Hvis man prater med kjente konstruktører,
så er faktisk enkelte av dem ikke sykt opphengte
i følsomheten til de enkelte elementene.
følsomhet og impedanse vandrer jo i forhold til fase og frekvens,
og noen db fra eller til ved 1w inn betyr ikke alltid
så mye på den totalte vandringen som det ellers er i frekvens, følsomhet og impedanse osv.
om det er 89db eller 91 db spiller ikke så stor rolle, bare det passer
til resten av systemet. altså den totale følsomhet.
Man kan være så teoretisk man vil, men i flere tilfeller
kan det faktisk være ørene som bestemmer hva som er best.
Bare som sagt over, at man opererer innenfor det som er anbefalt.
Man kan også fint på en diskant legge til en enkel feks demping,
ved å legge til en spenningsdeler. Det viktigste er at diskanten ikke spiller
lavere en B/M uten demping. Da har man et problem.
Til feks mine Tonart trans høytalere er det benyttet noen seas
diskanter istedenfor vifa diskanter uten forandring i filteret.
Dette med Geir Fredriksen`s velsignelse.
I en treveis diy jeg lagde for en stund siden, så hadde jeg en seas
diskant 6ohm på 91 db, en seas mellomtone 8ohm på 91 db og en scanspeak 10"
8ohm på 86 db. Hmm, hvordan løste vi dette i filteret?
Jo i følge en hos dynabel kunne jeg enkelt prøve meg frem med å legge
på en seriemotstand på 5ohm i serie med diskanten foran i filteret
og det samme med mellomtonen slik at den totalt følsomheten havnet på ca 86 db.
Jeg spurte åssen det ville bli i forhold til Den "ohmske" forskjellen på elementene.
Ikke noe å bry seg om sa han, det er så store forandringer i forhold
til frekvensgangen allikevel, så det gjør ikke noe
Jeg prøvde dette, og det fungerte faktisk godt i mine ører.