Tegningene som forarger den muslimske verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Vi lånte Koranen på biblioteket en gang, mannen min leste den, jeg bladde i den. I følge han er den veldig springende og selvmotsigende. Sikkert p.g.a dette at den er sortert etter lengden på versene, og at man må ha tillegsinfo for å vite hva Muhammed sa sist om et emne som er det som gjelder.
    Apropos innlegget om Satans religion, Koranen er på 666 sider. (i allefall den vi hadde, tror det er standard) ;)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Et av de klokeste politiske utspill, som i denne situasjonen kan foretaes, er at Norge avskaffer hele blasfemiparagrafen.
    Det er jeg helt enig i, men det er vel mer sannsynlig, sett i lys av den generelle respons fra norske rikspolitikere, at den blir styrket som konsekvens av dette. Stoltenberg og Gahr Støre har jo ikke gjort annet enn å stryke muslimene oppetter ryggen, og dekket seg bak en unnskyldning om behovet for "dialog". Å la dem fremprovosere dialog med vold er et nesten absurd utgangspunkt for den politiske behandlingen av dette problemet, likefullt er det den som foreligger. "Angrip oss så svarer vi med å se hvordan vi kan imøtekomme dere"...det er helt vanvittig.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Ja det er helt vannvittig.
    Disse tegningene har gjort en bra ting, de har satt fokus på islam og dens grusomheter.
    Reaksjonene viser en del av galskapen, men det som er mye viktigere er at mange nå prøver å sette seg inn i ideologien bak islam. Jeg har lest mye bra, men og skremmende om dette i det siste.
    Jeg leste også et bra leserinnlegg, som fokuserte på disse redaktørene i land som Syria og Jordan som faktisk våget å trykke bildene, og som nå risikerer fengsel for dette. Og så ser vi hva våre vestlige redaktører "våger", de som ikke risikerer noe, unntatt en drapstrussel. Og det er nok det som holder de tilbake fra å trykke, ingenting annet.
    I sympati med de undertrykte p.g.a islam bør vi trykke disse bildene så alle får se dem. Å se de bli sladdet på TV er så utrolig at jeg nesten ikke kan fatte at det skjer.

Jeg kom til å tenke på noe i går. Finnes det noe bra med islam?
    Er det en eneste god ting man kan dra frem og si: Dette er bra med islam, som ingen andre religioner har.

Hvis man dropper usaklige ting som 4 koner og at det er så ufattelig bra å være mann fremfor kvinne, så kan ikke jeg komme på en eneste ting. Noen som kan?

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Ja det er helt vannvittig.
    Disse tegningene har gjort en bra ting, de har satt fokus på islam og dens grusomheter.
    Reaksjonene viser en del av galskapen, men det som er mye viktigere er at mange nå prøver å sette seg inn i ideologien bak islam. Jeg har lest mye bra, men og skremmende om dette i det siste.
    Jeg leste også et bra leserinnlegg, som fokuserte på disse redaktørene i land som Syria og Jordan som faktisk våget å trykke bildene, og som nå risikerer fengsel for dette. Og så ser vi hva våre vestlige redaktører "våger", de som ikke risikerer noe, unntatt en drapstrussel. Og det er nok det som holder de tilbake fra å trykke, ingenting annet.
    I sympati med de undertrykte p.g.a islam bør vi trykke disse bildene så alle får se dem. Å se de bli sladdet på TV er så utrolig at jeg nesten ikke kan fatte at det skjer.

Jeg kom til å tenke på noe i går. Finnes det noe bra med islam?
    Er det en eneste god ting man kan dra frem og si: Dette er bra med islam, som ingen andre religioner har.

Hvis man dropper usaklige ting som 4 koner og at det er så ufattelig bra å være mann fremfor kvinne, så kan ikke jeg komme på en eneste ting. Noen som kan?
    Fire koner høres mer ut som en straff enn et gode... ;)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Det er jeg helt enig i, men det er vel mer sannsynlig, sett i lys av den generelle respons fra norske rikspolitikere, at den blir styrket som konsekvens av dette. Stoltenberg og Gahr Støre har jo ikke gjort annet enn å stryke muslimene oppetter ryggen, og dekket seg bak en unnskyldning om behovet for "dialog". Å la dem fremprovosere dialog med vold er et nesten absurd utgangspunkt for den politiske behandlingen av dette problemet, likefullt er det den som foreligger. "Angrip oss så svarer vi med å se hvordan vi kan imøtekomme dere"...det er helt vanvittig.
    Regjeringen har også ansvar for norske interesser i midtøsten, noe som setter grenser for hva de kan si og gjøre.
    Jeg tror vel at vi her på forumet også ville valgt et annet språk hvis vi visste at det vi sa ville få direkte konsekvenser for norsk næringsliv og norske privatpersoner i utlandet.
    Det må være en ubehagelig balansegang for regjeringen å veie ulike hensyn opp mot hverandre.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Det er sant nok det. Derfor mener jeg at norsk næringsliv, inkludert staten selv, kanskje burde unngå å pleie interesser i midtøsten. Det gjelder også bistand. Det er mer enn nok fattige mennesker ellers i verden, som Afrika og Sør-Amerika, folk (og regjeringer/organisasjoner) som ikke bruker pengene vi gir dem på å angripe oss.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.656
    Torget vurderinger
    0
    Alle som har prøvd å oppdra barn vet at dette er en oppskrift til katastrofe !

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Alle som har prøvd å oppdra barn vet at dette er en oppskrift til katastrofe !
    Ja vel? Så måte å oppdra unger (og dyr) på er å benytte deres språk? Skrike litt villere enn ungene helt til de fatter hva det hele dreier seg om? Skremme dem til taushet?
    Faktum: Unger blir rolige om foreldrene er det. Opprett koden der ungene skjønner veldig godt hvor grensene går. I det dette er etablert slipper du stort sett unna bråk.
    Å overføre dette på verdenssituasjonen er et relativt langt kapittel. Først må det avgjøres om vi anser oss selv som foreldre og oppdragere av fremmede nasjoners innbyggere.

Komponenten: Du generaliserer fortsatt noe utrolig. Det er ikke et flertall av de som tror på en gud som kalles Allah som er ondsinnede og voldelige. "De" er absolutt like forskjelllige som "vi". Det er verdisynet vi har som er så skrikende forskjellig at det er ufattelig vanskelig å begripe hverandre. Jeg deler overhodet ikke din fremstilling av den generelle muslim. Den fremstår for meg som særdeles ovenfra og nedad. Det gjør meg (som tidligere nevnt) trist. Vi kommmer ingen vei med å fortsette vår vranglære på dette feltet.

Må dog poengtere sterkt at jeg tar avstand fra all vold og alle trusler i en eller annen religions navn.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg snakker om islam,: troen og ideologien.
    Jeg har ikke nevnt menneskene bak: muslimene.

Har du lest noe særlig om islam Honkey?
    Jeg kan anbefale Ayaan Hirsi Ali sin bok, holder på med den nå.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Tro og ideologi er alltid gjenstand for en uendelighet av tolkninger. Derfor er det skummelt å hevde (slik jeg oppfatter deg) at "religionens ideologi = de religiøses handlinger", punktum. Religionen per se, er sjelden selve problemet. Det er såre enkelt å "bevise" at også kristendommen er en grusom religion.
    Når dette er sagt: For tiden ser vi en stadig mer skremmende saus av religion, politikk, nød, motsetninger og økonomi. En del av islamistene benytter nå sin religion til å skape en massesuggesjon mot vesten generelt. Dette er en MEGET korttenkt og tragisk idé. Men det MÅ IKKE FORVIRRE OSS slik at vi faktisk ikke ser bjelken i vårt eget øye! Det hadde ikke vært mulig å skape slike tilstander uten at det rent faktisk var noen knagger å henge misnøyen på! Vi ser ikke (nei, ikke denne gangen heller!!) i en ren enveis-terror, der "de" er the bad guys og "vi" da er the good guys. Det er nemlig slike svart/hvite tanker som er problemet mellom folk i det store og hele. Selvsagt liker ikke vi i vår etterhvert fredsæle kultur det som nå foregår. Men tjener vi i grunn noe på å reise oss i raseri selv? Hvor fører det oss? Vil det tjene våre formål? Vil dete i ytterste konsekvens kunne føre til at vi også får en tilnærmet folkereisning mot "dem"? Og vil det i så fall være rettferdig?

Honkey
    PS: Jeg har lest for lite om Islam. Men har lest en del filosofi. Det er ofte minst like lurt som å lese i eller om religiøse bøker. Det handler om å øke mellommenneskelig forståelse, ikke øke vår kampmoral og angst!!

T

Thomas_Lutro

Gjest
    Jeg har da lært min krigskunst på  Bad Tölz.
    Jaja Affa, og alle andre som lærte sine ting under Barbarossa.
    Dere kjenner kanskje igjen denne lille perlen av Clausewitz:

"De fleste lærer av sine feil. Jeg foretrekker å lære av andres".

Hvis jeg ikke husker feil så var det en kortvokst franskmann som hadde gjort den kortvokste tyskerens tabbe bare noen få år før..

Forøvrig leser du Sun Zi med en forståelse man vanligvis møter hos vernepliktige velferdsassistenter, ikke hæroffiserer med kamperfaring.

Men, du vet. Sånn er det i krig:

De modigste mennene har de beste skuddfeltene, og utsikt til posthume medaljer.

De feigeste rottene har de beste gjemmestedene, og utsikt til premature opprykk.  

;D

miju

Medlem
    Ble medlem
    16.05.2005
    Antall liker
    0
    Formand Mao havde sgu ret når han udtalte at Religion er GIFT!... og banlyste det!...

Må sige at jeg tror på GUD og at Jesus var en cool profet!... og det er så det!...

Pointen er næstekærlighed!... og ik en skid andet!..

Vær god mod din næste og dig selv... og så lev dit liv....

ALT! andet er gøjl og platrøv opfundet af magtsyge individer..

Gud er ikke en selvhøjtidlig ego tripper og psykopat, der skal kysses i røven og forgudes og ligges på knæ for eller andet vrøvl.. og en der sidder der all mægtig og spiller "skak" med os stakkels mennesker..

Han er ikke all mægtig, for hvis han var var han en psykopat og sadist!... det vil sige at han ville være dette fordi han så tillod at det skidt der sker i verden uden at gøre noget ved det eller hjælpe de der er gode og trorende..

Hvor mange gode troende af alle slags dør ikke pinefuldt og usselt uanset hvad.. hvor mange gode menneskere døde ikke under krigen og alle andre krige, og hvor mange gode troende vandrede ikke lige lukt i gaskammer i koncentrationslejrene, hvor mange gode og troende mennesker dør ikke hver dag af sygdom og ulykker, hvor ,mange gode og troende mennesker døde ikke 911. og i Tsunamien og alle andre natur katastrofer.. osv.. osv... osv... listen er endeløs! hvad er meningen med åndsvage og mongoler og andre handikap.. og der er bare SÅ! meget elendighed der sker og har sket!...

Hvis ikke en all mægtig gud ikke græb ind overfor alt det!.. og bare lod ske trods magt til at forhindre det!.. ville han da være et dumt svin jeg ikke ville have noget at gøre med!... det er at sammenligne med at DU så en mand ved at drunkne, og undlad at hjælpe han trods du KU!... hvad er du så??? ja et dumt svin og faktisk i følge vores love straf ansvarlig!..

Jeg vil ikke tro på en selvglad selvhøjtidlig, egoistisk , psykopatisk sadist!!

Nej! har er ikke all mægtig, han kan gøre så og så meget og resten er også ude af hans hænder.. og når shit happens og man er shit out of luck og gud ikke slår til.. then you'r fuckt!!... uanset hvor meget du beder eller hvor god og troende du er (eller hvor ond du er for den sags skyld!)

At tro andet er idioti og jeg fatter ikke at ellers intelligente mennesker kan hoppe på det pis!..

Biblen er skrevet af mennesker for mennesker og er lige dele røverhistorier som historisk nogenlunde fact.. og store dele gætværk og fantasi!... (guds ord og gode lever reglere er også at finde i den.. ser man ordentlig efter.. men der er lige meget pjatrøv! og opdigt fra relativ naive mennesker der så vrden med den tids øjne mm. DET SAMME GÆLDER KORANEN!!)

DU KOMMER IKKE NÆRMERE GUD I EN KIRKE END DU GØR I HANS EGEN GRØNNE NATUR!.. STIL DIG UD I SKOVEN ELLER PÅ ET FJELD OG DU ER 10 GANGE NÆRMERE END I EN KIRKE (ELLER MOSKE!)

De fleste religioner viser en gud der ikke er særlig sympatisk syntes jeg!... hele tiden det der ultimative krav om underkastelse og ubegrænset lydighed samt hengivenhed der sætter HAM over alt og alle, selv ens egen familie og børn samt egne ønsker følelser mm. det er en selvcentreret og egoistisk holdning og psykopatiske træk!..

Jeg tror at Gud er højt hævet over alt det og faktisk ville sige til alle MEGET troende og fundamentalistiske personer (både Kristende og Musilimer : FÅ JER ET LIV!.. gå og hav det sjovt, slå jer løs... lev mens i gør det elske mens i tør det og kan det!.. elsk jeres næste istedet for at prøve at påtvinge holdninger i tror er mine... drop alt det pjat!..

Jeg kræver INTET! andet end at i lever og har det godt og gør godt for andre..

Næstekærligheden er buddet over alle! og det eneste alt overskyggende.. resten er pjatrøv!..

De 10 bud er logik! hvis et samfund skal fungere og grundlag for enhver lovgivning der skal gøre at vi skal kunne leve nogenlunde fredeligt sammen!.. men lad være med at gøre det til mere end det er!..

Lav bare sjov med Gud,jesus, Alla, Muhammed osv... tegn billeder og karikature lav jokes og alt med ham og hans profeter! han er skide ligeglad og vil sikkert kun grine af det!..

GUD ER GODHED, GLÆDE.. LIVET... LIVSGLÆDE, SKABER GLÆDE, KÆRLIGHED! ALT DET GODE OG POSETIVE I VERDEN / UNIVERSET!... og alt sjovt og dejligt er ok med gud!... (andet er en kæmpe misforståelse skabt af forsnævrede sind og gamle tørre mænd gennem historien der har fået for lid sjov og spas)

Selv jesus er jeg sikker på var en rigtig party "fætter" der har været munter og en hyggelig mand!.. der har helt sikkert været vin & kvinder mm. kun hans ord var seriøse og fulde af visdom!... (siden hen er hen blevet gjort til en tørvetriller og ophøjet til noget han ikke var eller rettere til at være på en måde han ikke var!... seriøs og røv kedelig!)

Hvad vi ser i meget religion er gods forladt og støvsuget for ægte livsglæde!... og gud i sit "høje2 ryster på hovedet og finder "os" latterlige...

Der er EN! gud! uanset hvad man kalder ham, og han er ingen singularitet1 man et hele, noget vi har svært ved at rumme... alt!.. og evigt!... GUD er ALT!... i alt og overalt... alt er lavet af ham og han er i alt..

En så stor går ikke op i "vores" latterlige små affære... men gør sit bedst for at vi skal have det godt, mere kan han ikke... han er som en krop hvor i vi er små celler.. han kan dog ikke altid lige 100% hjælpe den enkelte lige her og nu når shit happens!.. derfor alt det lort der kan ske og sker...

Sådan ser jeg på det... ogh efter min mening er alt andet latterligt og decideret uintelligent og det er mig en gåde at intelligente mennesker også kan være fundamentalistisk troende??... (jeg kan sgu ikke tage sådenne menneske alvorligt.. hvordan kan jag tro og tage for gode vare hvad fokl siger der har en sådan opfattelse som mange troende har??? )

Og når folk kan gøre som vi har set over nogle tegninger, kan jeg kun finde dem og det uendeligt latterligt!... det viser mig at meneskligheden ikke har meget fremtid!... Fordummende tro vil med tiden fucke denne verden op!...

Face it fokes!... enten dropper vi det pis og samarbejder!.. skære ned til BENET! af det hele og finder næstekærligheden.. eller også dør vi alle!..(på et og andet tidspunkt) og det er ingen guds værk eller noget nogen gud kan gøre noget ved!... det er kun os selv........

A

Affa

Gjest
    Jaja Affa, og alle andre som lærte sine ting under Barbarossa.
    Dere kjenner kanskje igjen denne lille perlen av Clausewitz:

"De fleste lærer av sine feil. Jeg foretrekker å lære av andres".

Hvis jeg ikke husker feil så var det en kortvokst franskmann som hadde gjort den kortvokste tyskerens tabbe bare noen få år før..

Forøvrig leser du Sun Zi med en forståelse man vanligvis møter hos vernepliktige velferdsassistenter, ikke hæroffiserer med kamperfaring.

Men, du vet. Sånn er det i krig:

De modigste mennene har de beste skuddfeltene, og utsikt til posthume medaljer.

De feigeste rottene har de beste gjemmestedene, og utsikt til premature opprykk.  

;D
    Lettvinte bløtaktigheter er uten tvil din styrke Lillefar. Hvis du hadde lest din historie hadde du fått med deg at Barbarossa skulle avsluttes før vinteren 41. All erfaring fra vestfronten tilsa at felttoget ville ta kort tid. Våre tropper stanset innen artillerihold fra Moskva høsten 41, ble overrasket av den verste vinteren på 50 år, men konsoliderte for vinteren og startet den nye vår-offensiven i 42. Det falt 5000 tyske soldater hver dag på østfronten fra dag 1 etter Barbarossa. Dette var kalkulerte og akseptable tap. Det regnskapet holdt.

Når det gjelder det å uttale seg om andres tolkninger av litteratur foreslår jeg at du holder deg til det du tydeligvis kan best. Barnebøker. At en middelmådig norsk løytnant uten krigsskole og nevneverdig kamperfaring prøver å latterliggjøre det jeg, en Untersturmfuhrer fra Waffen SS med ridderkors til jernkorset, tidligere har gjort finner jeg så imbesilt at jeg nesten må legge meg ned på sofaen for ikke å dø av latter. Din befalsutdanning er uten verdi. Du og dine duger ikke i kamp. Divisjonens Norske offiserer ble fratatt sin rang da de brøt sammen i kamp. Kun de tyske og de norske med Bad Toelz dugde. Nei, du tar nok ansvar som de fleste andre norske offiserer gjør i kamp. Stikker av.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Jeg innrømmer at du gjør meg nysgjerrig Affa. ER du over 80? Hører du fortsatt forskjell på god og dårlig hi-fi? Er det vanskelig å være stolt av sin krigsinnsats MOT sitt eget land, selv nå drøye 55 år etter? Hvilket syn har du på demokrati?

honkey

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    509
    Sted
    Bergen
    Trykk på "vis profil".
    Da skulle jeg tippe rollefiguren er ca 40 år eldre enn han selv.

Men de er et interessant kapittel i norsk historie frontkjemperne. En ganske sammensatt gruppe, selv om en typisk gruppe var naive bondegutter fra Gudbransdalen. De gjorde en respektabel innsats som naturligvis ble bekjemmet av at de kjempet på feil side. Men i min bok står det mer respekt av mange av dem enn de stripete nordmenn som profiterte på krigen og som slo seg opp etterpå.

Men de nordmenn som var vårt største bidrag og som gjorde at Norge faktisk spilte en rolle i den andre verdenskrig, er krigsseilerne. Det får vi ta mer av i en annen tråd, men det er etterkrigstiden og arbeiderpartiets største skandale hvordan disse ble behandlet etter krigen. De ble fratatt sin egen innbetalte hyre (Notraship som var et slags pensjonsfond), de fikk ikke annerkjent innsatsen formelt (dvs var du kaptein i 6-7 års krigsinnsats telte dette ikke). De fikk ikke noe hjelp til å takle de påkjenningene de hadde opplevd. (alt for mange endte som alkoholikere også profilerte menn som f eks Shetlands Larsen).

Min grandonkel var ute fra 1938-1945(6). Alle de han hadde seilt med på to skip døde i nordishavet. Han døde 104 år gammel, han var aldri bitter men hadde selvfølgelig null respekt for de norske regjeringers behandling (krigstjeneste medalje fikk de ca 40 år etter, alt for sent). Han var for sliten til å kjempe da han kom hjem, så hans kapteinerfaring ble med det. Jeg er stolt av ham, som en av de nordmenn som virkelig kjempet for ikke bare landet vårt, men vår allierte seier. En annen onkel kjempet som krigsskolekadett i 1940 men det er fort og gæli i denne sammenhengen, noen satt så vidt i krigsfangeleir men det er også peanuts sammenlignet.

Så jeg kjenner på meg når jeg skriver dette at det blir for dumt å leke soldat her "Affa". Overbevis meg at du ikke bare er en mann som er sparket ut fra UiO i førtiårsalderen, eller slutt med dette soldatvrøvlet ditt. De ekte jeg har møtt har faktisk hatt en moden og reflektert holdning til sin fortid, da blir det for dumt men en liksomsak. Humoren svinner hen og det blir bare en vond smak igjen.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Takker OKA for fint innlegg som var skikkelig off-offtopic! :) Og for å sitere en gamme Ole Paus-vise fritt etter hukommelsen:
    - Slik jeg ser det nå, er det lett å forstå, at man var redd for folk som hadde vunnet en krig...! ( Fra "Min barndoms fylliker")

Affa-figuren er i sannhet et mysterium, ja. Og om vi har noe helllig igjen i dette landet, så toucher han innom temaet. Det er litt vanskelig å more seg over nazi-lefling, til tross for at så å si alle som var til stede har avgått ved døden. Mulig han bedriver en sosial-antropologisk studie ved UiO. Det er lov å lure.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Nå må dere ikke blande sammen nazistene med nazismen. Nazister er en sammensatt gruppe mennesker som du og jeg, mens nazismen som ideologi, den kan man derimot kritisere... he he ;D

Filosofi er sikkert interessant det Honkey, men du burde definitivt lese litt om islam og.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Nå må dere ikke blande sammen nazistene med nazismen. Nazister er en sammensatt gruppe mennesker som du og jeg, mens nazismen som ideologi, den kan man derimot kritisere...  he he  ;D

Filosofi er sikkert interessant det Honkey, men du burde definitivt lese litt om islam og.
    :) Jo forsåvidt et irriterende godt argument....! Jeg er faktisk av den oppfatning at jeg ville lagt godsiden til den figuren Affa fremstiller også, om jeg hadde møtt den/ham. :) Det er tross alt lov å mene at man har høyere rang enn sine medmennesker, uansett hvor barbarisk noen av oss måtte mene at dette fremstår. Så på et rent filosofisk grunnlag gir jeg deg cred for den innfallsvinkelen, Komponenten....
    Ergo: Jeg også har sterke motforestillinger mot enkelte retninger innen Islam! På lik linje med at jeg har sterke motforestillinger mot HELE den nazistiske "ideologi". Derimot kan jeg ikke si at jeg har sterkere motforestillinger mot Koranen enn mot Bibelen, ei heller mot den generelle islamisme mer enn den generelle kristendom.
    Men som utgangspunkt vil jeg møte alle mennesker med et åpent sinn. Dog bekymrer det meg at dagens situasjon presser flere og flere inn i angstens stengsel; vi bygger oss hver vår festning og stenger oss inne i redsel for Gud-vet-hva, og mye av Komponentens og andres argumentasjon er med på å forsterke denne byggetrangen....

Honkey

AudioDude

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2006
    Antall liker
    0
    Nå må dere ikke blande sammen nazistene med nazismen. Nazister er en sammensatt gruppe mennesker som du og jeg, mens nazismen som ideologi, den kan man derimot kritisere... he he ;D

Med tanke på at Nazistene var de som sørget for å rent praktisk gjennomføre menneskehistoriens største blunder i moderne tid, føler jeg meg rimelig komfortabel med å kritisere fortsatt troende (les : ikke angrende) nazister... uavhengig av hvilke bøker de måtte ha på nattbordet i disse dager.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Lur i vei snørrunger.
    Ja, jeg sitter virkelig her, badet i mitt eget snørr, og lurer litt, jeg gjør det. For om jeg nå tar utgangspunkt i at Affa er et virkelig menneske, 83 år og stolt nazist, da reiser det unektellig noen spørsmål.

-Er det en rimelig rettighet at du kan få skryte uhemmmet av din krigsinnsats?
    -Hvis ja; er det da rimelig at også meningsmotstandere kan hevde sine meninger med like stolt hevet hode?
    -Eller anser du med usvikelig sikkerhet at du har så rett i dine påstander at andres meninger faller på sin urimelighet, og derfor må forbys?
    -Hvor omtrent i det politiske og/eller religiøse landskapet skal i så fall grensene for ytringer, meninger og reaksjoner gå? (Burde SV forbys f.eks?)

Disse spørsmålene er faktisk stilt i alvor, Affa, jeg er rett og slett interessert i hvordan totalitære holdninger virker i dagens Norge.

Honkey

A

Affa

Gjest
    Ja, la oss være positive til våre eplekjekke og sympatiske venner med den spennende troen som kalles Islam.

Jeg hilser dere:" Til lykke med en flotte nye moskeen deres. Måtte dere få lysekrona i hodet."

Er Franklin Mint "Profetleverandør" hos Muslimene? Alt i fra Moskeer, til Korandesign og hjemmeinredning ser ut som om det kommer fra Franklin Mint.
    Brutal og smakløs design til en brutal og smakløs religion!

K

knutinh

Gjest
    Nå må dere ikke blande sammen nazistene med nazismen. Nazister er en sammensatt gruppe mennesker som du og jeg, mens nazismen som ideologi, den kan man derimot kritisere...  he he  ;D
    Man blir ikke født inn i nazisme på samme måte som man blir født inn i Islam. Jeg våger påstanden at det å identifisere seg med nazistene er et valg de fleste tar i voksen alder og dermed kan man kritisere dem for å frivillig ta endel tilhørende standpunkter som ikke hører hjemme noe sted.

Så kan man selvfølgelig argumentere med at nynazister sannsynligvis ikke hadde det helt bra hjemme. Pappa som slår, sengevæting, dårlig suksess hos det annet kjønn - kanskje man foretrekker sitt eget etc. Men som Carl I ville ha sagt det, må man stå inne for sine handlinger og ta sin eventuelle dom ut fra det.

-k

A

Affa

Gjest
    Ja, jeg sitter virkelig her, badet i mitt eget snørr, og lurer litt, jeg gjør det. For om jeg nå tar utgangspunkt i at Affa er et virkelig menneske, 83 år og stolt nazist, da reiser det unektellig noen spørsmål.

-Er det en rimelig rettighet at du kan få skryte uhemmmet av din krigsinnsats?
    -Hvis ja; er det da rimelig at også meningsmotstandere kan hevde sine meninger med like stolt hevet hode?
    -Eller anser du med usvikelig sikkerhet at du har så rett i dine påstander at andres meninger faller på sin urimelighet, og derfor må forbys?
    -Hvor omtrent i det politiske og/eller religiøse landskapet skal i så fall grensene for ytringer, meninger og reaksjoner gå? (Burde SV forbys f.eks?)

Disse spørsmålene er faktisk stilt i alvor, Affa, jeg er rett og slett interessert i hvordan totalitære holdninger virker i dagens Norge.

Honkey
    Ikke ta munnen for full nå unge jypling. Jeg er ikke Nazist. Har aldri brydd meg om politikk. Jeg så kommunismen (med god grunn) som en enorm trussel i min ungdom. Den gang så jeg mitt valg som riktig. Historien beviste at Tysklands kamp mot Sovjet reddet Europa fra en grusom skjebne, total utslettelse av Stalins Sovjet.

Hva jeg mener om partier i Norge er likegyldig. Jeg mener imidlertid at halvstuderte idioter ikke bør ha stemmerett, noe som ville utradert FrP, RV og SV. Godtroene fjotter burde heller ikke hatt stemmerett, noe som utraderer Venstre. Bygdetullinger burde ikke hatt det, vekk med SP. Ei heller religiøse tungetalere, uff, bort med KrF. 2 partier er mer enn nok. AP og H.

A

Affa

Gjest
    Med tanke på at Nazistene var de som sørget for å rent praktisk gjennomføre menneskehistoriens største blunder i moderne tid, føler jeg meg rimelig komfortabel med å kritisere fortsatt troende (les : ikke angrende) nazister... uavhengig av hvilke bøker de måtte ha på nattbordet i disse dager.
    Du mener at ME262 ble utrustet som jagerbomber og at U-båtvåpenet ble neglisjert.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2006
    Antall liker
    0
    ........snip......Disse spørsmålene er faktisk stilt i alvor, Affa, jeg er rett og slett interessert i hvordan totalitære holdninger virker i dagens Norge.

Honkey
    Du kan bare gi opp først som sist.. Det er nettopp dette som er problemet med denne figuren, han vil ikke gjøre rede for sin overbevisning eller tro når alt kommer til stykket. Her er det bare løse hint og tøysehistorier det går i..

Mannen svarer ganske enkelt ikke på seriøse spørsmål. Det hele er jo bare en endeløs utskjelling uten særlig substans.

O

OldBoy

Gjest
    Jeg våger påstanden at det å identifisere seg med nazistene er et valg de fleste tar i voksen alder og dermed kan man kritisere dem for å frivillig ta endel tilhørende standpunkter som ikke hører hjemme noe sted.
    Det er ikke standpunktene som er farlige, det er handlingene.

Du må gjerne tenke som troll, bare du oppfører deg som folk.

A

Affa

Gjest
    Du kan bare gi opp først som sist.. Det er nettopp dette som er problemet med denne figuren, han vil ikke gjøre rede for sin overbevisning eller tro når alt kommer til stykket. Her er det bare løse hint og tøysehistorier det går i..

Mannen svarer ganske enkelt ikke på seriøse spørsmål. Det hele er jo bare en endeløs utskjelling uten særlig substans.
    Har vi glemt å ta medisinene våre i dag? Eller er vi bare gretten som vanlig? Ta deg et eple du, så roer du deg ned vet du.

K

knutinh

Gjest
    Det er ikke standpunktene som er farlige, det er handlingene.

Du må gjerne tenke som troll, bare du oppfører deg som folk.
    Tja. Hvis du forsvarer jødeutryddelsene må du regne med kritikk fra meg. Jeg er ikke så veldig forståelses-full sånn sett...

-k

A

Affa

Gjest
    Jødene baker deilige kaker. Dessuten er de morsomme. Seinfeld og David er virkelig gode. Det er mer enn man kan si om muslimene.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2006
    Antall liker
    0
    Du mener at ME262 ble utrustet som jagerbomber og at U-båtvåpenet ble neglisjert.
    Nei.. Hvis det ikke er åpenbart, så snakker jeg i all hovedsak om Nazistenes systematiske tilintetgjøring av uønskede grupper før og under 2. verdenskrig. Vi snakker her om 10-20 millioner mennesker... Hvis ikke dette gir grunn for anger så virker det noe merkelig..

Som jeg har sagt tidligere så dreier det seg ikke om et krav om at alle på feil side, skal ta et personlig ansvar for katastrofen, men mer om å innse at man har handlet feil. Så feil at det muligens virker noe urimelig å skryte av sin innsats i ettertid....

Hvis du ikke har forståelse for det faktum at enkelte ikke helt ser humoren i det du driver med, så er det nok ikke plass til deg i dette fora.. Du dytter jo deg selv ut her..

La meg si det på en måte som du vil forstå : Din figur er like underholdende som at noen ejakulerer i morgenkaffen din hver morgen når du går ut for å hente avisen...

A

Affa

Gjest
    Nei.. Hvis det ikke er åpenbart, så snakker jeg i all hovedsak om Nazistenes systematiske tilintetgjøring av uønskede grupper før og under 2. verdenskrig. Vi snakker her om 10-20 millioner mennesker... Hvis ikke dette gir gunn for anger så virker det noe merkelig..

Som jeg har sagt tidligere så dreier det seg ikke om et krav om at alle på feils side, skal ta et personlig ansvar for katastrofen, men mer om å innse at man har handlet feil. Så feil at det muligens virker noe urimelig å skryte av sin innsats i ettertid....

Hvis du ikke har forståelse for det faktum at enkelte ikke helt ser humoren i det du driver med, så er det nok ikke plass til deg i dette fora.. Du dytter jo deg selv ut her..

La meg si det på en måte som du vil forstå : Din figur er like underholdende som at noen ejakulerer i morgenkaffen din hver morgen når du går ut for å hente avisen...

Griseprat kan du holde for deg selv vet du.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2006
    Antall liker
    0
    Griseprat kan du holde for deg selv vet du.
    Dine svar gjenspeiler ditt intellekt på en nesten perfekt måte... ::)

Nå som du jo også har utstyrt deg med pistol (annen tråd) må du da kunne svare på noe du tydeligvis brenner så veldig for.. Men misforstå meg riktig, jeg strekker meg ikke helt til oppgjør med pistol ... Det er så rart med det..

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Jødene baker deilige kaker. Dessuten er de morsomme. Seinfeld og David er virkelig gode. Det er mer enn man kan si om muslimene.
    Vel... "Svartingarna" med "Nei så norsk du har blitt" er da en slager...! :) Den morer meg. Og vi har også de som lager Jalla-radio, husker ikke navnet deres, meget gøyalt skråblikk på Norge, innvandring, innvandrere og nordmenn. Herlig ironi / selvironi. Jeg har liten tro på at humor følger geograqfiske grenser!

Honkey

O

OldBoy

Gjest
    Tja. Hvis du forsvarer jødeutryddelsene må du regne med kritikk fra meg. Jeg er ikke så veldig forståelses-full sånn sett...

-k
    Jeg forsvarer ikke jødeutryddelsene, ikke så mye som ett sekund.

Men det ER en vesensforskjell mellom å tenke TANKEN "etnisk rensing" og å GJENNOMFØRE den.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Jeg våger påstanden at det å identifisere seg med nazistene er et valg de fleste tar i voksen alder og dermed kan man kritisere dem for å frivillig ta endel tilhørende standpunkter som ikke hører hjemme noe sted.
    Hva med de som har sympatisert med Sovjet og Stalin, som feks Gerd-Liv Valla? Ser du på dem med samme øyne som forhenværende nazisympatisører? Hvis ikke, hva gjør Valla bedre eller mer spiselig enn Affa*? Hun har heller ikke på noen måte tatt avstand fra sin fortid.

*La oss for argumentasjonens skyld anta at han faktisk er 83 og forhenværende støttespiller for nazi-Tyskland.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn