Diverse Teknisk analyser av låter og hvordan de integrerer i våre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Den plata har jeg ikke, og ikke ligger den på Spotify. Kan du finne en link til den kanskje?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jepp. Bare forskjellig cover.

    Begge to låter flott her, men rent musikalsk foretrekker jeg Mutter og Sarasate. Som før nevnt slett ingen kapasitet på klassisk musikk, men at Mutter er minst like virtuos som Fischer er det liten tvil om.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Da er den ikke helt ukjent, men ikke noe jeg har hørt nok på til at jeg kan uttale meg med tyngde. Men jeg satte den på nå. Umiddelbart er det jo et helt annet arrangement enn A-S Mutter sin Sarasate. Det er også en annen type fiolin/strenger/bue, den spilles i liten grad i de nedre oktavene, men aller viktigst, dette er spilt inn med litt mer individuell fokus i selve orkesteret, og samtidig en klart mer tilbakelent solo. Det hele låter ganske laidback og det skjer mindre i området midtre-øvre mellomtone, så litt som å trykke inn en ikke altfor overivrig loudnessknapp.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Da er den ikke helt ukjent, men ikke noe jeg har hørt nok på til at jeg kan uttale meg med tyngde. Men jeg satte den på nå. Umiddelbart er det jo et helt annet arrangement enn A-S Mutter sin Sarasate. Det er også en annen type fiolin/strenger/bue, den spilles i liten grad i de nedre oktavene, men aller viktigst, dette er spilt inn med litt mer individuell fokus i selve orkesteret, og samtidig en klart mer tilbakelent solo. Det hele låter ganske laidback og det skjer mindre i området midtre-øvre mellomtone, så litt som å trykke inn en ikke altfor overivrig loudnessknapp.
    Det er en plate jeg har kjent i kanskje 15 år og jeg tror ikke jeg har hørt den på de nye mer enn en smakebit. Rett og slett bare god lyd, god musikk og godt spilt. Aldri tenkt på den som laidback. Hvis det er slik at nesten ingenting låter skarpt hos deg så har du kanskje tunet anlegget slik at de best lydende albumene er laidback? Jeg bare spør, ikke vet jeg.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det er en plate jeg har kjent i kanskje 15 år og jeg tror ikke jeg har hørt den på de nye mer enn en smakebit. Rett og slett bare god lyd, god musikk og godt spilt. Aldri tenkt på den som laidback. Hvis det er slik at nesten ingenting låter skarpt hos deg så har du kanskje tunet anlegget slik at de best lydende albumene er laidback? Jeg bare spør, ikke vet jeg.
    Det kan ha noe med å gjøre at jeg hørte den på laptopen.

    Kjørte gjennom førstesporet på anlegget nå, det blir noe helt annet. Men jeg får en bestemt følelse av mer nærmic i orkesteret. Ikke helt "som å være der", men mer en "å være der illusjon", om du skjønner.

    Selve innspillingen er ikke egentlig laidback, men også på anlegget er den en anelse mer topp/bunn-fokusert en A-SM-sporet. Det er arrangementet som tidvis kan virke mer laidback. Denne fremstår mer moderne i uttrykket, og de 19 årene mellom de to blir veldig tydelig om vi ser på hva som er typiske valg i innspillinger for de to epokene.

    Men så låt det også overraskende greit på laptopen. Jeg kan ikke si det samme om Sarasate. Det flater veldig ut på laptopen (som til orientering er en Dell XPS 15 7590).

    Betyr det at Laptopen min er bedre enn anlegget?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg kan ikke spille annet enn over hodetelefoner nå, men hvis du vil så kan du få prøve en av mine favorittplater. Så kan jeg høre den i morgen. Har ikke prøv den på Magico enda. Ikke en plate jeg setter på for lyden, men for musikken og det fantastiske spillet til Vengerov. Hvordan lyden er jeg usikker på.

    s-l400.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Siden målinger er frabedt i tråden skal jeg ikke poste noen, men jeg tittet litt på et par Magico S1-målinger. Det ser ut til at når man går et stykke off-axis på S1 så henger det igjen endel energi mellom 2-5khz, med en topp ved 2-2.5khz. De er jo en mulig forklaring hvis det låter slitsomt på enkelte låter.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hmm ja ... i det området burde man jo heller ha en liten dip i stedet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvordan låter denne på deres anlegg folkens ? Spesielt første sporet jeg tenkte på.

     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Her låter den aldeles fantastisk. Har du noe forslag til hva som kan være feil med oppsettet mitt?
    Har hørt gjennom Sarasate og Fischer. Veldig forskjellige opptaksfilosofier. For meg blir Fischer for platt og dempet. Synes Sarasate er en bedre innspilling. En fiolin på nært hold må ha såpass trøkk i overtonene. På Fischer oppleves det som om man har brukt pussepapir på kontrastene.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke det egentlig samme plate som dette?
    Flott innspilling, gir litt være der følelse. Mutter Innspillinger er også fin, men noe lysere og lengre fra den opplevde virkeligheten i konsertsalen. Mutter låter ikke skarpt hos meg på mine Respons.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan låter denne på deres anlegg folkens ? Spesielt første sporet jeg tenkte på.

    Fin og åpen innspilling, godt skille mellom stemmene men jeg synes det låter litt for smått ift virkeligheten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.217
    Sted
    Langesund
    Hos meg låter det meste klassisk under pari. Og dra fram klassisk musikk for å brife med anlegget er ikke det lureste. En del unna de opplevelsene jeg har live.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Hos meg låter det meste klassisk under pari. Og dra fram klassisk musikk for å brife med anlegget er ikke det lureste. En del unna de opplevelsene jeg har live.
    Skjønner hvor du vil men mindre verk/grupper fungerer helt greit. Store orkester i full utblåsing derimot.....næææh......
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes illusjonen ødelegges hvis stemmer blir for små - som om sangerne er miniatyrer.

    En innspilling uten skarpe kanter, god vokal, om enn litt større enn virkeligheten er denne:

    Dean Martin

    Så er det en ekstra bonus at musikken ikke er politisk korrekt.
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg synes illusjonen ødelegges hvis stemmer blir for små - som om sangerne er miniatyrer.

    En innspilling uten skarpe kanter, god vokal, om enn litt større enn virkeligheten er denne:
    Dean Martin

    Så er det en ekstra bonus at musikken ikke er politisk korrekt.
    Men en ægte vokal du høre over live uden mikrofon er da forholdsvis lille (Medmindre det er Opera) Så når vi sidder med en stor vokal der fylder godt i lydbilledet er det efter min mening ikke noget at gøre med virkeligheden. Ens øre vil aldrig opleve en vokal som en mikrofon opfanger det.
    Jeg synes de bedste optagelser jeg har er hvor hele orkester + sanger er optaget som en helhed. Ikke hvor noget er forstærket og hivet frem i lydbilledet.
    Når jeg lytter den den slag optagelser har jeg mere en følelse af at være tilstede ..... altså (hvor hele orkester + sanger er optaget som en helhed)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kan ikke spille annet enn over hodetelefoner nå, men hvis du vil så kan du få prøve en av mine favorittplater. Så kan jeg høre den i morgen. Har ikke prøv den på Magico enda. Ikke en plate jeg setter på for lyden, men for musikken og det fantastiske spillet til Vengerov. Hvordan lyden er jeg usikker på.

    Vis vedlegget 715260
    En innspilling med god utstrekning nedover. Synes fiolinen tenderer til å låte litt hardt. Kan være fordi min kjære utbrøt - hva i all verden er det du spiller?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Men en ægte vokal du høre over live uden mikrofon er da forholdsvis lille (Medmindre det er Opera) Så når vi sidder med en stor vokal der fylder godt i lydbilledet er det efter min mening ikke noget at gøre med virkeligheden. Ens øre vil aldrig opleve en vokal som en mikrofon opfanger det.
    Jeg synes de bedste optagelser jeg har er hvor hele orkester + sanger er optaget som en helhed. Ikke hvor noget er forstærket og hivet frem i lydbilledet.
    Når jeg lytter den den slag optagelser har jeg mere en følelse af at være tilstede ..... altså (hvor hele orkester + sanger er optaget som en helhed)
    Opplever ikke at eksempelvis en visesanger live uten mikrofon låter smått i virkeligheten. Avhenger av avstand til utøveren naturligvis. På stor avstand blir det jo relativt smått. Om jeg må velge foretrekker jeg litt for stor heller enn litt for liten. Det er vel en smakssak. Synes du Dean Martin låt alt for stort?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Min pointe er bare det er sjælden en sanger synger dig lige op i hovedet live :)
    Har virkelige gode optagelser af Dean Martin :) På vinyl og Cd
    Nogle optagelser fylder han stort set hele lydbilledet og alt andet høres i baggrunden
    Andre optagelser har man gjort mere ud af at han synger med orkesteret . Så det passer bedre sammen :)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    To kanals stereo
    To kanals stereo er utilstrekkelig på klassisk med trøkk? Symfoniorkester i fullt pøs krever kapasitet, og det har vel anlegget ditt. Hva blir rart eller feil helt konkret?

    Et nøytralt anlegg med skikkelig kapasitet skal håndtere alt, så litt interessant dette.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Tror det han vil frem til er at steroanlegg aldri blir helt naturtro uansett. Det handler om å få til en best mulig illusjon. Samtidig blir det slik at jo større fremføringer jo dårligere blir illusjonen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.217
    Sted
    Langesund
    To kanals stereo er utilstrekkelig på klassisk med trøkk? Symfoniorkester i fullt pøs krever kapasitet, og det har vel anlegget ditt. Hva blir rart eller feil helt konkret?

    Et nøytralt anlegg med skikkelig kapasitet skal håndtere alt, så litt interessant dette.
    Hvor likt virkeligheten vil vi ha det? er vel spørsmålet. Ørene fanger lyden på en annen måte en et knippe mikrofoner. Lever godt med ytelsen, selv på klassisk, noe som gjør at de få ekte opplevelsene jeg har gir noe helt spesielt.
    Trompet-nerd som opplever klassisk live hver dag synes vel det er innafor
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    @Lassencad - legg gjerne ut link. Musikktips er alltid velkomne🙂
    Nu er min samling pakket ned så disse fotos er fra nettet :)

    Denne er en af de bedre synes jeg



    Purchase this original 1964 vinyl pressing of Dream With Dean - The Intimate Dean Martin, one of two albums released by singer Dean Martin in 1964. ...
    R-5610840-1418159593-4136.jpeg.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Opptaket jeg linket til låter meget stort og luftig hos meg, på grensen til spektakulært. Noe må være galt .... hehe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn