Da vi deltok på Google sin store Norgeslansering av Pixel den 6. oktober fikk vi med alle de tre nye mobiltelefonene for test. I denne testen forøker vi både å finne ut hvordan Piixel 7 Pro står seg mot de andre flaggskipene, og hvilken av de tre modellene som gir best valuta. Ha en fortreffelig reise!
Google sine Pixelmodeller har i mange år vært savnet på det norske markedet, til tross for- eller snarere fordi de har oppnådd en stadig økende popularitet i de store utenlandske markedene. Dette var da også tema for det første spørsmålet fra pressebenken under Norgeslanseringen, med følgende undring fritt etter halvdårlig hukommelse: Hva var det som tok så lang tid? Dere eier Google Maps, så dere må da ha visst lenge hvor vi holder til…?
Visepresident Nanda Ramachandran i Google sin mobildivisjon som for anledningen hadde tatt turen over fra California forklarte at Google som kjent startet som et rent softwareselskap før de forsiktig i tillegg har engasjert seg i Hardware, og at denne opparbeidelsen har måttet skjedd gradvis. Nå i høst har 12 markeder vokst til 17, og har inkludert de tre skandinaviske landene samt Nederland og India.
Utviklingen av Pixel mobiltelefoner
Den første Pixelmobilen ble annonsert for 6 år siden, og overtok stafettpinnen etter Nexus, som var Google sin forutgående mobillinje produsert av blant annet HTC. Og etter den første lanseringen i 2016 har det hver høst – stort sett i oktober – blitt lansert en ny generasjon med Pixel-mobiler. Og fra og med 2019 har det også like forutsigbart kommet en ny nedskalert versjon med suffixen «a» av fjorårets modell litt tidligere på sommeren. Som da det i mai i år ble forhåndsvarslet at Pixel 6a skulle ankomme i juli i år, også dette en modell som er med i denne testen. Men ingen ting av dette har kommet oss i Skandinavia til gode. Før nå, da Pixel som en overraskelse ble lansert i Norge i et fantastisk flott arrangement i Høyhallen ved Akershus festning.
Økosystemet
Google har til felles med Apple og Samsung at de alle har et solid økosystem i ryggen. Apple sitt økosystem er velkjent, og er en av de beste argumentene for merkelojalitet. Dette har nok skapt en veldig stor mengde med lojale iPhonekunder opp gjennom årene. Og for Apple er situasjonen også den at de også spiller i betydelig grad på ekskludering, for som kjent snakker ikke Apple sine produkter plagsomt mye med konkurrentene sine produkter i mange sammenhenger. Da er det annerledes i Android sin verden, der økosystemene heller må spille på positive synergier innen økosystemet.
Som når en Pixelmobil automatisk kobler seg til et par Pixel Buds Pro første gang du åpner lokket på ladeetuiet til disse toppmodellene av øreplugger, og gjør det som ellers kan være en litt frustrerende og halvtrøblete prosedyre for å pare- og koble sammen mobil og en Bluetooth-enhet. Eller når du får tilgang til deler av ørepluggmenyen bare du justerer volumet på mobilen, og trykker på den menyknappen som åpenbarer seg på volumbaren.
Og egentlig stiller vel Google minst like sterkt som Apple når det gjelder fundamentet for sitt økosystem. Det startet selvfølgelig med software, der Google har blitt alle sitt førstevalg i søkemotor som har fått et verb oppkalt etter seg. Også Google sin eposttjeneste har blitt ganske utbredt – jeg har selv en gmail-konto som er min primære til privat bruk.
Og Google har uendelig mye mer i sitt økosystem. Som en klokke, som riktignok ikke har kommet til Norge enda, og et nettbrett som forventes i 2023. Og så har vi selvfølgelig alle Google Nest-enhetene, som Google Nest Audio som vi testet for et par år siden. For ikke å snakke om Chromecast med Google TV, som vi testet før ferien, og som kom i en enda rimeligere HD-versjon tidligere i høst.
Og enda har vi ikke begynt å snakke om all programvare som Google er så kjent for. Joda, Google sitt økosystem er nok minst like sterkt som Apple, når vi tenker etter.
Google Pixel 7 Pro
Terrenget
Med en prislapp på ni og et halvt tusen kan det i utgangspunktet oppstå litt forvirring omkring hvilket segment Pixel 7 Pro skal plasseres i. For prislappen indikerer Premiumklassen og typen flaggskipkiller, der vi finner en rekke kandidater fra Asia. But make no mistake - som enkelte amerikanske presidenter har yndet å si – design, og ytelse levner ingen tvil om at dette er en ekte flaggskipmodell som må sammenlignes med de ultimate flaggskipene fra Apple og Samsung. Og da får det bare våge seg at de to rivalene iPhone 14 Pro Max og Galaxy S22 Ultra med prislapper som starter på hhv 13.990,- og 15.490,- ligger 47% og 63% høyere enn Pixel 7 Pro.
I denne testen velger jeg å skjele mot nettopp iPhone 14 Pro Max og Galaxy S22 Ultra i vurderingen av Pixel 7 Pro, til tross for at jeg ikke har egen erfaring med disse. Derimot har jeg selv to premium-modeller som er tre generasjoner tilbake fra iPhone og Galaxy som personlige referanser med operativsystemene, hhv iPhone 11 og Galaxy S10. Begge to utmerkede premium-mobiler, selv om tiden har løpt litt fra dem etter hvert....
Les hele testen av Google Pixel 7 Pro i Audiophile.no