The Beauty and the Beast!

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Du mener langvarig påvirkning har gjort sitt??  ;D  :D
Har vært med på slikt før ja ;) men du har sikkert rett ;D noen som trenger 450W Krell monoblokker ;D
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Gleder meg til å se bilder av hele oppsettet når det er ferdi ;D
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har vært med på slikt før ja  ;) men du har sikkert rett  ;D noen som trenger 450W Krell monoblokker  ;D
Nå må ikke alle tro at disse omtalte 'blokkene' passer like godt inn i alle anlegg. Eller passer alles smak like godt. Gode er de sikkert, men husk at matching og rom er avgjørende for sluttresultatet.
Husk at vi er forskjellige og mange har ulike preferanser.

Leser fortsettelsen av historien med spenning, Lydmekk. Artig at du får fart på sakene igjen. Som eier av samme høyttalerserie er jeg jo også glad for at du ikke har (fått) kvittet deg med skjønnheten i anlegget.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Nå må ikke alle tro at disse omtalte 'blokkene' passer like godt inn i alle anlegg. Eller passer alles smak like godt. Gode er de sikkert, men husk at matching og rom er avgjørende for sluttresultatet.
Husk at vi er forskjellige og mange har ulike preferanser.
Skal huske på det ;D :p ;D
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
gutar nå har janhella vært å hørt på beistene så nå selger han krellene!!!! disse små blokkene må jo være fanden så bra. :)
jakr
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
gutar nå har janhella vært å hørt på beistene så nå selger han krellene!!!! disse små blokkene må jo være fanden så bra. :)
jakr
;D Neida, det er nok FPB750MCX som er i tankene :eek:
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
blir ikke det i største laget oppe på loftsrommet. taket kan jo lette i basskulene ;D gratla anyway.
jakr
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
blir ikke det i største laget oppe på loftsrommet. taket kan jo lette i basskulene  ;D gratla anyway.
jakr
Base-Technonlogy, er ferdig med skissene mine, nå venter jeg bare på prisen på romtuningen.... :)
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
;D Neida, det er nok FPB750MCX som er i tankene  :eek:

Det er da svært så tungdrevet disse Etera høyttalerene
dine skal være janhella::)
Eller ligger det an til oppgradering på den fronten også???
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Det er da svært så tungdrevet disse Etera høyttalerene
dine skal være janhella::)
Eller ligger det an til oppgradering på den fronten også???
Har glemt å bytte ut bilde under Mitt anlegg, men de er oppradert til Holfi Sonair for en stund siden.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
;D Neida, det er nok FPB750MCX som er i tankene :eek:
Er det et slikt sett du venter på? LINK Fant et sett i sverige til salgs.. kun 395.000,- ;D

mvh
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Mye vil ha mer, J ? :D

Skal vel være mere av alt i 750 kontra 450 etter det jeg har hørt. Håper du blir fornøyd... ;D

Ellers hos meg har jeg kontaktet FuruTech for å høre litt mere om deres nye Fi-09 High-End inlet for strømmen, skal ettermontere disse i blokkene tror jeg og bytte strømkabler internt.

Fikk du testet dine inlet som du bestilte Søren ?

Skal legge ut bildeoppdateringer når dette er gjort.
 
C

century

Gjest
Takker for informative bilder av the Beast og en artig tråd.
Ren 1000 ASP modul med korte, skjermede kabler samt en nettbrønn m/ filter i et meget enkelt kabinett. God separasjon signal / power.

Kan du lese hva som står på nettbrønnfilteret ?

Jeg averterte mine ASP-moduler, men responsen var heller lunken. Vil eksperimentere med Lundahl LL7902 eller LL1570XL på inngangen.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Lundahl er vel trafoer? Har hørt om trafoer på UTGANGENE på ICE men ikke inngangen? Bertram har en modell som heter Ghost som har en slik konfig.

Står ikke noe tekst i det hele tatt på inlet på strøm. SER ut som et nettfilter men kan også bare være kosmetisk med metallet rundt. Kontakt heller PM Audio og kjøp deg FuruTech Inlet i god kvalitet, til å være FuruTech koster de heller ikke skjorta.

Iom. 1000ASP's eget switchmode power er det ikke behov for noe strømfilter etter min mening.
 
C

century

Gjest
Hva mener du med "lett modifisert "?

ICE 100 ASP inngangsimpedans (8k) gir opphav til bufferkrets på inngangen, noe både Embla og Jeff Rowland benytter. Ref. tråd om impedansendring hos Doxa til 1M for rør-pre.

http://www.jeffrowland.com/M501-detail.htm

Her ligger roten til klangforskjellene.Jeg gjetter på at Embla bruker en opamptype som dupliserer ICE's egenlyd, men Rowland bruker AD 86xx.

Ideen med trafo på inngang er tilpasning og klang dvs. glatte ut ICE's quad opamp (OPA 4123) egenlyd.
Mest for å roe nysgjerrigheten ;)
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
;D Neida, det er nok FPB750MCX som er i tankene  :eek:
Hehe, kommer du ikke til å spille skadelige høyt med så mye effekt da?

Jeg vet ikke om jeg tør ha mye mere effekt, av hensynn til hørselen....
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
LydMekk:
Hvilke høytalere skal du bytte til??

Spent! :)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Som det står i det første innlegget i tråden...skal bruke pengene til ombygging/utbygging av "lytterommet" til våren, mye akustikk osv.

Så foreløpig skal jeg kun likvidere HT og ikke kjøpe noe dyrt p.t.

Men, etterpå blir det nok Nova igjen etter de glimrende resultatene jeg har fått her nå!
 
K

kjetilt

Gjest
Som det står i det første innlegget i tråden...skal bruke pengene til ombygging/utbygging av "lytterommet" til våren, mye akustikk osv.

Så foreløpig skal jeg kun likvidere HT og ikke kjøpe noe dyrt p.t.

Men, etterpå blir det nok Nova igjen etter de glimrende resultatene jeg har fått her nå!
Kan da ikke være god økonomi og kvitte seg med Nova'ene nå og så kjøpe slike igjen om f.eks. 1 år. Dyre forbrukslån må da være billigere enn noe slikt, så sant du ikke tenker å anskaffe Nova brukt igjen, men slike høytt. florerer jo ikke akkurat i bruktmarkedet...

Høyslutt
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Litt enig, men tenkte å bygge om uten å ta opp lån...hvis ikke tar jeg et lite lån istdf. å selge Novaene. Får se. Interessen foreløpig er der blant enkelte men dårlig med finansiering blant de som er interessert...

Mye penger da, enig i det...
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Morsom tråd .
Men jeg tror jeg venter med konklusjonen Krell vs Beast til du har hatt Beastet i hus noen uker og den verste pris/lyd begeistringen har gitt seg  ;D
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Tror jeg ikke! ;)

Spiller bedre og bedre her nå etter mye innspilling. "Kantene" som var der til å begynne med har forsvunnet helt etter innspilling. Blokkene har også "blomstret" opp og gir nå enda bedre bredde/dybde.

Har forresten bestilt XLR kabel i metervare igår og FuruTech Rhodium XLR plugger fra PM idag. Dermed blir også de andre 5 blokkene koblet opp over helgen rundt om i 7.1 anlegget.

Gleder meg som en unge! :D
Skal bli spennende å høre samme lydsignatur i alle kanaler.

Modding med nye nettbrønner blir ikke før uti januar da FuruTech kommer med en ny modell nettbrønn Fi-09 som er aktuell.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Svært interessant tråd.

Jeg må si at denne trafoen som brukes på utgangen av Ghost og på Rowland (på utgangen her også?) interesserer meg. Jeg husker for en stund siden at jeg så noen innvendige bilder av Rowland 501(201?) som vistnok var hentet fra en fransk test. Noen som kjenner til dette?
Hva slags trafo kan dette være? Kan man få tak på noe slikt selv for å teste, og bare koble den inn mellom effekt og høyttalere? Mener at jeg så noe slikt(1:1?) testet i et engelsk hifiblad en gang, men at prisen var noget høy? Link til brukbar trafo?

Fidelity beskriver i sin test av rowland 501 " finne ut hvor god den er i forhold til....en mye simplere implementering av mer eller mindre det samme ICE-modulet" Videre skriver dem at "Vi vet forøvrig ikke sikkert om det leveres ulike typer ICE, bare at det finnes mange ulike måter å skaffe nok strøm på i tillegg til andre lydtriks som for eksempel trafo på utgangen..."

Denne "mye simplere implementeringen" er altså en impedanstilpasningskrets (som Embla også har, men ikke bertram), og en manglende trafo på utgangen? At Embla ikke har trafo på utgangen gjør vel neppe dette til en mye simplere implementering?
Videre trodde jeg at ICE ASP var ICE ASP. Disse har jo integrert strømforsyning. Blander Fidelity med de gamle modulene her? På dem kunne man jo benytte forskjellige strømforsyninger. Kan Rowland benytte modifiserte ICE ASP?

Gi meg tips om trafoer som kan brukes da?
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Fant disse to testene, men ingen av dem viser noe annet enn selve modulet. Tilleggskortet for impedanstilpasning etc vises ikke på bildet, ei heller trafoen.

http://www.jeffrowland.com/Reviews/Concerto201RevueDuSonComp.pdf

http://www.qvinta-audio.ru/downloads/jeff_rowland.pdf

Det virker forøvrig som om trafoen sitter på linjenivå, og at det er snakk om en type som heter Lundahl LL 1545A

Det påståes videre (på audioasylum) at bilder av en avkledd 501 er vist i et japansk stereomagasin, og at modulen er identisk med den som vises på ICEs egne sider.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
På en svensk nettside viste en kar til denne løsningen hvis man vil teste 1:1 trafo på signalnivå. Den til venstre er xlr til xlr med innebygget trafo. Produsent er Lundahl, samme produsent som Jeff Rowland benytter.


Prisen kommer desverre på oppunder 3000,- for to...

Fabr Lundahl Transformers AB
Audiotransformator för linjenivå inbyggd i XLR-kontakt. Används vid omvandling av balanserad till obalanserad signal eller för isolering mot jord (brytning av cirkulerande jordströmmar). Transformatorn klarar höga insignaler innan mättning uppstår. Magnetiskt skärmad med in och utgång helt isolerade från varandra.
Finns i 3 utföranden:

— XLR hona–XLR hane (balanserad–balanserad)
— XLR hona–2-polig 1/4" telepropp (balanserad–obalanserad)
— XLR hona–Phono (RCA) hane (balanserad–obalanserad)


 Omsättning: 1:1
 Frekvensområde: 4 Hz–100 kHz ±0,5 dB
 Impedans, obel: 220 kΩ
 (+20 dBU, 50 Hz)  
 Resistans prim/sek: 1,2 kΩ/1 kΩ
 Max nivå: +22 dBU vid 40 Hz
 Distorsion, THD: 0,25 %
 (Källa 600 Ω, +20 dBU, 50 Hz)  
 Isolationsspänning: 1 kV
 Dimensioner: Æ20×107 mm (136 mm inkl böjskydd)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Veldig interessant tråd.

Har noen sett spesifikasjoner på Beast? Jeg er spesielt nyskjerrig på båndbredden.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Noen med teorien i orden som kan forklare hva en 1:1-trafo på linjenivå skal være godt for, annet enn det som står i beskrivelsen til de Lundahl-pluggene?
 
C

century

Gjest
Implementeringen er forskjellig for noen, de fleste bruker ICE som den er somf.eks Bertram.
Det viktigste er fornuftig kabelføring og boksenss avskjerming.

Hvis du går inn på Rowlands hjemmesider, på mod 501 og "details" vil du se tilleggskortet på inngangen.
Dette er sannsynligvis en AD8610 som buffer med impedanseomsetning til 40kOhm. (ICE-modulet har 8K).
Båndbredden oppgitt er samme som for ICE 1000ASP.
Om Rowland har gjort noen små Eq-grep på inngangen vet jeg ikke. Man skal være forsiktig med hvilken opamp som benyttes mht til spenning (rail-rail) og lydsignatur. På ICE modulets inngang sitter em quad OPA 4134 (som OPA 2134) som tenderer til en hård klang i øvre mellomtone.

ICE-modulene er "kilne" når det gjelder diskantens impedansforløp og vil derfor ha forskjellig signatur på div. høyttalere. Det ideelle er en bånddiskant på 4 ohm eller en som er imp.kompensert. (Se frekvenskurven til 1000ASP ved forskj. belastning. Dette er konkret og målbart fremfor kabler etc).

http://www.icepower.bang-olufsen.co...ics/pdfs/ICEpower1000ASP_Productsheet_2-0.pdf

Grep kan også gjøres på modulet hvis man f.eks heter Ronny...

Når det gjelder linjetrafo fra Lundahl passer LL7902 (SEK 774,-) eller LL1570XL (SEK 469,-)

På utgangen har ikke Lundahl trafo til 1000ASP, men til de mindre ICE modulene. LL2418 tåler 200W ved 50 Hz / 400W ved 100 Hz.

Rowland har også et samarbeid med Jensen Transf.

Emblas Maenia erstattes med spennende Embla Adela som har fått ny tilpasning som matcher flere høyttalere.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
ICE-modulene er "kilne" når det gjelder diskantens impedansforløp og vil derfor ha forskjellig signatur på div. høyttalere. Det ideelle er en bånddiskant på 4 ohm eller en som er imp.kompensert.  (Se frekvenskurven til 1000ASP ved forskj. belastning. Dette er konkret og målbart fremfor kabler etc).

http://www.icepower.bang-olufsen.co...ics/pdfs/ICEpower1000ASP_Productsheet_2-0.pdf
Kremt...  Hvis man ser på de kurvene, så må man også se på skalaen.  Forskjellen mellom 8 og 4 ohm utgjør under 10KHz mindre enn 0.25dB, og mindre enn 0.5dB i det øvre diskantområdet 10kHz til 20kHz.  Dette skal du ha SVÆRT gode ører for å ha sjanse til å oppfatte, spesielt siden ørets følsomhet synker drastisk over 5kHz.
Selv om en høyttalers impedans varierer mye i hele det hørbare frekvensområdet, så er disse variasjonene ofte mindre i diskanten, og impedansen ligger gjerne rundt 8 ohm. De lave impedansene i impedansforløpet finner man gjerne i bassen, der ICEpower yter perfekt. Det er også verd å merke seg at disse avvikene er enda mindre for de to mindre modulene ICEpower500ASP og ICEpower250ASP, der avvikene mellom 4 og 8 ohm er mindre enn 0.25dB for begge helt opp til 25kHz.

En annen sak: Hvilke andre forsterkerprodusenter har du sett offentliggjøre slike kurver? Skal du si noe om hvordan ICEpower-modulene yter i forhold til andre forsterkere ut fra slike kurver, må du også se på tilsvarende kurver for andre forsterkere.

Men det er klart: Også ICEpower krever matching for å yte best mulig.  Men har man en relativ jevn impedans på mellom 4 og 8 ohm i diskantområdet, så er det vanskelig å få ICEpower 1000ASP til å yte dårlig.
 
C

century

Gjest
Finleser man kritikken / anmeldelsene er det gjerne i overtoneområdet de forskjellige fabrikanter med ICE-modeller skiller seg fra hverandre.
ICE's dempingsfaktor synker radikalt mot høyere frekvenser.
Jeg har tro på at 0,5 db i diskant/overtoner gir klangforskjeller.
Dette er ytterlighetene:
Det finnes til og med de som synes at en kabel låter lysere uten at det kan måles overhodet. Har du lest at anmeldere skriver at "bassen strammes opp" etter å ha montert en superdiskant ?
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Emblas Maenia erstattes med spennende Embla Adela som har fått ny tilpasning som matcher flere høyttalere.
Kan du si noe mer om dette?

Har du foresten noen kommentarer til xlr-xlr trafoen avbildet ovenfor?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Det er riktig at dempingsfatoren faller enormt i diskanten på ICEpower-modulene og er under 10 ved 15kHz. Dempingsfaktoren er ikke det jeg kan aller mest om, men såvidt jeg skjønner sier det noe om hvor mye strøm forsterkeren klarer å levere i en gitt last. Nå er det heldigvis slik at det ikke dreier seg om de største strømmene i diskanten, slik at dette ikke er så kritisk som man skulle tro.

Men her er jeg på litt tynn is, og noen må gjerne korrigere meg.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
De skal ikke overbelastes med for kapasitive laster på utgangen. Det vil si at dersom man kun slenger på en kondensator på 1µF på utgangen så kan den gå i selvsving hvilket medfører shutdown.
 
C

century

Gjest
Hva stigende dempingsfaktor / stigende utgangsimp har å si for høyere frekvenser må andre uttale seg om, men det synes jo på frekvenskurven for ICE-konseptet (mest ved 10-15 KhZ).
Dette med trafo må testes / bejubles eller forkastes før forkynning på sentralen.
ICE skal ikke belemres med høye frekvenser (les datasheet). Soft clipping kan også sjaltes ut for å sjekke event. påvirking av lyden.
På mitt anlegg blir det Zobel (elektrisk, ikke med de pels) på diskantene og justeringer på bufferinngangen. Hvis noen greier å innbille meg fordeler med ByBees på utgangen, kanskje...
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
hva gjør en lundahl trafo? i plainspeak lissom.. xlr-xlr for meg eventuelt.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
Dempningsfaktor på klasse D har vært et hett tema, men det er jo den teknologien der den er minst relevant siden lastreaktans omtrent ikke påvirker forsterkerens oppførsel.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
ICE skal ikke belemres med høye frekvenser (les datasheet).
Gjelder dette på strømsiden eller på inngangen? Har hørt om folk som har oppnådd gode resultater med nettfiltre på ICE. Har også sett at det har blitt brukt massive mengder ferritter.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
Rent prinsipielt gjør ikke en linjetrafo annet enn å lage et galvanisk skille mellom en signal avsender og en signal mottaker. Den vil også fungere som en DC-sperre.

Lydmessig vil det være trafoens svakheter som gjør den hørbar. Gode trafoer har som regel bra båndbredde og dynamikk og da er det langt på vei bare båndbreddebegrensningen som er interessant. Impedansmessig vil heller ikke trafoen synes som en plain kabel, men i grove trekk kan man si at impedansen på sekundersiden vil "skinne" gjennom. Altså vil kilden ved en ingangsimpedans på 8kohm og en trafo i mellom stort sett se den samme impedansen i mesteparten av frekvensområdet.
 
Topp Bunn