Diverse Teknisk analyser av låter og hvordan de integrerer i våre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.082
    Antall liker
    6.521
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror ganske enkelt denne no4 plata, som jeg dog ikke har hørt mer en nesten et helt spor av vurderes på hvordan man hører på den. Personlig finner jeg denslags musikk enerverende og behandler det som om platen skulle være spedalsk. det fine er, denne platen er ikke laget for meg, den er laget for noen andre som setter pris på den.

    For meg virker det som at Solstad som du henviser til hører på dette med åpent sinn og blir positivt overrasket og skriver dette. Man kan ha blitt utsatt for dårlige produksjoner kanskje gjennom lang tid og så dukker denne opp som et friskt pust. Det er jo lett å bli positivt begeistret. Derimot så har leseren blitt fortalt at dette låter glitrende og langt over det som er gjennomsnittlig. Da starter problemene, for man lytter kritisk og fokuserer på det som kan trekke ned, og guud så lett det er å trekke ting ned. Denne biasen er igjen et eksempel på at ører og sinn ikke kan definere nøtralitet for man er aldri nøytral heldigvis.

    bruker man mye tid på å lete etter feil og mangler så blir man flink til det og går på autopilot. Ingenting er bra nok etter en stund.
    bruker man tid på å la seg begeistre, så begeistres man ofte.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er faktisk slike beskrivelser som er nøytralt. Helt ordinære beskrivelser av nøytralitet. Du får akkurat det som er på innspillingen, ingen tilsløringer, ingen egenlyd i høyttalerne. Kjedelig, snilt, fyldig og naturlig er ikke adjektiver som passer nøytralitet. Hvis man ikke "hører" høyttalerne så er det et veldig godt hint om nøytralitet.

    PMC høytalere får mye skryt ser jeg, men ut fra målinger frekvensresponsen på de PMC modellene jeg har sett publisert, er de alt annet enn nøytrale. Det er jo mulig at denne modellen er et unntak...
    Synes modellene deres ser interessante ut, men utfra frekvensresponser antar jeg at de ikke faller i min smak - men har ikke hørt dem....
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Gå på konserter og lag din egen formening om nøytral.
    Spilte konsert i går, jeg. Det var helt sinnsykt mye tromboner og veldig romlete bass. Tonen i saxen min hadde ingen diskant som jeg kunne høre, før jeg fikk tilgang på en solo-mikk. Da låt det bedre. Håper det hørtes mer nøytralt ut for publikum :)


    Neida. Men det er litt av poenget mitt, at "nøytral" nesten viser til en slags hellig gral av hvordan det "egentlig" skal låte, men jeg tror rett og slett ikke det fins. Alt av lyd er farget av miksing, mastring og avspilling på utstyr som på en eller annen måte bidrar med litt forvrengning. I tillegg så må vel "nøytral" bety noe i retning av "ikke for lite eller mye av noe", og da holder det ikke egentlig å støtte seg til at en høyttaler beskrives i termer som "the truth…. Ingen tilsløring… dønn nøytralt… Aldri skarpt …Presisinstrumenter som leverer deg akkurat som ligger i opptaket."

    Sånne formuleringer betyr ikke noe annet enn at forfatteren har hatt en spesifikk opplevelse. Hvilken nytteverdi har det for meg? Ikke stort annet enn at jeg også kan prøve høyttaleren og prøve å legge merke til om min opplevelse ligner på det jeg har lest. Det er absolutt ingen direkte overføringsverdi, eller et bevis på at en høyttaler faktisk låter nøytralt – med mindre "låter nøytralt" betyr "låter nøytralt for den som hørte den".
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    "nøytral" nesten viser til en slags hellig gral av hvordan det "egentlig" skal låte
    Tror det var litt av målet med tråden? Egentlig morsomt å lese hvor sprikende og samstemte vi er til tider. De siste to kommentarene jeg har bitt meg merke i, etter besøk i grotta er: "det låter nesten som hjemme" som jeg tolker dit hen at min lydpreferanse nok ikke står veldig langt unna det flere ønsker og betrakter som nøytralt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.633
    Antall liker
    21.413
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg satt for langt til venstre på torsdag. Klokkespillet ble noe for fremtredende.

    - Oj, det der må være Gardiner! utbrøt jeg da Syncrolux og jeg skrudde filtre og eq hos meg forleden. Ulike produsenter har ulik forståelse av hvordan det skal låte. Gardiners innspillinger høres alltid ut som en invers BBC-dip.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Valentino er og blir en tonalitetsfreak 👍

    Et problem jeg har med gardiner er å finne noen som går helt ned til gulvet. Nuvel.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    1.243
    Uforsterket klassisk er sikkert det nærmeste man kommer ja, men mye vil fremdeles avhenge av hvor man sitter for eksempel.
    Joda, men da kan en forsøke å sitte forskjellige plasser eller avstander fra instrumentene...
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0
    Et problem jeg har med gardiner er å finne noen som går helt ned til gulvet...
    Det finnes ikke...så derfor ble løsningen her å bestille skreddersydd på eget mål slik at det ikke blir akustisk lekkasje mellom gardin og tak samt gardin og gulv.
    Litt dyrere, men utrolig mye bedre for lydopplevelsen - anbefales (y)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Usikker på om det har noen verdi, men "nøytralt" er i grunn ikke begrepet jeg ville satt på PMC twenty-serien; det er uansett høyttalere som er utrolig lette å få fot av, de er lette å få til, og de spiller alle stilarter med masse pondus. Jeg vil vel tro at det er litt ekstra moro i mellombassen og noe videre oppover, men musikkglede finnes der i bøtter og spann! :)🕺
    Det hadde jo da vært interessant med en debatt mellom deg og Roy :). Litt ekstra moro i mellombassen er det nok ja. Hvorvidt det er ekstra oppover skal ikke jeg mene for mye om, men tenker at klangen er ganske så nøytral?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde jo da vært interessant med en debatt mellom deg og Roy :). Litt ekstra moro i mellombassen er det nok ja. Hvorvidt det er ekstra oppover skal ikke jeg mene for mye om, men tenker at klangen er ganske så nøytral?
    Må ta visse forbehold, har ikke hatt PMC hjemme.

    Men opplever vel at de heller litt over mot et varmt lydbilde, altså noe mørkere enn nøytralt. Men skal virkelig ikke gå hardt ut med et sånt standpunkt, uten å ha hørt det i kjente omgivelser med kjent utstyr.

    Det jeg derimot kan si med sikkerhet er at ALLE PMC'r jeg har hørt, har spilt utrolig medrivende! :)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Tror det var litt av målet med tråden? Egentlig morsomt å lese hvor sprikende og samstemte vi er til tider. De siste to kommentarene jeg har bitt meg merke i, etter besøk i grotta er: "det låter nesten som hjemme" som jeg tolker dit hen at min lydpreferanse nok ikke står veldig langt unna det flere ønsker og betrakter som nøytralt.
    Ja, jeg er enig i at det nok er noe som er (eller nærmer seg) "nøytralt", og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skal la seg måle på et eller annet vis. Jeg tror det måles fordi høyttalere og elektronikk ikke er magi men ganske konkrete greier. Men selvfølgelig må ørene med – det er tross alt de som bestemmer hva som er verdt å måle.

    Det jeg synes er underlig er ideen om at om noe låter sånn som en forventer, så er det nøytralt. Jeg tror heller at et nøytralt oppsett kan si oss noe om hvilke kvaliteter et opptak har.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror heller at et nøytralt oppsett kan si oss noe om hvilke kvaliteter et opptak har.
    Ja, men for å fortelle hele historien kreves det mer enn bare enn bare en spesifikk kurve. Det er mer enn frekvensrespons som inngår i en høyttalers transferfunksjon.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja, men for å fortelle hele historien kreves det mer enn bare enn bare en spesifikk kurve. Det er mer enn frekvensrespons som inngår i en høyttalers transferfunksjon.
    Jepp, det er derfor jeg sier ørene må være med for å bestemme hvilke ting som må tegnes som en kurve. :) Mikrofoner og datamaskiner klarer å måle det og tegne det hvis vi bare bestemmer hva det er vi vil skal måles og tegnes.

    Det jeg blir forvirra av er at "nøytralitet" sånn som @Lyngen fremstiller det egentlig bare betyr "det @Lyngen synes høres riktig ut". Jeg deler ikke den tolkingen av ordet og trenger et eller annet mer objektivt å ta tak i. Nøytralitet henger sammen med en eller annen standard for meg ("ikke særlig mye avvik fra et-eller-annet"), ikke sammen med en opplevelse av at noe er "riktig".
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg deler ikke den tolkingen av ordet og trenger et eller annet mer objektivt å ta tak i.
    Jeg skjønner hva du mener, men det er bare slik at nøytralitet er å være presis med det som skal avspilles. Ja, det er ikke så lett å vite og det kreves erfaring. Uten det er det vanskelig ja. Kanskje er det lettere da å stole på anmeldere som er vant til å høre veldig mye og som bruker gode referanseplater. Sier de at en høyttaler er musikalsk, naturlig eller noe i den dur står det neppe nøytralt i tillegg. Det er i allefall et hint jeg bruker. En nøytral høyttaler er ikke musikalsk i seg selv, den skal være fargeløs og gjengi musikaliteten på skiva. Hva man liker er derimot er en helt annen sak.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nøytralitet henger sammen med en eller annen standard for meg
    Nei, nøytralt er nok ikke en tilfeldig respons uten noen objektiv forankring.

    Frekvensresponsen hos meg er kanskje ikke 100% nøytral, men lyden skal også samsvarer noenlunde med mine preferanser.

    etterboka.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.216
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må melde pass her. Strømprisene gjør at musikkrommet av avstengt og klasse A forsterkeren bruker for mye strøm . Kommer tilbake til våren . Jeg tuller ikke
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skjønner hva du mener, men det er bare slik at nøytralitet er å være presis med det som skal avspilles.
    Ja, så spørsmålet er da hva "presisjon" betyr og hvordan vi kan påvise det. Hvis det bare er snakk om erfaring og ordbruken til anmeldere, så får jeg en veldig stor fortolkningsjobb om jeg skal finne en nøytral høyttaler, for hvordan kan jeg vite at det som er nøytralt for deg også er nøytralt for meg?

    Jeg tror ikke modellen din er god nok – jeg tror det handler om noe mer håndfast enn om det høres riktig ut på bra plater. Hvordan kan du for eksempel vite hva som er bra plater, det vil si gode innspillinger? Er det plater som låter bra på dine høyttalere, eller er det plater som låter bra på mine høyttalere? Hva hvis plata låter forskjellig på mine og dine høyttalere, hvilken høyttaler er det da som er nøytral? Den som låter bra for deg, eller kan det være at det er innspillinga det er noe feil på?

    Hvis det ikke er noe objektivt grunnlag for hva en kaller "nøytral", så er det ikke et veldig nyttig begrep, spør du meg.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Ja, så spørsmålet er da hva "presisjon" betyr og hvordan vi kan påvise det. Hvis det bare er snakk om erfaring og ordbruken til anmeldere, så får jeg en veldig stor fortolkningsjobb om jeg skal finne en nøytral høyttaler, for hvordan kan jeg vite at det som er nøytralt for deg også er nøytralt for meg?
    Det enkleste er jo å ikke bry seg om det i det hele tatt og bare velge den lyden man liker :D.

    Jeg tror ikke modellen din er god nok – jeg tror det handler om noe mer håndfast enn om det høres riktig ut på bra plater.
    Jo, men jeg vet ikke om noe håndfast. Noe 100% målbart. Eller hvordan man skulle kunne måle det. Det jeg i allefall er temmelig sikker på er at det ikke holder å bare måle en frekvenskurve eller gå på en konsert. Det er mye mer komplekst enn dette.
    Hvordan kan du for eksempel vite hva som er bra plater, det vil si gode innspillinger
    Jo mer HIFi et anlegg er jo lettere er det. Og jo flere plater og jo flere anlegg man hører jo lettere blir det. Akkurat det synes jeg er ganske lett nå, men å vurdere nøytralitet tror jeg aldri blir 100% korrekt. Jeg pleier å si tilnærmet nøytral.

    Er det plater som låter bra på dine høyttalere, eller er det plater som låter bra på mine høyttalere?
    Høyst sannsynlig ja, de fleste innspillinger passer ulike anlegg synes jeg.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jo, men jeg vet ikke om noe håndfast. Noe 100% målbart. Eller hvordan man skulle kunne måle det.
    Nå er vel, med all respekt, du ikke et målefantom? :) Men man måler jo langt mer enn fr. Dette har blitt gjentatt i det uendelige her og andre steder. Så jo, man har nok noen temmelig gode holdepunkter for hva som er riktig.

    At frekvensrespons ofte blir presentert, er at den gir gode indikasjoner, i all enkelhet, på hvordan ting står til. Men den som jobber med å få høyttalerne til å oppføre seg går nok langt dypere til verks. Også vi som sitter som sluttbrukere og ratter ser på andre ting med responsen, men det er en læringskurve for lekmenn og frekvensrespons er nok det som er enklest og mest intuitivt forståelig for de aller fleste, det blir dermed det som oftest legges ut.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har fått det inntrykket! 😁 Det er liksom de som aldri har satt seg inn i prosessen som har klarest mening om hvilke begrensninger det er forbundet med dette.

    Synes for øvrig det er helt fair å ikke ønske måling og justering som en del av ritualet med å tilpasse et anlegg og vil på ingen måte påstå at en målemikrofon er en absolutt forutsetning for god integrasjon. Har selv et set&forget anlegg oppe i stua hvor ingen mikrofon har fått slippe til. Musikk nytes fint der også. Skjønner også de som uttaler seg negativt om en slik tilnærming, siden det faktisk er en læringskurve forbundet med det. For en med min skolering derimot var ikke det så veldig vanskelig. Av mine ca 30 år som lydinteressert, har jeg kun brukt mikrofon som hjelpemiddel i 5. Det har uten tvil tatt både lyden og min musikknytelse til nye høyder.

    Nå dreier jo denne tråden seg om musikk integrering. Jeg kan nok love deg at det ikke vil ta meg lang tid å påpeke evt mangler og svakheter i ditt oppsett uten bruk av mikrofon, kun utrustet med et knippe låter, nettopp fordi jeg har over flere år har korrelert målinger med musikk. Det er et løfte du kan få lov å fnyse av, da jeg ikke har noen intensjoner om å bevise det. 😁
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    6.551
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja, så spørsmålet er da hva "presisjon" betyr og hvordan vi kan påvise det. Hvis det bare er snakk om erfaring og ordbruken til anmeldere, så får jeg en veldig stor fortolkningsjobb om jeg skal finne en nøytral høyttaler, for hvordan kan jeg vite at det som er nøytralt for deg også er nøytralt for meg?

    Jeg tror ikke modellen din er god nok – jeg tror det handler om noe mer håndfast enn om det høres riktig ut på bra plater. Hvordan kan du for eksempel vite hva som er bra plater, det vil si gode innspillinger? Er det plater som låter bra på dine høyttalere, eller er det plater som låter bra på mine høyttalere? Hva hvis plata låter forskjellig på mine og dine høyttalere, hvilken høyttaler er det da som er nøytral? Den som låter bra for deg, eller kan det være at det er innspillinga det er noe feil på?

    Hvis det ikke er noe objektivt grunnlag for hva en kaller "nøytral", så er det ikke et veldig nyttig begrep, spør du meg.
    Jeg tenker det kanskje spørs litt hva man ellers har av utstyr og muligheter også. Har man f.eks et helt rent 2.0 anlegg uten noen form for hverken EQ eller DSP eller subwoofer, og dermed ingen som helst mulighet til å justere klangbalansen i oppsettet sitt, så må man jo nesten jakte en høyttaler som matcher responsen i rommet sitt så godt som mulig (hvor kombinasjonen av høyttalerens respons og påvirkningen av rommet blir nærmest mulig den lyden man liker). Det blir nødvendigvis litt bingo og mye prøving og feiling, og sånn veldig mange holder på.

    Har man derimot ustyr som gjør at man kan justere klangbalansen etter at høyttaleren er i hus, vil det plutselig bli veldig interessant med en nøytral høyttaler (jevn og rett frekvensrespons anekoisk) som har nok kapasitet i hele frekvensområdet til å spille så høyt du har lyst uten å bli ukomfortabel.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.633
    Antall liker
    21.413
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må melde pass her. Strømprisene gjør at musikkrommet av avstengt og klasse forsterkeren A bruker for mye strøm . Kommer tilbake til våren . Jeg tuller ikke
    Du sier noe. Jeg skal implementere triggerstarting på effektforsterkerne mine. Den søte lille nye Yamaha-preampen min har triggerutgang, og Hypex nCore drar faktisk litt i idle, i allefall når det er 6 kanaler som bare gjør ingenting.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du sier noe. Jeg skal implementere triggerstarting på effektforsterkerne mine. Den søte lille nye Yamaha-preampen min har triggerutgang, og Hypex nCore drar faktisk litt i idle, i allefall når det er 6 kanaler som bare gjør ingenting.
    Igår stod anlegget på hele dagen. Med effekttrinn på over 1kw, hver seg, føltes det godt.. Ikke er det noe strømsparing ala klasse D.. En driver da med hobby, ikke leker puritaner..
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.633
    Antall liker
    21.413
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå som vi alle er forskjellige.
    Har bergvarme. Helt unødvendig å fyre med spillvarme fra elektronikk.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå som vi alle er forskjellige.
    Har bergvarme. Helt unødvendig å fyre med spillvarme fra elektronikk.
    Såklart, en fyrer da ikke med spillvarme,det skulle tatt seg ut. Triggerutgang til folket.. Eller kanskje ikke
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg kan nok love deg at det ikke vil ta meg lang tid å påpeke evt mangler og svakheter i ditt oppsett uten bruk av mikrofon, kun utrustet med et knippe låter, nettopp fordi jeg har over flere år har korrelert målinger med musikk. Det er et løfte du kan få lov å fnyse av, da jeg ikke har noen intensjoner om å bevise det.
    Det tviler jeg ikke et sekund på. Det er garantert forbedringspotensial. Har jo DSP i Roon da, men opplevde ikke noe forbedring med den. Selv om en justering kunne være positiv for en plate som var litt småskarp, så var det negativt for resten.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det enkleste er jo å ikke bry seg om det i det hele tatt og bare velge den lyden man liker :D.
    Klart det! :) Men da snakker vi vel om hva som låter bra eller dårlig (for meg), ikke hva som er "nøytralt", ikke sant?

    Det jeg i allefall er temmelig sikker på er at det ikke holder å bare måle en frekvenskurve eller gå på en konsert. Det er mye mer komplekst enn dette.
    Helt enig, men det er ikke det samme som at det ikke går an å velge et knippe målinger som kan gi en indikasjon.

    Jeg tenker det kanskje spørs litt hva man ellers har av utstyr og muligheter også. Har man f.eks et helt rent 2.0 anlegg uten noen form for hverken EQ eller DSP eller subwoofer, og dermed ingen som helst mulighet til å justere klangbalansen i oppsettet sitt, så må man jo nesten jakte en høyttaler som matcher responsen i rommet sitt så godt som mulig (hvor kombinasjonen av høyttalerens respons og påvirkningen av rommet blir nærmest mulig den lyden man liker). Det blir nødvendigvis litt bingo og mye prøving og feiling, og sånn veldig mange holder på.
    Enig i det! Men poenget mitt er bruken av ordet "nøytral" i forbindelse med høyttalere, som for meg ikke gir noe særlig mening uten en eller annen referanse til hva som er "for mye" utsving en eller annen vei. Hvis vi snakker om høyttalerens nøytralitet, må vi vel snakke om høyttalerens nøytralitet uavhengig av rom eller den totale lydresponsen i et gitt rom, og begge deler forutsetter da – for meg – at vi vet hva lyden er nøytral i forhold til. Hvis nøytralitet handler om liten grad av avvik, må vi ha en idé om hva det normale er, for hvis ikke kan vi jo ikke snakke om avvik.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har jo DSP i Roon da, men opplevde ikke noe forbedring med den.
    Å sitte å ratte på måfå blir sjeldent perfekt. Merk, jeg skiller mellom korreksjon og justering av tonal balanse. Det siste gjør jeg helt på øret.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    6.551
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Enig i det! Men poenget mitt er bruken av ordet "nøytral" i forbindelse med høyttalere, som for meg ikke gir noe særlig mening uten en eller annen referanse til hva som er "for mye" utsving en eller annen vei. Hvis vi snakker om høyttalerens nøytralitet, må vi vel snakke om høyttalerens nøytralitet uavhengig av rom eller den totale lydresponsen i et gitt rom, og begge deler forutsetter da – for meg – at vi vet hva lyden er nøytral i forhold til. Hvis nøytralitet handler om liten grad av avvik, må vi ha en idé om hva det normale er, for hvis ikke kan vi jo ikke snakke om avvik.
    Ja, og det vet vi vel ganske godt (skulle man tro, selv om denne tråden kanskje tyder på det motsatte).

    En god start er jevn og gjerne også ganske rett frekvensrespons on-axis anekoisk. Har den i tillegg jevn (og dermed lik) respons med begrensede avvik ganske bredt off-axis og god kapasitet i hele frekvensregisteret (ikke minst i bassen), så er det gode sjanser for at det låter både nøytralt og bra :)

    Og om jevn betyr maks +/-3dB, +/-2dB eller noe annet avhenger sikkert av hvem du spør.

    Til sist ser vi at det er noen deler av frekvensregisteret hvor det gjerne fungerer bedre med en svak reduksjon i energi snarere enn det motsatte, og andre deler hvor det kanskje fungerer bedre med en svak økning i energi snarere enn det motsatte. Så noen "avvik" er hyggeligere enn andre.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Klart det! :) Men da snakker vi vel om hva som låter bra eller dårlig (for meg), ikke hva som er "nøytralt", ikke sant?


    Helt enig, men det er ikke det samme som at det ikke går an å velge et knippe målinger som kan gi en indikasjon.
    Jo, men en høyttaler kan godt være myk, fyldig og romantisk i klangen selv med en en rett kurve. Hurtighet, mikrodetaljer og transparens påvirker også nøytralitet. Men det kan også overdrives, og det er ikke så lett å vurdere. Jeg synes at gode regeranseplater er gode verktøy til det og høre veldig mange plater over tid. Tilvenning har mye å si. Er man vant til en bestemt retning kan man fort bli lurt. Det har jeg blitt selv.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja - tror jeg - men er ikke spørsmålet nettopp hva det er man blir lurt i forhold til? Om man er vant til én høyttaler, så opplever man en annen høyttaler som mer eller mindre nøytral i forhold til den? Altså at man har en lydlig referanse som ikke er plata, men lyden av de ulike høyttalerne?

    Hvis man i motsetning til dette kan ha en nøytralitetsreferanse som går på kjente størrelser som elektronisk, mekanisk og resonansmessig forvrenging, så trenger man ikke forholde seg til om en høyttaler føles nøytral eller ikke, men se på et knippe tekniske oversikter og vurdere om det er store avvik i forhold til idealet. Deretter kan man høre på manikken og vurdere om lyden og tekniske forventninger henger sammen. Gjør de ikke det, kan man revurdere utvalget målinger eller idealet, og ta det derfra.

    For som sagt betyr «nøytral» noe i retning av «avvik fra idealet», så om vi har et veldig flytende ideal blir det vanskelig å snakke sammen om hvilke høyttalere som er nøytrale og hvilke som ikke er det - hvis vi ikke bare mener at «nøytralt» betyr «låter greit!».
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn