Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.106
    Antall liker
    38.772
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sakset fra Elbilforum for å vise litt forskjellen på å ha 400 og litt over 100km rekkevidde:

    Var selv i Tøcksfors med min trilling for kort tid siden, og tenkte ikke engang på å lade på McDonalds i Tøcksfors.
    Jeg startet fulladet i Oslo, kjørte via Nittedal for å hente noen som skulle være med, fyllte til 80% (ca 10 min) på Grønn Kontakt laderen i i Lillestrøm, fyllte til 80% (ca 20 min) hos Fortum i Ørje, toppet til 100% på Schuko lading mens vi handlet likevel i Tøcksfors, fyllte til 80% (ca 20 min) i Lillestrøm før jeg kjørte via Nittedal stasjon og tilbake til Oslo.


    Men en Tesla er denne turen: Sett deg i bilen, kjør til Tøcksfors, overlat ladepunktene til noen som faktisk trenger de, handle ferdig, kjøre hjem. Parker og plugg inn bilen. Altså 50 minutter forskjell i ladetid på en tur som er 200 km lang og det knappest er behov for å stoppe underveis siden kjøringen er såpass kort. I tillegg kommer eventuel kø på ladepunkter, mer hassle om det ikke er stikkontakter ledig på senteret og den høyst reelle angsten for at en lader ikke virker.
    Det hadde ikke engang vært nødvendig å lade noe ekstra først. Den svippturen til Töcksfors kunne jeg tatt på impuls på vei hjem fra jobben, uten å ha ladet mer enn vanlig "daily use" på morgenen og uten å plugge inn bilen på jobb. Og da ville det fortsatt vært tilstrekkelig batterikapasitet når jeg kom hjem fra Töcksfors til at jeg kunne tatt en 40-50 km svipptur i lokalområdet før det var på tide å plugge den inn igjen.

    Med like mange ladestopp og like mye ladetid som det beskrives der kunne jeg kjørt Oslo-København tur/retur...
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.149
    Antall liker
    108.989
    Torget vurderinger
    23
    Toyota satser på hydrogen fordi Spetalen går inn med 300 mill. investering!

    Lurer på hvor mange Teslaer det nå går i Oslo? På mandag var jeg en tur i sentrum og kunne nesten gått tørrskodd på alle Teslaene. Må ha sett mer enn 20 stk. både på E6 inn til sentrum og i selve sentrum, i løpet av en halvtime. Besynderlig mange.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Toyota satser på hydrogen fordi Spetalen går inn med 300 mill. investering!

    Lurer på hvor mange Teslaer det nå går i Oslo? På mandag var jeg en tur i sentrum og kunne nesten gått tørrskodd på alle Teslaene. Må ha sett mer enn 20 stk. både på E6 inn til sentrum og i selve sentrum, i løpet av en halvtime. Besynderlig mange.
    Var en tur på Sørlandet i halvannet døgn. På vei hjem møtte jeg 1 Tesla, den første jeg hadde sett, og da slo det meg: Selges det ikke Teslaer andre steder enn på det sentrale østlandsområdet?
    Som Sluket sier, det kryr av dem i Oslo/Akershus/Nedre Buskerud og sikkert også andre steder i en viss passeravstand fra Oslo.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.423
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Kryr av de i Kristiansund også, mye pga bom og ferger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.537
    Antall liker
    14.105
    Elbiler finnes i klynger, gjerne der hvor det er en dyr bompassering mange må gjennom. Jeg var selv på sørlandet sist uke - var ikke så mange å se på veien til og fra, men inne i Kristiansand var det en del av de - langt unna Oslo-nivå dog.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.815
    Antall liker
    10.316
    Toyota satser på hydrogen fordi Spetalen går inn med 300 mill. investering!

    Lurer på hvor mange Teslaer det nå går i Oslo? På mandag var jeg en tur i sentrum og kunne nesten gått tørrskodd på alle Teslaene. Må ha sett mer enn 20 stk. både på E6 inn til sentrum og i selve sentrum, i løpet av en halvtime. Besynderlig mange.
    Var en tur på Sørlandet i halvannet døgn. På vei hjem møtte jeg 1 Tesla, den første jeg hadde sett, og da slo det meg: Selges det ikke Teslaer andre steder enn på det sentrale østlandsområdet?
    Som Sluket sier, det kryr av dem i Oslo/Akershus/Nedre Buskerud og sikkert også andre steder i en viss passeravstand fra Oslo.
    Merkelig. Jeg kjører daglig på E18 i Telemark og møter 3-4 Teslas på en tur på 8 km.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bompenger er en vesentlig faktor.

    For min del var dette en avgjørende faktor for å i det hele tatt vurdere elbil. Jeg bor svært ugunstig til i forhold til arbeidsplass og med å kjøre i rushet ville mine utgifter med eksosbil bli 30.000 i året bare på å komme meg til og fra jobb med politikervedtakene i Bergen. Legg på privatkjøring og drivstoff samt ekstra utgifter på vedlikehold på en gammel forbrenningsbil .. så er for min del mer enn halve bilen betalt over en 10-års periode bare på dette.

    Resten er jeg mer enn villig til å betale for det uventede privilegiet av plutselig å kunne kjøre en P85D i stedet for en i beste fall middelmådig halvgammel traust eksosbil de neste årene. Restkostnadene utenom service er 1500 kr i måneden + renteutgifter.

    Heldig til og med med valutakurser og alt det der. (I dag ville jeg nok ikke gått all inn)

    Jeg kan vel egentlig summere det hele opp med litt latin:

    "Carpe Diem!"

    Og toget er ikke gått ennå ...

    men fløyten kan høres i det fjerne .. i dag er naustegubbene lett fiendtlig ... etterhvert går det kanskje over i panikk.

    Livet handler om å irritere seg over alt man sa nei til... av ymse årsaker som i dag er uvesentlige.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Toyota satser på hydrogen fordi Spetalen går inn med 300 mill. investering!

    Lurer på hvor mange Teslaer det nå går i Oslo? På mandag var jeg en tur i sentrum og kunne nesten gått tørrskodd på alle Teslaene. Må ha sett mer enn 20 stk. både på E6 inn til sentrum og i selve sentrum, i løpet av en halvtime. Besynderlig mange.
    Var en tur på Sørlandet i halvannet døgn. På vei hjem møtte jeg 1 Tesla, den første jeg hadde sett, og da slo det meg: Selges det ikke Teslaer andre steder enn på det sentrale østlandsområdet?
    Som Sluket sier, det kryr av dem i Oslo/Akershus/Nedre Buskerud og sikkert også andre steder i en viss passeravstand fra Oslo.
    Merkelig. Jeg kjører daglig på E18 i Telemark og møter 3-4 Teslas på en tur på 8 km.
    Bah, hadde jeg stått på Danmarksplass på dagtid og kun pustet ut og inn hver gang jeg så en Tesla hadde jeg nok behøvd en barberhøvel før et oksygenapparat.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Massevis av Teslaer i Trondheim også. Overraskende mange går som taxi her i byen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Bompenger er en vesentlig faktor.

    For min del var dette en avgjørende faktor for å i det hele tatt vurdere elbil. Jeg bor svært ugunstig til i forhold til arbeidsplass og med å kjøre i rushet ville mine utgifter med eksosbil bli 30.000 i året bare på å komme meg til og fra jobb med politikervedtakene i Bergen. Legg på privatkjøring og drivstoff samt ekstra utgifter på vedlikehold på en gammel forbrenningsbil .. så er for min del mer enn halve bilen betalt over en 10-års periode bare på dette.

    Resten er jeg mer enn villig til å betale for det uventede privilegiet av plutselig å kunne kjøre en P85D i stedet for en i beste fall middelmådig halvgammel traust eksosbil de neste årene. Restkostnadene utenom service er 1500 kr i måneden + renteutgifter.

    Heldig til og med med valutakurser og alt det der. (I dag ville jeg nok ikke gått all inn)

    Jeg kan vel egentlig summere det hele opp med litt latin:

    "Carpe Diem!"

    Og toget er ikke gått ennå ...

    men fløyten kan høres i det fjerne .. i dag er naustegubbene lett fiendtlig ... etterhvert går det kanskje over i panikk.

    Livet handler om å irritere seg over alt man sa nei til... av ymse årsaker som i dag er uvesentlige.
    Vel, de som har 900k å allokere til en bil er vel kanskje de som minst av alt trenger fritak for bompenger, så det er ikke spesielt rart at noen irriterer seg over at elbilister ikke bidrar med bompenger.. når man på toppen av det hele presterer å kalle dem for naustgubber så burde ditt reg nr snarest registreres hos Bergen Bompengeselskap AS for dobbel sats.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.537
    Antall liker
    14.105
    Bompenger lite vesentlig for min del. Lå på ca 6000 i året. Blir jo noe penger av det over eksempelvis 5 år, men ikke avgjørende for min del. Kanskje 10k spart på drivstoff, noen få hundrelapper på parkering i året og kanskje en hundrings eller to på ferje. La oss si 75k over 5 år om ting blir som de er. Forsikring blir 25-30k ekstra og service koster ca det samme som forrige bil. Dyrere dekk på Teslaen. Så relativt til bilens kostnad er ikke besparelsen allverden for min del. Med daglig pendling gjennom bomring ville det blitt en god del mer spart.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.423
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    En del av besparelsen vil muligens gå bort i en litt dyrere nr. 2 bil for mange.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.474
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Bompenger er en vesentlig faktor.

    For min del var dette en avgjørende faktor for å i det hele tatt vurdere elbil. Jeg bor svært ugunstig til i forhold til arbeidsplass og med å kjøre i rushet ville mine utgifter med eksosbil bli 30.000 i året bare på å komme meg til og fra jobb med politikervedtakene i Bergen. Legg på privatkjøring og drivstoff samt ekstra utgifter på vedlikehold på en gammel forbrenningsbil .. så er for min del mer enn halve bilen betalt over en 10-års periode bare på dette.

    Resten er jeg mer enn villig til å betale for det uventede privilegiet av plutselig å kunne kjøre en P85D i stedet for en i beste fall middelmådig halvgammel traust eksosbil de neste årene. Restkostnadene utenom service er 1500 kr i måneden + renteutgifter.

    Heldig til og med med valutakurser og alt det der. (I dag ville jeg nok ikke gått all inn)

    Jeg kan vel egentlig summere det hele opp med litt latin:

    "Carpe Diem!"

    Og toget er ikke gått ennå ...

    men fløyten kan høres i det fjerne .. i dag er naustegubbene lett fiendtlig ... etterhvert går det kanskje over i panikk.

    Livet handler om å irritere seg over alt man sa nei til... av ymse årsaker som i dag er uvesentlige.
    Vel, de som har 900k å allokere til en bil er vel kanskje de som minst av alt trenger fritak for bompenger, så det er ikke spesielt rart at noen irriterer seg over at elbilister ikke bidrar med bompenger.. når man på toppen av det hele presterer å kalle dem for naustgubber så burde ditt reg nr snarest registreres hos Bergen Bompengeselskap AS for dobbel sats.
    Enkelte irriterer seg sikkert over at de som har råd til å betale full pris går på salg.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Bompenger er en vesentlig faktor.

    For min del var dette en avgjørende faktor for å i det hele tatt vurdere elbil. Jeg bor svært ugunstig til i forhold til arbeidsplass og med å kjøre i rushet ville mine utgifter med eksosbil bli 30.000 i året bare på å komme meg til og fra jobb med politikervedtakene i Bergen. Legg på privatkjøring og drivstoff samt ekstra utgifter på vedlikehold på en gammel forbrenningsbil .. så er for min del mer enn halve bilen betalt over en 10-års periode bare på dette.

    Resten er jeg mer enn villig til å betale for det uventede privilegiet av plutselig å kunne kjøre en P85D i stedet for en i beste fall middelmådig halvgammel traust eksosbil de neste årene. Restkostnadene utenom service er 1500 kr i måneden + renteutgifter.

    Heldig til og med med valutakurser og alt det der. (I dag ville jeg nok ikke gått all inn)

    Jeg kan vel egentlig summere det hele opp med litt latin:

    "Carpe Diem!"

    Og toget er ikke gått ennå ...

    men fløyten kan høres i det fjerne .. i dag er naustegubbene lett fiendtlig ... etterhvert går det kanskje over i panikk.

    Livet handler om å irritere seg over alt man sa nei til... av ymse årsaker som i dag er uvesentlige.
    Vel, de som har 900k å allokere til en bil er vel kanskje de som minst av alt trenger fritak for bompenger, så det er ikke spesielt rart at noen irriterer seg over at elbilister ikke bidrar med bompenger.. når man på toppen av det hele presterer å kalle dem for naustgubber så burde ditt reg nr snarest registreres hos Bergen Bompengeselskap AS for dobbel sats.
    Enkelte irriterer seg sikkert over at de som har råd til å betale full pris går på salg.
    Vel, vi skjønner alle "the greater good" her, utvikling av ny teknologi, noen må være først etc etc.. men for all del, dere må bare fortsette med slik usmaklig retorikk som over(samt forsvar av slikt) for min del, men ikke bli overrasket om motstanden tiltar
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.474
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Hva er usmakelig med den? Det var kun men som en morsom kommentar til det du skrev om hvem som trenger fritak fra bompenger og ikke. Fritak fra bompenger har ikke noe hvem som trenger det eller ei. Det var det jeg ville få frem.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dette vil sikkert komme som et brutalt sjokk på noen, men hensikten med bompenge- og andre avgiftsgfritak på elektriske biler er ikke vene almisser til "de trengende", men et politisk virkemiddel for stimulere til at flest mulig bilister går over fra forurensende kjøretøy til å bruke elbiler og andre nullutslippskjøretøy. Biler i alle klasser.

    Dette virker helt etter hensikten og vi har fått en utmerket start i det som kan bli en vellykket overgang til en miljøvennlig bilpark. At det er en bivirkning av svartsyke naustegubber irriterer vettet av seg over at noen velger elbil på grunn av de virkningsfulle insentivene som er på plass for å stimulere til at folk velger elbil er en helt forventet adferd. Det er en typisk norsk og akk så forutsigbar smålighet at enkelte segmenter irriterer på seg lungebetennelse over at ikke alle har det like jævlig som en selv til enhver tid. Om landet klarer å gjennomføre omleggingen eller ikke blir et politisk spørsmål, og det er en sak som sinnafreppere og deres likesinnede vil gjøre alt de kan for å stikke kjepper i hjulene på.
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.537
    Antall liker
    14.105
    Vel, de som har 900k å allokere til en bil er vel kanskje de som minst av alt trenger fritak for bompenger, så det er ikke spesielt rart at noen irriterer seg over at elbilister ikke bidrar med bompenger.. når man på toppen av det hele presterer å kalle dem for naustgubber så burde ditt reg nr snarest registreres hos Bergen Bompengeselskap AS for dobbel sats.
    Nå er de langt fleste elbiler som ruller i Norge betydelig rimeligere enn 900k - selv Teslaer fås for langt under det om man dropper P-varianten. Noen som kjører Tesla har nok råd til å betale bompenger, årsavgift og det andre, men for mange kan det også være faktoren som er avgjørende for valget siden det potensielt er mye penger å spare om man passerer bomstasjoner ofte.

    Så lenge det er vedtatt og ønskelig å få en større andel av bilparken over på elektrisitet så tilpasser folk seg. Det er sikkert mange i Norge som ønsker at systemet skulle bli endret i en retning som gjorde at Tesla ikke kom under støtten, men det er svært vanskelig - om ikke umulig i henhold til diverse EU-regler om konkurranse osv. Det er visstnok også høyt diskutabelt om den varslede endringen med et "bunnfradrag" vil bli godtatt av EU siden det åpenbart rammer Tesla mye mer enn de andre, samt at det ikke er i henhold til den tillatelsen Norge i nyere tid fikk for å videreføre elbilpolitikken.

    Incentivene er der, tilgjengelig for alle som vil og kan benytte seg av det. Det har fordeler og ulemper å kjøre en elektrisk bil, og hva veier tyngst av det ene eller det andre får bli opp til den enkelte. Men systemet er som det er og at folk faktisk benytter seg av det er jo det som er ønskelig. Så eventuell harme burde rettes mot Storting/regjering - ikke de som kjører elektrisk bil.

    Om det er noen trøst så er det mange elbileiere som er sure på andre elbileiere også. Det går særlig på å parkere på ladeplasser uten å lade eller å kjøre i kollektivfeltet på en måte de må skjønne irriterer andre bilister. Folk vest for Oslo er åpenbart svært redde for å miste tilgangen til kollektivfeltet permanent da det er en viktig grunn for mange der. Selv bor jeg på østsiden av byen og har ennå ikke hatt min bil i kollektivfeltet, så for meg personlig betyr det absolutt ingen ting. Ditto med offentlig parkeringsplasser siden jeg stort sett aldri er i sentrum med bilen. Gratis lading på parkeringsplasser er også uvesentlig for meg siden jeg så godt som aldri bruker det siden jeg ikke trenger det. Bomring utgjør en del penger, men ingen dealbreaker for min del. Det som virkelig river er fritak for mva og særavgifter, det utgjør for en Tesla rundt 300.000 i året så alt det andre bli småpenger i forhold. Og dette er det vanskelig å gjøre noe med innenfor EU-regelverket.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vel, de som har 900k å allokere til en bil er vel kanskje de som minst av alt trenger fritak for bompenger, så det er ikke spesielt rart at noen irriterer seg over at elbilister ikke bidrar med bompenger.. når man på toppen av det hele presterer å kalle dem for naustgubber så burde ditt reg nr snarest registreres hos Bergen Bompengeselskap AS for dobbel sats.
    Nå er de langt fleste elbiler som ruller i Norge betydelig rimeligere enn 900k - selv Teslaer fås for langt under det om man dropper P-varianten. Noen som kjører Tesla har nok råd til å betale bompenger, årsavgift og det andre, men for mange kan det også være faktoren som er avgjørende for valget siden det potensielt er mye penger å spare om man passerer bomstasjoner ofte.

    Så lenge det er vedtatt og ønskelig å få en større andel av bilparken over på elektrisitet så tilpasser folk seg. Det er sikkert mange i Norge som ønsker at systemet skulle bli endret i en retning som gjorde at Tesla ikke kom under støtten, men det er svært vanskelig - om ikke umulig i henhold til diverse EU-regler om konkurranse osv. Det er visstnok også høyt diskutabelt om den varslede endringen med et "bunnfradrag" vil bli godtatt av EU siden det åpenbart rammer Tesla mye mer enn de andre, samt at det ikke er i henhold til den tillatelsen Norge i nyere tid fikk for å videreføre elbilpolitikken.

    Incentivene er der, tilgjengelig for alle som vil og kan benytte seg av det. Det har fordeler og ulemper å kjøre en elektrisk bil, og hva veier tyngst av det ene eller det andre får bli opp til den enkelte. Men systemet er som det er og at folk faktisk benytter seg av det er jo det som er ønskelig. Så eventuell harme burde rettes mot Storting/regjering - ikke de som kjører elektrisk bil.

    Om det er noen trøst så er det mange elbileiere som er sure på andre elbileiere også. Det går særlig på å parkere på ladeplasser uten å lade eller å kjøre i kollektivfeltet på en måte de må skjønne irriterer andre bilister. Folk vest for Oslo er åpenbart svært redde for å miste tilgangen til kollektivfeltet permanent da det er en viktig grunn for mange der. Selv bor jeg på østsiden av byen og har ennå ikke hatt min bil i kollektivfeltet, så for meg personlig betyr det absolutt ingen ting. Ditto med offentlig parkeringsplasser siden jeg stort sett aldri er i sentrum med bilen. Gratis lading på parkeringsplasser er også uvesentlig for meg siden jeg så godt som aldri bruker det siden jeg ikke trenger det. Bomring utgjør en del penger, men ingen dealbreaker for min del. Det som virkelig river er fritak for mva og særavgifter, det utgjør for en Tesla rundt 300.000 i året så alt det andre bli småpenger i forhold. Og dette er det vanskelig å gjøre noe med innenfor EU-regelverket.
    Alle skjønner målsetningen her, Poenget var vel bare at man ikke behøver å være naustgubbe for å slenge av seg ett og annet skjellsord når man står i kø gjennom bompengeringen
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.385
    Antall liker
    1.234
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.053
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg fryder meg ikke over at de kriminelle bilbøllene, også kaldt Teslaeiere, får større bøter enn om de skulle tømt ti hytter for verdisaker :)
    Så du vil ha halv pris på EL-bil bøtene og :confused:
    I går ble over 30 stykk stoppet av politiet på samme strekning og alle fikk kun en advarsel.. Det er måten å gjøre det på! Hadde følt meg rimelig lurt, hvis jeg hadde betalt kr 900000,- for en elbil (også for å slippe køen fra Asker til Oslo) og plutselig ikke fikk kjøre i kollektivfeltet lenger.
    Vi trenger regler som er forutsigbare og jeg unner ingen bøter i Norge bøter på veien, fordi det kun er en effektiv måte å dra inn penger til staten hvis man blir tatt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.240
    Antall liker
    846
    Interessant;
    Dagen etter at elbilvedtaket ble innført, brukte buss 252 cirka 9 minutter på den samme strekningen, viser en måling gjort av Ruter. Etter at elbilene forsvant fra kollektivfeltet på E18, er kjøretiden dermed redusert med to tredjedeler.

    http://www.nrk.no/ostlandssendingen/kjoretiden-for-bussene-redusert-med-to-tredjedeler-etter-at-elbilene-forsvant-1.12393715
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har Dinside et poeng? X5 x-drive fra 766kkr

    Den store, luksuriøse BMW-en selges nå til Tesla-pris. Vil noen begynne å nøle mellom de to?


    BMW X5 xDrive40e blir enda billigere - Dinside.no
    Måtte i så fall være et valg mot Model X som også er en SUV. Men besparelsene med elbil er såpass store at de egentlig ikke blir direkte konkurrenter. På annen side har mange av de som vurderer å kjøpe bil denne prisklassen såpass god økonomi at det er annet enn besparelser på drivstoff som blir avgjørende og man slipper rekkevidde "problemet". Og BMW er et godt innarbeidet merke med flotte kjøreegenskaper og fornøyde kunder.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Et direkte treff vil vel ta ut elektronikken på en fossilbil også, selv om karosseriet fungerer som et Faraday bur.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.240
    Antall liker
    846
    Så elektronikken streiket. Omtrent hva ville skjedd med en bensinbil som ble truffet av et lynnedslag mens den holdt på å fylle tanken, mon tro?
    Poenget er vel at batteribiler i 50-80% tiden henger på et system som er sårbart på overspenninger og transienter. En bensinbil står 99,9% av tiden uten tilsvarende forbindelser.

    På videoen vet man ikke sikkert om lynet traff bilen eller ladestasjonen.

    Uansett er man vel maks uheldig.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.385
    Antall liker
    1.894
    Går nå forbausende bra, så lenge en holder seg unna lyn.. 😄

    Nå er vi forresten ikke mer enn en måned eller to unna å måtte etablere ny tråd her. Der blir falcon wings et hett tema. 😛
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.385
    Antall liker
    1.234
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hva får deg til tro at det er misunnelse - eller er det hensikten med å kjøpe en slik ?

    Harme ja, over et system som premierer rikfolk som kan kjøpe en status bil som normalt ville kostet nærmer 2 mill til halv pris kun for å snike i køen til jobben og snylte på fellesgodene. Handlingen er dog forkastelig og håper han får sin straff, men den bli vel henlagt pga bevisets stilling...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.537
    Antall liker
    14.105
    Med vanlige avgifter ville Tesla p85d kostet 300.000 mer, så ganske langt unna halv pris. Husk at den kun har 90 hestekrefter i vognkortet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja det er trist å se slikt, og der er ikke helt uvanlig heller. Endel mennesker har klart å bygge opp et irrasjonelt hat mot elbiler og tesla spesielt. Så til de grader at hærverk forekommer dem som en naturlig handling avledet av noe de oppfatter som berettiget harme.

    Det er en av grunnene til at jeg har installert dashcam i bilen.

    Man kan være aldri så uenig i avgiftspolitikk, samferdsel og miljøpolitiske virkemidler, men man går ikke løs på bilen til en mann av den grunn. For alt jeg vet kan det være personlige konflikter bak enkelte av disse episodene, men ikke alle.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Kjenner jeg blir skremt, irritert osv. når jeg leser dette i saken:

    "...Da han kontaktet politiet fikk han beskjed om å anmelde så raskt som mulig, slik at de fikk hånd om andre overvåkningsvideoer før de ble slettet.
    – Det er egentlig litt komisk. Etter tre dager blir videoene slettet ifølge politiet, men etter fem dager ringte de meg og fortalte at anmeldelsen var rotet bort. Derfor anmeldte jeg på nytt, og har sendt over dokumentasjonen jeg har på hærverket, sier Kees til Nordlys..".

    Veldig tillitsvekkende politiarbeid...
    Forøvrig er hærverk aldri greit...når voksne mennesker gjør slikt burde de fått en ordentlig smekk.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.240
    Antall liker
    846
    Samme skjedde med en kamerat og hans 1 mnd gamle Audi A3. Koster en formue å rette.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Antar at synderen aldri ble tatt heller...

    Forøvrig lurer jeg litt på om saken det linkes til med Teslaen her, er reell...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn