A
Affa
Gjest
Det som skuffer meg Honkey er din grenseløse naivitet.
Irvings endring/modifisering av stanpunkt har ikke noe med dette å gjøre. Dessuten: Irving skal ikke ta Østerrikets lover vedr. dette mer ad notam enn vi skal ta konebrenning og stening ad notam i Islamske stater.Her er hva noen mener om Storhaug
http://www.dagbladet.no/kronikker/961007-kro-1.html
Irving/Østerrike: Østerrike har et lov som forbyr benektelse av holocaust, uvisst av hvilken grunn. Det burde Irving tatt ad notam.
Men det er jo greit at han brøt den loven, da ble han tatt og fikk tenkt seg om litt
Men det synes jeg faktisk, i min grenseløse naivitet, at vi SKAL ta oss ad notam. Og ikke bare det; Vi må gjennom alle mulige organisasjoner fra vårt lokale vel, via Amnesty og opp til FN si høyt i fra at steining og andre varianter av undertrykkelse ikke passer inn!Irvings endring/modifisering av stanpunkt har ikke noe med dette å gjøre. Dessuten: Irving skal ikke ta Østerrikets lover vedr. dette mer ad notam enn vi skal ta konebrenning og stening ad notam i Islamske stater.
Av en eller annen grunn er det blitt politisk korrekt å undergrave Storhaugs integritet og faglige kompetanse.Her er hva noen mener om Storhaug
http://www.dagbladet.no/kronikker/961007-kro-1.html
Irving/Østerrike: Østerrike har et lov som forbyr benektelse av holocaust, uvisst av hvilken grunn. Det burde Irving tatt ad notam.
Men det er jo greit at han brøt den loven, da ble han tatt og fikk tenkt seg om litt
Først skal vi ikke konfrontere dem, så skal vi konfrontere dem allikevel; nå får du bestemme deg mann.Vi må gjennom alle mulige organisasjoner fra vårt lokale vel, via Amnesty og opp til FN si høyt i fra at steining og andre varianter av undertrykkelse ikke passer inn!
Kan du definere konfrontere? Det er forskjell på å protestere muntlig og å bombe sønder og sammen.Først skal vi ikke konfrontere dem, så skal vi konfrontere dem allikevel; nå får du bestemme deg mann.
Jeg synes svaret er ganske enkelt. Vi skal tillate ideologiene, men ikke praktiseringen av dem. Hvis ikke, blir VI like totalitære og undertrykkende.Jeg synes det underliggende spørsmål er relativt enkelt; skal vi tillate totalitære og undertrykkende ideologier i vårt samfunn eller skal vi ikke? Og hvis ikke, hvilke pressmidler bruker vi for å stanse dem?
Igjen tilbake til dette med virkelighetsforståelse. Å reise hjem til naboen din med et balltre fordi sønnen hans har kødda med dattera di, det er kofliktsøkende. Det blir'e bråk av.Først skal vi ikke konfrontere dem, så skal vi konfrontere dem allikevel; nå får du bestemme deg mann.
Jeg synes det underliggende spørsmål er relativt enkelt; skal vi tillate totalitære og undertrykkende ideologier i vårt samfunn eller skal vi ikke? Og hvis ikke, hvilke pressmidler bruker vi for å stanse dem?
Har du eksempel på det? Skulle vel ikke være så vanskelig siden det forekommer "til stadighet"?Det var et åpenbart partsinnlegg, Oddgeir. Storhaug tangerer rasisme til stadighet i sine ytringer. Og da tar jeg ikke hardt i, for å si det sånn.
Jeg trodde ikke det skulle være nødvendig å forklare hva dette betyr.Hva mener du med "å ha sin egen agenda"? Er det om lag det samme som å ha sin egen mening?
Det var et åpenbart partsinnlegg, Oddgeir. Storhaug tangerer rasisme til stadighet i sine ytringer. Og da tar jeg ikke hardt i, for å si det sånn. Hva mener du med "å ha sin egen agenda"? Er det om lag det samme som å ha sin egen mening?
Storhaug er svært kontroversiell, for å si det forsiktig. Det finnes folk som ikke deler hennes syn til tross for at de besitter like solide kunnskaper.
Honkey
Vel, han kom med disse ytringene under et offentlig møte i Østerike.Irvings endring/modifisering av stanpunkt har ikke noe med dette å gjøre. Dessuten: Irving skal ikke ta Østerrikets lover vedr. dette mer ad notam enn vi skal ta konebrenning og stening ad notam i Islamske stater.
Helt enig med Affa...Det som skuffer meg Honkey er din grenseløse naivitet.
Jeg trekker tilbake min påstand om at Storhaug tangerer det rasistiske. Jeg må i kampens hete ha forvekslet henne med en annen. Beklager dette. Dog kan det ikke benektes at hun er kontroversiell, og dessuten er ikke hennes "sannhet" mer korrekt ann andres. Sitat Shabana Rehman:Hege Storhaug finnes ikke det snev rasistisk. Tvert om, hun er en av de få som tør si sannheten. I Norge pakkes alt inn i en klam og "forstående" kulturrelativisme. Nei, vi skal ikke forstå eller forklare vold mot eller undertrykkelse av kvinner. Islam fungerer sterkt konserverende i forhold til grov og grusom kvinneundertrykking. Dette må stoppes. Taliban bomber pikeskoler i Afghanistan og skyter lærerne. SV vil ha norske styrker ut av Afghanistan. Norsk venstreside svikter på pinligtse vis. Nå må vi stikke fingeren i jorda. Islamofascismen (og all annenreligiøs fanatisme) må møtes med fasthet og styrke på alle fronter, hjemme og ute.
Det er en uhyrlig påstand å si at Østerrikes myndigheter var entusiastiske tilhengere av Nazistenes grusomheter. Dessuten er det feil. Østerrike og Tyskland (og de småstater som tidligere utgjorde Tyskland) hadde eldgamle tradisjoner for samarbeid og allianser. Da Tyskland annekterte Østerrike i 38 hadde de intet valg. De var hjelpeløse. Det at Østerrikes militæravdelinger mer enn gjerne slåss sammen med Wermacht falt naturlig da det allerede eksistert tette bånd mellom Bayern og Østerrike særlig for Alpejegerdivisjoner. I 38 var det ingen som kunne forutsi hva som ville skje av grusomheter, følgelig har ikke Østerrike noe mer ansvar for konsentrasjonsleire enn andre okkuperte land som lot deportering av Jøder og politiske fanger skje.Vel, han kom med disse ytringene under et offentlig møte i Østerike.
Dette lovforbudet må vel sees i sammenheng med landets noe belastede historie i forbindelse med jødeutryddelsen. Østerike var teknisk sett okupert av Nazi-Tyskland, men landets væpnede styrker og myndigheter var i det store og hele entusiastisk og helhjertet med på de fleste aspekter av nazistenes grusomheter.
Dette er jeg hoppende uenig i! Jeg begriper ikke at våkne mennesker som f. eks Ayaan Hirsi Ali ikke har oppfattet mer enn dette! Det er ikke bare lov, men også tvingende nødvendig å ha mer enn en tanke i huet av gangen. Det er faktisk like nødvendig å kritisere Bush' krigshissing og usedvanlig lave internasjonale EQ, OG de abnorme lederfigurene i mange islamistiske nasjoner. Som Iran, eksempelvis. Men DETTE GJØR DET IKKE STUERENT Å STIGMATISERE HVERKEN RELIGIONEN ELLER DE MODERATE som faktisk er flertallet her!Vi har sett før at folk som kjemper for samme sak er uenige i virkemidlene, og de kan vel begge ha litt rett, men jeg har stor sans for Hege S og har også lest hennes bok Hellig tvang som er en rekke intervjuer med unge norske muslimer om deres liv fra forskjellige innfallsvinkler. Alle burde lese den boken.
Ayaan Hirsi Ali skriver i sin bok(litt forkortet): Men de venstreorienterte i vesten har en underlig tilbøyelighet til å påta seg skyld og betrakte resten av verden som ofre, for eksempel muslimer. Og ofre er ynkelige, og alle som er ynkelige og undertrykte er per definisjon gode mennesker som vi må trykke til vårt bryst.
De kritiserer USA men ikke den islamske verden. De kritiserer Israel men ikke palestinerne. De kritiserer det innfødte flertallet i vestlige land, men ikke det islamske mindretallet. Kritikk av den islamske verden blir betraktet som islamofobisk.
Det disse kulturrelativistene ikke ser er at når de unngår kritikk av ikke-vestlige kulturer, lukker de kulturbærerne inne i sin egen stagnasjon. Dette skjer med de beste intensjoner. Dette er rasisme i reneste form.
Her beviser du nettopp det Komponenten skriver.Men vi må ikke falle i den fella at vi mener å være bedre enn andre. Det tjener INGEN å lage skremmebilder. Og det tjener ingen å argumentere ensidig.
Honkey
Hva er du uenig i? Det kan jeg bare ikke forstå. Er det noe som tilsier at Ayaan Hirsi Ali ikke har to tanker i hodet.Dette er jeg hoppende uenig i! Jeg begriper ikke at våkne mennesker som f. eks Ayaan Hirsi Ali ikke har oppfattet mer enn dette! Det er ikke bare lov, men også tvingende nødvendig å ha mer enn en tanke i huet av gangen. Det er faktisk like nødvendig å kritisere Bush' krigshissing og usedvanlig lave internasjonale EQ, OG de abnorme lederfigurene i mange islamistiske nasjoner. Som Iran, eksempelvis. Men DETTE GJØR DET IKKE STUERENT Å STIGMATISERE HVERKEN RELIGIONEN ELLER DE MODERATE som faktisk er flertallet her!
Det er sannsyliggjort at relativt store deler av befolkningen som lever i religiøst styrte områder undertrykker og undertrykkes. Dette bør vi kjempe mot med diplomatiske midler. Men vi må ikke falle i den fella at vi mener å være bedre enn andre. Det tjener INGEN å lage skremmebilder. Og det tjener ingen å argumentere ensidig.
Å fortelle noen at de tar feil, at de moralsk sett bedriver forkastelig praksis, har ingenting med stigmatisering å gjøre.Innenrikspolitisk (ser vi bort fra sofarevolusjonære) er de en diskusjonsklubb. Politikk er handling. De er av den formening at den europeiske kultur er syndefallet (kolonialismekritikken), og er kortsluttet i sitt hode med den roussauiske tanke om at mennesket overlatt til seg selv (dvs. ikke besudlet av europa) er godt. De evner ikke å se at den europeiske kultur i etiske henseende (tross mange tilbakeslag) er et fremskritt. De er med andre ord pratende evenukker med dårlig samvittighet, som i sin godhet bejaer massemord i det godes tjeneste (kulturrevolusjonen i Kina).
Vanskelig å misforstå deg rett her. Hva vil du fortelle oss med denne historien i den kontekst vi nå beveger vår argumentasjon? Hva er relevansen? At vi bedriver feilgrep, og derfor skal være forsiktig med å kritisere bakevjen (= politisk islam)?Enda en solskinnshistorie fra den frie verden:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=137213
Misforstå meg rett, nå.
Det er verre i "muslimske" land. Men, vi må ikke la oss forlede til å tro at alt er i orden her. Vi må heller ikke tro at det er løgn hver gang en muslim sier noe til oss som vi kan akseptere.
En bør i det minste holde dikotomiene innen den samme sfære, og ikke blande faktum og prinsipp.Falske dikotomier er fabelaktige retoriske hjelpemidler. Som hjelp til analyse og egen forståelse er de i beste fall verdiløse.
Det er en uhyrlig påstand å si at Østerrikes myndigheter var entusiastiske tilhengere av Nazistenes grusomheter. Dessuten er det feil. Østerrike og Tyskland (og de småstater som tidligere utgjorde Tyskland) hadde eldgamle tradisjoner for samarbeid og allianser. Da Tyskland annekterte Østerrike i 38 hadde de intet valg. De var hjelpeløse. Det at Østerrikes militæravdelinger mer enn gjerne slåss sammen med Wermacht falt naturlig da det allerede eksistert tette bånd mellom Bayern og Østerrike særlig for Alpejegerdivisjoner. I 38 var det ingen som kunne forutsi hva som ville skje av grusomheter, følgelig har ikke Østerrike noe mer ansvar for konsentrasjonsleire enn andre okkuperte land som lot deportering av Jøder og politiske fanger skje.
Vi er ikke helt fri for sammenrøring av religion og politikk her heller. Kongen er forpliktet til kristen bekjennelse. Riktignok er kongehuset etterhvert blitt så godt som tømt for sin politiske funksjon. Regjeringen skal vel også etter det jeg vet ha et grunnlovsfestet minimum av medlemmer som bekjenner seg til den kristne tro. Dette er neppe noe stort problem, men likevel..Vi har som prinsipp at statens lover har sitt opphav i menneskene, og ikke en eller annen guds forordning.
Joda, slagg fins, men lovene er ikke autorisert av Vår Herre.Vi er ikke helt fri for sammenrøring av religion og politikk her heller. Kongen er forpliktet til kristen bekjennelse. Riktignok er kongehuset etterhvert blitt så godt som tømt for sin politiske funksjon. Regjeringen skal vel også etter det jeg vet ha et grunnlovsfestet minimum av medlemmer som bekjenner seg til den kristne tro. Dette er neppe noe stort problem, men likevel..
Ikke den norske delegasjonen heller; den smiler sitt fjøssmil... Hadde de ennå kunne sagt det som det var, i stedet for å late som om det nesten var en beklagelse ute og gikk.I dag føler jeg meg svært krenket av den iranske vise-utenriksministeren som ikke vil komme med en unskyldning for skadene voldspøbelen påførte den norske ambasaden i Teheran. Naturligvis krever jeg ikke at noen halshugges av den grunn, ja, jeg vil ikke engang nedverdige meg til å brenne det iranske flagget eller kaste murstein.
Og det at du opphever det til et objektivt faktum at "vår" kultur har kommet lengre eller kortere enn noen andre beviser vel nettopp hvor kort vi har kommet...Her beviser du nettopp det Komponenten skriver.
Vi har en bedre og mer utviklet kultur enn den de har på den pakistanske landsbygda. Det er et faktum at vi har kommet lenger enn dem.
Dette klarer ikke venstresiden å ta innover seg, langt mindre sette ord på.
Om du sidestiller vår kultur med den barbariske kulturen som finnes der, stiller du deg selv på siden av debatten.
Som kulturrelativister forøvrig.
Å? Er relativisme et mål på fremskritt? Og hvordan kan man fremholde den som et absolutt gode uten at det blir en selvmotsigelse?Og det at du opphever det til et objektivt faktum at "vår" kultur har kommet lengre eller kortere enn noen andre beviser vel nettopp hvor kort vi har kommet...
?Bra poenger Ivar.
Men... Det kan se ut som du har meninger om hva andre skal bruke sin frihet og selvråderett til. Det er en holdning som ikke er forenlig med med anerkjennelse av andres fulle frihet og selvråderett.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke svaret ditt.Og det at du opphever det til et objektivt faktum at "vår" kultur har kommet lengre eller kortere enn noen andre beviser vel nettopp hvor kort vi har kommet...
-k
Jeg mener at norsk kultur er bedre enn mange andre kulturerJeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke svaret ditt.
Enten mener du at vår kultur er bedre enn deres, men at det er feil å sammenligne, og feil å påpeke det, noe jeg er hjertelig uenig i.
Eller så mener du at kulturene er like bra, og i så fall må du få lov å mene det, selvsagt. Da blir det mer et spørsmål om øyet som ser.
Kjære deg, hun sier da ikke at du ikke kan få kritisere USA. Men ikke la oss påta oss skylden for alt som er feil..Dette er jeg hoppende uenig i! Jeg begriper ikke at våkne mennesker som f. eks Ayaan Hirsi Ali ikke har oppfattet mer enn dette! Det er ikke bare lov, men også tvingende nødvendig å ha mer enn en tanke i huet av gangen. Det er faktisk like nødvendig å kritisere Bush' krigshissing og usedvanlig lave internasjonale EQ, OG de abnorme lederfigurene i mange islamistiske nasjoner. Som Iran, eksempelvis. Men DETTE GJØR DET IKKE STUERENT Å STIGMATISERE HVERKEN RELIGIONEN ELLER DE MODERATE som faktisk er flertallet her!
Det er sannsyliggjort at relativt store deler av befolkningen som lever i religiøst styrte områder undertrykker og undertrykkes. Dette bør vi kjempe mot med diplomatiske midler. Men vi må ikke falle i den fella at vi mener å være bedre enn andre. Det tjener INGEN å lage skremmebilder. Og det tjener ingen å argumentere ensidig.
Honkey
Det er et objeltivt faktum, uansett hvordan du måler eller hvilken miks av parametere du bruker, at vår vesteuropeiske kultur er langt bedre enn kulturen på landsbygda i Pakistan.Jeg mener at norsk kultur er bedre enn mange andre kulturer
Du mener sikkert det samme
Å opphøye det til et objektivt faktum er på nivå med å bevise at religion er feil. Jeg kan garantert finne sider ved norsk kultur som er uheldig, og som andre kulturer takler bedre. Hvordan vi tar oss av våre eldre f.eks. Hvem skal så bestemme hvilke egenskaper som skal telle mest i kåringen av verdens beste kultur?
-k