Test av 3 diskanter: Seas Excel T25CF001, Scanspeak 9700 og Dynaudio Esotec D260

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.443
Antall liker
450
Torget vurderinger
2
Hei,her skal det testes diskanter.Har Eltek Exact med orginalmontert Seas Excel diskant.Har nå mulighet til å få testet de 2 andre kandidatene.Følsomheta på Seas er 91dB,Scanspeak 89,5dB og Dynaudio har 90dB. Ikkje de store forskjellene mao.Noen som har erfaringer mht disse elementene? Klangkarakter osv? Har akkurat satt inn Dynaudione og det virka jo lovende sånn sett,men er vel tidlig å si noe ennu,må pløye igjennom endel kjente plater først ;)

mvh Filip
 
T

timc

Gjest
Skal du teste de ved å bare bytte de ut i en ferdig høyttaler???

Ikke akkurat en test i så fall.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Går greit det. Det er ikke så stor forskjell på diskantelementer mht tilpassing. Har snakket endel med folka på ELTEK om det, og de kan virkelig dette.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.443
Antall liker
450
Torget vurderinger
2
Hmm,hva skal æ kalle det da ::) Mine høyttalere er vel ikkje akkurat ferdighøyttalere da,va et byggesett fra Eltek en gang som har blitt bygd i andre kabinetter og lett moddede delefilter.Alt etter anbefalinger fra gutta som lagde de..

mvh Filip
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
timc skrev:
Skal du teste de ved å bare bytte de ut i en ferdig høyttaler???
Det var vel det som slo meg også ja. Her får man jo både forskjellig delefrekvens (ohmsk last ved delefrekvens og i bandpassområdet) og nivå fra hver av de tre diskantene, om man ikke kompenserer i filteret. Det skal bli moro å høre om funnene videre.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.443
Antall liker
450
Torget vurderinger
2
Gjest skrev:
Går greit det. Det er ikke så stor forskjell på diskantelementer mht tilpassing. Har snakket endel med folka på ELTEK om det, og de kan virkelig dette.
Stemmer bra det,snakka med Øyvind ang mine delefilter,gjorde modden etter hans beskrivelse.Og det funka så til de grader :D Han nevnte også at flere hadde brukte Scanspeak 9500 i disse med godt resultat,så hvorfor ikkje prøve 9700 når en kompis har liggende disse+ Dynaudioene..

mvh Filip
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Filip; du mener ikke dette seriøst? Disse diskantene vil jo selvsagt låte veldig forskjellig; men forskjellene vil ikke representere deres kvalitetspotensiale i det hele tatt. Filteret må jo korrigeres for hver av diskantene dersom de skal fungere best mulig.
 
T

timc

Gjest
Rart dette her. Når komponenter skal testes må det nivåmatches til +-0.25dB.

Skal vi teste elementer så er det bare å kjøre på. +-1.5dB betyr ingen verdens ting..........

Idiotisk uttalelse fra Eltek. Jeg garanterer 100% at du vil reagere på rar klangbalanse om jeg skrur horndiskanten mine 1.5dB opp eller ned.

Forøvrig enig med Vidar at impedansen spiller inn. Er en av diskantene 2ohm fra de andre skjer det ting.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En annen ting er vel at all tenkelig akkumulert erfaring om temaet tilsier at produsentens angivelse av følsomhet er helt ubrukelig i en preevaluering; det er ikke tilstrekkelig gode standarder for slike ting, og to elementer på f.eks 90dB/W/1m kan spille med påfallende forskjellig nivå i praksis i et design.

Jeg kan aldri tenke meg at noen med kompetanse på Eltek har ment en slik uttalelse som at man kan bare veksle diskanter fritt seriøst. De vet bedre. De må ha siktet til to spesifikke diskanter med ellers like specs.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.443
Antall liker
450
Torget vurderinger
2
E vel ikkje noe pes og bytte diskanter ;) Har jo ikkje kjøpt noe..enda ;D Skal lytte på Dynaudioene lenge og Scanspeakene lenge før æ danner mæ ei meining.Førsteinntrykket er faktisk bra :eek: Og når gutta på Eltek sier at f.eks 9500 kunne elegant puttes inn,ja så velge æ å tru dem.Skulle det bli kjøp av noen av de nevnte så får æ dem til en meget bra pris :D Og 1-1,5dB forskjell er mindre enn rommet bidrar med anyway..

mvh Filip
 
T

timc

Gjest
F.E. skrev:
Og 1-1,5dB forskjell er mindre enn rommet bidrar med anyway..

mvh Filip

Da blir det enda 1.5db feil.

Impedansen ser forøvrig til å være noenlunde lik. kommer an på hvor du har delt. Er det under 2.5Khz er det en del forskjeller ute å går.

Specsen på Dynaudioen er fantastisk bra.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
timc skrev:
Impedansen ser forøvrig til å være noenlunde lik. kommer an på hvor du har delt. Er det under 2.5Khz er det en del forskjeller ute å går.
Det er i praksis impedanseforløpet i hele bandpassområdet som vil gi sitt bidrag til frekvensresponsen; ikke bare på det punktet man (teoretisk) håper å sette selve delefrekvensen.

Bratte filtre vil gi smalere bandpassområde, så da vil det bety mindre, om enn allikevel mer enn nok i mange tilfeller.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
F.E. skrev:
Gjest skrev:
Går greit det. Det er ikke så stor forskjell på diskantelementer mht tilpassing. Har snakket endel med folka på ELTEK om det, og de kan virkelig dette.
Stemmer bra det,snakka med Øyvind ang mine delefilter,gjorde modden etter hans beskrivelse.Og det funka så til de grader :D Han nevnte også at flere hadde brukte Scanspeak 9500 i disse med godt resultat,så hvorfor ikkje prøve 9700 når en kompis har liggende disse+ Dynaudioene..

mvh Filip
Hvis det deles høyt slik som i min 4-veis kan en slik sammenligning gjøres på alvor. (er utført)
Ved moteriktig deling nede i mellomtoneregisteret blir tilpasningen som det påpekes fryktelig kritisk og sammenligningen lett misvisende.


En annen sak er at systemet må være svært gjennomsiktig om man skal kunne bedømme hvor gode elementene er på dette.

Btw; en svært avslørende diskanttest er avspilling av strykeorkester. Det skal lyde som det, ikke hveps i et blikkspann.



Mvh. RS
 
T

timc

Gjest
Sant nok, men målet var jo å sammenligne kvaliteten på elementene. Ikke finne ut hvilke av dem som gjorde invers feil av rommet.
 

chieng

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
66
Antall liker
6
Dynabel Exakt har vel originalt SS 9500 og hvorfor desse ikke kan bare byttes med 9700 eller andre diskanter kan du se i denne linken her fra en som kan endel om dette temaet;)
Så lenge frekvensgangen er så forskjellige som desse målingene viser er det lite sansynlig at dette blir en vellykket lytte test desverre.
En ser hva forandringer som må til i delefilteret for å gi noenlunde samme frekvensgang.

Men det er jo lov å vere nyskjerrig å teste, vel bevares!

http://www.troelsgravesen.dk/95009700.htm
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.443
Antall liker
450
Torget vurderinger
2
Vel,Dynabel Exact e ikkje det samme som mine,de e en annen konstruksjon med annet filter. Lure på hvorfor dere er så negative til dette eksprimentet,fins jo endel highend-høyttalere med nivåjustering av diskant (og faktisk mellomtone og) Mitt ekspriment koste mæ ingenting vess æ finn ut at de orginale funke best ;)

mvh Filip
 
T

timc

Gjest
F.E. skrev:
Mitt ekspriment koste mæ ingenting vess æ finn ut at de orginale funke best ;)

mvh Filip

Da er det ikke en kvalitets test. Du bare finner ut hvilken du liker best i den gitte applikasjonen. Derfor all negativiteten. Du starter med at du skal teste diskanter.

Dersom du ikke skal gjøre noe mer enn å subjektivt evaluere høyttaleren din med ulike diskanter, uten å legge til rette for hver enkelt kandidat, står du helt fritt til det, men ikke forvent at resultatet har noen kredibilitet. Du bør heller ikke selv ilegge noen kredibilitet til resultatet, med tanke på hvilken som egentlig er best.


Edit: Hva har det så si at Gravesen ikke har akkurat samme høyttaler som deg? Han viser bare at du må ha ulike filtre for de ulike diskantene.

-Tim
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke negativ til at du vil prøve i din setting. Men om du forventer å finne ut hvilken diskant som har hvilken klangkarakter (sitat) og hvilken som i absolutte termer er kvalitativt best, så er ikke dette en egnet test.

Fordi du vil ikke gi noen av diskantene et egnet filter, annet enn den originale da. Du vil rett og slett sammenlikne diskanter på basis av forskjellig frekvensrespons, antakelig vil du kun sammenlikne frekvensresponsen; og det er ikke akkurat noen egnet måte å si noe om universelle kvalitetsforskjeller. Men for all del, det vil si deg noe om hvilken du liker best i den gitte settingen der og da.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Nå er det ELTEK som har konstruert høyttaleren disse diskantene skal testes i, og når de går god for testen så må det vel være i orden.

Mange forståsegpåere her...
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.443
Antall liker
450
Torget vurderinger
2
Ok,skjønner.Da har dette blitt misforstått,skulle ikkje være annet en en test av hvilket element som passet best i mine høyttalere :)

Her e delefilter,spolen er endret(brukte foliespole) og Duelund motstander før diskant(de låt jævlig bra ;D) EDIT delefrekvens er 1900Hz

mvh Filip
 

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gjest skrev:
Mange forståsegpåere her...
Forståsegpåere.... det var usedvanlig usaklig selv for deg å være Gjest. Dette er jo basic høyttalerdesign, kjent for veldig mange på HFS. Her bruker folk energi på å forsøke å beskrive/forklare høyst relevante og høyst aktuelle problemstillinger. Om man ikke vil høre andres innspill så får man vel ikke legge ut slike tråder da.
 
T

timc

Gjest
Gjest skrev:
Nå er det ELTEK som har konstruert høyttaleren disse diskantene skal testes i, og når de går god for testen så må det vel være i orden.

Mange forståsegpåere her...
Så målingene til Gravesen er bare tull altså? Her må du argumentere.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.443
Antall liker
450
Torget vurderinger
2
Såså,la nu ikkje det bli nok en krangletråd,vi kan vel ha det hyggelig her,kan vi ikkje ;) Va vel mæ som ikkje uttykte mæ nok konkret om at det gjaldt test av diskantene i MINE høyttalere ::) Dynaudioene blir stående noen dager,så kjem Scanspeakene på plass og til slutt på plass med orginalene.Da først skal æ si ka æ like best  8) Men savner innspill på ka noen syns om elementene ::) Eneste va TIMC som sa at specsen på Dynaudioene e fantastisk,ja det e dem nok,tåle 1000watt i 10ms :eek: :eek: VILT  ;D

mvh Filip
 
T

timc

Gjest
Var CSD jeg reagerte på. Smootheste jeg har sett av en vanlig dome.

Litt småskeptisk da det ikke er oppgitt lydtrykk da. Men uansett. Klarer den 90db med det diagrammet er det ekstremt.
 

chieng

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
66
Antall liker
6
F.E. skrev:
Ok,skjønner.Da har dette blitt misforstått,skulle ikkje være annet en en test av hvilket element som passet best i mine høyttalere :)

Her e delefilter,spolen er endret(brukte foliespole) og Duelund motstander før diskant(de låt jævlig bra ;D) EDIT delefrekvens er 1900Hz

mvh Filip
Ok, så dette filteret er beregnet teoretisk av Dynabel for T25CF001, og SEAS W18ex001 eller Dynabel Exakts originale 6,5" i et annet kabinett enn Exakt?
Ble litt forvirret da du i innledning skrev originalmontert, trodde du da hadde SS9500... ;)

Men det forandrer ikke forskjellen i frekvensgang med forskjellige diskanter på likt filter som var mitt poeng. Ikke meningen å virke negativ, har hatt Dynabel til å designe filter for meg selv tidligere på en høytaler. I starten synest jeg det var dritbra, men fikk en øyeåpner etter jeg fikk meg måleutstyr og lærte meg å bruke dette.
Har desverre ikke prøvd desse diskantene du tester men SS9500 er meget god og 99000 er enda bedre.

Lykke til
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.443
Antall liker
450
Torget vurderinger
2
chieng skrev:
F.E. skrev:
Ok,skjønner.Da har dette blitt misforstått,skulle ikkje være annet en en test av hvilket element som passet best i mine høyttalere :)

Her e delefilter,spolen er endret(brukte foliespole) og Duelund motstander før diskant(de låt jævlig bra ;D) EDIT delefrekvens er 1900Hz

mvh Filip
Ok, så dette filteret er beregnet teoretisk av Dynabel for T25CF001, og SEAS W18ex001 eller Dynabel Exakts originale 6,5" i et annet kabinett enn Exakt?
Ble litt forvirret da du i innledning skrev originalmontert, trodde du da hadde SS9500... ;)

Men det forandrer ikke forskjellen i frekvensgang med forskjellige diskanter på likt filter som var mitt poeng. Ikke meningen å virke negativ, har hatt Dynabel til å designe filter for meg selv tidligere på en høytaler. I starten synest jeg det var dritbra, men fikk en øyeåpner etter jeg fikk meg måleutstyr og lærte meg å bruke dette.
Har desverre ikke prøvd desse diskantene du tester men SS9500 er meget god og 99000 er enda bedre.

Lykke til
Nei,mine hete Eltek Exact,va laga før Dynabel-navnet dukka opp :) De "nye" Exactene har annet filter med annen delefrekvens osv.. Vel,Dynaudioene funker bra her men skal ikkje si noe endelig ennu 8)

mvh Filip
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Med den delefrekvensen (1900hz) så kan man vel også kanskje si at det er en sjanse for at du vil foretrekke det elementet med den laveste resonansfrekvensen. Det er jo det elementet som gjerne vil låte renest dersom resonansfrekvensen ikke er særlig elektrisk dempet, iallefall med et mykt filter og alt annet likt. Og Dynaudio-elementene er jo laget med bl.a slike hensyn, siden de tradisjonelt har brukt lavordens filtre. Men her er både Seas (700hz) og SS (500hz) lavere.

Det ser jo ut som om du har et 3.ordens Butterworth (iallefall nært, om jeg har regnet riktig). Med et slikt filter skal man gjerne dele 2 oktaver over resonansfrekvensen, for å unngå å få et problem med effekttålighet og forvrengning. Det vil si at Seas og SS passer slik sett, mens Dynaudio kan by på problemer. Men husk at delefrekvensen er ikke satt av filteret; men av filteret og elementimpedansen sammen! Så delefrekvensen vil uvilkårlig være litt forskjellig for disse tre forskjellige elementene, selv med samme filter, fordi de uvilkårlig vil variere litt i impedans i bandpassområdet.

Men det at filteret undertrykker resonansfrekvensen vil vel antakelig ha mer å si enn andre forskjeller mellom elementene. Det hjelper ikke med et godt element dersom det ikke er rullet av iht forutsetningene det har. Det betyr at du i praksis antakelig vil høre forskjell på din opplevelse av filterkompatibiliteten for det gitte filteret for disse tre elementene, heller enn å høre kvalitetsforskjeller mellom elementene.
 

chieng

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
66
Antall liker
6
Vidar P skrev:
Det hjelper ikke med et godt element dersom det ikke er rullet av iht forutsetningene det har. Det betyr at du i praksis antakelig vil høre forskjell på din opplevelse av filterkompatibiliteten for det gitte filteret for disse tre elementene, heller enn å høre kvalitetsforskjeller mellom elementene.
Godt formulert og her er jeg helt enig.

Men visst Dynabel sier du kan kjøre T25CF001 eller SS9500 på samme filter design. Da tror jeg det må det vere en heldig kombinasjon og at ting bara faller på plass eller det et fantastisk design fra Dynabel.

Det er jo heller ikke bare diskanten alene som lager lyd her, hva med mid/bass integrering med de forskjellige diskanter, faseforløp osv. Hadde vert artig med en test med målinger i denne diskusjonen.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Istedenfor å være så negativ og kritiske til trådstarters innlegg, så kan jo dere være behjelpelig istedenfor?
Foreslår at dere kommer opp med et filter til hver av diskantene som passer sammen
med resten, slik at trådstarter virkelig kan få testet diskantene sine.
Så kan han sammenligne filteret sitt, sammen med filterne evnt dere lager.
I følge deres utsagn, så burde det jo være store hørbare forskjeller ute å gå her.
Dette er spennende: Vidar P eller timc feks, har dere noen passende filtere?
 
T

timc

Gjest
FAB skrev:
Dette er spennende: Vidar P eller timc feks, har dere noen passende filtere?
Ihvertfall tydlig er det, at dere henger mye i tott i hæl på hverandre her på sentralen.
Fint dere er enige ;D

Ikke uten en måling nei. Blir bare en educated guess uten, og da er vi tilbake til start.

Tror ikke Vidar P og jeg er så enige som du vil ha det til. Jeg liker ikke Naim ;)

Synes ellers at Vidar P er ryddig i sine argumenter.


-Tim
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Vidar P skrev:
Gjest skrev:
Mange forståsegpåere her...
Forståsegpåere.... det var usedvanlig usaklig selv for deg å være Gjest. Dette er jo basic høyttalerdesign, kjent for veldig mange på HFS. Her bruker folk energi på å forsøke å beskrive/forklare høyst relevante og høyst aktuelle problemstillinger. Om man ikke vil høre andres innspill så får man vel ikke legge ut slike tråder da.
Og det vet du mere om enn ELTEK? Ok, det er notert.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
timc skrev:
FAB skrev:
Dette er spennende: Vidar P eller timc feks, har dere noen passende filtere?
Ihvertfall tydlig er det, at dere henger mye i tott i hæl på hverandre her på sentralen.
Fint dere er enige ;D

Ikke uten en måling nei. Blir bare en educated guess uten, og da er vi tilbake til start.

Tror ikke Vidar P og jeg er så enige som du vil ha det til. Jeg liker ikke Naim ;)

Synes ellers at Vidar P er ryddig i sine argumenter.


-Tim
Ok, bra du ikke tok det ille opp da,
og at det fortsatt er lov å fleipe litt uten sure miner :)
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Jeg er veldig spent på denne testen, så skriv gjerne tilbakemelding på hva du har funnet ut =)
Syntes det høres spennede ut å kanskje det låter fint, selv om det ikke "teoretisk" skulle låte bra.
Pass bare på at elementene ikke blir presset utenfor sine spesifikasjoner, og ryker.

PS. må si at jeg blir skammfull av alle de negative holdningen her inne på forumet, gi gjerne tips om at også delefilteret må tilpasses ny diskant, men skal vi gå helt til grunne så er det jo kunn beskyttelse av elementet som er minimumskrav, til et filter.
 
T

timc

Gjest
Fakta og negative holdninger er mye det samme ja.

Melder meg ut av tråden.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Hvis man prater med kjente konstruktører,
så er faktisk enkelte av dem ikke sykt opphengte
i følsomheten til de enkelte elementene.
følsomhet og impedanse vandrer jo i forhold til fase og frekvens,
og noen db fra eller til ved 1w inn betyr ikke alltid
så mye på den totalte vandringen som det ellers er i frekvens, følsomhet og impedanse osv.
om det er 89db eller 91 db spiller ikke så stor rolle, bare det passer
til resten av systemet. altså den totale følsomhet.
Man kan være så teoretisk man vil, men i flere tilfeller
kan det faktisk være ørene som bestemmer hva som er best.
Bare som sagt over, at man opererer innenfor det som er anbefalt.
Man kan også fint på en diskant legge til en enkel feks demping,
ved å legge til en spenningsdeler. Det viktigste er at diskanten ikke spiller
lavere en B/M uten demping. Da har man et problem.
Til feks mine Tonart trans høytalere er det benyttet noen seas
diskanter istedenfor vifa diskanter uten forandring i filteret.
Dette med Geir Fredriksen`s velsignelse.
I en treveis diy jeg lagde for en stund siden, så hadde jeg en seas
diskant 6ohm på 91 db, en seas mellomtone 8ohm på 91 db og en scanspeak 10"
8ohm på 86 db. Hmm, hvordan løste vi dette i filteret?
Jo i følge en hos dynabel kunne jeg enkelt prøve meg frem med å legge
på en seriemotstand på 5ohm i serie med diskanten foran i filteret
og det samme med mellomtonen slik at den totalt følsomheten havnet på ca 86 db.
Jeg spurte åssen det ville bli i forhold til Den "ohmske" forskjellen på elementene.
Ikke noe å bry seg om sa han, det er så store forandringer i forhold
til frekvensgangen allikevel, så det gjør ikke noe :eek:
Jeg prøvde dette, og det fungerte faktisk godt i mine ører.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Riktig! Og alle seriøse konstruktører (inkl Troels Gravesen) justerer delefilteret med sin egen hørsel til slutt. Ingenting slår ørene - det er de vi skal lytte med.
 

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
423
Antall liker
31
Torget vurderinger
0
F.E. skrev:
Gjest skrev:
Går greit det. Det er ikke så stor forskjell på diskantelementer mht tilpassing. Har snakket endel med folka på ELTEK om det, og de kan virkelig dette.
Stemmer bra det,snakka med Øyvind ang mine delefilter,gjorde modden etter hans beskrivelse.Og det funka så til de grader :D Han nevnte også at flere hadde brukte Scanspeak 9500 i disse med godt resultat,så hvorfor ikkje prøve 9700 når en kompis har liggende disse+ Dynaudioene..

mvh Filip
Har Øivind sagt spesifikt at det ikke vil være behov for noen form for modifisering av delefilteret for å tilpasse til de andre diskantene? Eller har han sagt noe sånt som at man kan prøve seg frem litt, og kanskje bytte ut verdiene på enkelte delefilterkomponenter etter smak og behag?

Kan nok se for meg at Øivind tar det for gitt at man kan litt om deleflitre osv. når man henvender seg på den måten du gjør, og han samtidig vet at du har bygd og modifisert Exact tidligere.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Selvsagt har ikke Øivind eller andre på Eltek sagt noe slikt. Helt enig, det er helt usannsynlig. Jeg kjenner de, og de er dyktige, og ville aldri ha sagt noe slikt som det blir fremstilt.

Dette var den merkeligste utvikling av en HFS-tråd jeg har sett på lenge; når noen bidrar med å poengtere og utdype tekniske relevanser rundt et slikt eksperiment, som var min intensjon, og forsøkt å forholde seg til teknikken, så blir man slaktet ned som "negativ". Jeg tenker mitt.

Det er helt uvirkelig at man skal få slik kritikk for å forsøke å belyse noen ytterst relevante tekniske aspekter her på DIY-avdelingen innen avdelingen for teknikk på HFS. Helt tydelig at Filip og andre får holde på i fred for min del iallefall, om ikke tekniske betraktninger er ønsket. FAB nevner meg sammen med timc som spesielt uønsket skjønner jeg, men jeg savner betraktninger fra FAB's side som går på tema og ikke person? Man venter i spenning.

Jeg vet ikke hva man skal si. Annet enn at jeg istemmer timc sin konklusjon; jeg melder meg også ut av tråden.
 
Topp Bunn