The Clever little Clock...Magi eller ikke?

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Nå synes jeg at du er forutinntatt, skuffet over at du tar de onde objektivistenes side i denne teknologisk interessante debatten ;-)

-k

;D ;D ;D Glimrende !! jeg kommer til å småhumre meg i seng i kveld ;D

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Noen har tydeligvis glemt å lese manualen her - Den prikken på fronten er i realiteten en "familiepakning" LSD .. Virker ja ? erru gæærn !

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
På mitt såkallte "highend" anlegg hadde Timex klokke ingen virkning. Derimot funker det helt utrolig bra med en Rolex dameklokke med rosa perlemorskive og diamanter. Helt utrolig hvilken lydforbedring det ble !! All bakgrunnstøyen ble borte! Det sedvanlige "yakk yakk yakk", fosvant og ble erstattet med en svak puselignenede purring ! Dere bare MÅ prøve det !!

Er dog redd dette kun har midlertidig effekt og at det blir en hælvets støy når hun oppdager at Rolexen er fake !! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Men hvordan stiller du deg til det faktum at Alex Peychev er villig til å la seg "latterliggjøre" på denne måten?
(...)
Hvis JEG hadde drevet i en seriøs bransje så ville jeg være ytterst varsom med å legge ut slik info, selv om jeg hadde disse opplevelsene ang. The Clever little clock.
Det forundrer meg ikke det spor at små aktører innen esoteriske hifi-produkter hopper på slike ting. Seriøsiteten i bransjen er i mine øyne til tider ganske tvilsom. Faren min (elektronikkingeniør og systemutvikler) er daglig leder i en bedrift som utvikler og produserer elektronikk til bruk i kringkasting, og hadde besøk av et kobbel fra en ganske velkjent norsk produsent av lydgjengivelsesutstyr. De tilbød sine tjenester på utviklingssiden, men ble høflig geleidet ut da de påsto å være i stand til å høre forskjell på om en høyttalerkabel var koblet den ene eller andre veien. Jeg har hørt de merkeligste påstander fra folk som strengt tatt burde vite bedre - eksempelvis to lydteknikere som mente at balanserte kabler formidlet bass mye bedre enn ubalansert, og at de låter mye klarere. Dette bunner ut i enkle misforståelser og kunnskapsmangel, intet annet.

Machina Dynamica bedriver bondefangeri, intet annet. Men er det Machina Dynamica som er dumme, eller er det de som kjøper krukkene deres med småstein, kvartsvekkerurene eller GSIC-chip'ene deres som er dumme?

De ler nok uansett hele veien til banken.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg har hørt de merkeligste påstander fra folk som strengt tatt burde vite bedre - eksempelvis to lydteknikere som mente at balanserte kabler formidlet bass mye bedre enn ubalansert, og at de låter mye klarere. Dette bunner ut i enkle misforståelser og kunnskapsmangel, intet annet.
Balanserte kabler mellom komponenter med balanserte kretsløp har faktisk en klart støyundertrykkende effekt som øker signal/støyforholdet til kabelen signifikant, spesielt på lange strekk. Vi snakker selvfølgelig ikke om egenstøy i kabelen, men om den støyen som plukkes opp av kablene når de passerer gjennom støyfelter (tenk på kablene som antenner).

Enkel forklaring: Balanserte kabler overfører signalet i to ledere, der det ene signalet er fasevendt i forhold til det andre. Når disse slås sammen igjen i andre enden, så dobles signalstyrken (for enkelhets skyld kan man si at den ene lederen fasevendes tilbake, for deretter å summeres), mens støyen, som i mottakerenden vil være i fase i de to lederne, vil bli fasevendt og summert, og vips(!) er støyen kansellert ut.

I proffe miljøer er det ikke uvanlig at signalkabler går parallelt med strømforsyningskabler deler av veien, og det er klart at støy fra disse (50Hz) vil påvirke bassen, rett og slett som brum som vil variere i styrke med strømmen som trekkes i strømkablene (støyfeltene rundt slike kabler varierer med strømmen i dem). Med balansert kabling kanselleres denne støyen bort, og man får en klarere bassformidling.

Det er klart at med de lange strekkene man har i proffmiljøer, enten det dreier seg om lydstudioer, PA eller annet, så er den støydempende effekten av balansert kabling vesentlig større enn for de korte strekkene man har i et vanlig stereooppsett.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Roffe, jeg vet dette, og det er ikke common mode rejection jeg prater om.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Roffe, jeg vet dette, og det er ikke common mode rejection jeg prater om.
Men det kan jo hende det var det lydteknikeren snakket om, eller hva?  Effekten er jo definitivt hørbar hvis det er støyfelter rundt kabelen. Man får jo en ekte opplevelse av mer dynamikk i bassen hvis støyen i bassområdet er effektivt undertrykket.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
De tilbød sine tjenester på utviklingssiden, men ble høflig geleidet ut da de påsto å være i stand til å høre forskjell på om en høyttalerkabel var koblet den ene eller andre veien.
Er dette en grunn til å geleide dem ut, man kunne da heller vært villig da til å åfå oppleve dette isteden for en slik "jeg vet bedre enn alle andre" holdning..

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Dette er en kollega av meg som koblet opp sine private monitorer først ubalansert, så balansert. Støykilder kan man nærmest se bort ifra i det miljøet vi snakker om her. Sannsynligvis var det hevingen i signalstyrke over balansert som gjorde utslaget.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Er dette en grunn til å geleide dem ut, man kunne da heller vært villig da til å åfå oppleve dette isteden for en slik "jeg vet bedre enn alle andre" holdning..
Vel, når man arbeider i et seriøst marked med store aktører og stor fallhøyde, opererer man etter kjent vitenskap - ikke magi.

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Antall liker
581
Torget vurderinger
1
Det forundrer meg ikke det spor at små aktører innen esoteriske hifi-produkter hopper på slike ting. Seriøsiteten i bransjen er i mine øyne til tider ganske tvilsom. Faren min (elektronikkingeniør og systemutvikler) er daglig leder i en bedrift som utvikler og produserer elektronikk til bruk i kringkasting, og hadde besøk av et kobbel fra en ganske velkjent norsk produsent av lydgjengivelsesutstyr. De tilbød sine tjenester på utviklingssiden, men ble høflig geleidet ut da de påsto å være i stand til å høre forskjell på om en høyttalerkabel var koblet den ene eller andre veien. Jeg har hørt de merkeligste påstander fra folk som strengt tatt burde vite bedre - eksempelvis to lydteknikere som mente at balanserte kabler formidlet bass mye bedre enn ubalansert, og at de låter mye klarere. Dette bunner ut i enkle misforståelser og kunnskapsmangel, intet annet.

Machina Dynamica bedriver bondefangeri, intet annet. Men er det Machina Dynamica som er dumme, eller er det de som kjøper krukkene deres med småstein, kvartsvekkerurene eller GSIC-chip'ene deres som er dumme?

Leste litt i siste HIFI News i går - visstnok skal Russ Andrews nå ha stukket hodet ut og påstått at alle kabler har en foretrukket vei for å sende signaler, samt at dette faktisk kan dokumenteres. Man skal aldri si aldri, lett å bli fanget i eksisterende kunnskapsregime.

Men det er selvsagt et rom her hvor man kan utnytte folks positive tro, tillit til erfaringsbeskrivelser og grad av fremmedgjorthet i forhold til vitenskapen -

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Vel, når man arbeider i et seriøst marked med store aktører og stor fallhøyde, opererer man etter kjent vitenskap - ikke magi.
å derfor gidder man ikke teste noe som ikke kan forsvares av vitenskapen fordi man har en så flott utdannelse. Du synes vels ikkert at mest parten av brukerne her på sentralen er idioter som bruker mer enn en 50 lapp på kabler og andre dingser.. ??

K

knutinh

Gjest

Vi lever i et markedsstyrt samfunn, og da er det naturlig at folk som ønsker å betale for å få voodoo-remedier, reiser til area 51, sover under magiske pyramider, dyre hifi-kabler etc får dette.

Om de virkelig har noen nytte av dette, og hva denne nytten evt består i er forsåvidt bare interessant for fagfolk.

Jeg beundrer uansett de som greier å lage seg et levebrød ut av å lage noe som ikke har noen dokumenterbar effekt. De må ha sterke egenskaper på helt andre felter enn det jeg har, jeg har vanskelig for å overbevise folk om ting som _er_ dokumenterbart. Dårlig selger ja :)

-k

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Man skal aldri si aldri, lett å bli fanget i eksisterende kunnskapsregime.
Ikke så lett det når kunnskapen er fullstendig fraværende.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Leste litt i siste HIFI News i går - visstnok skal Russ Andrews nå ha stukket hodet ut og påstått at alle kabler har en foretrukket vei for å sende signaler, samt at dette faktisk kan dokumenteres.
Inntil noen publiserer etterprøvbare vitenskapelige studier som gjør presise forutsigelser med tilhørende peer review, som seg hør og bør når man kommer med noe som er såpass oppsiktsvekkende som dette, velger jeg å sette min lit til det som allerede er kjent. Russ Andrews kan prate så mye han vil - inntil det ligger noe håndfast på bordet, blir det bare prat.

Det er vel ikke akkurat noen bombe at de som arbeider med lyd til daglig, ser på garvede, religiøst audiofile (da mener jeg ikke entusiastiske hifi-folk som er glade i musikk og god lyd, men snarere de som forfekter slike ting som Machina Dynamica pusher) som noen rare skapninger.

K

knutinh

Gjest
Det er vel ikke akkurat noen bombe at de som arbeider med lyd til daglig, ser på garvede, religiøst audiofile (da mener jeg ikke entusiastiske hifi-folk som er glade i musikk og god lyd, men snarere de som forfekter slike ting som Machina Dynamica pusher) som noen rare skapninger.
Det er jo synd også fordi alle "freak-casene" gjør at fornuftige, tenkende mennesker drives bort fra hobbyen.

-k

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Jeg beundrer uansett de som greier å lage seg et levebrød ut av å lage noe som ikke har noen dokumenterbar effekt. De må ha sterke egenskaper på helt andre felter enn det jeg har, jeg har vanskelig for å overbevise folk om ting som _er_ dokumenterbart. Dårlig selger ja :)

-k
Jeg tror egentlig at mennesket har en iboende trang til å søke etter noe som er fantastisk/overnaturlig. Enkelte undertrykker denne lengselen, mens andre igjen setter denne lengselen foran enhver fornuftstanke. Jeg kan ikke se for meg noen annen grunn til at folk kjøper homeopatiske legemidler, tror på astrologi, leier inn klarsynte o.l. når alle disse tingene gjentatte ganger har blitt tilbakevist med grunnlag i fornuft og ekte vitenskap.

Folk tror jo fortsatt på Uri Geller, selv om
James Randi avslørte han som den elendige sjarlatanen og løgneren han er i beste sendetid på fjernsyn.

K

knutinh

Gjest
Folk tror jo fortsatt på Uri Geller, selv om
James Randi avslørte han som den elendige sjarlatanen og løgneren han er i beste sendetid på fjernsyn.
Neinei, dette er et komplott. Du må benytte quartz-baserte klokker i hele forsøksrommet ellers så fungerer ikke Gellers telepatiske evner. Virkelig, hvis du ikke har bedre utstyr enn dette så er det ikke rart om du ikke merker fyrens opplagte evner...

"His demonstrations included bending spoons and making watches stop or run faster."
En sammenheng med tråd-topic?=)

-k

http://en.wikipedia.org/wiki/Uri_Geller

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
å derfor gidder man ikke teste noe som ikke kan forsvares av vitenskapen fordi man har en så flott utdannelse. Du synes vels ikkert at mest parten av brukerne her på sentralen er idioter som bruker mer enn en 50 lapp på kabler og andre dingser.. ??
Hva folk velger å bruke sine penger på, interesserer meg forsåvidt lite. Hva vet jeg om grunnene deres for å kjøpe dyre kabler? Har de personlige erfaringer som tilsier at det har en effekt, reell eller psykologisk, så kjøp i vei. Jeg har ingen slike erfaringer selv, så jeg kjøper vanlige kabler av industriell kvalitet til utstyret mitt, og lodder som regel selv. Hadde jeg hatt et dyrt hifi-anlegg, ville jeg sannsynligvis også hatt kabler av en viss estetisk apell for å matche det visuelle, men flerfoldige tusen hadde jeg nok ikke brukt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Hva folk velger å bruke sine penger på, interesserer meg forsåvidt lite. ............. så jeg kjøper vanlige kabler av industriell kvalitet til utstyret mitt, .....................Hadde jeg hatt et dyrt hifi-anlegg, ville jeg sannsynligvis også hatt kabler av en viss estetisk apell for å matche det visuelle, men flerfoldige tusen hadde jeg nok ikke brukt.

Nice for you !! :p :p

K

knutinh

Gjest
å derfor gidder man ikke teste noe som ikke kan forsvares av vitenskapen fordi man har en så flott utdannelse.   Du synes vels ikkert at mest parten av brukerne her på sentralen er idioter som bruker mer enn en 50 lapp på kabler og andre dingser.. ??
Jeg har en magisk pyramide hjemme som virker slankende, øker ytelsen i senga, og gir deg bedre ånde.

Den koster deg $199. vil du prøve?

-k

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Det er typisk at noen mener de kan og vet så mye, la dem tro de kan og vet alt, gi faen. De vet ikke hva god lyd er da de aldri har hørt det ;) Se der...... jeg kom med en påstand også, akkurat som dem ;) Og det er vanskelig å motbevise den også..... dæven gitt.

K

kbwh

Gjest
C'mon, Viking! Gir MD-klokka bedre lyd i stuen din?
Du har jo Peychev-spiller og, så synergimulighetene skulle jo være til stede.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
C'mon, Viking! Gir MD-klokka bedre lyd i stuen din?
Du har jo Peychev-spiller og, så synergimulighetene skulle jo være til stede.
Har jeg sagt jeg har den, eller har testet den? Jeg har ikke det, derfor sier jeg ikke noe om den virker eller ikke. ;)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Jeg har en magisk pyramide hjemme som virker slankende, øker ytelsen i senga, og gir deg bedre ånde.

Den koster deg $199. vil du prøve?

-k
prøver du å insinuere at jeg er overvektig, er dårlig i senga og ikke pusser tenna ?? fy til rakkern!!

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Har jeg sagt jeg har den, eller har testet den? Jeg har ikke det, derfor sier jeg ikke noe om den virker eller ikke. ;)
Du har ikke prøvd pyramiden til Knut heller, hva tror du om den?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
kan da funke den, vis iser at pyramiden er plassert slik at du ser den ene siden av den ver gang du skal på kjøkkenet, på denne siden er det bilde av etttelerannet som gjør at du mister matlysten, og vil defr virke slankende siden du ikke spiser. Den andre siden av pyramiden vil ses på tur til soverommet, der har du bilde av et elelr annet som gjør deg vill i nickersen (kjærringa, hunden, eller hva som helst egentlig) å da er det vel en mulighet for at du blir bedre i senga. Denne fantastiske pyramiden har i tilegg en svær spray flaske med munnspray og da bør vel den dårlige ånden være borte.
magiske pyramider funker fint de..

O

om.s

Gjest
Funker den for ham så ok, men jeg trodde ärlig talt ikke Knuth drev med slikt, men der ser man, ta intet for gitt...
(kanskje best å henge på en slik ;) ).

mvh

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Man skal ikke se helt vekk ifra at menneskene bak denne søte Timex-klokka med oransje klistremerke er "sånne som Knut" som har innsett at her er det et marked med store muligheter for rask profitt og liten risiko. Personlig hadde jeg ikke hatt samvittighet til slikt, men det er en annen sak.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
"The reasonable man adapts himself to the world. The unreasonable man persists in trying to adapt the world to himself. Therefore, all progress depends upon the unreasonable man."
George Bernard Shaw

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
Er det ikke merkelig...Portal, Rhesus, Knut og andre er fryktelig snar til å trekke konklusjoner. De har allerede avslørt svindelen, og syns vel bare egentlig ganske synd på alle disse lettlurte menneskene. Akkurat som med dem som kjøper eksotiske kabler.

Det er bare ikke alt som i 2007 lar seg måle på labb'en.
Her er et eksempel:
Min 93 årige mormor kan stoppe blod. Hun har stoppet blod på meg 2-3 ganger i tenårene mine. Jeg, og min bror blødde ekstremt mye neseblod i barne og ungdomsårene. (Jeg ble brent i nesen som 19-åring.) Et par-tre ganger i tenårene blødde jeg så mye, over så lang tid, at jeg merket blodttapet med at jeg begynte å bli svimmel. Så da måtte jeg ringe mormor.. :)

Allerede nå humrer vel de rette folka godt. "Supert, nå er Espen kommet ut av skapet, han tror på overtro, trolldom og magi." Men saken er den at for den som er blitt stoppet blod på via min mormor...du kan ikke ta fra meg mine opplevelser. For de få gangene jeg har blitt stoppet blod på er så signifikant forskjellig fra alle de hundrevis av andre gangene blødning har stanset. Jeg kjente et veldig stort trykk/press over nesen og det stanset tvert å blø. Det er som om du skjærer over med en kniv.
Min mormor har også stanset blod på min bror uten at min bror selv var klar over det. Men han forteller gjerne andre folk om den høyst uvanlige opplevelsen han hadde...da han kjente et vanvittig stort trykk over nesepartiet, og han gikk bokstavelig talt i kne på baderomsgulvet og det sluttet tvert å blø. Og min bror er den siste du skal snakke mystikk, overnaturlighet og åndelighet med. Det interesserer ham ikke.

Vitenskapen stiller seg selvfølgelig avvisende til sånt, i beste fall høyst tvilsomt. Fordi at dette ikke er etterprøvd på vitenskapelig grunnlag. Dessuten, når man har blødd riktig lenge er jo sannsynligheten veldig stor for at blødninga ville stoppe opp, uavhengig av en "magisk" bestemor eller ikke...
At hundrevis, tusenvis av personer kan fortelle tilsvarende historie som min, det spiller ingen rolle for troverdigheten av den. Vitenskapen har forlengst konkludert med at det er ønsketenkning og ren fantasi her. At min mormor kan sitte flere hundre kilometer unna pasienten og stoppe bod bare ved å vite fødselsdato, måned og år på pasienten, det er helt utenkelig.

For meg spiller det ingen rolle. Ingen kan ta fra meg mine opplevelser. Jeg var mellom 13 og 17 år den gang da. Ved mine fulle fem og heller ikke ruspåvirket.
Ikke tror jeg på noe overnaturlig heller! Men jeg tror at det er mye som vitenskapen ennå ikke har avdekket. Ting som til nå har blitt definert som overnaturlig. I framtiden vil det bli definert som helt naturlig.

Hva har neseblod med The Clever little Clock å gjøre da?
Teoriene til Peter og May Belt virker temmelig "far out" (mildt sagt), som noen har bemerket. At min mormor skulle kunne stoppe blodet på meg bare ved å vite fødselsdataene på meg, virker minst like "far out", ikke sant ?

Jeg har ennå ikke testet ut produkter fra Machina Dynamica, eller Peter Belt's teorier. Men jeg avviser ihvertfall ikke noe uprøvd. Men det vil alltid være bløffmakere, i alle bransjer, alle steder, til alle tider.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Det er 1 million dollar der ute i premie som bare ligger og venter på slike som din mormor. Merkelig at ingen av de i det hele tatt prøver, når det ville vært så utrolig enkelt å teste.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
så klart måtte den jævla millionen komme opp igjen!! hver gang det er noe som er vanskelig å bevise spesielt kabler, så kommer samme dritten hver gang, "hvorfor kan du ikke bare vise det fram da da får du en million " blææææ

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Ja, hvorfor kan de ikke bare vise det fram?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
Ja, hvorfor kan de ikke bare vise det fram?
Hvorfor har ikke min mormor forlengst opprettet et 820 nummer via teletorg og tjent masse penger på å stoppe blodet på norges befolkning ?

Portal, det er her du viser din uforstand.

Når jeg eller noen andre av barn eller barnenarn spør om disse spesielle evner, er hun helt taus. Absolutt ingenting blir fortalt. Alt hun sier er at det ikke er noe ondt i det hun gjør. Og at det er en nødvendighet å vite fødselsdataene på vedkommende.
Og at hun skal ringes bare når det er helt nødvendig.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
så klart måtte den jævla millionen komme opp igjen!! hver gang det er noe som er vanskelig å bevise spesielt kabler, så kommer samme dritten hver gang, "hvorfor kan du ikke bare vise det fram da da får du en million " blææææ
San Diego Audio Guild har avslørt den millionen med kabelforskjeller som bløff og løgn for lenge siden. Etter at de sendte mail ang. testmetodikk fikk de plutselig ikke tak i Randy lenger, merkelig det der gitt...........................

O

om.s

Gjest
hehe ;D ;D ......

mvh

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
San Diego Audio Guild har avslørt den millionen med kabelforskjeller som bløff og løgn for lenge siden. Etter at de sendte mail ang. testmetodikk fikk de plutselig ikke tak i Randy lenger, merkelig det der gitt...........................
Det er løgn, disse har aldri vært i kontakt med JREF.

Topp Bunn