TEST: Cayin RU6 – Norges rimeligste R-2R DAC har utvidet kompetanse

Cayin_RU6 (5 of 17).jpg


Cayin har lansert en dongle-DAC som skiller seg kraftig ut fra mengden vurdert etter alle de parameterne man kan tenke seg omtrent. Og da ble det vanskelig å motstå fristelsen med å be Morten i Norsk Audio Teknikk om å få låne et testeksemplar.

Cayin lanserte dongle-DACen RU6 sent høsten 2021, og rett før jul meldte Morten om at den første sendingen var ankommet Norge. Det var ganske mye som gjorde at denne lille dingsen pekte seg ut som spesielt interessant. Og da jeg fikk inn et sett med HighEnd In Ear Monitorer på test utstyrt med balansert kabling var det ganske åpenbart at Cayin RU6 kunne tenkes å være en ideell makker til blant annet Sennheiser IE 600. Dermed ble det aktuelt å stille seg i køen for å låne et testeksemplar av RU6.

Cayin
Norsk Audio Teknikk importerte Cayin fra 1996, men merket var borte fra det norske markedet noen år, til N.A.T. igjen tok inn Cayin til Norge i 2019. Denne kinesiske produsenten startet opp i 1993, og konsentrerte produksjonen om forbrukerelektronikk i mellomklasse og moderat HighEnd. Både kilder og forsterkere med- og uten rør.

Et par tiår etter oppstarten utvidet Cayin repertoaret til også å omfatte HeadFi-relatert elektronikk, og de nærmeste årene utviklet de DAPen N6 og den bærbare hodetelefonforsterkeren C5. Stasjonære hodetelefonforsterkere har de også skapt, og nyeste kreasjon er HA-300 Mk2. Sortimentet med DAPer har blitt kraftig utvidet etter hvert, med både en N3Pro og den rørbestykkede flaggskipmodellen N8ii som ble lansert i februar i år, og som trygt kan kalles ekstrem-HighEnd blant DAPer.

Den mest uvanlige og interessante DAP-modellen er likevel kanskje N6ii, som har en prislapp som ligger på rundt en tredjedel av flaggskipmodellen, og gjør at den må antas å være aktuell for langt flere enn N8ii. som har en modulær oppbygging der du kan velge mellom seks ulike varianter av DAC/Amp-moduler, og med ulike DAC-chiper. En av disse modulene som kan velges er R01, en modul med R-2R DAC med en litt tilsvarende løsning som vårt testobjekt RU6. Denne modulen har mer enn dobbel pris av RU6, så det er nærliggende å anta at RU6 ha en nedskalert konstruksjon i forhold til modulen R01, med blant annet noe redusert utgangseffekt.

Også hodetelefonforsterkeren har blitt fornyet med den ganske ultimate HighEnd-modellen C9, som kom omtrent samtidig med RU6. Dette er en bærbar hodetelefonforsterker bestykket med to KORG Nutube 6P1 Double Direct Heated Triode, og man kan velge mellom å kjøre den i klasse A/B eller ren klasse A.

Cayin RU6
Som vi har sett er det svært respektable slektninger innen hodetelefontilbehør denne Dongle-DACen har. Og selv om den har langt mer kompakte proporsjoner enn de tidligere bærbare kreasjonene fra Cayin, er den vesentlig større enn en typisk DAC-Dongle fra de fleste konkurrentene. Og det har ganske naturgitte årsaker, for her befinner det seg både en krevende DAC-seksjon, en egen avansert volumkontroll og en balansert forsterkeravdeling med både single-ended 3,5mm og balansert 4.4mm utgang.

Sammenligner vi f.eks. med det som har vært en dominerende rival - Dragonfly Cobalt fra Audioquest - har RU6 en vekt som ikke ligger så langt unna det doble, og også volumet er nesten dobbelt så høyt, selv om den i hver enkelt retning bare er litt større. Men dette betyr lite i praksis – Cayin RU6 er like fullt tilstrekkelig liten og lett til at den fungerer utmerket som en påhengs Dongle-DAC til en mobiltelefon.

Og Cayin har ikke skapt et større kabinett bare for å bølle litt mer i lomma til brukeren. Plassen er godt utnyttet med to separate 6 layers printede kretskort (PCB) -et for digitale kretser og et for analoge-. Cayin mener at dette skal sikre at støy fra de digitale komponentene ikke skal smitt over på analoge kretser.....

Les hele testen av Cayin RU6 i Audiophile.no

Cayin_RU6 (3 of 17).jpg
 
Sist redigert:

Kommentarer

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Syntes Michael Madsen i High Fidelity bød på mye å lese, i sin tid, men lurer på om han må se seg slått - ta en titt og men noe om dette den som vil :cool:
Takk for hyggelige ord, Bjørn
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

nfr

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
56
Antall liker
40
Sted
Asker
Kjøpte Cayin RU6 i ferien og har fått lyttet til den en ukes tid nå.

Lyden fra både PC, mobil og IPad pro har gjort at musikk fra Youtube har hevet seg mange hakk.
Punchy bass, romfølelse og generelt veldig naturtro lyd som lar musikken komme til sin rett.
Føles som å ta steget opp fra vanlig familiebil til en i premium-klassen (y)
(Men så er det noen år siden jeg kjøpte en DAC)

For meg har det bekreftet at R-2R DAC har noe for seg, og dette er vel kanskje rimeligste måte å finne ut av det.

At jeg har manglet hodetlf-adapter til både Ipad og mobil (begge USB-C) telte også litt i "value-for-money" vurderingen.

Har havnet på Gain:H og NOS (No OverSampling).
 
Sist redigert:

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Kjøpte Cayin RU6 i ferien og har fått lyttet til den et par uker nå.

Lyden fra både PC, mobil og IPad pro har gjort at musikk fra Youtube har hevet seg mange hakk.
Punchy bass, romfølelse og generelt veldig naturtro lyd som lar musikken komme til sin rett.
Føles som å ta steget opp fra vanlig familiebil til en i premium-klassen (y)
(Men så er det noen år siden jeg kjøpte en DAC)

For meg har det bekreftet at R-2R DAC har noe for seg, og dette er vel kanskje rimeligste måte å finne ut av det.

At jeg har manglet hodetlf-adapter til både Ipad og mobil (begge USB-C) telte også litt i "value-for-money" vurderingen.

Har havnet på Gain:H og NOS (No OverSampling).
Interessant at du også foretrekker NOS.
Hvilke hodetelefoner bruker du sammen med RU6?
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

nfr

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
56
Antall liker
40
Sted
Asker
Interessant at du også foretrekker NOS.
Hvilke hodetelefoner bruker du sammen med RU6?
Jeg hører at OS er mer "smooth" men føler samtidig man mister litt av "skarpheten" og definisjonen.
Fjerner seg litt fra "live" kanskje?

Noen år siden jeg har kjøpt meg hodetlf også, men har Hifiman HE400S og Grado Sr60e. Bruker mest Grado da jeg synes de er mest dynamiske samtidig som de er mer lettdrevne - litt mer fun-factor enn de mer "korrekte" Hifiman. God synergi vil jeg si.

P.S. Største relative forbedringen synes jeg forøvrig gamle 60-talls låter fra Elvis m.fl. fikk med RU6. Vi snakker at vi forflyttes fra å høre på en gammel TV-høyttaler til å sitte benket i salen. (Vel nesten da... :) ) Det svinger f.eks. av
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: nat

nfr

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
56
Antall liker
40
Sted
Asker
RU6 får fram detaljer og separasjon i lydlandskapet uten å bli analytiske.
Vokalister høres mer unike ut. Bakgrunnslyder oppfattes enklere, f.eks. samplingen i bakgrunnen her uten å gå på akkord med instrumentene. Veldig, veldig bra. Dette er «good-fi» :cool:

 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: nat

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
981
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 0
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn