til resualtat. Selvsagt både måler og simulerer jeg etter teoretisk modeller, men resultatet er i veldig stor grad basert på at jeg ønsker å nå et spesifikt mål i henhold til egne preferanser. Høyttalerkonstruksjon er nemmelig en uendelighet av valg.
Ja, eller tweaking som vi kaller det!

Topp Bunn