Asbjørn
Rubinmedlem
Det hadde ikke engang vært nødvendig å lade noe ekstra først. Den svippturen til Töcksfors kunne jeg tatt på impuls på vei hjem fra jobben, uten å ha ladet mer enn vanlig "daily use" på morgenen og uten å plugge inn bilen på jobb. Og da ville det fortsatt vært tilstrekkelig batterikapasitet når jeg kom hjem fra Töcksfors til at jeg kunne tatt en 40-50 km svipptur i lokalområdet før det var på tide å plugge den inn igjen.Sakset fra Elbilforum for å vise litt forskjellen på å ha 400 og litt over 100km rekkevidde:
Var selv i Tøcksfors med min trilling for kort tid siden, og tenkte ikke engang på å lade på McDonalds i Tøcksfors.
Jeg startet fulladet i Oslo, kjørte via Nittedal for å hente noen som skulle være med, fyllte til 80% (ca 10 min) på Grønn Kontakt laderen i i Lillestrøm, fyllte til 80% (ca 20 min) hos Fortum i Ørje, toppet til 100% på Schuko lading mens vi handlet likevel i Tøcksfors, fyllte til 80% (ca 20 min) i Lillestrøm før jeg kjørte via Nittedal stasjon og tilbake til Oslo.
Men en Tesla er denne turen: Sett deg i bilen, kjør til Tøcksfors, overlat ladepunktene til noen som faktisk trenger de, handle ferdig, kjøre hjem. Parker og plugg inn bilen. Altså 50 minutter forskjell i ladetid på en tur som er 200 km lang og det knappest er behov for å stoppe underveis siden kjøringen er såpass kort. I tillegg kommer eventuel kø på ladepunkter, mer hassle om det ikke er stikkontakter ledig på senteret og den høyst reelle angsten for at en lader ikke virker.
Med like mange ladestopp og like mye ladetid som det beskrives der kunne jeg kjørt Oslo-København tur/retur...
Sist redigert: