Test strømkabler…

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
du mener det sikkert godt men avslører deg desverre som nok en påståelig teoriskalle uten erfaring med materialet. No offence
RS du har helt rett jeg er en teoriskalle - og er stolt av det. fordi jeg må daglig sette det teoretiske ut i praksis i det private næringsliv. Hadde jeg ikke kunnet det jeg driver med så hadde jeg fått fem sure bak for lenge siden. 8) På bakgrunn av dette er jeg ekstremt lite hårsår - samtidig som jeg må være veldig åpen for andres meninger slik at ting blir korrekt.

Det eneste som irriterer meg innleggene her er det at man åpenbart snakker forbi hverandre hele tiden. Baard sitt innlegg forteller jo akkurat det jeg prøver å presisere - bl.a virkninger/konsekvenser av EMF. Jeg skriver jo også at et ikke skjermet felt er hørbart.

Istedenfor for å "angripe" retorikken i mangel på noe å komme med - les bedre. :)
For som sagt det er irritabelt når man ikke er uenig, men forsøker å forklare og skille mellom begrepene. Begrepene har ulike opphav og ulike løsninger.

S
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sonny skrev:
For som sagt det er irritabelt når man ikke er uenig, men forsøker å forklare og skille mellom begrepene. Begrepene har ulike opphav og ulike løsninger.

S
Alle her på sentralen vet at bare du har gode ører, trenger du ikke kunne noe.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Strømkabler er gøy. Det som gjør forskjell er 1) tverrsnitt, 2) skjerming, 3) filtrering. Ingen av delene behøver å koste noe særlig med penger, annet enn de få kronene ekstra det koster å ha større tverrsnitt med mer kobber. Shunyatas målinger viser bare virkningen av større tverrsnitt. Forklaringen om transformatorresonanser er interessant. Den kan tyde på at det er verdt å prøve 2-3 alternativer i et gitt anlegg for å høre om det skulle være noen forskjell eller ikke. Fortsatt ingen grunn til at dyrt skulle være bedre.

Jeg holder meg unna solid core, helt enkelt fordi det ikke er tillatt brukt som apparatledning til flyttbare apparater, kun til fast installasjon. Da kan det fort tenkes at diskusjonen med forsikringsselskapet blir vrien om man skulle være så uheldig at noe tar fyr. Potensielt litt bedre lyd er ikke verdt det.

Apropos sveising: Sveisekabelen er så multicore som det går an å finne. Kablingen fra sveiseapparatet opp til sveisepistolen må ha stort tverrsnitt og være fleksibel. Solid core er out. På den annen side skal den bare overføre likestrøm, så eventuelle frekvensavhengige fenomener er ikke spesielt interessante. Derfor er gummi helt fint som isolasjon.
http://www.nexans.no/eservice/Norway-no_NO/navigateproduct_537261678/Sveiseledning_1x95_mm_.html
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
erato skrev:
Sonny skrev:
For som sagt det er irritabelt når man ikke er uenig, men forsøker å forklare og skille mellom begrepene. Begrepene har ulike opphav og ulike løsninger.

S
Alle her på sentralen vet at bare du har gode ører, trenger du ikke kunne noe.
Hehehe,dagens beste ironiske.. 8)... Hva er vitsen med gode ører hvis en ikke vet hva en skal høre etter ? Og da snakker vi ikke musikk :)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Sonny skrev:
du mener det sikkert godt men avslører deg desverre som nok en påståelig teoriskalle uten erfaring med materialet. No offence
RS du har helt rett jeg er en teoriskalle - og er stolt av det. fordi jeg må daglig sette det teoretiske ut i praksis i det private næringsliv. Hadde jeg ikke kunnet det jeg driver med så hadde jeg fått fem sure bak for lenge siden. 8) På bakgrunn av dette er jeg ekstremt lite hårsår - samtidig som jeg må være veldig åpen for andres meninger slik at ting blir korrekt.

Det eneste som irriterer meg innleggene her er det at man åpenbart snakker forbi hverandre hele tiden. Baard sitt innlegg forteller jo akkurat det jeg prøver å presisere - bl.a virkninger/konsekvenser av EMF. Jeg skriver jo også at et ikke skjermet felt er hørbart.

Istedenfor for å "angripe" retorikken i mangel på noe å komme med - les bedre. :)
For som sagt det er irritabelt når man ikke er uenig, men forsøker å forklare og skille mellom begrepene. Begrepene har ulike opphav og ulike løsninger.

S


"..i mangel på noe å komme med.."


Sorry, men jeg ser ingen hensikt i å skulle debattere dette med noen som hverken har eller ser verdien av å erverve seg tilstrekkelig spesifikk og utfyllende erfaring med emnet. Kunnskap er opplysende, men tørr teori alene er lite verdt.
Dette "Erasmus Montanus-syndromet" ser ut til å effektivt hindre en konstruktiv dialog, noe som desverre fører til at debatten blir stående på stedet hvil inntil det kanskje en dag skulle dukke opp et tilfelle av en naturstridig teoriskalle som av en eller annen grunn fortsatt er åpen nok til sinns til å ta høyde for at det fortsatt finnes nye ting å lære.




Mvh. RS
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
R.S. skrev:
...inntil det kanskje en dag skulle dukke opp et tilfelle av en naturstridig teoriskalle som av en eller annen grunn fortsatt er åpen nok til sinns til å ta høyde for at det fortsatt finnes nye ting å lære.
Vedder en tier på at dette ikke skjer først på hfs ;D
 
B

BTS

Gjest
R.S. skrev:
Sorry, men jeg ser ingen hensikt i å skulle debattere dette med noen som hverken har eller ser verdien av å erverve seg tilstrekkelig spesifikk og utfyllende erfaring med emnet. Kunnskap er opplysende, men tørr teori alene er lite verdt.
Dette "Erasmus Montanus-syndromet" ser ut til å effektivt hindre en konstruktiv dialog, noe som desverre fører til at debatten blir stående på stedet hvil inntil det kanskje en dag skulle dukke opp et tilfelle av en naturstridig teoriskalle som av en eller annen grunn fortsatt er åpen nok til sinns til å ta høyde for at det fortsatt finnes nye ting å lære.

Mvh. RS
Helt enig RS, alltför få varken kan eller vill bruka öronen på denna sajt.
Ingen vits att diskutera med skolmästare.
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
RS - det er jo bemerkelsesverdig at du kan svare så skråsikkert om en person du ikke vet noenting om. Jeg bryr meg ikke et sekund om hva du måtte tillegge meg uten en gang å vite hvem jeg er eller hva jeg står for.

Du svarer som om vi skulle befinne oss i to parallelle univers uten noen kopling i mellom. Det er mulig at jeg så innmari tjukk i huet at jeg ikke klarer å formidle synspunkter på en forståelig måte.

At du ser på angrep mot person som beste forsvar (mot ingenting) er helt opp til deg. I couldn't care less. Du har jo ingen svar på de framlagte fakta.

S
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Hjernen i kombinasjon med ørene er det perfekte måleinstrument. Helt feilfri.

Ganske befriende når man først stoler mer på hjernen enn beviser og etterprøvbar teori. Plutselig åpner det seg en helt ny og spennende verden der ute - og det helt uten at man trenger en teit utdannelse. Egentlig synd at ikke alle mennesker tenker på samme måten.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Hmm, litt tidlig for øl og popcorn - får heller droppe innom tråden i kveld en gang ;D
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
HåkonN
Jeg trodde, før jeg leste svarene om meg selv, at jeg benyttet og tilegnet meg teoretiske kunnskaper for å oversette de i praksis for å ha større glede av hobbyen min.

Jeg ser jo at denne tråden endrer seg fra å være tråd hvor man har en genuin interesse av å forstå hvordan ting fungerer til å ikke lenger ha noen verdi. Derfor stopper jeg nå.

S
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
BTS skrev:
R.S. skrev:
Sorry, men jeg ser ingen hensikt i å skulle debattere dette med noen som hverken har eller ser verdien av å erverve seg tilstrekkelig spesifikk og utfyllende erfaring med emnet. Kunnskap er opplysende, men tørr teori alene er lite verdt.
Dette "Erasmus Montanus-syndromet" ser ut til å effektivt hindre en konstruktiv dialog, noe som desverre fører til at debatten blir stående på stedet hvil inntil det kanskje en dag skulle dukke opp et tilfelle av en naturstridig teoriskalle som av en eller annen grunn fortsatt er åpen nok til sinns til å ta høyde for at det fortsatt finnes nye ting å lære.

Mvh. RS
Helt enig RS, alltför få varken kan eller vill bruka öronen på denna sajt.
Ingen vits att diskutera med skolmästare.
De av oss som har vært med en stund her kan legge til at det er rimelig fåfengt å tro at vår gode venn RS lar seg rokke gjennom argumentasjon. Det finnes en sannhet. Basta. Alt annet er feil. Basta, igjen. Og da står debatten like stille, selv om "teoriskallene" skulle være hvor åpne som helst.

De av oss som finner en viss tilfredsstillelse i å forstå hvordan ting egentlig henger sammen, i å få subjektive lytteinntrykk og teoretisk kunnskap til å "gå opp", og kanskje til og med lære noe nytt underveis, kan fortsette i en annen tråd.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
De av oss som finner en viss tilfredsstillelse i å forstå hvordan ting egentlig henger sammen, i å få subjektive lytteinntrykk og teoretisk kunnskap til å "gå opp", og kanskje til og med lære noe nytt underveis, ....
Nemlig. Det er det det dreier seg om, og jeg opplever at den som er åpen i denne tråden er Sonny.

Gullørene derimot kjøper kinesiske OEM kabler til fantasipriser og hører virkninger som prisnivået har kondisjonert de til at de skal høre.

NÅ kan dere finne frem popkornet.

Men poenget er at hverken gullører eller teori besitter sannheten, den finnes, som Asbjørn sier, i en samvirkning mellom de to, og gullørenen er like avstengt for alternative synspunkter som de hevder "teoriskallene" er. Forøvrig et forferdelig og nedlatende ord, kanskje gullrørene bør erstattes med pappørene så begge leirer står på samme fot når det gjelder nedlatende betegnelser på motdebattanter?
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Må si meg enig med Asbjørn. Etter å ha fulgt innleggene til R.S gjennom mange år så står det helt klart for meg at det finnes kun en sannhet, og det er R.S sin egen sannhet.
Dette gjelder uavhengig av om diskusjonen går om strømkabler, signalkabler, høyttaler bygging eller tweeking av komponenter.

Asbjørn skrev:
BTS skrev:
R.S. skrev:
Sorry, men jeg ser ingen hensikt i å skulle debattere dette med noen som hverken har eller ser verdien av å erverve seg tilstrekkelig spesifikk og utfyllende erfaring med emnet. Kunnskap er opplysende, men tørr teori alene er lite verdt.
Dette "Erasmus Montanus-syndromet" ser ut til å effektivt hindre en konstruktiv dialog, noe som desverre fører til at debatten blir stående på stedet hvil inntil det kanskje en dag skulle dukke opp et tilfelle av en naturstridig teoriskalle som av en eller annen grunn fortsatt er åpen nok til sinns til å ta høyde for at det fortsatt finnes nye ting å lære.

Mvh. RS
Helt enig RS, alltför få varken kan eller vill bruka öronen på denna sajt.
Ingen vits att diskutera med skolmästare.
De av oss som har vært med en stund her kan legge til at det er rimelig fåfengt å tro at vår gode venn RS lar seg rokke gjennom argumentasjon. Det finnes en sannhet. Basta. Alt annet er feil. Basta, igjen. Og da står debatten like stille, selv om "teoriskallene" skulle være hvor åpne som helst.

De av oss som finner en viss tilfredsstillelse i å forstå hvordan ting egentlig henger sammen, i å få subjektive lytteinntrykk og teoretisk kunnskap til å "gå opp", og kanskje til og med lære noe nytt underveis, kan fortsette i en annen tråd.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Hvis det er udempede traforesonanser dere diskuterer er det vel bare å ta frem sitt lille oscilloskop og få dette avgjort en gang for alle.

Hvis det er innstråling av svitsjestøy kan samme løsning anbefales, men det vil jo helt ødelegge stemningen her ;D

Hvis det er placebo må nok kongehuset involveres.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Asbjørn skrev:
Strømkabler er gøy. Det som gjør forskjell er 1) tverrsnitt, 2) skjerming, 3) filtrering. Ingen av delene behøver å koste noe særlig med penger, annet enn de få kronene ekstra det koster å ha større tverrsnitt med mer kobber. Shunyatas målinger viser bare virkningen av større tverrsnitt. Forklaringen om transformatorresonanser er interessant. Den kan tyde på at det er verdt å prøve 2-3 alternativer i et gitt anlegg for å høre om det skulle være noen forskjell eller ikke. Fortsatt ingen grunn til at dyrt skulle være bedre.

Jeg holder meg unna solid core, helt enkelt fordi det ikke er tillatt brukt som apparatledning til flyttbare apparater, kun til fast installasjon. Da kan det fort tenkes at diskusjonen med forsikringsselskapet blir vrien om man skulle være så uheldig at noe tar fyr. Potensielt litt bedre lyd er ikke verdt det.

Apropos sveising: Sveisekabelen er så multicore som det går an å finne. Kablingen fra sveiseapparatet opp til sveisepistolen må ha stort tverrsnitt og være fleksibel. Solid core er out. På den annen side skal den bare overføre likestrøm, så eventuelle frekvensavhengige fenomener er ikke spesielt interessante. Derfor er gummi helt fint som isolasjon.
http://www.nexans.no/eservice/Norway-no_NO/navigateproduct_537261678/Sveiseledning_1x95_mm_.html
Når jeg på 70tallet sveiste på skipsverft og krøp rundt i bunntanker er jeg glad for det ikke var hundrevis av meter med solidcore jeg måtte slepe med meg. Da hadde nok ikke den karrieren blitt lang. Så ja multicore var tingen der.

Men hva kan eventuellt skje ved bruk av solidcore strømkabel til anlegget. Jeg såør fordi jeg ikke vet.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Teoretisk sett (Nemkos teori, ikke min) kan bevegelse av apparatene etterhvert føre til utmatting og sprekkdannelse i lederen på stedene hvor den bøyes frem og tilbake. Det vil føre til reduksjon av effektivt tverrsnitt der sprekkdannelsen skjer, deretter varmeutvikling og til slutt brann.

Derfor er solid core bare forskriftsmessig i fast installasjon, hvor det kan garanteres at ingen ting kommer til å flytte på seg. Nå står et hifi-apparat gjerne stille mesteparten av tiden, så man kan diskutere om dette egentlig har noen betydning i praksis, men ut fra hva jeg vet om forsikringsselskapers motvilje mot å betale ut erstatninger vil de være særdeles interesserte i restene av en hjemmelagd solid core skjøteledning som ble funnet på en branntomt.

Det er problemet.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Sonny skrev:
Jeg trodde, før jeg leste svarene om meg selv, at jeg benyttet og tilegnet meg teoretiske kunnskaper for å oversette de i praksis for å ha større glede av hobbyen min.
Optimalt skal du benytte praksis til å forme dine egne teoretiske kunnskaper. Det finnes kun en sannhet innen audio, og det er den du selv finner ut av i ditt eget hobbyrom. Når du endelig har designet din egen oppfatning av virkeligheten, kan du melde deg inn i et forum og dele den ut til resten av verden som en universal sannhet.

Du har begynt i helt feil ende, og du har deg selv å takke. Håper du nå har tatt lærdom av din egen tåpelighet. ;D
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Asbjørn skrev:
Teoretisk sett (Nemkos teori, ikke min) kan bevegelse av apparatene etterhvert føre til utmatting og sprekkdannelse i lederen på stedene hvor den bøyes frem og tilbake. Det vil føre til reduksjon av effektivt tverrsnitt der sprekkdannelsen skjer, deretter varmeutvikling og til slutt brann.

Derfor er solid core bare forskriftsmessig i fast installasjon, hvor det kan garanteres at ingen ting kommer til å flytte på seg. Nå står et hifi-apparat gjerne stille mesteparten av tiden, så man kan diskutere om dette egentlig har noen betydning i praksis, men ut fra hva jeg vet om forsikringsselskapers motvilje mot å betale ut erstatninger vil de være særdeles interesserte i restene av en hjemmelagd solid core skjøteledning som ble funnet på en branntomt.

Det er problemet.
Ok. Ser problemet der. Med forsikringa. Nå er jeg så ferdig med kjøp og flytting av komponenter her at jeg krysser fingrene og satser på det går bra. ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
o.t.
erato skrev:
... "teoriskallene" ... Forøvrig et forferdelig og nedlatende ord, ...
Jeg synes «teoriskalle» (for egen regning) her helt fint, selv om jeg ikke er alt for størdig på teori. «Hvitfrakk» kan evt brukes i mer formelle sammenhenger. 8)

mvh
KJ
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
HåkonN
Du har begynt i helt feil ende, og du har deg selv å takke. Håper du nå har tatt lærdom av din egen tåpelighet.
Dette blir jo som hva kom først av høne eller egget - og alle vet at det var egget. Er du ikke enig så tenk etter. :D

Og så har det seg jo slik at når man er ung så utdanner man seg og har ikke råd til annet enn øl og skolegang. Og når man da etterhvert skaffer seg en hobby hvor deler av det tilfeldigvis sammenfaller med noe man har lært noe om - da begynner man i feil ende veit du. ;D Så tjukk i huet går det an å bli!

S
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Sonny skrev:
HåkonN
Jeg trodde, før jeg leste svarene om meg selv, at jeg benyttet og tilegnet meg teoretiske kunnskaper for å oversette de i praksis for å ha større glede av hobbyen min.

Jeg ser jo at denne tråden endrer seg fra å være tråd hvor man har en genuin interesse av å forstå hvordan ting fungerer til å ikke lenger ha noen verdi. Derfor stopper jeg nå.

S
Sikkert like greit å stoppe, ja... Er litt usikker på om jeg går glipp av en ironisk undertone her (HåkonN); at ører og hjerne kan defineres som det ultimate (siste) "måleinstrument" kan det vel gjerne argumenteres for, men å hevde at disse er perfekte og feilfrie?.. paralelt univers er allerede nevnt, men et slikt selvbilde peker i verste fall i retning psykiatrien :).

Mht "teoriskalle" begrepet, slår det meg at alle disse alternative (dyre) strømkablene også nødvendigvis må være fundert på teori (selv alkemistene var teoretikere)... men den er kanskje mer av økonomisk art? ;)

mvh ee
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Sjelden avatar å se på et forum som dette espege.
Har to tre par i real-life størrelse stående hjemme. :)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Sonny skrev:
Jeg ser jo at denne tråden endrer seg fra å være tråd hvor man har en genuin interesse av å forstå hvordan ting fungerer til å ikke lenger ha noen verdi. Derfor stopper jeg nå.

S
Det er ikke særlig smart å forville seg inn på kabelforumet med egne meninger, spesielt hvis man er hårsår.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
KJ skrev:
Jeg synes «teoriskalle» (for egen regning) her helt fint, selv om jeg ikke er alt for størdig på teori. «Hvitfrakk» kan evt brukes i mer formelle sammenhenger. 8)

mvh
KJ
"Teoriskalle" og "Hvitfrakk" hinter vel frempå om at det ligger en viss form for intelligens bak. Hva med "målenisse"?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Sonny skrev:
RS - det er jo bemerkelsesverdig at du kan svare så skråsikkert om en person du ikke vet noenting om.

S
RS er RS. Fortell ham heller om hvor tjukk solidcore du har, så har du en venn for livet.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Men når jeg tenker på det, så får man jo kjøpt H07RN-F på Clas Ohlson f.eks. 2 x 2.25 + 2,25mm2 nokså billig. Usikker på skjermingen av disse, men det kunne jo kanskje være noe?
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.177
Antall liker
702
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:
Hvis det er udempede traforesonanser dere diskuterer er det vel bare å ta frem sitt lille oscilloskop og få dette avgjort en gang for alle.
Det er riktig det - det er en enkel fix.

Men jeg skjønner jo at det å innføre en Q ble litt for mye for de fleste - derfor går det mest i annet pjatt.

Løsningen er grei nok den:
Damping the transformer takes a resistor and a capacitor in series, connected across the secondary of the transformer. Theoretically you should measure the transformer and compute the right value for that particular transformer. I did that for every transformer in my house and found that the values of 330 ohms and .022uf work well for almost all of them. The resistor should be a carbon comp and the cap a polypropelyne, I use orange drops. Thats it, its cheap and easy and can give wonderful results.


There IS another mechanism that concerns a power cord: RF resonances in the cord itself. That one is much harder to measure and is again somewhat dependent on whats around it. This is a case where different designs are better than others, but I have not been able to determine whats what yet. This is frequently confused by the transformer resonance issue: what gives best results with one, may not give best results on the other. So the best bet is to damp ALL the transformers, THEN you can try different power cords, they may still sound different, but now you are probably hearing differences in RF performance.
John S.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
bjornh skrev:
Men når jeg tenker på det, så får man jo kjøpt H07RN-F på Clas Ohlson f.eks. 2 x 2.25 + 2,25mm2 nokså billig. Usikker på skjermingen av disse, men det kunne jo kanskje være noe?
Får kjøpt mye bra fra Ölflex på Elfa, og det er lovlig. Kjøp en rull, bruk noe selv, selg resten og konkurrer med de som selger LMC ferdiglaget, det er omtrent det samme inni.
 

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
1.801
Antall liker
2.028
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Anonym skrev:
Når de ikke oppgir tverrsnitt på kablene som er testet sliter jeg med å forstå hensikten med målingene, utstyret de har brukt for å måle burde også vært oppgitt.
Hei Anonym…fant følgende informasjon som kanskje er relevant?

1. Testen er utført på strøm kabel Venom-3/Tverrsnitt 12 gauge, 20A.
2. Motkabel, standard OEM fra 12 til 18 gauge med forskjellige kontakter avhengig av hva produsentene bruker. Måledata er basert på gjennomsnitt målinger av OEM* kabler.
*Shunyata's Venom-3 power cord ($99 retail) and a standard black component power cord. NOTE: Many standard cords were tested. This cord is representative of the average measurement.

For mer info sjekk følgende linker:
http://www.shunyata.com/Content/products-Sh.Venom3.Spec.html
http://www.shunyata.com/Content/products-Sh.Venom3.Spec.html
http://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

Måle utstyr:
- Tektronix 4-channel 100Mhz bandwidth, 1Ghz sample rate, data-storage oscilloscope
- DTCD Analyzer.

Tillegg benytter Shunyata spectrum analyzers, power analyzers, high bandwidth scopes, impedance analyzers, high voltage testers, electromagnetic and static field meters and a host of other measurement equipment.
Shunyata har mer beskrivelse om dette på linken under.

http://www.shunyata.com/Content/DTCD-whitepaper.html


Anonym skrev:
1. Tidsvindu for målingen er ikke oppgitt men ut fra strømmen er det tydeligvis et kort tidsvindu. Resultatet bestemmes uansett ut fra tverrsnitt så det sier ikke annet enn at Shunata kabelen leder bedre enn en tynnere kabel.

2. Samme som for 1.

3. Der sliter jeg med å komme opp med noe fornuftig svar. Det er drøftet her: http://www.stevehoffman.tv/forums/archive/index.php/t-225243.html

Hvis jeg har tolket Shunyata informasjonen korrekt måler DTCD i tillegg nye fire parametere samt tidsvinduet...

*Microseconds seems like an unreasonably short period of time to measure current. Why is that?
Since power supplies pull current in pulses and the pulse duration is typically less than 10% of the duty cycle, the conduction period is typically 200-800 microseconds. The time scale for the graphs is about 50 microseconds from beginning to end. Notice that the slope of the measured waveforms levels out and stabilizes within that 50 microsecond timeframe. Therefore, it is unnecessary to display information beyond the 50 microseconds. In other words, the measured differences would be the same even if we extended the time period beyond that shown.

Se link for mer utfyllende info. http://www.shunyata.com/Content/DTCD-whitepaper.html


Et interessant poeng vedrørende testen er at Shunyata benytter en Venom-3 strøm kabel 1.5 m/ til 99 US dollar…. sammenlignet mot OEM kabler, altså ingen dyr sak overhode. Noen som vet ’’normal’’ pris på for eksempel RS strøm kabel?

mvh,
tas
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
RS kabel på 2m kommer på en hundrelap handlet via elektrogrossist om jeg ikke tar helt feil.

Har en slik i anlegget, men den blir spist til frokost av mine PS Audio kabler.

McLaren
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
McLaren skrev:
RS kabel på 2m kommer på en hundrelap handlet via elektrogrossist om jeg ikke tar helt feil.

Har en slik i anlegget, men den blir spist til frokost av mine PS Audio kabler.

McLaren
Hva ligger PS audio sine på, i kroner altså ?

/jan
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.944
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Dette skrev jeg for to og et halvt år siden, og står for det fortsatt

"
[bladet fra munnen]

Fakta er at disse FAT LMC m/Furutech overbeviser så det ikke er til å tro!!

Nå sist i går ble det virkelig vindusvask
Forskjellen fra en "vanlig" nettkabel (ca 1500,-) til FAT LMC m/Furutech var nærmest dramatisk.
Det blir ikke lett å gå tilbake til de forrige kablene etter den der kraftdemonstrasjonen, og det gjør ikke eieren av anlegget heller.

Denne FAT LMC låter meget detaljert og åpent.
Samtidig innehar den en naturlig ro som gjør at detaljene ikke stresser lydbildet og opplevelsen.
Bassen er kraftig, detajert og med stor tyngde og kraft. Veldig godt merkbart fra andre "bra" kabler!
Lyden slipper høyttalerne i større grad og fornemmelsen av ekte artister av kjøtt og blod økes.
Detaljene, renheten og roen gjør det fristende å skru opp volumet litt ekstra, bare fordi det låter så rent og naturlig.
Kablene er ikke utpreget "snille" eller varme, men låter fordømt "hul igjænnem" og ekte, fabelaktig!!

Skal du kjøpe strømkabler til flere tusen kroner stykket?
Dropp det og mekk dine egne FAT LMC!!

[/bladet fra munnen]




[hodet på høggestaben]

Disse forskjellene var så direkte påtakelige og lette å høre at de som ikke klarer å høre forskjeller og stole på egne ører får kun hoderystene bevegelser fra meg!
Dette er innlysende forskjeller, selv om for å sitere gårdagens vert "ingeniøren i meg hyler og skriker, dette skal ikke være mulig!"....

Legg ingeniørkunnskapene fra dere på jobb, og bruk ørene hjemme.

Dersom ikke blindtester klarer å påvise disse forskjellene, så er det blindtestene det er noe feil med. Basta!

[/hodet på høggestaben]
"


For meg er det dessverre soleklart at det er forskjeller. Jeg har latt mine erfaringer være det jeg tror på.
Har ingen aning hvorfor slike kabler "virker" og har hverken kunnskap, tid eller interesse i å forske videre på det.
Ikke minst siden jeg får et så bra resultat med FAT LMC. Det koster ikke mange kronene.
Skjerming, kvadrat, innstrålt eller utstrålt støy, det kan sikkert være? Jeg vet ikke, men klarer dessverre ikke å overbevise meg selv at dette er tull...... ::)

Linkene angående resonanser her gjør jo at man nesten kan begynne å tro på disse cablewraps.... :eek:

Mvh
Rolf
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.944
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
JanR skrev:
McLaren skrev:
RS kabel på 2m kommer på en hundrelap handlet via elektrogrossist om jeg ikke tar helt feil.

Har en slik i anlegget, men den blir spist til frokost av mine PS Audio kabler.

McLaren
Hva ligger PS audio sine på, i kroner altså ?

/jan
De ligger sikkert på sofaen og hviler middag etter å ha spist RS-kabler? ::)

R
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
RoDa skrev:
JanR skrev:
McLaren skrev:
RS kabel på 2m kommer på en hundrelap handlet via elektrogrossist om jeg ikke tar helt feil.

Har en slik i anlegget, men den blir spist til frokost av mine PS Audio kabler.

McLaren
Hva ligger PS audio sine på, i kroner altså ?

/jan
De ligger sikkert på sofaen og hviler middag etter å ha spist RS-kabler? ::)

R
;D

/jan
 
T

timc

Gjest
De som har skrive den shunyata testen må ha vært på syre. Eller bare veldig lite intelligente.
 
Topp Bunn