Jeg husker engang jeg var hos RolfOzzy. Han styrte med noe kabler, på den tida, uten at jeg helt hadde fulgt med i timen på hva det var han styrte med. Vi var dog enig om at anlegget hans ikke var helt der det kunne være og hvor jeg hadde hørt det før. Bl.a. på Sade, som jeg hadde tatt med til RolfOzzy sitt forsvar (?), så savna jeg, av alle ting litt farger, litt trøkk, litt liv i mellomtonen i forhold til hva jeg hadde hørt forrige gang jeg var der (for de av dere som har hørt anlegget til RolfOzzy så vet dere vel at akkurat mellomtonen ikke vanligvis er den største mangelen hos han).
I hvert fall, Rozzy var enig han, og begynte å krabbe rundt på gulvet mens han bannet og svettet. Jeg overhørte noe om "Fa*ns stive ledninger" og "Hvor i hel*ete ble det av den nå?!" og slikt. Uansett, det han styrte med var å kople opp en strømpadde han hadde fått fra RS. Jeg? Jeg drakk kaffe og titta på at den gamle mannen jobbet og lurte på om jeg burde ha dårlig samvittighet for å ikke gjøre noe. Var uansett, for å si det pent, veldig skeptisk til at en en strømpadde fra RS skulle "berge anlegget" hans.
Så var han ferdig, Sade i anlegget igjen og bang! Der satt mellomtonen igjen. Og jeg tenkte noe sånt som: "F*en i helvete, dette tør jeg aldri si noe om på sentralen". Det interessante er jo også at jeg klarte ikke å sette fingeren på hva som manglet før det igjen var der, i.e. etter denne omkablingen fra Rozzy sin side.
Jeg skjønner at det er vanskelig å skjønne hvorfor fra et teoretisk perspektiv. Jeg skjønner at det er lett å ty til dunkle psykologiske mekanismer-forklaringer for å si at jeg ikke hørte det jeg hørte. Men, pokker meg rett, jeg hørte nå det jeg hørte. Og jeg hadde pokker ta meg null tro på at en jækla padde skulle snu om på ting. Men det gjorde det, i mine ører. Og det var fargene og livet i mellomtonen, i stemme til Sade, som kom tilbake. Jeg vil gjerne skjønne hvorfor, så jeg kan gjøre den øvelsen om igjen (hvis mulig). Men det å forklare mine opplevelser med dunkle psykologiske mekanismer som knapt nok henger på greip, det blir for teit.
Jeg ser for meg følgende mulige forklaringer:
1. Så vidt jeg har skjønt så "tar" hørselen et gitt frekvensområde som referanse og resten av det vi hører blir justert/vurdert i forhold til dette. Jeg er på tynn is når det kommer til hvorfor det er sånn, men det kan jo tenkes at det har noe med den beskrevne saken å gjøre? Dog, da er det jo rart at jeg senere både har hørt den samme effekten med SC og ikke hørt den samme effekten, i forskjellige anlegg? Eller? Jeg har bare veldig vanskelig for å tro at jeg "gikk glipp av" de fargene, det livet, den oppløsninga i mellomtonen som kom etter Rozzys gulvjobbing i første omgangen.
2. Det er en eller annen forskjell vi ikke klarer å gripe på et teoretisk nivå der hvor vitenskapen står nå.
3. Jeg ble rundlurt av Rozzy (igjen?) som i stedet for å rote med kabler trykket på den magiske "farger-i-mellomtonen"-knappen som han har gjømt delvis bak anlegget og inni i gulvet.
4. ?
Edit: Dette innlegget er ikke ment som et beinhardt forsvar av RS sine kabler. Jeg har hørt de i for få anlegg og ikke i eget anlegg, så jeg vil ikke mene så mye om de på generelt grunnlag. Det er mer et spørsmål om hele metodikken og debatten rundt kabler.