The Beauty and the Beast!

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Imponerende prosjekt Lydmekk - det er nummeret før du har Krell-dimensjonene tilbake ;D (minus den blasse grå lyden når de er for varme ;))

Og jeg som trodde janhella var gal med sin kondis-onani! ;D

Blir spennende å lese om lyden stadig nærmer seg idealet!

O.
Grå lyd er det ihvertfall ikke her nå gitt!  8)

Like før lyttene hopper bukk over gjerdet istdf. sauene når man har vanskelig for å sove her nå...  ;D

Legger ut nærmere lytteinntrykk når lyttene har fått spilt seg inn litt et par dager.
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
Lydmekk takker så mye for svar er imponert av
twikingen din.
Kunne tenke meg Beastene selv de er jo rimlige.
Har Patos 402 mk2 vet ikke om det kunne være
en brukbar match.
Spent på å høre hvordan det blir etter lytteinnspilling
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Måtte jo ha litt håndarbeide i påsken! ;)

Er ihvertfall mer enn nok watt i disse til å drive HT dine, du får en skikkelig basskontroll bl.a. og etter det man leser om Patos trengs det vel en forsterker med nok kontroll for at bassen ikke skal bli "rund" og bløt.
 
C

cosmos

Gjest
ser du har fjernet plastlokket på elektrolyttene? litt duelundèr? ;)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Nei...tenker du på lyttene på selve modulen? De var slik fra Bertram. Har ikke strippet plast selv nei... :)

De nye lyttene i ekstrakabinettet har også plast rundt, svart utgave.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Litt kort ang. lytteerfaring etter fase 2 (mont. av elektrolyttene):

Etter montering av 40.000uf i hver monoblokk med Jensen elektrolytter hos meg, må jeg si at lyden definitivt har endret seg til det bedre sammenlignet med kun standard 1000ASP. Lyttene gir bedre bass, dypere bass og mere luft i gjengivelsen. Dybden i gjengivelsen blir også bedre, en meter lengre inn i bakveggen og også lengre fremover foran HT.

Dynamikken er også av en helt annen klasse enn tidligere, du hører pust i mikrofoner med et "puff", det "smekker" til på en helt annen måte. Iom. dynamikken virker det nesten som om man har en dobbelt så stor forsterker gående enn før.

Har også hørt enddel på nettet som har samme erfaringer som meg så jeg vil si elektrolytter (av riktig kvalitet) er helt klart kurante på ICE1000ASP.

Kommer tilbake til mere lytteinntrykk etterhvert, har ryddet bort mye av anlegget f.t. gr. kraftig ombygging av stua mhp. akustiske forhold og symmetri.

Legger ut litt bilder etterhvert.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
NB. Lyttene (Jensens) tar ca. 14 dager før de "roer" seg ned og slutter med berg- og dalbane kjøret, dvs. null bass til powerbass, lite diskant til piggtråd osv. Går mye opp og ned under innspillingsperioden, roer seg mere og mere etterhvert som dagene går.
 
T

theStig

Gjest
Hvor får man tak i disse 'lyttene? Trenger evt. 80V eller 100V selv (500ASP moduler).
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Du finner vel mailadressen på hans hjemmesider? Prisen er nok avhengig av antall, voltstyrke, uf osv.
 

hrhansen

Fersking
Ble medlem
08.07.2007
Innlegg
3
Antall liker
0
LydMekk skrev:
Litt kort ang. lytteerfaring etter fase 2 (mont. av elektrolyttene):

Etter montering av 40.000uf i hver monoblokk med Jensen elektrolytter hos meg, må jeg si at lyden definitivt har endret seg til det bedre sammenlignet med kun standard 1000ASP. Lyttene gir bedre bass, dypere bass og mere luft i gjengivelsen. Dybden i gjengivelsen blir også bedre, en meter lengre inn i bakveggen og også lengre fremover foran HT.

Dynamikken er også av en helt annen klasse enn tidligere, du hører pust i mikrofoner med et "puff", det "smekker" til på en helt annen måte. Iom. dynamikken virker det nesten som om man har en dobbelt så stor forsterker gående enn før.

Har også hørt enddel på nettet som har samme erfaringer som meg så jeg vil si elektrolytter (av riktig kvalitet) er helt klart kurante på ICE1000ASP.
Interessant modifikation. Har du nogle links til diskussion om erfaring med den slags mods? Du hænger bare kondensatorene mellem GND og +120V udtaget?

40000uF lyder som overkill til en SMPS. Gad vide hvor meget der skal til før det giver en forbedring. Jeg tror jeg vil kunne få plads til 1 eller 2 gange 2200uF/160V uden at skulle have ekstra externt kabinet til dem. Det vil også give kortere kabler.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Koblet til lyttene mellom GND og +120V ja. Prøvde ikke selv med mindre uf enn 40.000. Iom. at jeg skulle plassere lyttene i eget parallelt kabinett var ikke plassen problemet. Har ikke noe å si med 25cm kabel mellom lyttene og terminalen.

MEN, vær svært forsiktig når man lodder kabelen på terminalen. Ikke bruk for sterk varme og for lang oppvarmingstid. Fikk problem med en blokk hvor kontakten forsvant etter noe lang oppvarmingstid gr. tykk kabel.

Det blir en helt annen kontroll over hele registeret, spesielt i mellomtonen og bassen en før. Diskanten blir mere naturlig og luft- og 3D gjengivelsen blir mye bedre enn uten lytter.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har prøvd ca 10 000uF på ASP1000. Hørte ikke forskjell i det hele tatt.
 
R

Roysen

Gjest
LydMekk skrev:
Har selv hatt Jeff Rowland 501 monoblokker. Disse overtok etter Cary V12 triode rørforsterker. Jeff'ene var langt bedre syntes jeg, men synes likevel Fidelity omtalene av ICE ampene til Jeff de par siste numrene har vært gode (les: kjenner meg igjen fra egne erfaringer). Problemet med ICE amper er at de blir litt "flate" og kjedelige å høre på i lengden, men kan lett bli bedratt da de har enorm imponatoreffekt.

Men når det er sagt: ICE amper gir svært mye til prisen, særlig rimeligere modeller. Har f.eks. et par Acoustic Reality 1001 blokker til nr 2 /"billig"-anlegget. Disse er litt bak Jeff ampene, men til prisen er de forrykende gode.

MEN å hevde at dette spiller like bra som store monoblokker fra Krell synes jeg virker å dra det litt langt. Hvis man vil ha det ypperste, må man opp på amper som Jeff 301 blokker dersom man sverger til ICE..., men de koster jo mer enn Krellene...

Vel vel... Har selv nettopp bestilt meg Theta Citadel blokker etter å ha prøvd "det nye". ICE er veldig bra, men var ikke bra nok for meg i mitt oppsett!

Men man skal aldri utelukke at noen kan finne komboer som denne med JMLab Nova og Beast som sammen gir synergier, men betviler likevel at man ikke kan få bedre lyd ut av JM Lab Novaene med andre amper!

Høyslutt
Har ikke Hørt JRs produkter. Men hos meg spiller faktisk disse lett moddede utgavene av Beast BEDRE enn Krellene hvis noen var i tvil etter å ha lest innleggene over...

Skjønner godt at mange går i forsvarsposisjon etter å ha lest slike innlegg om etter forholdene billige produkter som utklasser rådyre High-End produkter, men det er faktisk det de gjør hos meg. Som sagt, kan ha med matchingen mot akkurat mine produkter å gjøre. Vanskelig å si sikkert.

AR har vel trafoer på utgangene og er bygd opp litt annerledes rundt selve modulen enn mine.
Uten å ha hørt effekttrinnene dine vil jeg vel tro at det kommer litt an på smak og behag hva man liker. Av den grunn hadde det vært interessant å få en liten karakteristikk på hvordan du mener de forbedrer Krellene du hadde tidligere.

Mvh
Roysen
 

hrhansen

Fersking
Ble medlem
08.07.2007
Innlegg
3
Antall liker
0
Brombrom skrev:
Blir sikkert bra :) ! ...Selv har jeg sånn ;D...
Det ser jo vildt ud! :) Hvad har det gjort ved lyden?

Lytterne ligner Rifa - har du proevet andre end dem? Jeg har selv proevet nogle 22000uF/100V Rifa PEH200 lytter i en Hypex UcD amp, og det var ikke godt. Lyden blev meget bedre da jeg skiftede dem til nogle billige 80V Nichicon...

mvh
 
Topp Bunn