Testmusikk?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvilken musikk, fortrinnsvis enkelt-melodier, ville du benyttet, dersom du skulle sette sammen en test-cd til å avsløre sterke og svake(re) sider ved hifi`n din?
Har jo klart noen personlige favoritter, men kan jo være kjekt å få gode tips fra andre..........

Terningen er kastet................
;D
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Ikke helt hva du spurte om men likevell

Jeg spiller konsekvent Mindre kjent/ukjent musikk ved testing en hel masse sådann.
For så og gå tilbake til mere kjent og favoritter til slutt.

Dette gir for meg bedre evne til vurdering.

Det finnes jo et hav av test cd.
Mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Spurte nå egentlig mest fordi jeg går og tenker på å sette sammen en egen test-cd, selvfølgelig en cd som må komponeres og brennes.
Joda, finnes masse test-cd`er, men de inneholder jo mye "rart".......... ;-)
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Yello - The Race (Flag); mye driv og litt annerledes enn standardlåter.

J. Cash - Solitary Man (Am. III - Solitary Man); Skal låte klart, klar vokal og ikke minst viktige gitarstrenger.

M. Knopfler - Silvertown Blues (Sailing to Philadelphia); personlig favoritt, inneholder mer informasjon enn ved første lytting tilsier.

B. Springsteen - Youngstown (The Ghost of Tom Joad); skal rett og slett bare låte musikk, utrolig behagelig låt nå den sitter som den skal.

Dette er litt forskjellige låter med ulike prioriteringer, viktige for meg, men ikke typiske testlåter for alle.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Yello har jeg prøvd, resten er foreløpig ukjent for meg!
Får vel hive på et noen alternativer:

Til ungdommen - Herborg Kråkevik (kraftfull damevokal, musikk som bygger seg opp)

Why can`t it wait `till morning - Fourplay feat Phil Collins

Fria vegar ut - Lars Winnerback

I don`t like mondays - Tori Amos

Hallelujah - Leonard Cohen (hallelujah!)

Is a woman - Lambchop

Nightfall - William Hut (vakrere blir det knapt!!)
 
C

Cyber

Gjest
Yello - The Race (Flag); mye driv og litt annerledes enn standardlåter.

J. Cash - Solitary Man (Am. III - Solitary Man); Skal låte klart, klar vokal og ikke minst viktige gitarstrenger.

M. Knopfler - Silvertown Blues (Sailing to Philadelphia); personlig favoritt, inneholder mer informasjon enn ved første lytting tilsier.

B. Springsteen - Youngstown (The Ghost of Tom Joad); skal rett og slett bare låte musikk, utrolig behagelig låt nå den sitter som den skal.

Dette er litt forskjellige låter med ulike prioriteringer, viktige for meg, men ikke typiske testlåter for alle.
God musikksmak!
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Nina Simone - cd2, nr 14- Mr.Bojangles

Tal til henne (Pedro Almadovar) filmmusikk - nr 6,8

Peter Kruder - Peace Orchestra - nr 6

Einsturzende Neubauten - Perpetuum Mobile -nr 4,11,12

Tom Waits - Foreign Affairs - nr 8 - Barber Shop
                  Swordfishtrombones - nr 2 - Shore Leave

Neil Young - Unplugged - nr 11 - Unknown Legend
                                       nr 12 - Look out for my love

Art Blakey & The Jazz Messengers - nr 5 - The Drum Thunder Suite

Rimsky-Korsakov - Scheherezade op.35, dirigert av Valery Gergiev - nr2 - The Kalander Prince
Åh du store dynamikk, hæng med i svingan...på den siste her får du vel egentlig testet det meste, inkludert de små musklene som sitter ved hårrøttene og gir ståpels, hvis utstyret, vel og merke, kan levere sakene :)

Samtlige cd'er er forøvrig verdt å eie imo.
:)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Liten utenfor tema, men er det noen som vet om en god testcd? Som er enkel å få tak i? på f.eks cdon.no?
" Det finnes jo et hav av test cd. "

PK
 

YNWA

Medlem
Ble medlem
10.02.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Er det ikke bedre å ta med den musikken du hører mest på hjemme hos deg selv da, er jo det som er viktigst.

Ingen grunn til å høre hu Bremnes f.eks, vist den type musikk ikke spilles hjemme hos deg selv, så da er det vel samma f åssen den plata låter.

YNWA
 
K

kbwh

Gjest
Enig, kjoenik: Shore leave på Tom Waits' Swordfishtrombones er glimrende også som testmusikk.
Ellers liker jeg å bruke gode klassiske opptak (, ja også Runnin' too deep fra Keith Richards' Main Offender).

Også enig med YNWA. Liten vits å teste med musikk du ikke hører på til vanlig. Vitsen er jo å teste med musikk du har et forhold til.
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Enig, kjoenik: Shore leave på Tom Waits' Swordfishtrombones er glimrende også som testmusikk.
Ellers liker jeg å bruke gode klassiske opptak (, ja også Runnin' too deep fra Keith Richards' Main Offender).

Også enig med YNWA. Liten vits å teste med musikk du ikke hører på til vanlig. Vitsen er jo å teste med musikk du har et forhold til.

Jeg er ikke helt enig her Valentino.
helt klart flere måter

Da mener jeg at ved eks.kjent kjær plate på ukjent oppsett
stiller jeg med foventning til hvordan dette skal låte.


Mens lytting til mindre kjent el.gir ingen forventnig...
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Synes en god "testskive" bør inneholde en god posjon akustisk musikk og stemmer.
Elektronisk musikk er vanskeligere å evaluere synes jeg, da en jo ikke vet hvordan resultatet er ment å skulle låte.

Samtidig kan elektronisk manipulert musikk være egnet til å fremprovosere spesielle egenskaper / svakheter ved et anlegg.
Viktigst av alt er at en gjør seg godt kjent med musikkeksemplene.
Selv har jeg etterhvert brent mange "test CDer"
Av disse har jeg plukket ut en del kutt, som erfaringsmessig har blitt mye brukt.
Eksempler:
- Paus/Fjeld: Søster driften. For sjekk av bass og mellomtone nivå og oppløsning/fravær av ressonanser i rom og anlegg.
- Reiersrud/kleive The ship is at the landing, for dynamikk, rom og oppløsning oppover.
- Eva Cassidy; Fever, for dynamikk i øvre mellomtone, samt basstrøkk.
- Bjørk: Hyperballad for basskontroll i de dyype syntbass partiene i starten, og luft rundt stemme.
- Krall, A case of you for rom, nærhet, tonal balanse og realisme i mellomtonen særlig.
- Carunesh, Zen breakfest, Wisdom Calling for oppløsning og tonal balanse, oppløsning i ytterfløyene.
- Joni Mitchell, Ouvertyre med Jaco Pastorius for bassegenskaper rundt 30 hz, tonal balanse ved kvinnestemmer og 3 D egenskaper.

- Ja, her er vi jo langt inne i OAS' test skiva.
Nå sist vil jeg legge til Beatles LOVE, kutt 1: Because.
Her skal du høre et mylder av fugler og andre flyvende vesner, samt en kraftfull og klokkeren koring fra de herrer McCartney / Lennon. Fortsttelsen er lys og litt pågående, men skal ikke bli for slitsom. Krevende tonalt.
- Fikk meg til å jobbe videre med kabler....

Morty
 
O

om.s

Gjest
Testmusikk, tja har en to-tre skiver som jeg vil si jeg kjenner fra flere egne oppsett opp gjennom årene og har dannet meg ett inntrykk av hvordan det bør låte, ellers er det det aktuelle som spilles for tiden som nyttes, anlegget er jo til for å nyte all musikk, nesten uavhengig av innspilling, hvem spiller forresten bare musikk på audiophile innspillinger?......

mvh
 

YNWA

Medlem
Ble medlem
10.02.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
Mine test cd-er er 2-3-4-forskjellige av platene jeg har i hylla, å som er av den typen musikk jeg hører mest på.

Kjøper jo anlegg til å høre på MIN musikk, så gir blanke f i åssen det er på annen musikk.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
@YNWA
Det er vel ingen direkte motsetnnig mellom å høre på sin musikk, og det å sette sammen en samling musikkstykker en kan benytte til vurdering av både eget og andres oppsett, også i butikk? det må jo gå an å brenne en test-cd bare ved å plukke fra egen musikk?

@morty
er det slik å forstå at dere i OAS har komponert og svidd av deres egne test-cd(er)?
har luftet ideen her i Lydlauget, men så langt har vi ikke fått gjort det. håper imidlertid at det blir realisert om ikke så lenge. da vil en jo ha et variert og "objektivt" musikalsk utgangspunkt for lytting og vurdering......... eller?
 

YNWA

Medlem
Ble medlem
10.02.2007
Innlegg
23
Antall liker
0
PROFFEN

Neida, er ikke det, men det virker som mange faktisk tar med seg musikk som de så å si aldri hører på, når de skal ut å teste utstyr.
Sanger å plater de veit skal være bra på ditt å datt, istedenfor å ta med den musikken man faktisk hører på sjøl.

YNWA
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
@YNWA

@morty
er det slik å forstå at dere i OAS har komponert og svidd av deres egne test-cd(er)?
har luftet ideen her i Lydlauget, men så langt har vi ikke fått gjort det. håper imidlertid at det blir realisert om ikke så lenge. da vil en jo ha et variert og "objektivt" musikalsk utgangspunkt for lytting og vurdering......... eller?
Ja, jeg (ikke OAS egentlig) brant en plate med låter vi i OAS sammenheng har brukt mye, både pga. musikken og pga. egnethet til testing. Denne ga jeg ut gratis til venner i OAS. Så alle fikk den, og det er jo en fordel.

Dette skjedde forøvrig under årsavslutningen på Teddy's i Brugata (Oslo) og plata bærer derfor navnet
"TEDDY- SKIVA".
Her er det faktiske innhold:

1. Paus Fjeld. ” Søster Driften ”
2. Joni Mitchell ” Ouverture ”
3. Reiersrud Kleive. ” The ship is at the landing ”
4. Diana Krall ” A Case of You ”
5. Bjørk ” Hyper Ballad ”
6. Mari Boine ” I come from the other Side ”
7. Eva Cassidy ” Fever ”
8. Karunesh ” Zen Breakfest ”
9. Peter Green ” When You got a friend ”
10. Arne Domnerius ” Drum Solo ”
11. Skara Cathedral ” Synagoga preparavit ”
12. Christian McBride ” Getting to it ”
13. Steve Ray Vaughan ” Little Wings ”

14. St.phile – Reference tone l + R
15. St.phile – Channel Identification
16. St.phile – Pink noise, – 20dB
17. St.phile – 1000 Hz 1/3 Oct
18. St.phile – 200 Hz
19. St.phile – 165 Hz
20. St.phile – 125 Hz
21. St.phile – 100 Hz
22. St.phile – 80 Hz
23. St.phile – 63 Hz
24. St.phile – 50 Hz
25. St.phile – 40 Hz
26. St.phile – 31,5 Hz
27. St.phile – 25 Hz
28. St.phile – 20 Hz

Artig om dere lagde dere en skive med noen av de samme låtene, - da har vi et felles grunnlag å diskutere på.

Mvh
Morty
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
ville valgt å sette sammen en cd med musikk fra album som jeg har hørt utallige ganger og i forskjellige sjangere :

Alisson Krauss : lonely runs both ways
Talk Talk : the colour of spring
Cocteau Twins : four-calender cafe
Theatre of Tragedy : aegis
Steely Dan : everything must go

mvh. s,
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Hva med opptak av akustisk musikk fra et lokale man kjenner godt. F.eks. har jeg hørt mange orkesterkonserter i Grieghallen. Testen må være om anlegget kan gjenskape lyden man kjenner fra konserter. På den måten får man et virkelig referansepunkt i stedet for å måtte nøye seg med å anta hvordan man tror at en plate skal høres ut.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Er enig i at man bør ta med sin favorittmusikk. Likevel hadde jeg ihvertfall tatt med musikk fra samlingen som er krevende på dynamikk, og på små nyanser. For min del handler dette om diverse klassisk, vokal/jazz og hardere metall. Ahh, hvilken kosestund man kan få da :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
skal se hva jeg kan klare å få til, gjennom litt innsats på det feltet. Tror nok en test-cd eller tre ville bestått av en mengde ulike sanger/melodier, og ikke minst, kanskje mer innenfor den klassiske genren................ Spennende å høre Andsnæs spille Kjempeviseslåtten f x............... ;-)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.923
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Klassisk - fordi det stiller store krav til anlegget, alt fra solo-sonater til store orkesterverker. Foretrekker klassisk når det gjelder holografi, tonal balanse, dynamikk osv.

Jazz, helst akustiske instrumenter og vokal. Særlig vokal avslører veldig lett farging i mellomtonespekteret.

Rock til å teste dynamikk, noen ganger dyp-bass osv.

De fleste sjangere har selfølgelig flere av elemetene som skal til for å brukes som testskive/referanse.

Har noen gjengangere som har fungert i mange år, mens noen etterhvert blir erstattet av nyere innspillinger. Føler at en konkret liste kanskje vil fungere for noen få, mens andre finner det helt uforståelig.
Danske High Fidelity ga lenge ut en CD med bladet, sammen med en beskrivelse av hvilke elementer de synes ble fremhevet på de forskjellige sporene. Samtidig en grei måte å oppdage/utforske ny musikk.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Pleier å starte med de følgende i rekkefølge:
Bach/ Milstein: Partita #2, sporene etter chaconnen (den kjører jeg til slutt som toffeen i sjokoladen, hvis jeg liker resultatet)
Pollini i 1. sats fra Beethovens op 106, og Ariettaen fra op 111 hvis jeg gidder
Schreier synger Die Krähe fra liveinnspillingen av Winterreise med Richter
Scholl/ Bonney : Quae moerebat fra Pergolesis Stabat mater
Roderigo beviam! og fram t o m "abasso le spade" fra Karajan/ Vickers' Otello (søkke ta for dynamikk)
Green Earrings fra Steely Dan's Royal Scam
Disse ligger først på testskiva jeg kokte sammen for mange år siden; ellers er det noen kutt fra Rosensfole og så mange Diabellivariasjoner jeg fikk plass til (Kovacevich). Klarer anlegget/ komponenten alt dette er jeg happy. Milstein er med utenom.

Bernt K
 

haakonkl

Medlem
Ble medlem
12.03.2002
Innlegg
41
Antall liker
0
Mine testfavoritter:

  • Mary Black: speaking with the angel. Spor 1 Turning Away har en fantastisk bassgang
  • Pink Floyd: The Division Bell. High Hopes (den med kirkeklokkene)
  • SKRUK & musikere fra Andesfjellene: Slipp mine fløyter fri. Fløytestemning og spilleglede
  • Mozart: Pianokonsert nos 22 med Rudolf Serkin og London Symphony Orchestra, utgitt på Deutche Grammophon. Fantastisk klaveropptak og så kan du av og til høre lyder fra publikum
  • Beethovens fiolinkonsert, enten med Anne-Sofie Mutter (også på Deutche Grammophon) eller med Viktoria Mullova (SACD på Phillips). Musikken er himmelsk, men tolkningene er veldig ulike. Der Mutter er en tysk presisjonsmaskin er Mullova mer østeuropeisk var.
  • Og så gjerne Diana Krall, Dire Staits eller andre klassikere
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Anbefaling av cd til jazz-entusiaster:
DEE DEE BRIDGEWATER - Live at Yoshi`s

;D
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Selvfølgelig blir Dylan brukt når noe nytt skal testes.
Biograph. Låter den bra, da er det bra.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Vinyl:
Ry Cooder: The very thing ( that makes her rich makes you poor ). Bop till you drop
Dire Straits: Walk of life. Brothers in arms
Rickie Lee Jones: Under the Boardwalk. Girl at her volcano
CD:
Mary Black: Bright blue rose. LookIng back
Mary Chapin Carpenter: I take my chances. Party doll and other favorites
Aretha Franklin: I say a little prayer. Best of

mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
tar med meg litt nytt og nygammelt til neste treff, tkr. Har bl.a funnet frem til cd-versjonen av Cohen`s Hallelujah, synes faktisk den minner en god del om vinylversjonen. Men hva som er best, er en annen femmer.................. ;D
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei, Proffen!
Klarer sannsynligvis ikke å stille, men har planer for deg: Skal gjøre deg til vinyljunkie.
Send meg en PM, så skal vi sette av tid til å høre et skikkelig vinylanlegg.
mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Da MÅ jeg ha med meg madammen, for ellers blir det nok ikke aktuelt å rigge opp mer enn det jeg alt har på alteret.......... ;D
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Helt klart interessant, ja. Får prøve å få til noe. Tenker du noe i retning vinyl-lyttekveld?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Helt klart interessant, ja. Får prøve å få til noe. Tenker du noe i retning vinyl-lyttekveld?
Det interessante er egentlig å høre samme musikk på CD og LP. Du vi bli forundret. Synes det er helt uinteressant å vite at CD evt. er remastret med større kompresjon, blablabla. Hovedsaken er hvor store forskjellene er, og hva som evt låter best.
mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
skjønner hva du tenker på.
men cd som medie er jo "lettere håndterlig" enn vinyl.......... ;D

erter litt nå, men tenker på at en kan sitte og zappe med fjernkontrollen med cd.........

men for all del, jeg er klar over hvor bra vinyl kan låte, sammenliknet med cd, og også klar over forskjellene! (selv om oppsettet ikke var tunet 100% da vi var på besøk sist)

ha en fortsatt fin kveld og helg, nå tar jeg kvelden her.

Proffen
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Og opptaket i forrige post er det beste in-room system av nettopp denne klassikeren på hele Youtube....

Mvh
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Bo Stief: Dream Machine... Bass uten like
Vamp : Månemannen. Kompleksitet og trøkk som skal låte detaljert og ikke rotete
Dire Straits: 6 Blade Knife.. favorittlåt jeg kjenner godt.
Eagles: Hotel California, denne vet jeg hvordan skal høres ut.
Cheb Mami: arabisk kjærlighetsang navn?
Camel: Lady fantasy, a live record
Joe Bonamassa ---.: High water verywhere. og Joe Perry: Love scars.... Svinger ike dette svinger ikke noe
Fleetwood Mack: Rumors hele LPen. favoritter The chain og Oh Daddy
 
Topp Bunn