TEST: Denon Home 400 – Dolby Atmos flytter inn på kjøkkenbenken, og forsyner seg uhemmet med Møllers tran

Home400-24.jpg

Like før påske lanserte Denon tre nye modeller i Home-serien. Dette er kompakte strømmehøyttalere med ambisjoner om å ta innersvingen på Sonos sine velkjente modeller. Vi har hatt den mellomste modellen Home 400 på en grundig test.

Det skjedde et smådramatisk sceneskifte rett før jul i 2019, da Denon tok hjem strømmehøyttalerne under egen paraply. Før den tid hadde de en oppvekst under merkenavnet Heos, med modellnavnene henholdsvis Heos 3, 5 og 7. Vårt første møte med Heos-modellene skjedde for 12 år siden, på en event hos HiFi klubben i Bergen. Dette var i en fase der strømmemotoren Heos fremdeles ikke var fullt integrert med Denon sine forsterkere og AV-receivere, men var avhengig av en separat amøbeformet strømme-boks. For ikke å snakke om at det var lenge før også Marantz ble integrert i Heos-universet – eller i det minste et par år.

Mitt inntrykk er at første generasjon med Heos-høyttalere ikke helt fikk den posisjonen i markedet de fortjente, og jeg har videre en mistanke om at et litt sært design var medansvarlig for det. Det virket som om designeren tok litt i overkant med Mølleres Tran, men det er selvfølgelig fristende når tranflaska står der rett foran deg, med korken skrudd bare halvveis på..

DENON HOME 2019
I mine øyne var det derfor en betydelig gevinst da den nye serien så dagens lys i 2019, med et helt nytt og tidsmessig design. Og så antar jeg at det også var en styrke at de ble brandet som Denon—høyttalere i stedet for Heos, noe som impliserte at Heos gikk over til å være navnet på strømmemotoren i systemet.

Designet på Denon Home-modellene som ble introdusert i den nye 2019-serien hadde sterkt forenklet linjeføring. Stoffkledde sider i et materiale som antas å være syntetisk, og som er avrundet mot topp og bunn, der elegansen og Premium-følelsen er avhengig av kvalitet og finish. På toppen er det et panel med nærhetssensor, et fenomen som blant annet er kjent fra bilindustrien, og gir et sofistikert preg.

DENON HOME 2026
Dette formspråket er fornuftig nok beholdt når Denon rundt påsketider i år lanserte en kraftig oppgraderte Home-serie. Men det betyr ikke at de ikke tok andre grep som ganske betydelig endrer designet. For der Denon Home 150 starter med en kvadratisk grunnform med solid avrundede hjørner, og blir utvidet til et moderat rektangel på Home 250 og et stort rektangel på Home 350, benytter Denon helt andre formmessige virkemidler på de nye Home-modellene. For mens Home 200 har en sirkelformet grunnform med en solid avrunding mot bunnplaten, er denne formen strukket ut til en skøytebaneform på Home 400. Og på Home 600 er denne grunnformen lagt ned på siden der skøytebanen eksponeres maksimalt mot lytteren.....

Les hele testen av Denon Home 400 i Audiophile.no

Home400-15.jpg

Sist redigert:

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.993
Link til alle artikler
616
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
KEF LS LUXE – LS50-arven møter ny teknologi og eksklusiv form

KEF LS LUXE – LS50-arven møter ny teknologi og eksklusiv form

• 20
KEF har hatt stor suksess med sine LS50-kreasjoner de siste fjorten årene. I dag lanserte de en nyskapning som tar dette konseptet et solid steg videre, både teknologisk og når det gjelder design...
Fortsett
Audiophile.no
Nytt anlegg (framhaldssoge) – Stig Arne si dagbok Juni 2026

Nytt anlegg (framhaldssoge) – Stig Arne si dagbok Juni 2026

• 7
Eg skal skriva meir frå Japan, og om ein svipptur til SoundVienna-messa i Austerrike, og det er berre ein del av alt som står på lista. Medan eg jobbar med dette hadde eg lyst til å slappa av litt...
Fortsett
Audiophile.no
McIntosh MX124 AV Prosessor – blått lys for hjemmekino?

McIntosh MX124 AV Prosessor – blått lys for hjemmekino?

• 0
McIntosh har lansert den nye hjemmekinoprosessoren MX124, en modell som tar over etter MX123 og samtidig markerer at den amerikanske HighEnd-produsenten fortsatt mener alvor i et marked der mange...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: LAB12 Melto2 - Molto Melto!

TEST: LAB12 Melto2 - Molto Melto!

• 2
Mitt første møte med den greske bedriften LAB12 var gjennom den formidable DAC 1 Reference. Så da muligheten for å lytte til deres beste RIAA, Melto 2, dukket opp, var jeg ikke i tvil. Kan de...
Fortsett
Audiophile.no
Model 70 og CD 70 – nye innstegsmodeller fra Marantz

Model 70 og CD 70 – nye innstegsmodeller fra Marantz

• 17
Marantz lanserer to nye stereokomponenter i innstegs-segmentet. Og en av disse nykommerne utløser en forsiktig heving av mitt venstre øyenbryn. Det har allerede gått 6 år siden Marantz fornyet...
Fortsett
Audiophile.no
Miles Davis vinteren 1969-70 - THE LOST DIRECTION

Miles Davis vinteren 1969-70 - THE LOST DIRECTION

• 9
Månedene mellom innspillingen av Bitches Brew og Jack Johnson var langt mer enn en overgangsfase. I løpet av denne korte perioden utviklet Miles Davis et musikalsk uttrykk som verken ble fulgt opp...
Fortsett
Topp Bunn