På vei til Horten. Første stopp: Duet Audio med Cyrus Audio 40-serie

DA-15.jpg

Tre Audiofile herrer har etter hvert fått en sterk tradisjon i forbindelse med norske HiFi-messer – opprinnelig før Hortenmessa, men det siste året også før Oslo HiFi Show. Og den tradisjonen går ut på at vi møtes torsdag ettermiddag før avreise, og får med oss litt HiFi før avreise til Horten eller Asker. Og usedvanlig mange intense diskusjoner. Dette er en tradisjon som har sin bakgrunn i at vi er spredt over store deler av Sør-Norge.

I år skjedde dette treffet i en av forstedene til Horten, en koselig by som øverst i bunnen av Oslofjorden og som har et overraskende bredt utvalg med HiFi-forhandlere. I år fikk vi mulighet for å besøke tre av dem, men det er finnes enda mange flere i nærheten.

CYRUS 40-SERIEN HOS DUET AUDIO
Timingen var egentlig helt perfekt i form av at Duet Audio hadde et arrangement torsdag ettermiddag, rett etter at Arve og Stig Arne hadde ankommet denne store byen som ligger på skyggesiden av Hardangervidda. Vi rakk akkurat å få i oss en matbit før vi trakk over til Duet Audio sine lokaler i Munkedamsveien der de presenterte den nye 40-seren fra Cyrus Audio sammen med de klassiske gulvmodellene Dynaudio Contour Legacy.

Cyrus 40-serien
40-serien så dagens lys i oktober i fjor, som en markering av at det er 40 år etter at deres første forsterker Cyrus 1 så dagens lys i 1984. Dette var også en halvbreddeforsterker, selv om det som etter hvert ble Cyrus sin ikoniske designlinje ikke var på plass enda. Og i 2016 kom en morsom modell kalt Cyrus One, som kanskje kunne ses som et lite forvarsel på at noe skulle skje med designet senere....

Les hele artikkelen om presentasjon av Cyrus 40-serie i Audiophile.no

DA-13.jpg

Sist redigert:

Kommentarer

V

Valdemar Violin

Gjest
Kan bekrefte at Dynaudio og Cyrus er en god match. Hadde på slutten av 90-tallet en Cyrus/Dynaudio-kombo bestående av Dynaudio Audience 15 og Cyrus 3i integrert forsterker med ekstra strømforsyning PSX-R. Dette funket og låt aldeles utmerket. Og stikk i strid med gjengse oppfatninger om at Dynaudio trenger meget kraftige forsterkere for å låte bra. Ellers hadde jeg også Cyrus CD-spiller på den tiden, også den med ekstra strømforsyning PSX-R. Strømforsyningen ga et lite løft til CD-spilleren, men effekten var klart større for forsterkerens vedkommende. Mer kraft (målbart) og pondus, mer luft, rom og detaljer, særlig oppover i frekvensområdet. Jo mer jeg leser det jeg selv nå skriver jo mer blir jeg fristet til å prøve en ny Cyrus/Dynaudio-kombo :p Antar ellers at det kommer kraftigere poweramps/monoblokker i Cyrus sin 40-serie etter hvert?

Sist redigert av en moderator:

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
2.010
Link til alle artikler
621
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Sl-1200 M7G/M7GL – Gold Edition jubileumsmodell fra Technics

Sl-1200 M7G/M7GL – Gold Edition jubileumsmodell fra Technics

• 15
Technics ser ut til å være glad i jubileumsmarkeringer. Denne er det 55års jubileet for deres suksessmodell SL-1200 som skal markeres. Og det innebærer at det egentlig er 2027 som er året blikket...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: Sonos Play – en veteran med perfekt treff på hoppkanten

TEST: Sonos Play – en veteran med perfekt treff på hoppkanten

• 0
Sonos kom med en ny strømmehøyttaler tidligere i vår, og vi har hatt et eksemplar på en grundig test. Eller rettere sagt – to eksemplar. I begynnelsen var Sonos, og det var de tre modellene...
Fortsett
Audiophile.no
Aurora – Argon Audio går helt nye veier

Aurora – Argon Audio går helt nye veier

• 0
Argon Audio har produsert platespillere i nærmere to tiår, og har etablert seg som en produsent med stort modellvolum. Men denne gangen har de gått helt nye veier, med sin ferske kreasjon Aurora...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: Sennheiser Momentum 5 – lillebror med større ambisjoner.

TEST: Sennheiser Momentum 5 – lillebror med større ambisjoner.

• 0
Det er alltid høye forventninger til nye modeller fra Sennheiser. Ofte dreier det seg om kablede modeller i 500- eller 600-serien, men denne gangen er det snakk om etterfølgerne til Momentum 4...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: 2500 watt - Vera Audio M1600

TEST: 2500 watt - Vera Audio M1600

• 0
Etter kvart som eg har vorte eldre og hifianlegget betre, har eg roa meg ned. Interessa for å prøve ut ymse hifidingsar har roa seg. Anlegget eg har, er greitt nok til mitt bruk, og eg treng ikkje...
Fortsett
Audiophile.no
KEF LS LUXE – LS50-arven møter ny teknologi og eksklusiv form

KEF LS LUXE – LS50-arven møter ny teknologi og eksklusiv form

• 20
KEF har hatt stor suksess med sine LS50-kreasjoner de siste fjorten årene. I dag lanserte de en nyskapning som tar dette konseptet et solid steg videre, både teknologisk og når det gjelder design...
Fortsett
Topp Bunn