Test strømkabler…

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Produsentene av sirkuskablene serverer fantasiforklaringer som ikke holder vann. De fleste kundene aner ikke hvorfor det er forskjeller, men mener likevel det er helt naturlig at pris ~ kvalitet. Kastes en duk over utstyret, hører ingen forskjell.

Den ene etter den andre kabelprodusenten blir tatt med buksene nede uten at gullørene syntes det er det minste rart.

Det er lov å undre. :)
 
P

Parelius

Gjest
HåkonN skrev:
Produsentene av sirkuskablene serverer fantasiforklaringer som ikke holder vann. De fleste kundene aner ikke hvorfor det er forskjeller, men mener likevel det er helt naturlig at pris ~ kvalitet. Kastes en duk over utstyret, hører ingen forskjell.

Den ene etter den andre kabelprodusenten blir tatt med buksene nede uten at gullørene syntes det er det minste rart.

Det er lov å undre. :)
Er det noe annet å forvente når en tenker med ørene…

Parelius, teoriskalle.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.861
Antall liker
38.637
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Parelius skrev:
HåkonN skrev:
Produsentene av sirkuskablene serverer fantasiforklaringer som ikke holder vann. De fleste kundene aner ikke hvorfor det er forskjeller, men mener likevel det er helt naturlig at pris ~ kvalitet. Kastes en duk over utstyret, hører ingen forskjell.

Den ene etter den andre kabelprodusenten blir tatt med buksene nede uten at gullørene syntes det er det minste rart.

Det er lov å undre. :)
Er det noe annet å forvente når en tenker med ørene…

Parelius, teoriskalle.
så sant så sant ;D


mvh
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Ludo har du tatt fram øl og popkorn enda? Nå er det på tide. ;)

RS! Det må være jævlig vanskelig å bytte forstilling på en Ford Fairlaine uten å bruke noen form for kunnskap - ikke bruke hele hodet , bare ørene og ti tommeltotter?

Jeg har fortsatt alt håret på plass i en høysåte - dessuten er jeg heller det motsatte av nærtagende..... så nu jæklar. ;D

Det har kommet inn noen bra innlegg i det siste. Særlig dette med demping av transformatorer. Det var interessant og billig.

Her kan det leses om mine strømkabler. http://www.stereotimes.com/Acc081108.shtml

Var forresten innom Horten og så på forberedelsene der og leverte no' søl som skal være med. ;) ;)

Selvfølgelig hører man forskjell på OEM og skjermede kabler, men man kan lage de selv uten å være like tjukk i huet som meg! Jeg ønsker alle en hyggelig fredagskveld for nå er det ØL OG VINYLTID - traforbrum? Jada, men det driter jeg i når snurra er i gang. ;D

S
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
ErosLoveking skrev:
Sjelden avatar å se på et forum som dette espege.
Har to tre par i real-life størrelse stående hjemme. :)
Chelsea boots?.. javisst, man er da i kontakt med sine kvinnelige sider! Føler dessuten det gir et lydmessig "løft" når garasjepønken snurrer i spilleren; en anelse "spisst" i toppen kanskje, men definitivt "strammere" nederst. Skulle gjerne ha både målt og blindtestet, men er usikker på hvordan jeg skal gripe det an.

:)ee
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Parelius skrev:
HåkonN skrev:
Produsentene av sirkuskablene serverer fantasiforklaringer som ikke holder vann. De fleste kundene aner ikke hvorfor det er forskjeller, men mener likevel det er helt naturlig at pris ~ kvalitet. Kastes en duk over utstyret, hører ingen forskjell.

Den ene etter den andre kabelprodusenten blir tatt med buksene nede uten at gullørene syntes det er det minste rart.

Det er lov å undre. :)
Er det noe annet å forvente når en tenker med ørene…

:) ;) ;D

Parelius, teoriskalle.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.861
Antall liker
38.637
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Sonny skrev:
Ludo har du tatt fram øl og popkorn enda? Nå er det på tide. ;)

RS! Det må være jævlig vanskelig å bytte forstilling på en Ford Fairlaine uten å bruke noen form for kunnskap - ikke bruke hele hodet , bare ørene og ti tommeltotter?

Jeg har fortsatt alt håret på plass i en høysåte - dessuten er jeg heller det motsatte av nærtagende..... så nu jæklar. ;D

Det har kommet inn noen bra innlegg i det siste. Særlig dette med demping av transformatorer. Det var interessant og billig.

Her kan det leses om mine strømkabler. http://www.stereotimes.com/Acc081108.shtml

Var forresten innom Horten og så på forberedelsene der og leverte no' søl som skal være med. ;) ;)

Selvfølgelig hører man forskjell på OEM og skjermede kabler, men man kan lage de selv uten å være like tjukk i huet som meg! Jeg ønsker alle en hyggelig fredagskveld for nå er det ØL OG VINYLTID - traforbrum? Jada, men det driter jeg i når snurra er i gang. ;D

S

god helg og kos deg i kveld Sonny,la vinylen svinge og skål


mvh
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.943
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
HåkonN skrev:
Produsentene av sirkuskablene serverer fantasiforklaringer som ikke holder vann. De fleste kundene aner ikke hvorfor det er forskjeller, men mener likevel det er helt naturlig at pris ~ kvalitet. Kastes en duk over utstyret, hører ingen forskjell.
Den ene etter den andre kabelprodusenten blir tatt med buksene nede uten at gullørene syntes det er det minste rart.
Det er lov å undre. :)
Det er greit å være tilhenger av blindtester, men åpne da for pokker øynene når du leser innlegg på hifisentralen! :p
De fleste synes at det som låter best i eget anlegg er det beste, ikke nødvendigvis at pris-kvalitet forholdet er like forutsigbart som på høyttalere og forsterkere. Det kan du også lese andre steder her på HFS.
FAT LMC er på linje med Nordost Brahma, mener jeg. De koster ikke det samme. ;)

R
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Jeg husker engang jeg var hos RolfOzzy. Han styrte med noe kabler, på den tida, uten at jeg helt hadde fulgt med i timen på hva det var han styrte med. Vi var dog enig om at anlegget hans ikke var helt der det kunne være og hvor jeg hadde hørt det før. Bl.a. på Sade, som jeg hadde tatt med til RolfOzzy sitt forsvar (?), så savna jeg, av alle ting litt farger, litt trøkk, litt liv i mellomtonen i forhold til hva jeg hadde hørt forrige gang jeg var der (for de av dere som har hørt anlegget til RolfOzzy så vet dere vel at akkurat mellomtonen ikke vanligvis er den største mangelen hos han).

I hvert fall, Rozzy var enig han, og begynte å krabbe rundt på gulvet mens han bannet og svettet. Jeg overhørte noe om "Fa*ns stive ledninger" og "Hvor i hel*ete ble det av den nå?!" og slikt. Uansett, det han styrte med var å kople opp en strømpadde han hadde fått fra RS. Jeg? Jeg drakk kaffe og titta på at den gamle mannen jobbet og lurte på om jeg burde ha dårlig samvittighet for å ikke gjøre noe. Var uansett, for å si det pent, veldig skeptisk til at en en strømpadde fra RS skulle "berge anlegget" hans.

Så var han ferdig, Sade i anlegget igjen og bang! Der satt mellomtonen igjen. Og jeg tenkte noe sånt som: "F*en i helvete, dette tør jeg aldri si noe om på sentralen". Det interessante er jo også at jeg klarte ikke å sette fingeren på hva som manglet før det igjen var der, i.e. etter denne omkablingen fra Rozzy sin side.

Jeg skjønner at det er vanskelig å skjønne hvorfor fra et teoretisk perspektiv. Jeg skjønner at det er lett å ty til dunkle psykologiske mekanismer-forklaringer for å si at jeg ikke hørte det jeg hørte. Men, pokker meg rett, jeg hørte nå det jeg hørte. Og jeg hadde pokker ta meg null tro på at en jækla padde skulle snu om på ting. Men det gjorde det, i mine ører. Og det var fargene og livet i mellomtonen, i stemme til Sade, som kom tilbake. Jeg vil gjerne skjønne hvorfor, så jeg kan gjøre den øvelsen om igjen (hvis mulig). Men det å forklare mine opplevelser med dunkle psykologiske mekanismer som knapt nok henger på greip, det blir for teit.

Jeg ser for meg følgende mulige forklaringer:

1. Så vidt jeg har skjønt så "tar" hørselen et gitt frekvensområde som referanse og resten av det vi hører blir justert/vurdert i forhold til dette. Jeg er på tynn is når det kommer til hvorfor det er sånn, men det kan jo tenkes at det har noe med den beskrevne saken å gjøre? Dog, da er det jo rart at jeg senere både har hørt den samme effekten med SC og ikke hørt den samme effekten, i forskjellige anlegg? Eller? Jeg har bare veldig vanskelig for å tro at jeg "gikk glipp av" de fargene, det livet, den oppløsninga i mellomtonen som kom etter Rozzys gulvjobbing i første omgangen.

2. Det er en eller annen forskjell vi ikke klarer å gripe på et teoretisk nivå der hvor vitenskapen står nå.

3. Jeg ble rundlurt av Rozzy (igjen?) som i stedet for å rote med kabler trykket på den magiske "farger-i-mellomtonen"-knappen som han har gjømt delvis bak anlegget og inni i gulvet.

4. ?

Edit: Dette innlegget er ikke ment som et beinhardt forsvar av RS sine kabler. Jeg har hørt de i for få anlegg og ikke i eget anlegg, så jeg vil ikke mene så mye om de på generelt grunnlag. Det er mer et spørsmål om hele metodikken og debatten rundt kabler.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
JanR skrev:
McLaren skrev:
RS kabel på 2m kommer på en hundrelap handlet via elektrogrossist om jeg ikke tar helt feil.

Har en slik i anlegget, men den blir spist til frokost av mine PS Audio kabler.

McLaren
Hva ligger PS audio sine på, i kroner altså ?

/jan
Ja ???

/jan
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Sonny skrev:
Dette blir jo som hva kom først av høne eller egget - og alle vet at det var egget. Er du ikke enig så tenk etter. :D
Alle skjønner at høna kom først, hvis ikke ville ikke egget blitt klekket.

Ha en fortsatt hyggelig aften.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Mbare skrev:
Jeg husker engang jeg var hos RolfOzzy. Han styrte med noe kabler, på den tida, uten at jeg helt hadde fulgt med i timen på hva det var han styrte med. Vi var dog enig om at anlegget hans ikke var helt der det kunne være og hvor jeg hadde hørt det før. Bl.a. på Sade, som jeg hadde tatt med til RolfOzzy sitt forsvar (?), så savna jeg, av alle ting litt farger, litt trøkk, litt liv i mellomtonen i forhold til hva jeg hadde hørt forrige gang jeg var der (for de av dere som har hørt anlegget til RolfOzzy så vet dere vel at akkurat mellomtonen ikke vanligvis er den største mangelen hos han).

I hvert fall, Rozzy var enig han, og begynte å krabbe rundt på gulvet mens han bannet og svettet. Jeg overhørte noe om "Fa*ns stive ledninger" og "Hvor i hel*ete ble det av den nå?!" og slikt. Uansett, det han styrte med var å kople opp en strømpadde han hadde fått fra RS. Jeg? Jeg drakk kaffe og titta på at den gamle mannen jobbet og lurte på om jeg burde ha dårlig samvittighet for å ikke gjøre noe. Var uansett, for å si det pent, veldig skeptisk til at en en strømpadde fra RS skulle "berge anlegget" hans.

Så var han ferdig, Sade i anlegget igjen og bang! Der satt mellomtonen igjen. Og jeg tenkte noe sånt som: "F*en i helvete, dette tør jeg aldri si noe om på sentralen". Det interessante er jo også at jeg klarte ikke å sette fingeren på hva som manglet før det igjen var der, i.e. etter denne omkablingen fra Rozzy sin side.

Jeg skjønner at det er vanskelig å skjønne hvorfor fra et teoretisk perspektiv. Jeg skjønner at det er lett å ty til dunkle psykologiske mekanismer-forklaringer for å si at jeg ikke hørte det jeg hørte. Men, pokker meg rett, jeg hørte nå det jeg hørte. Og jeg hadde pokker ta meg null tro på at en jækla padde skulle snu om på ting. Men det gjorde det, i mine ører. Og det var fargene og livet i mellomtonen, i stemme til Sade, som kom tilbake. Jeg vil gjerne skjønne hvorfor, så jeg kan gjøre den øvelsen om igjen (hvis mulig). Men det å forklare mine opplevelser med dunkle psykologiske mekanismer som knapt nok henger på greip, det blir for teit.

Jeg ser for meg følgende mulige forklaringer:

1. Så vidt jeg har skjønt så "tar" hørselen et gitt frekvensområde som referanse og resten av det vi hører blir justert/vurdert i forhold til dette. Jeg er på tynn is når det kommer til hvorfor det er sånn, men det kan jo tenkes at det har noe med den beskrevne saken å gjøre? Dog, da er det jo rart at jeg senere både har hørt den samme effekten med SC og ikke hørt den samme effekten, i forskjellige anlegg? Eller? Jeg har bare veldig vanskelig for å tro at jeg "gikk glipp av" de fargene, det livet, den oppløsninga i mellomtonen som kom etter Rozzys gulvjobbing i første omgangen.

2. Det er en eller annen forskjell vi ikke klarer å gripe på et teoretisk nivå der hvor vitenskapen står nå.

3. Jeg ble rundlurt av Rozzy (igjen?) som i stedet for å rote med kabler trykket på den magiske "farger-i-mellomtonen"-knappen som han har gjømt delvis bak anlegget og inni i gulvet.

4. ?

Edit: Dette innlegget er ikke ment som et beinhardt forsvar av RS sine kabler. Jeg har hørt de i for få anlegg og ikke i eget anlegg, så jeg vil ikke mene så mye om de på generelt grunnlag. Det er mer et spørsmål om hele metodikken og debatten rundt kabler.
Ja dæven, Mbare. Dette hadde jeg glemt. Artig beskrevet av deg.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
el_mariachi skrev:
Sonny skrev:
Dette blir jo som hva kom først av høne eller egget - og alle vet at det var egget. Er du ikke enig så tenk etter. :D
Alle skjønner at høna kom først, hvis ikke ville ikke egget blitt klekket.

Ha en fortsatt hyggelig aften.
Tenkte mye på høne dengang jeg var ung og tenkte med pikken.
 
P

Parelius

Gjest
rolfozzy skrev:
el_mariachi skrev:
Sonny skrev:
Dette blir jo som hva kom først av høne eller egget - og alle vet at det var egget. Er du ikke enig så tenk etter. :D
Alle skjønner at høna kom først, hvis ikke ville ikke egget blitt klekket.

Ha en fortsatt hyggelig aften.
Tenkte mye på høne dengang jeg var ung og tenkte med pikken.
Tenker du mer egg nå? Og hva tenker du egget med?

Det var forresten en dinosaur som ruget ut høna av egget.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
rolfozzy skrev:
el_mariachi skrev:
Sonny skrev:
Dette blir jo som hva kom først av høne eller egget - og alle vet at det var egget. Er du ikke enig så tenk etter. :D
Alle skjønner at høna kom først, hvis ikke ville ikke egget blitt klekket.

Ha en fortsatt hyggelig aften.
Tenkte mye på høne dengang jeg var ung og tenkte med pikken.
Tenker du mer egg nå? Og hva tenker du egget med?

Det var forresten en dinosaur som ruget ut høna av egget.
Jeg må tilstå at mine tanker rundt og om egg ikke er nevneverdige.

Mine tanker er i det hele tatt ikke så mye og snakke om.

Eggeskall er noe dritt.

Og takken for dinosaurenes jobb var utryddelse.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
rolfozzy skrev:
Og takken for dinosaurenes jobb var utryddelse.
Det er ikke alle som er helt enige i at dinosaurene er utryddet.

Enkelte hevder at de fortsatt lever i beste velgående - i form av et yrende fugleliv.

Fra Wikipedia:

Slektskapsforholdet mellom dinosaurer og fugler er i dag kjent i detalj takket være DNA-sekvensering og flere spektakulære fossilfunn der fjærdrakten til små rovdinosaurer er bevart. I Linnéisk tradisjon vil man si at «dinosaurer har gitt opphav til fugler», i kladistisk tradisjon at «dinosaurer omfatter fugler». Begge deler er forsåvidt like riktig, og valget mellom dem er et spørsmål om semantikk, ikke om systematikk.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.242
Torget vurderinger
1
Anbefaler forøvrig denne her:
 

Vedlegg

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Har best erfaring med strømkabler med stort tverrsnitt..
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Teoriskallen er litt redusert i dag, men det er vel som fortjent. ;D
Allikevel så har jeg forsøkt å varme opp begge hjernecellene med litt lesing. Jeg kom over denne artikkelen http://www.baldron.com/41.html - ikke for artikkelens del, men for å finne måleinstrumenter.

Jeg fant dette http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4/default.asp?wwwalias=baldron til en veldig overkommelig pris. EMF vil jo opptre ulikt hos oss alle, her kan man da faktisk måle hva som skjer og korrigere eventuelle problem. Da slipper man jo å synse?

Har best erfaring med strømkabler med stort tverrsnitt..
ansepe74 - om du leser artikkelen over her så vil du se at store tverrsnitt minker EMF. EMF fra veggen til et apparat vil være avhengig av kabelen. Nettstøy blir med okke som.

S
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Siden vi er innom dinosaurer.

 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Har dette noe med lilla å gjøre - dinosaurene mener jeg?

S
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Sonny skrev:
Da slipper man jo å synse?
Siden du har Lessloss kabler (nesten overbevisende test forresten), hvorfor ikke gjøre en blindtest og rapportere tilbake? Da bruker du tross alt ørene, som enkelte her inne beskylder deg og andre for å ikke gjøre.

Og apropos strømfilter/padde som Mbare trakk fram som eksempel. Jeg hørte også forskjell med og uten min gamle Monster padde. Det har nok sin forklaring og forstår ikke helt sammenhengen det har med strømkabler.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Sonny skrev:
Da slipper man jo å synse?
Siden du har Lessloss kabler (nesten overbevisende test forresten), hvorfor ikke gjøre en blindtest og rapportere tilbake? Da bruker du tross alt ørene, som enkelte her inne beskylder deg og andre for å ikke gjøre.

Og apropos strømfilter/padde som Mbare trakk fram som eksempel. Jeg hørte også forskjell med og uten min gamle Monster padde. Det har nok sin forklaring og forstår ikke helt sammenhengen det har med strømkabler.
Godt det har sin forklaring. Ellers er det strømkabel til padde, og gjerne fra også. Og da har vel det med strømkabler og gjøre. Eller er det noe jeg ikke har forstått her?
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Et lite apropos om kabler!
For ca. 2 år siden kom den første HD dekoderen i hus. Jeg hadde da et Sony TV uten HMDI inngang, jeg byttet derfor TV, og da satte moro i gang. Enten fikk jeg ikke bilde, ellers så fikk jeg ikke lyd, eller så hadde jeg tidsforsinket lyd til reciveren.

Kortversjonen:
2 TV'er
2 HD dekodere
4 HDMI kabler
og jeg er nå på min 5'te PVR dekoder - først i denne uken fikk jeg alle tre tingene til å virke samtidig. Den billigste HDMI kabelen på Clasern fungerer, men kun på HDMI inngang 2????? Jeg forstår ikke en dritt av dette, men det skal få være i fred nå som alt virker.

S
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Blindtest!
Saken er at jeg har kun OEM kabler uten skjerming utenom LessLoss kablene og det vet jeg ikke blir noen ordentlig test. Det var det som fulgte med både forsterker og CD spiller og jeg byttet begge samtidig. Og ja selvfølgelig hørte jeg forskjell, stor forskjell. Og jeg tillegger endring i EMF feltet som begrunnelse for resultatet.

S
 
L

larkus

Gjest
Hvilken hensikt har det å skjerme den siste meteren med ledning, når det ligger 10 meter eller mer med uskjermet ledning inne i veggen frem til sikringsboksen? De verste støykildene i et vanlig hus er vel trådløse nettverk og mobiltelefonsignaler som ikke lar seg stoppe av en vanlig trevegg. Ferritkjerner (RF-stoppere) som en klipser på ledningene har vel mye bedre virkning mot slik støy?

mvh
larkus
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Hei Larkus!
Det du sier om EMF er helt korrekt.
Når det gjelder EMF fra kursledningene i huset generelt så vil jo feltet bli mindre jo lengre fra kablene anlegget står. Den siste meteren er IMO den viktigste biten når det gjelder EMF. Det er jo der signakabler, nettkabler og trafoer får virkelig nærkontakt.

Jeg skal gå på lytterommet og sørge for at det blir sammenheng mellom "liv og lære". Jeg kan høre en svak dur i HT når jeg går nær. Jeg skal forsøke å legge om alle kablene slik at nett- og signalkabler ikke er i nærheten av hverandre.

S

Edit: Ferrritkjerner - det har jeg ikke tenkt på. Det skulle vel være enkelt å teste om det har noe for seg.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
orso skrev:
Sonny skrev:
Da slipper man jo å synse?
Siden du har Lessloss kabler (nesten overbevisende test forresten), hvorfor ikke gjøre en blindtest og rapportere tilbake? Da bruker du tross alt ørene, som enkelte her inne beskylder deg og andre for å ikke gjøre.

Og apropos strømfilter/padde som Mbare trakk fram som eksempel. Jeg hørte også forskjell med og uten min gamle Monster padde. Det har nok sin forklaring og forstår ikke helt sammenhengen det har med strømkabler.
Godt det har sin forklaring. Ellers er det strømkabel til padde, og gjerne fra også. Og da har vel det med strømkabler og gjøre. Eller er det noe jeg ikke har forstått her?
Vel, en padde er et finvern i tillegg. Det at strømmen går igjennom en ekstra krets ville tro kan gjøre noe med signalet? Og det faktum at padden renser strømmen, som det i alle fall reklameres med at den skal gjøre.
Jeg opplevde lyden som en tanke mørkere og mer innelukket med padde. Brukte den kun til kilde og forforsterker. Uten padden låt det helt klart renere, klarere og åpnere. Om det skyldes først og fremst en degradering av signalet p.g.a omvei via krets eller noe annet, aner jeg ikke. Mulig det kan være annerledes med en annen/bedre padde og på annet utstyr.

Sonny:
Det skulle vel være en smak sak og skaffe noen helt standard strømkabler som du kan sammenligne og blindteste med?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Sonny skrev:
Et lite apropos om kabler!
For ca. 2 år siden kom den første HD dekoderen i hus. Jeg hadde da et Sony TV uten HMDI inngang, jeg byttet derfor TV, og da satte moro i gang. Enten fikk jeg ikke bilde, ellers så fikk jeg ikke lyd, eller så hadde jeg tidsforsinket lyd til reciveren.

Kortversjonen:
2 TV'er
2 HD dekodere
4 HDMI kabler
og jeg er nå på min 5'te PVR dekoder - først i denne uken fikk jeg alle tre tingene til å virke samtidig. Den billigste HDMI kabelen på Clasern fungerer, men kun på HDMI inngang 2????? Jeg forstår ikke en dritt av dette, men det skal få være i fred nå som alt virker.

S
Det kan ha vært HDCP handshake problem. Det er det mange som har hatt. Det var f.eks mange som ikke fikk Samsung sine LCDer til å virke skikkelig med HDMI overføring da HD boksene kom. Problemet viste seg at Samsung skjermene ikke var 100% kompatibel med HDMI typen til HD dekoderer og de måtte inn på service for og ordne det.

Grunnen til at det virker på den ene inngangen kan skyldes HDMI versjonen den har (som er ikke er den samme som de andre inngangene) og kabelen du nå bruker har rette versjon også. Jeg ville kontaktet Sony.
http://www.hdcabling.co.za/hdcp_hdmi_handshake_troubleshooting_guidelines.php
 
L

larkus

Gjest
Sonny skrev:
Hei Larkus!
Det du sier om EMF er helt korrekt.
Når det gjelder EMF fra kursledningene i huset generelt så vil jo feltet bli mindre jo lengre fra kablene anlegget står.
Kursledningene i huset stråler vel ikke ut noe særlig med EMF. De samler opp slik støy fra bl.a. trådløse nettverk og mobiltelefoner, og skjerming av den siste meteren har vel minimalt med virkning på dette. RF stoppere på kabelen har også virkning mot common-mode støy som kommer inn i huset via strømnettet. Differential-mode støy er en litt annen sak. For å redusere denne må en ha en RF-stopper på hver av lederene i strømkabelen.
Når det snakkes om utstrålt støy fra strømkabler, så dreier vel det seg om 50hz (brum) som kan samles opp av signalkabler. Noe jeg forøvrig aldri har opplevd, selv med uskjermede strømkabler.

mvh
larkus
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Lossless strømkablene er testet i Hjemmekino nr. 9. Avslutningvis står det:
LossLess DFPC Signature strømkabel kan gi en lydforbedring på nivå med et komponentbytte i anlegget ditt.
Og fra selve testen:
Selv har jeg testet kablene mot både Shunyata Diamondback og de høyt roste diy-kablene kalt FAT LMC. I begge tilfeller er det rått parti, og det er ikke Shunyta og LMC-kabelen som kommer ut best.
Sterke ord.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Har lest det, men mener skribenten dette, eller snakker vi bare om en talemåte!
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Da er Horten messen over - har sugd lærdom til begge hjernecellene ikke klarte mer (kan vel ikke bli stort kan jeg høre det runger til svar). ;D

EMF - bare for å avslutte det. Dersom EMF ikke hadde eksistert på alt av kabler, hadde ikke tangampermeter fungert.

Jeg har stått på knærne og tilbedt rørgudene et par dager. Flyttet på alt av signalkabler og LessLoss nettkablene samt Riia kabler. Brukt skjøteledning med og uten jord. Lot 25m skjøteledning ligge i en kveil rett under forsterkeren, tilkoplet forsterkeren.
Ærlig som jeg er - det var ikke en tøddel forskjell uansett hva jeg flyttet på. Der røk en av mine egne argumenter. Det eneste jeg oppnådde er ryddig kabling.

Lærdom fra Horten - det er ikke 50Hz brum jeg hører i høyttalerne, men 100Hz fra rørene. Joda det stemte det. Jeg fant at en av Electro Harmonics 6550EH skapte duren. Jeg stokket om på rørene slik at duren flyttet seg - ingen tvil. Annen ulyd enn dette finner jeg ikke.
siden jeg liker lyden fra rørene så kommer jeg ikke til å gjøre noe med de. Matched quad for å muligens ikke høre brum når jeg stikker hodet i HT, det er det ikke verd.

S
 
Topp Bunn