nb skrev:
erato skrev:
Batterieffektiviteten kan da umulig være 100% (dvs at effekt inn = effekt ut)?
Det er ikke langt unna, tror virkningsgraden til en elmotor er godt over 90%. Noe går sikkert bort til varme under lading også.
88 % batteri -> hjul. I tillegg er det også en del tap under lading, på samme måte som når en mobiltelefon som ligger til lading utvikler en del varme, sånn at effektiviteten fra stikkontakt -> batteri er ca 75 %. Da blir den samlede effektiviteten fra stikkontakten til hjulene omtrent 0,75 * 0,88 = 66 %.
Et gammelt kullkraftverk har bare ca 33 % energieffektivitet, så en "kullfyrt Tesla" ender opp med 20 % energiutnyttelse fra kullbingen til hjulene. Det tilsvarer omtrent effektiviteten i en bensindrevet bil. Et gasskraftverk ligger høyere, oppimot 50 %, og en "gassfyrt Tesla" får da ca 33 % energiutnyttelse. Det er omtrent det samme som effektiviteten i de beste dieselbilene som er på markedet i dag. Her har jeg ikke tatt med energitapene i utvinning, transport og raffinering av oljen eller kullet. Det er ca 20 % tap i tillegg, sånn at bensinbilen og den kullfyrte el-bilen ender rundt 17 % fra brønn til vei, mens dieselbilen og den gassfyrte el-bilen havner på ca 26 % utnyttelse av energien i reservoaret.
Nå er energimiksen i Norge dominert av vannkraft. I runde tall er > 90 % av strømforbruket egenprodusert vannkraft, og den meget omtalte importen er resten. Et stort vannkraftverk har effektivitet på 90 % (eller enda høyere) når man sammenligner potensiell energi i vannfallet med produsert elektrisk energi. Vannkraften produseres gjerne der fossen er, heller enn der forbruket skjer, så det vil være noe større overføringstap. La oss si 80 % effektivitet fra dammen til stikkontakten. Det betyr at 53 % av den potensielle energien bak demningen omsettes til fremdrift, hvis vi tar med alle tapene i produksjon, overføring, lading og bruk.
Hvis vi tar hensyn til energimiksen på nettet, blir effektiviteten av "min" Tesla ca 0,9 * 0,53 + 0,05 * 0,26 + 0,05 * 0,016 = 49 %. CO2-utslippet ved bruk blir, for den som bryr seg om sånt, ca 15 g/100 km. Og da har jeg regnet forsiktig.
Lykke til med å finne en "konvensjonell" bil med tilsvarende energieffektivitet.