TEST: Vera P150/600 RS

Vera P150600RS (6 of 8).jpg


Vera P150/600 RS er andre forsterkaren frå norske Vera. Eg må innrømme at eg fekk hakeslepp då eg høyrde kva den fyrste Vera-forsterkaren P400/1000 var i stand til å gjere. Og no syner det seg at veslebror er like god....

Eg har innlemma Vera P400/1000 i anlegget mitt. Denne vesle tøffingen greier å levere såpass mykje effekt at det får mine svært tungdrivne MBL 101E2 til å danse. Sannsynlegvis leverer dei i underkant av 1000 Watt når eg skrur opp, noko som fører til eit ganske travelt lydtrykk. Men det syner seg også at dei får MBLane til å spele utmerka også på meir moderate lydnivå, noko som ikkje alle forsterkarar klarer.

Eg hadde altså vorte van med P400/1000, og fekk no sjansen til å prøve om den endå mindre vrengande P150/600 RS kunne klare det same, trass i mindre effektreservar. Forsterkarane verkar heilt identiske, bortsett frå at den største forsterkaren var utstyrt med kjølevifte, der minstebror måtte klare seg med lufting sidan han drog mindre effekt.

Les heile testen av Vera P150/600 RS i Audiophile.no

Vera P150600RS (1 of 8).jpg
 

Kommentarer

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Jeg som trodde det skulle være lydmessig forskjell på 400/1000 og 150/600🤔
kanskje med enda bedre kilde og pre??
 

MrGolden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2020
Innlegg
161
Antall liker
406
Sted
Skodje
Torget vurderinger
2
Klasse D er ikke det d en gang var. De nye modulene låter helt fantastisk og man får stort utbytte av å bruke høykvalitets terminaler og internkabling.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.049
Antall liker
3.973
Sted
Tårnåsen
Hvis målinger er viktigst finnes det alltids Benchmark AHB2. Funker også for de med klasse-d nevroser (jeg er ikke en av dem) og da med omtrent samme effekt både som stereo og mono men faktisk med enda bedre målinger til omtrent samme pris. Men jeg ville nok velge Vera bare fordi det er så utrolig godt gjennomtenkt og solid på alle måter, OG norsk, selv med litt konkurranse fra Benchmark.
 
Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Hvis målinger er viktigst finnes det alltids Benchmark AHB2. Funker også for de med klasse-d nevroser (jeg er ikke en av dem) og da med omtrent samme effekt både som stereo og mono men faktisk med enda bedre målinger til omtrent samme pris. Men jeg ville nok velge Vera bare fordi det er så utrolig godt gjennomtenkt og solid på alle måter, OG norsk, selv med litt konkurranse fra Benchmark.
Benchmark AHB2 har lavere forvrengning på enkelte områder som du er inne på. På effekt så skiller det derimot ganske mye ved brokobling. I 4 Ohm oppnår Benchmark AHB2 500W med lave 0,00026%, og passerer man det så slår den seg ned. VA P150/600 RS yter 950W med 0,0004% og slår seg av ved rundt 1000W. Så man er ikke så langt ifra det dobbelt med brokobling ved 4 Ohm. I stereomodus så skiller det ca.120W i 4 Ohm.
Benchmarken koster i dag 7136 kr mer.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.049
Antall liker
3.973
Sted
Tårnåsen
Benchmark AHB2 har lavere forvrengning på enkelte områder som du er inne på. På effekt så skiller det derimot ganske mye ved brokobling. I 4 Ohm oppnår Benchmark AHB2 500W med lave 0,00026%, og passerer man det så slår den seg ned. VA P150/600 RS yter 950W med 0,0004% og slår seg av ved rundt 1000W. Så man er ikke så langt ifra det dobbelt med brokobling ved 4 Ohm. I stereomodus så skiller det ca.120W i 4 Ohm.
Benchmarken koster i dag 7136 kr mer.
Enig. Da var jeg nok litt upresis. Men jeg håper samtidig du leste hva jeg ville valgt ;-)
PS: Det er egentlig ganske utrolig at vi har kommet til et nivå hvor valg av terminaler (Speakon vs annet) utgjør 3dB forskjell i SINAD... Det sier jo litt.
 
Sist redigert:

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
994
Link til alle artikler
413
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Beosystem 9000c – ny gjenskapt klassiker fra Bang & Olufsen

Beosystem 9000c – ny gjenskapt klassiker fra Bang & Olufsen

  • 0
' I dag har Bang &B Olufsen lette på sløret for en ny klassiker. Beosystem 9000c er en oppfølger til Beogram 4000c, som kom høsten 2020. Bang & Olufsen vi få muligheten til å feire 100-års...
Fortsett
Audiophile.no
Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

  • 0
Eg har prøvd ut tre gamle kassettspelarar. Har da rabla, eller er dette heilt i tråd med tidsanden? Om ikkje anna kan du sjekka ølspalten. KASETTMEDIET Eg må nesten be om orsaking på førehand...
Fortsett
Audiophile.no
Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

  • 0
I går den 18. april fikk vi vår tredje seanse med Linn sine nye flaggskiphøyttalere. Og i likhet med forrige seanse for et halvår siden var det den passive versjonen med aktive basser vi lyttet...
Fortsett
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Audiophile.no
Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

  • 0
På nytt har det gått alt for lang tid siden forrige platesmaking. Og atter en gang lover jeg at det ikke skal bli like lang tid til neste korsvei. I mellomtiden kan dere kose dere med et helnorsk...
Fortsett
Topp Bunn