Bil, båt og motorsykkel Tesla vs. Top-Gear.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Jeg har ikke lest den artikkelen i DN, men jeg er litt nysgjerrig på hvilke forutsetninger man bruker for å få høyere driftskostnad på elbil enn forbrenningsmotor. Det må være en gjetting på verditap og batteripris, ting som er veldig vanskelig å si noe sikkert om.
Tallene er tatt fra leasingselskaper som leaser alle typer biler og er faktiske kostnader de har registrert på de aktuelle bilene. Det er ikke noe gjetting her, men rene historiske regnskapstall, selvsagt basert på få biler.

Og i det totale regnestykket (ikke de privatøkonomiske) hører selvsagt ikke det offentliges subsidiering av bompenger og parkeringsplasser med.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Den strømmen som disse bilene skal drives av må produseres. Vi har allerede strømmangel i perioder i Norge, så elektrisitetsproduksjonen må jo økes kraftig hvis mange går over til elektriske biler. Hvor skal denne komme fra? Gasskraftverk? Kullkraftverk? Kjernekraftverk?

Jeg bare spør...
Det er nok en bil som helst bør kjøres i peroder med mye nedbør. ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.554
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
otare skrev:
Den strømmen som disse bilene skal drives av må produseres. Vi har allerede strømmangel i perioder i Norge, så elektrisitetsproduksjonen må jo økes kraftig hvis mange går over til elektriske biler. Hvor skal denne komme fra? Gasskraftverk? Kullkraftverk? Kjernekraftverk?
Det blir formodentlig litt av alt, inkludert vind og mye annet rart.

Hvis vi tenker oss at en stor del av bilparken blir elektrisk og at mange av disse står til lading på et gitt tidspunkt, vil dette også være en enorm batterikapasitet tilkoblet nettet. Det gjør ikke så stor forskjell i Norge, ettersom vannkraftreservoarene er et "batteri" i seg selv, men i land med mye baseload fra varmekraftverk kan dette brukes aktivt til å jevne ut belastningstopper på nettet og unngå noen av disse "krisene".

I mer solrike strøk vil det også være en reell mulighet med et solcellepanel på garasjetaket som holder bilen toppladet til enhver tid. Økonomien i det er ikke helt der ennå, men det er ikke så himla langt unna, heller. På sommerstid genererer disse strøm nok til å kjøre over 100 km pr dag, og da regner eierne 10 års payback:
http://www.teslamotors.com/blog/pvev-we%E2%80%99re-getting-72-miles-day-sunlight-or-72-mps

erato skrev:
Og i det totale regnestykket (ikke de privatøkonomiske) hører selvsagt ikke det offentliges subsidiering av bompenger og parkeringsplasser med.
For meg er det det privatøkonomiske regnestykket som gjelder...

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.052
Torget vurderinger
4
otare skrev:
Vi har allerede strømmangel i perioder i Norge, så elektrisitetsproduksjonen må jo økes kraftig hvis mange går over til elektriske biler. Hvor skal denne komme fra? Gasskraftverk? Kullkraftverk? Kjernekraftverk?

Det blir jaffal vestlandskrise når oljeinnstallasjonene i Nordsjøen må drives med "ren" elektrisk kraft kabelført fra fastlandet (dvs. over hele jævla landet inkludert bakkar&berg) istedetfor å benytte gassen der den er...altså nærmest kilden. Men, neida...gasskraft er forurensende...jaffal helt til vi har eksportert den. Da er det bedre å importere elektrisitet fra brunkull og atomverk til svindyre priser vinterstid og sende den over fjellet per monstermast. Arrrghhh

Men, det er en annen diskusjon....

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
For meg er det det privatøkonomiske regnestykket som gjelder...
Selvsagt. Men i en større diskusjon om elbilenes plass i transportsystemet blir diskusjonen litt annerledes. Og subsidiene forsvinner nok ganske kjapt om de får en betydelig rolle å spille.

N

nb

Gjest
otare skrev:
Det mangler et ikke helt uvesentlig element i tankerekken din: Fossil forbrenning i kraftverk har betydelig høyere effektivtet enn i en forbrenningsmotor. Virkningsgraden til en bensinmotor er bare noen og tyve prosent (resten går til varme som ikke kan brukes til noesomhelst), i et termisk kraftverk ligger den på noen og femti eller deromkring. Kull er jo det verste utslippsmessig, men selv om man tar hensyn til tap i ledningsnettet osv så kommer en elbil hvor all strøm er produsert med kull ut en del bedre enn en bensinmotor.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.563
Sted
Trondheim
Det har du helt sikkert rett i. Poenget mitt er vel egentlig at man fokuserer så mye på at el-biler er utslippsfrie, uten å se helheten. Det kan godt være at totalregnskapet er positivt, men det snakkes ikke så mye om det. Jeg hørte en forsker som var relativt negativ til det og mente at miljøgevinsten med å gå over til el-biler var minimal (? 0). Så jeg etterlyser vel egentlig bare en helhetstenkning omkring dette.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
otare skrev:
Det mangler et ikke helt uvesentlig element i tankerekken din: Fossil forbrenning i kraftverk har betydelig høyere effektivtet enn i en forbrenningsmotor. Virkningsgraden til en bensinmotor er bare noen og tyve prosent (resten går til varme som ikke kan brukes til noesomhelst), i et termisk kraftverk ligger den på noen og femti eller deromkring. Kull er jo det verste utslippsmessig, men selv om man tar hensyn til tap i ledningsnettet osv så kommer en elbil hvor all strøm er produsert med kull ut en del bedre enn en bensinmotor.
Batterieffektiviteten kan da umulig være 100% (dvs at effekt inn = effekt ut)?

N

nb

Gjest
erato skrev:
Det er ikke langt unna, tror virkningsgraden til en elmotor er godt over 90%. Noe går sikkert bort til varme under lading også.

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.398
Sted
Saksvik - Trøndelag
nb skrev:
erato skrev:
Det er ikke langt unna, tror virkningsgraden til en elmotor er godt over 90%. Noe går sikkert bort til varme under lading også.
På vinteren trengs det vel strøm til varme også, her i kalde nord.

Dessuten behøver det ikke nødvendigvis bare være av miljøhensyn man velger elbil lenger. Jeg synes det er kult med lydløs akserellasjon med fullt moment hele vegen. Det er noe high-tech over det. :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
JENO skrev:
Dessuten behøver det ikke nødvendigvis bare være av miljøhensyn man velger elbil lenger. Jeg synes det er kult med lydløs akserellasjon
Ja, det er mye lettere å kjøre ned fotgjengere da. Om elbiler blir vanlige, blir det nok påbudt med lyd.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.554
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
nb skrev:
erato skrev:
88 % batteri -> hjul. I tillegg er det også en del tap under lading, på samme måte som når en mobiltelefon som ligger til lading utvikler en del varme, sånn at effektiviteten fra stikkontakt -> batteri er ca 75 %. Da blir den samlede effektiviteten fra stikkontakten til hjulene omtrent 0,75 * 0,88 = 66 %.

Et gammelt kullkraftverk har bare ca 33 % energieffektivitet, så en "kullfyrt Tesla" ender opp med 20 % energiutnyttelse fra kullbingen til hjulene. Det tilsvarer omtrent effektiviteten i en bensindrevet bil. Et gasskraftverk ligger høyere, oppimot 50 %, og en "gassfyrt Tesla" får da ca 33 % energiutnyttelse. Det er omtrent det samme som effektiviteten i de beste dieselbilene som er på markedet i dag. Her har jeg ikke tatt med energitapene i utvinning, transport og raffinering av oljen eller kullet. Det er ca 20 % tap i tillegg, sånn at bensinbilen og den kullfyrte el-bilen ender rundt 17 % fra brønn til vei, mens dieselbilen og den gassfyrte el-bilen havner på ca 26 % utnyttelse av energien i reservoaret.

Nå er energimiksen i Norge dominert av vannkraft. I runde tall er > 90 % av strømforbruket egenprodusert vannkraft, og den meget omtalte importen er resten. Et stort vannkraftverk har effektivitet på 90 % (eller enda høyere) når man sammenligner potensiell energi i vannfallet med produsert elektrisk energi. Vannkraften produseres gjerne der fossen er, heller enn der forbruket skjer, så det vil være noe større overføringstap. La oss si 80 % effektivitet fra dammen til stikkontakten. Det betyr at 53 % av den potensielle energien bak demningen omsettes til fremdrift, hvis vi tar med alle tapene i produksjon, overføring, lading og bruk.

Hvis vi tar hensyn til energimiksen på nettet, blir effektiviteten av "min" Tesla ca 0,9 * 0,53 + 0,05 * 0,26 + 0,05 * 0,016 = 49 %. CO2-utslippet ved bruk blir, for den som bryr seg om sånt, ca 15 g/100 km. Og da har jeg regnet forsiktig.

Lykke til med å finne en "konvensjonell" bil med tilsvarende energieffektivitet.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Nå er energimiksen i Norge dominert av vannkraft.
Du er sikkert klar over at det der er et regnestykke som kan betraktes på mange måter.I og med at vannkraften er fullt utbygd, kan det argumenteres med at en hver elbil som kommer på markedet, representerer en marginal økning i strømforbruk som må komme fra noe annet enn vannkraft.

Just saying; slike vurderinger er ikke enkle.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.461
De beste elbilene jeg har kjørt har vært 'vanlige' biler som har elmotor istedet for bensin eller diesel.
Det kommer jo noen av dem nå.

Men en Buddy for eksempel er ikke lydløs ved vanlig kjøring.
Faktisk trengs det nesten hørselvern hvis man skal kjøre lengre ( haha ) distanser i 70 km/t.

En Tesla er nok et unntak, vil jeg tro.

Likevel er den store ulempen at det tar så lang tid å lade dem opp.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.554
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
erato skrev:
Asbjørn skrev:
Nå er energimiksen i Norge dominert av vannkraft.
Du er sikkert klar over at det der er et regnestykke som kan betraktes på mange måter.I og med at vannkraften er fullt utbygd, kan det argumenteres med at en hver elbil som kommer på markedet, representerer en marginal økning i strømforbruk som må komme fra noe annet enn vannkraft.

Just saying; slike vurderinger er ikke enkle.
Veldig klar over det. Det kan også være akkurat den marginale etterspørselsøkningen som presser opp strømprisen med de få hundredelene av et øre som gjør det lønnsomt å bygge ut enda ett småkraftverk, eller å gjennomføre noen flere energiøkonomiseringstiltak, eller å sette ut enda en vindmølle.

Gjennomsnittsbetraktningen blir minst feil, trur eg.

Apropos lyd, en Tesla Roadster er nokså lydløs hvis den bare sniker seg fremover i bytrafikk. Når farten øker, blir det en del hørbar dekkstøy fra 40-50 km/t og så vindstøy ved enda høyere hastigheter. Motoren er stort sett stille, unntatt en "turbinaktig" lyd ved regenerativ bremsing.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Trane skrev:
otare skrev:
Vi har allerede strømmangel i perioder i Norge, så elektrisitetsproduksjonen må jo økes kraftig hvis mange går over til elektriske biler. Hvor skal denne komme fra? Gasskraftverk? Kullkraftverk? Kjernekraftverk?

Det blir jaffal vestlandskrise når oljeinnstallasjonene i Nordsjøen må drives med "ren" elektrisk kraft kabelført fra fastlandet (dvs. over hele jævla landet inkludert bakkar&berg) istedetfor å benytte gassen der den er...altså nærmest kilden. Men, neida...gasskraft er forurensende...jaffal helt til vi har eksportert den. Da er det bedre å importere elektrisitet fra brunkull og atomverk til svindyre priser vinterstid og sende den over fjellet per monstermast. Arrrghhh

Men, det er en annen diskusjon....
Med tanke på virkningsgrad hadde det vært mer effektivt med gasskraft på land så hadde tankegangen vært litt mer helhetlig ville det vært en god ide.

Beklager OT.

N

nb

Gjest
erato skrev:
I og med at vannkraften er fullt utbygd
På ingen måte. Norge kan, om vi vil, bygge ut hur mycket vannkraft som helst, tror rundt 1/3 av det teoretiske potensialet er bygget ut eller deromkring. En del er vernet, men den andre store faktoren er pris. Jeg husker ikke helt tallene, men dersom man var villig til å betale like mye pr. energiehet for ny vannkraft som man er for vindkraft og en del andre ting er det enorme mengder vannkraft som kan bygges ut.

Det er et rent politisk/ressursforvaltningsspørsmål.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
Hvis jeg har en elbil og et lite dieselaggregat (på avgiftsfri diesel) bak på henger - vil jeg da bryte noen lover om jeg kobler dette til og lader når bilen står stille?
Tror ikke det, men du bør nok ikke oppdages av et Natur og Ungdom medlem som har problemer med å si "ejrrr"!

Du vil nok vinne rettsaken til slutt, men fy flate som lite fritidsproblemer du vil ha i mellomtiden!;)

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Du vet, uansett hvordan en snur og vrir på det kommer det aldri til å bli noen fasinasjon rundt det å kjøre en batteridrillbil.
De kommer for alltid å kun være et transportmidler.
Fasinasjonen ved å slippe den termiske råskapen løs er forbeholdt bensin-ish drevne vehicles....

Drillbil-ish...

Den gjør 100 før en har fått ut clutchen og fixer glatt 0-100 på 2.2 eller mindre...

Sånn på en Lurdag Kvell ....

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.312
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Vedrørende råskap, tror ikke du har kjørt en batteridrillbil ;D

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Joda, jeg har kjørt batteridrillbller og de er fine og å hente avisen i postkassen med. Dessuten... drar astroen fra Teslaen - opp til 60 km eller så.... Tested / Verified :)

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
16.349
Sted
Sørlandet
Du vet, uansett hvordan en snur og vrir på det kommer det aldri til å bli noen fasinasjon rundt det å kjøre en batteridrillbil. De kommer for alltid å kun være et transportmidler.
Fasinasjonen ved å slippe den termiske råskapen løs er forbeholdt bensin-ish drevne vehicles....
Det er faktisk ikke riktig. Elektriske biler er i ferd med å dominere i bilsport og ingen fossilbil vil etterhvert ha noen mulighet til å hevde seg. Her har du et utdrag fra gårsdagens shoot out på Goodwood Festival of Speed. Jeg anbefaler at du/dere spoler frem til 58:00 slik at dere får med dere det fantastiske runnet til Oliver Solberg:

Legg merke til tidsdifferansen mellom vinneren som er elektrisk og røkla.

-BB-

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Særlig at en Astro matcher en grei Tesla av typen S85P, S85D, S75D i uncorked utgave og tilsvarende.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

-BB-
Forutsetningen er vel at distansene er så korte at man ikke trenger å lade eller trenger å slepe på et tonn batterier?

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Likevel er det diskusjoner internasjonalt rundt dette temaet og batteribiler i alle klasser og grener og el. scorer ikke høyt mht underholdningsverdi.

Det man må ta i betrakning er reklameinntekter og alle økonomiske forhold rundt dette som feks TV hvor F1 har store inntekter. Færre seere = lavere inntekter. F1 har allerede merket at overgangen fra V8/V10 til V6 hybrid straffer "sporten". "Alle" innen F1s høyeste beslutningsorganer mener at F1 MÅ ha et element av forbrenningsdrevet framdrift i overskuelig fremtid om fascinasjonen rundt F1 skal bestå - som et eksempel. Man diskuterer om det feks vil være aktuelt å bruke andre typer miljøvennlige drivstoff.

Noen som har vært på Speedway/Langbaneløp noen gang?

Ved langbareace skjelver bakken under en nå heatet passerer, electric anyone?

Disse går på metanol.

Dårlig eksempel men det får holde.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.563
Sted
Trondheim
Du vet, uansett hvordan en snur og vrir på det kommer det aldri til å bli noen fasinasjon rundt det å kjøre en batteridrillbil. De kommer for alltid å kun være et transportmidler.
Det er faktisk ikke riktig. Elektriske biler er i ferd med å dominere i bilsport og ingen fossilbil vil etterhvert ha noen mulighet til å hevde seg. Her har du et utdrag fra gårsdagens shoot out på Goodwood Festival of Speed. Jeg anbefaler at du/dere spoler frem til 58:00 slik at dere får med dere det fantastiske runnet til Oliver Solberg:

-BB-
Den mest spennende her var jo Fiaten fra 1913 (?). 28 l straight 4! Fantastisk.

Jeg har forøvrig sett en del på Formel E. Dønn kjedelig.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg savner de vedfyrte bilene. De var best, uten tvil. Da bensin og slikt dukka opp var det drepen for alt som var gøy.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.563
Sted
Trondheim
Jeg savner ikke disse gamle bilene - verden går videre -, men synes Fiaten (og de tidligste Aston Martinene) var de mest spennende å se på i dette løpet.
Selvfølgelig går de nye bilene mye raskere, men jeg ble veldig skuffet over den Formel E bilen.
Tidligere var vel Formel E begrenset til 1 t kjøretid og man byttet bil halvveis (fordi batteriene ikke holdt lenger enn til 30 min kjøring). Nå er de kommet så langt at man bruker samme bil i hele løpet.

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.190
Sted
Østfold
Det er faktisk ikke riktig. Elektriske biler er i ferd med å dominere i bilsport og ingen fossilbil vil etterhvert ha noen mulighet til å hevde seg.
Med over 60 rundet på en F1-bane vil jo ikke den Folkevogna ha noe å komme med. Man kan kanskje kjøre inn 10 sekunder på noen runder, men så må den inn for å lade i flere minutter, ellers må den slepe med seg enorme mengder batterier.

Litt interessant også, at det den konkurrerer mot her (og på nordsløyfa og pikes peak for den saks skyld, med noen hederlige unntak) stort sett er WRC-biler, gamle biler og hjemmemekk. Det blir litt som om en voksen stiller opp i håndbakkonkurranse i barnehagen og hopper rundt av glede over å ha vunnet.

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
16.349
Sted
Sørlandet
Den mest spennende her var jo Fiaten fra 1913 (?)
Det er utrolig mange spennende og sjeldne kjøretøy å se på dette treffet men hvis man ikke klarer å se underholdningen i kjøringen til Olivier så har man lite på slike treff å gjøre.

-BB-

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.563
Sted
Trondheim
Den mest spennende her var jo Fiaten fra 1913 (?)
Det er utrolig mange spennende og sjeldne kjøretøy å se på dette treffet men hvis man ikke klarer å se underholdningen i kjøringen til Olivier så har man lite på slike treff å gjøre.

-BB-
Joda, rally er alltid morsomt, men akkurat her synes jeg Petter var bedre enn junior (han fikk jo bedre tid også).

PS: Hvis jeg hadde vært på et slikt treff ville det være bilene og ikke kjøringen jeg ville vært interessert i.

Sist redigert:

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Det er faktisk ikke riktig. Elektriske biler er i ferd med å dominere i bilsport og ingen fossilbil vil etterhvert ha noen mulighet til å hevde seg.
Med over 60 rundet på en F1-bane vil jo ikke den Folkevogna ha noe å komme med. Man kan kanskje kjøre inn 10 sekunder på noen runder, men så må den inn for å lade i flere minutter, ellers må den slepe med seg enorme mengder batterier.

Litt interessant også, at det den konkurrerer mot her (og på nordsløyfa og pikes peak for den saks skyld, med noen hederlige unntak) stort sett er WRC-biler, gamle biler og hjemmemekk. Det blir litt som om en voksen stiller opp i håndbakkonkurranse i barnehagen og hopper rundt av glede over å ha vunnet.
I nær fremtid så vil vi kanskje se pitstop med batteribytte unnagjort på sekunder?

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Antall liker
542
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Så Top Gear episoden hvor de tester Model 3 her om dagen.
Var en overraskende positiv anmeldelse av model 3.

De kjørte 1/2mil dragrace (istedet for normale 1/4) med det resultat at model 3 ble slått av en Mercedes C63amg, men hvor model 3 fortsatt slo bmw m3 og Alfa Giulia qv (men de var på god vei til å ta igjen teslaen).

I slalomløypa vant model 3 over alfaen.

Med the stig slo model 3, m3 rundt banen.

The future is here var mer eller mindre konklusjonen.
Bensin er artigere, men model 3 var raskest.

Top Gear har igjen tapt seg, da ungdommen og friends fyren har slutta igjen. Kun harris og to nye fjes.

Topp Bunn