The Christian, en trevejs - fra Duelund-sølet!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    Smukt håndværk, Jens! Tager du imod bestillinger på de dér tellurkobber tilslutninger:)?

    Dansk, når det er bedst (flovt, men jeg er nødt til at spørge: Hvem (eller hvad) er Lone:)? Ser ud til at være en dame i sin bedste alder, som ingen hjemmehåndværker med respekt for sig selv kan være foruden....?

    Edit: AAAhhhh, jeg sku´ bare ha´ sollyset væk fra skærmen, så faldt navnet på plads, haha...

    - er hun (i dette tilfælde) en "lille" præcisionsfræseting?

    OT kan jeg nævne at jeg i min søgen efter en motoriseret drejeskive med bespændingsmulighed til coating af membraner og andre overgreb på sagesløse enheder er begyndt at kigge nysgerrigt på min gamle Harald Nyborg søjleboremaskine. En kileremskive med en overdel med 3 indstillelige umagnetiske beskruninger + forsøg med variotrafo til hastighedsjustering, så sku´ den være i vinkel:)
     

    comstedt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2010
    Innlegg
    184
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hyggligt at se lit skikklig maskinbearbeiding.

    Det kansje finnes i noen av tråderne, men bruker du proram, formler etsetera før utregning av delefilter? og impedansskjysteringen i filterne?
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Hyggligt at se lit skikklig maskinbearbeiding.

    Det kansje finnes i noen av tråderne, men bruker du proram, formler etsetera før utregning av delefilter? og impedansskjysteringen i filterne?
    Finn: Rigtigt gættet!: Lone Kühlmann, engang et svært positivt omtalt dansk journalist og korrespondent-ikon Om det var journalismen eller noget andet hun var mest kendt for, vides ikke med sikkerhed. Idag er hun bla. med i en del populære snakkeprogrammer af, til tider, næsten dagsaktuelt tilsnit.
    https://da.wikipedia.org/wiki/Lone_Kühlmann

    Comstedt: Jeg har bla. et af de bedre programmer til måling af bla. parametre, impedans, elektrisk fase og akustisk nærfelt, der er også en del andre muligheder, bla. en rumakustikdel, som jeg ikke lige har samlet mig om endnu ..
    Programmet, Clio 10-FW, er med firewirekommunikation fra PC til extern DAC/målebox/lydkort. Og har reelt alt for mange "håndtag" .
    Til gengæld er alle Clio's 5-7 microfoner individuelt kalibreret og er vedlagt en meget fin modkurve på CD, hvor filen lægges ind i programbiblioteket.

    Simuleringssoftware bruger jeg helst ikke, da den gerne benytter fabrikkernes opgivelser af bla. T/S-parametre, der tit er "enhanced" lidt i hegnet, eller er baseret på "perfekte enheder" -og de findes som bekendt ikke ..

    Der findes en del filterberegningsprogrammer online som jeg bruger hvis det kniber, eller hvis"hukommelsen" i min"usual suspects"-mappe ikke slår til.
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Tellur i kobber er lidt af en suspekt historie da tellur(ium), et såkaldt Rare Earth - materiale findes naturligt i kobbermalm.
    Tellur og andre naturligt forekommende stoffer frasorteres ved enten en afskumning af den flydende metalliske kobber eller ved en egentlig elektrolytisk proces. Først efter denne rensningsproces kan man begynde at legere, bla med 4-5 promille Tellur i det rene kobber.
    Som udgangspunkt er kobber dyrt, ikke at det er svært at bryde kobbermalm, men processerne med at uddrive det rene metalliske kobber er meget energikrævende og transportudgifterne fra bla. Sydamerika, Afrika og genbrugsstrandene ude i Bagindien, er betragtelige.

    Min fremstillingspris er baseret på at jeg både skal betale skat og beregne moms af hver enkelt lille salg og salget skal nok forblive småt, når al folket hører prisen på et sæt med 4 terminaler..
    Fremstillingspisen afspejler at det er dansk arbejde, der er mange opstillinger på maskiner, at arbejdet er udført i Danmark af en faglært finmekaniker der heldigvis ikke har, hverken de store leveomkostninger, eller forrentning af nye og dyre styrede specialmaskiner med mange akser..

    En stang på tre meter Ø16 tellurkobber koster idag ca. dkk 1.800,- og der er ca. tre ugers leveringstid, fra et småt sydtysk kobberværk, via Chr. Fode på Nørrebro i kbh.
    2009-01-30 10.53.25.jpg
     

    comstedt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2010
    Innlegg
    184
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hyggligt at se lit skikklig maskinbearbeiding.

    Det kansje finnes i noen av tråderne, men bruker du proram, formler etsetera før utregning av delefilter? og impedansskjysteringen i filterne?
    Finn: Rigtigt gættet!: Lone Kühlmann, engang et svært positivt omtalt dansk journalist og korrespondent-ikon Om det var journalismen eller noget andet hun var mest kendt for, vides ikke med sikkerhed. Idag er hun bla. med i en del populære snakkeprogrammer af, til tider, næsten dagsaktuelt tilsnit.
    https://da.wikipedia.org/wiki/Lone_Kühlmann

    Comstedt: Jeg har bla. et af de bedre programmer til måling af bla. parametre, impedans, elektrisk fase og akustisk nærfelt, der er også en del andre muligheder, bla. en rumakustikdel, som jeg ikke lige har samlet mig om endnu ..
    Programmet, Clio 10-FW, er med firewirekommunikation fra PC til extern DAC/målebox/lydkort. Og har reelt alt for mange "håndtag" .
    Til gengæld er alle Clio's 5-7 microfoner individuelt kalibreret og er vedlagt en meget fin modkurve på CD, hvor filen lægges ind i programbiblioteket.

    Simuleringssoftware bruger jeg helst ikke, da den gerne benytter fabrikkernes opgivelser af bla. T/S-parametre, der tit er "enhanced" lidt i hegnet, eller er baseret på "perfekte enheder" -og de findes som bekendt ikke ..

    Der findes en del filterberegningsprogrammer online som jeg bruger hvis det kniber, eller hvis"hukommelsen" i min"usual suspects"-mappe ikke slår til.

    Takk før svar!
    Jeg tenkte spesielt før den delen av crossover som holder impedansen jevn over hele registret på høytaleren.

    Jeg har sett litt lett på CLio og sikklet! Det virker skikkelig bra, koster deretter dog :(
    o så må man ha en dator med Firewire vilket er et bekjymmer til
    viss man ikke synes pocketverisjonen er nok da.

    Er vel CLio og Lspcad som er di program jeg lener mot, har bare brukt beregninger før.... o rene målinger med mic og lyd/frekvensgenerator,
     

    comstedt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2010
    Innlegg
    184
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Fint hantverk tar tid! Jeg har selv gjort en del metalarbeid på hobbynivå tidligere(har dog ikke tilgang til maskiner her da jeg bytte land før en 5-6år siden)

    Og jeg ville nok brukt 1 hel dag før at lage 4terminaler om ikke mere, i tillegg er det altid en risiko at ting blir ødelagd og man må gjøre om en bit, eller at verktøy blir ødelagd/slit og man må i beste fall slipe dem...
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Tellurkobber er ikke så pivet som renkobber i bearbejdning da det er mere kortspånet, så jeg ofrede kun en stump kobber og et enkelt bor.
    Kan jo osse bare la' være med at ville bore helt igennem!
    Rivalen er dog let tilspidset i slibningen så en vis dybde skal der til, i bananenden ..
    Det tager mig ca 3 timer at fremstille et sæt.

    Et billede af mit yderst lavteknologiske delehoved med, som udgangspunkt, 24 inddelinger. Udveksling og deleskiver kan tilkøbes:

    RIMG0907.jpg
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Tak Møffe ..

    Comstedt:

    Vil nok sige, hvis du ikke skal bruge programmet erhvervsmæssigt og ellers kan finde de evt PC-dele der skal til, for at de billigere programmer kan virke, så behøver du ikke rode dig ud i noget avanceret.

    Mindst et af de billigere programmer er dog stadig baseret på at man skal finde et specifikt SoundBlaster-lydkort antikvarisk og dertil opstøve en ældre computer med de rigtige udvidelsesslots (?)

    Da Clio-FW er stort set softwarebaseret, kører min version forholdsvis fint videre i Win10.
    Clio QC-boxen har du med næsten-statsgaranti, ikke brug for.

    FireWireporte er (også) tilgængelige som udvidelseskort og installerer sig selv de fleste steder.

    RIMG0908.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vi har en lignende diskusjon om yrkesfagene gående i Norge. Etter tiår med 'du er for smart til å bli håndverker', har noen begynt å tenke gjennom tingene på nytt.

    Mennesker som lager ting har min dypeste respekt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Og "de dygtige" fra Drossels link, var dem der sparede 300+ faglærte arbejdsplader væk på bla. Holeby Diesel, da MAN havde haft overtaget i et par år ..
    Det var omkring 2008 ..
    Jeg kan sagten forestille mig at når vi på Lolland får en tunnel til Tyskland, så får arbejdsstyrken marchordre igen.
    Dette er et forkvaklet menneskesyn der hører enevælden til.
    Streamlining the workforce ...jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Må lette på min samvittighet - det nivået dere her viser - rett og slett beundringsverdig!

    Da jeg vokste opp, husker jeg det var en smed, som ikke bodde så langt unna. Det at de voksne snakket om han, at han var så nøyaktig med alt at når han spiste middag så delta han potetene midt på og vinkelrett ned på tallerkenen.

    Generelt, er det vel bare å si at mens Norge har råvar, er Finland de som best designer best, mens Sverige produserer best og hvor Danmark best selger det :)
     

    TiaZzz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    135
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Veldig off topic, men danskene stiller med soleklart flest anerkjente designere. Både nålevende og avdøde. Det var en teori om at furubølgen tok livet av norsk design. Det vet jeg nå ikke helt, men Norge er helt klart på jumboplass i Norden sammenlignet med våre mer folkerike naboer.

    PS: Nydelig maskineringsarbeide i denne tråden!
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Veldig off topic, men danskene stiller med soleklart flest anerkjente designere. Både nålevende og avdøde. Det var en teori om at furubølgen tok livet av norsk design. Det vet jeg nå ikke helt, men Norge er helt klart på jumboplass i Norden sammenlignet med våre mer folkerike naboer.

    PS: Nydelig maskineringsarbeide i denne tråden!
    Design er en ting (og der er jeg enig at vi har mye å lære fra våre naboer), men maskinering er en annen ting.

    Mvh eks-maskinarbeider med fortsatt mange kontakter innenfor verkstedmiljøet. ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.339
    Torget vurderinger
    23
    Ser bra ut både ht og maten :D
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    RIMG0427.jpg

    Der var lige et par steder der kunne tåle mere silencing.

    mellemtonekammeret er dæmpet forsøgsvis:
    RIMG0429.jpg


    Nogen har spurgt hvordan jeg får dæmpemateriale ind i de bageste matrixkamre. Her er et specialværktøj på sin plads.
    Belzer Telegrip Nr.2500/4, som jeg har fundet ved et bagagerumsmarked i Høje Tåstrup, kan strækkes ud til stabile 55 cm!
    RIMG0922.jpg


    Og der dæmpes matrixkamre, let.
    RIMG0430.jpg
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Dette er virkelig imponerende arbeid! Stå på!
    Gleder meg til å se fortsettelsen ;-)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ad tildligere innspill - HelseNord er det byråkratiet som skal administrere helsetjenester i NordNorge, hvor jeg bor.... et byråkratisk organ slett ikek uten konflikter...
    et innspill fra ifjor en gangg...

    Helse Nord og et japansk firma bestemte seg for å utkjempe en årlig ro-regatta med hvert sitt åttemannslag. Begge mannskapene trente systematisk, og dagen før regattaen, var begge lagene i toppform. Japanerne vant med et forsprang på 1 km. Etter nederlaget var moralen på bunn-nivå hos det norske laget. Toppledelsen besluttet raskt at de neste år skulle vinne regattaen, og etablerte en prosjektgruppe som skulle undersøke hva som egentlig var problemet. Med utgangspunkt i en rekke omfattende analyser oppdaget prosjektgruppen at japanerne brukte syv mann til å ro og en mann til å styre, mens det norske laget hadde en mann som rodde og syv mann som styrte. Da krisen ble oppdaget, viste helse Nord sin beundringsverdige handlekraft. De engasjerte et konsulentfirma som skulle undersøke strukturen i det norske laget nærmere. Etter flere måneders arbeid kom ekspertene frem til følgende konklusjon: Det var for mange som styrte, og for få som rodde. På bakgrunn av konsulentrapporten ble det umiddelbart gjennomført forandringer i lagstrukturen. Nå fikk det norske laget fire styrmenn, to overstyrmenn, en styreformann og en roer. Dessuten ble det innført et poengsystem for a motivere roeren, ut fra tankegangen om at han ville yte bedre hvis man utvidet arbeidsområdet hans og ga ham mer ansvar Neste år vant japanerne regattaen med et forsprang på 2 km. Det norske firmaet avskjediget roeren med henvisning til dårlig arbeidsinnsats og betalte deretter ut bonus til ledelsen for anstrengelsen de hadde lagt ned i prosjektet. Konsulentfirmaet utarbeidet deretter en ny analyse hvor de konkluderte med at taktikkvalget hadde vært riktig, og at motivasjonen var god, og at det derfor måtte være materiellet som måtte forbedres. - Nå er Helse Nord i ferd med å utvikle en ny båt……
     
    Sist redigert:

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    So many delicious lookin' capacitors - so little time!
    dette innlegget ble postet så sent natt til lørdag av en danske, at jeg ønsker å minne om at dette ikke er ølbokser. :)

    bra arbeid modifix. de høyttalerterminalene dine er vanvittig råe. takk for at du legger ut prosessbilder.
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    So many delicious lookin' capacitors - so little time!
    Sig endelig til, har en idé til afhjælpning af problemet:)
    Hvilket minder mig om at jeg lige faldt over et par af Profetens filternotater igår: Hvis du har dine SS 8" i parallel skal du, teoretisk og på betingelse af at dit kabinet er stort nok, bruge 9mH, 3,3 Ohm og 3.300µF i din ene (og største) kompensationskæde i bassen. "de gyldne" på 20-30uF skal du nok bruge ialt ca.10 stk. af, til dine mellemtonekomp.
     

    Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    Hvilket minder mig om at jeg lige faldt over et par af Profetens filternotater igår: Hvis du har dine SS 8" i parallel skal du, teoretisk og på betingelse af at dit kabinet er stort nok, bruge 9mH, 3,3 Ohm og 3.300µF i din ene (og største) kompensationskæde i bassen. "de gyldne" på 20-30uF skal du nok bruge ialt ca.10 stk. af, til dine mellemtonekomp.
    Tak, Jens. Kan ikke lige få værdien til mellemtonekomp. til at stemme? (har sendt dig en mail)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn