Mitt første møte med den greske bedriften LAB12 var gjennom den formidable DAC 1 Reference. Så da muligheten for å lytte til deres beste RIAA, Melto 2, dukket opp, var jeg ikke i tvil. Kan de kopiere suksessen fra det digitale domene også innen det analoge?
LAB12 holder til i Aten, der deres lille, men svært dedikerte team produserer forsterkere, DAC’er, RIAA’r, strømforsyninger og kabler på gamlemåten, også kjent som “håndlaget”. De har holdt det gående siden 2012, så dette er åpenbart levedyktig. Alt de gjør er basert på forsterkning fra rør, sånn sett er de vel håpløst gammeldagse, men nå er vel det store deler av lytternes tilstand, også, så det burde være et greit utgangspunkt. Nevnt er deres DAC; denne ga meg både gåsehud og hakeslepp, og min oppfatning er vel at dette er en av de bedre kjøpene innen digitalomvandlere på markedet i dag. Men det er tross alt helt andre utfordringer med RIAA-trinn, og interessant nok er denne beskrivelsen av produktet (altså som RIAA-trinn), egentlig feil! Det finnes nemlig flere kurver å velge blant når det kommer til forsterkning av de mikroskopiske pick-up signalene, så i tillegg til RIAA-kurven, kan man her også velge DECCA (noe lysere og mindre bassforsterkning enn RIAA-standarden) eller COLUMBIA (noe mildere og mørkere enn RIAA-standarden). Merk at disse EQ-kurvene relaterer seg til innspilling og skjæring av plater, og de to sistnevnte variantene finnes på en del eldre utgivelser, men i dagens samfunn er RIAA forsterkningskurve enerådende.
Det finnes også en Melto1 i sortimentet fra LAB12, denne har mye enklere tekniske løsninger, og inngang for kun én pickup, der Melto2 har 3 innganger. Melto 2 har full fjernstyring av alle funksjoner, mens 1’eren er fullt manuell, med dip-switcher og det hele. Så spørsmålet er om de lydmessig er omtrent like gode, mens man på 2’eren betaler for all den omkringliggende teknologien, displayet og fjernkontrollen? Jeg skal la dette spørsmålet hvile her (har ikke begge tilgjengelig), men må innrømme at det er et spennende spørsmål...
Les hele testen av LAB12 Melto2 i Audiophile.no