TEST: Vera P150/600 RS

Vera P150600RS (6 of 8).jpg

Vera P150/600 RS er andre forsterkaren frå norske Vera. Eg må innrømme at eg fekk hakeslepp då eg høyrde kva den fyrste Vera-forsterkaren P400/1000 var i stand til å gjere. Og no syner det seg at veslebror er like god....

Eg har innlemma Vera P400/1000 i anlegget mitt. Denne vesle tøffingen greier å levere såpass mykje effekt at det får mine svært tungdrivne MBL 101E2 til å danse. Sannsynlegvis leverer dei i underkant av 1000 Watt når eg skrur opp, noko som fører til eit ganske travelt lydtrykk. Men det syner seg også at dei får MBLane til å spele utmerka også på meir moderate lydnivå, noko som ikkje alle forsterkarar klarer.

Eg hadde altså vorte van med P400/1000, og fekk no sjansen til å prøve om den endå mindre vrengande P150/600 RS kunne klare det same, trass i mindre effektreservar. Forsterkarane verkar heilt identiske, bortsett frå at den største forsterkaren var utstyrt med kjølevifte, der minstebror måtte klare seg med lufting sidan han drog mindre effekt.

Les heile testen av Vera P150/600 RS i Audiophile.no

Vera P150600RS (1 of 8).jpg

Kommentarer

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
275
Torget vurderinger
2
Jeg som trodde det skulle være lydmessig forskjell på 400/1000 og 150/600🤔
kanskje med enda bedre kilde og pre??

MrGolden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2020
Antall liker
426
Sted
Skodje
Torget vurderinger
3
Klasse D er ikke det d en gang var. De nye modulene låter helt fantastisk og man får stort utbytte av å bruke høykvalitets terminaler og internkabling.

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Antall liker
4.222
Sted
Tårnåsen
Hvis målinger er viktigst finnes det alltids Benchmark AHB2. Funker også for de med klasse-d nevroser (jeg er ikke en av dem) og da med omtrent samme effekt både som stereo og mono men faktisk med enda bedre målinger til omtrent samme pris. Men jeg ville nok velge Vera bare fordi det er så utrolig godt gjennomtenkt og solid på alle måter, OG norsk, selv med litt konkurranse fra Benchmark.

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
3.037
Hvis målinger er viktigst finnes det alltids Benchmark AHB2. Funker også for de med klasse-d nevroser (jeg er ikke en av dem) og da med omtrent samme effekt både som stereo og mono men faktisk med enda bedre målinger til omtrent samme pris. Men jeg ville nok velge Vera bare fordi det er så utrolig godt gjennomtenkt og solid på alle måter, OG norsk, selv med litt konkurranse fra Benchmark.
Benchmark AHB2 har lavere forvrengning på enkelte områder som du er inne på. På effekt så skiller det derimot ganske mye ved brokobling. I 4 Ohm oppnår Benchmark AHB2 500W med lave 0,00026%, og passerer man det så slår den seg ned. VA P150/600 RS yter 950W med 0,0004% og slår seg av ved rundt 1000W. Så man er ikke så langt ifra det dobbelt med brokobling ved 4 Ohm. I stereomodus så skiller det ca.120W i 4 Ohm.
Benchmarken koster i dag 7136 kr mer.

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Antall liker
4.222
Sted
Tårnåsen
Benchmark AHB2 har lavere forvrengning på enkelte områder som du er inne på. På effekt så skiller det derimot ganske mye ved brokobling. I 4 Ohm oppnår Benchmark AHB2 500W med lave 0,00026%, og passerer man det så slår den seg ned. VA P150/600 RS yter 950W med 0,0004% og slår seg av ved rundt 1000W. Så man er ikke så langt ifra det dobbelt med brokobling ved 4 Ohm. I stereomodus så skiller det ca.120W i 4 Ohm.
Benchmarken koster i dag 7136 kr mer.
Enig. Da var jeg nok litt upresis. Men jeg håper samtidig du leste hva jeg ville valgt ;-)
PS: Det er egentlig ganske utrolig at vi har kommet til et nivå hvor valg av terminaler (Speakon vs annet) utgjør 3dB forskjell i SINAD... Det sier jo litt.

Sist redigert:

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.355
Link til alle artikler
509
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
H150 – ny integrert i mellomklassen fra Hegel

H150 – ny integrert i mellomklassen fra Hegel

• 0
I dag har Hegel lansert en ny integrert strømmeforsterker. Modellen heter H150 og erstatter Hegel H120 i mellomklassesegmentet. Hegel presenterer den rykende ferske H150 som den...
Fortsett
Audiophile.no
Vancouver Audio Festival – 20. september 2025

Vancouver Audio Festival – 20. september 2025

• 0
Vi vet alle at det er i Horten ting foregår 20-21 september i år. Men hvis du av uforståelig grunn ikke befinner deg i Horten den helgen, har du et alternativ dersom vestkysten av Canada skulle...
Fortsett
Audiophile.no
TDAI 2210 – ny modulær strømmeforsterker fra Lyngdorf

TDAI 2210 – ny modulær strømmeforsterker fra Lyngdorf

• 0
Lyngdorf har lettet på sløret til sin nyeste modulære strømmeforsterker TDAI 2210. Den befinner seg i Premiumsegmentet, og er beregnet å komme i hyllene i løpet av september. Integrerte...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Deep Purple – Made in Japan 50 – Steven Wilson 2025 remix

PLATESMAKING: Deep Purple – Made in Japan 50 – Steven Wilson 2025 remix

• 7
I dag ble en forsinket 50-års jubileumsutgivelse av Deep Purple sitt legendariske livealbum utgitt. Jeg har prøvesmakt på Steven Wilson sin remiks, femti-to år etter mitt første møte med...
Fortsett
Audiophile.no
Tiny Vinyl - den nye vinen i småformat?

Tiny Vinyl - den nye vinen i småformat?

• 14
Savner du følelsen av å sette på en 45-singel fra jukeboksen? Tiny Vinyl gir deg muligheten til å gjenoppleve småformatets sjarm – i en enda mindre utgave. Vi som hadde vår musikalske oppvåkning...
Fortsett
Audiophile.no
Clearaudio Compass – Ny innstegsmodell fra en tysk HighEnd-produsent

Clearaudio Compass – Ny innstegsmodell fra en tysk HighEnd-produsent

• 1
Clearaudio har i en årrekke vært en av de mest toneangivende aktørene innen vinylavspilling. Den tyske produsenten fra Erlangen levert presisjon og innovasjon i alle prisklasser. Nå lanserer de...
Fortsett
Topp Bunn