TEST: Google Pixel 7 Pro - glitrende flaggskipmobil til oppsiktsvekkende lav pris

Pixel7Pro (26 of 56).jpg


Da vi deltok på Google sin store Norgeslansering av Pixel den 6. oktober fikk vi med alle de tre nye mobiltelefonene for test. I denne testen forøker vi både å finne ut hvordan Piixel 7 Pro står seg mot de andre flaggskipene, og hvilken av de tre modellene som gir best valuta. Ha en fortreffelig reise!

Google sine Pixelmodeller har i mange år vært savnet på det norske markedet, til tross for- eller snarere fordi de har oppnådd en stadig økende popularitet i de store utenlandske markedene. Dette var da også tema for det første spørsmålet fra pressebenken under Norgeslanseringen, med følgende undring fritt etter halvdårlig hukommelse: Hva var det som tok så lang tid? Dere eier Google Maps, så dere må da ha visst lenge hvor vi holder til…?

Visepresident Nanda Ramachandran i Google sin mobildivisjon som for anledningen hadde tatt turen over fra California forklarte at Google som kjent startet som et rent softwareselskap før de forsiktig i tillegg har engasjert seg i Hardware, og at denne opparbeidelsen har måttet skjedd gradvis. Nå i høst har 12 markeder vokst til 17, og har inkludert de tre skandinaviske landene samt Nederland og India.

Utviklingen av Pixel mobiltelefoner
Den første Pixelmobilen ble annonsert for 6 år siden, og overtok stafettpinnen etter Nexus, som var Google sin forutgående mobillinje produsert av blant annet HTC. Og etter den første lanseringen i 2016 har det hver høst – stort sett i oktober – blitt lansert en ny generasjon med Pixel-mobiler. Og fra og med 2019 har det også like forutsigbart kommet en ny nedskalert versjon med suffixen «a» av fjorårets modell litt tidligere på sommeren. Som da det i mai i år ble forhåndsvarslet at Pixel 6a skulle ankomme i juli i år, også dette en modell som er med i denne testen. Men ingen ting av dette har kommet oss i Skandinavia til gode. Før nå, da Pixel som en overraskelse ble lansert i Norge i et fantastisk flott arrangement i Høyhallen ved Akershus festning.

Økosystemet
Google har til felles med Apple og Samsung at de alle har et solid økosystem i ryggen. Apple sitt økosystem er velkjent, og er en av de beste argumentene for merkelojalitet. Dette har nok skapt en veldig stor mengde med lojale iPhonekunder opp gjennom årene. Og for Apple er situasjonen også den at de også spiller i betydelig grad på ekskludering, for som kjent snakker ikke Apple sine produkter plagsomt mye med konkurrentene sine produkter i mange sammenhenger. Da er det annerledes i Android sin verden, der økosystemene heller må spille på positive synergier innen økosystemet.

Som når en Pixelmobil automatisk kobler seg til et par Pixel Buds Pro første gang du åpner lokket på ladeetuiet til disse toppmodellene av øreplugger, og gjør det som ellers kan være en litt frustrerende og halvtrøblete prosedyre for å pare- og koble sammen mobil og en Bluetooth-enhet. Eller når du får tilgang til deler av ørepluggmenyen bare du justerer volumet på mobilen, og trykker på den menyknappen som åpenbarer seg på volumbaren.

Og egentlig stiller vel Google minst like sterkt som Apple når det gjelder fundamentet for sitt økosystem. Det startet selvfølgelig med software, der Google har blitt alle sitt førstevalg i søkemotor som har fått et verb oppkalt etter seg. Også Google sin eposttjeneste har blitt ganske utbredt – jeg har selv en gmail-konto som er min primære til privat bruk.

Og Google har uendelig mye mer i sitt økosystem. Som en klokke, som riktignok ikke har kommet til Norge enda, og et nettbrett som forventes i 2023. Og så har vi selvfølgelig alle Google Nest-enhetene, som Google Nest Audio som vi testet for et par år siden. For ikke å snakke om Chromecast med Google TV, som vi testet før ferien, og som kom i en enda rimeligere HD-versjon tidligere i høst.

Og enda har vi ikke begynt å snakke om all programvare som Google er så kjent for. Joda, Google sitt økosystem er nok minst like sterkt som Apple, når vi tenker etter.

Google Pixel 7 Pro
Terrenget

Med en prislapp på ni og et halvt tusen kan det i utgangspunktet oppstå litt forvirring omkring hvilket segment Pixel 7 Pro skal plasseres i. For prislappen indikerer Premiumklassen og typen flaggskipkiller, der vi finner en rekke kandidater fra Asia. But make no mistake - som enkelte amerikanske presidenter har yndet å si – design, og ytelse levner ingen tvil om at dette er en ekte flaggskipmodell som må sammenlignes med de ultimate flaggskipene fra Apple og Samsung. Og da får det bare våge seg at de to rivalene iPhone 14 Pro Max og Galaxy S22 Ultra med prislapper som starter på hhv 13.990,- og 15.490,- ligger 47% og 63% høyere enn Pixel 7 Pro.

I denne testen velger jeg å skjele mot nettopp iPhone 14 Pro Max og Galaxy S22 Ultra i vurderingen av Pixel 7 Pro, til tross for at jeg ikke har egen erfaring med disse. Derimot har jeg selv to premium-modeller som er tre generasjoner tilbake fra iPhone og Galaxy som personlige referanser med operativsystemene, hhv iPhone 11 og Galaxy S10. Begge to utmerkede premium-mobiler, selv om tiden har løpt litt fra dem etter hvert....

Les hele testen av Google Pixel 7 Pro i Audiophile.no
Pixel7Pro (8 of 56).jpg
 

Kommentarer

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Pixel 7 er helt sikkert en veldig bra telefon men siden den ikke har plass til minnekort og har kun maks 256 GB minne er den uaktuell for min del. Har et 1 TB minnekort i min Sony Xperia 1 III med over 9000 album i bra mp4 kvalitet. Fungerer helt topp.
Hvis en er ute etter en topp multimediatelefon så bør en også ta en kikk på Sony Xperia 1 serie. Har blitt kåret til årets multimediatelefon av EISA de to siste årene. Ikke noen Apple eller Samsung å se på den EISA lista.

https://eisa.eu/awards/mobile-devices/?lang=nb
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Pixel 7 er helt sikkert en veldig bra telefon men siden den ikke har plass til minnekort og har kun maks 256 GB minne er den uaktuell for min del. Har et 1 TB minnekort i min Sony Xperia 1 III med over 9000 album i bra mp4 kvalitet. Fungerer helt topp.
Hvis en er ute etter en topp multimediatelefon så bør en også ta en kikk på Sony Xperia 1 serie. Har blitt kåret til årets multimediatelefon av EISA de to siste årene. Ikke noen Apple eller Samsung å se på den EISA lista.

https://eisa.eu/awards/mobile-devices/?lang=nb
Enig i at det er synd at både Samsung og Google har droppet kortplass i siste generasjon. Dvs. på Galaxy må du vel to år tilbake for å få kortplass. iPhone har vel aldri hatt det.
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
993
Link til alle artikler
412
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

  • 0
Eg har prøvd ut tre gamle kassettspelarar. Har da rabla, eller er dette heilt i tråd med tidsanden? Om ikkje anna kan du sjekka ølspalten. KASETTMEDIET Eg må nesten be om orsaking på førehand...
Fortsett
Audiophile.no
Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

  • 0
I går den 18. april fikk vi vår tredje seanse med Linn sine nye flaggskiphøyttalere. Og i likhet med forrige seanse for et halvår siden var det den passive versjonen med aktive basser vi lyttet...
Fortsett
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Audiophile.no
Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

  • 0
På nytt har det gått alt for lang tid siden forrige platesmaking. Og atter en gang lover jeg at det ikke skal bli like lang tid til neste korsvei. I mellomtiden kan dere kose dere med et helnorsk...
Fortsett
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 2
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Topp Bunn