Technics ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    705
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Ikke overbevist om at det er tallerkenen som har avvik. For mine lyseblå ser det mer ut som at det er et avvik i senteret under tallerkenen et eller annet sted. Uansett så skal det ikke være sånn. Opprett REK i Dalux 😂😂
    Har ingen anelse på hvor skjevheten ligger, men at tallerken gynger er sikkert. Har løftet den av for å se om noe krams har lagt seg på magneten eller ett annet sted mellom tallerken og spiller, men det er ingen ulumskheter å spore.

    Sak er opprettet i Dalux og BIM360, og vil purres opp til tilfredsstillende utbedring er utført😂
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    705
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    IMG_3360.jpeg

    VM540ML har krafset i sporet siden i går. Denne passet mine ører bedre enn MP-110. Mer oppløst, men smoothere på samme tid.
    Har skjønt at kapasistans er viktig med MM pickuper, og her bikker den 300pF, så det blir spennende å høre hvordan forskjellene er når ny riaa og lavkapasistans kabler fra Y.tome kommer i hus.
    Har foreløpig ikke angret på at jeg dyppet tåen i denne verden, for dette er kos😘
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.844
    Antall liker
    21.823
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Der ja! You know, den pickupen kan gjøres enda bedre.

    RigB5-hus i stedet for det ordinære plasthuset, og da fortjener den også ATs beste hodeskall. RigB er på Fjesboka, og huset finnes også i sølv, sort og rødt.
    Velkommen i bånnlausa!
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    705
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Der ja! You know, den pickupen kan gjøres enda bedre.

    RigB5-hus i stedet for det ordinære plasthuset, og da fortjener den også ATs beste hodeskall. RigB er på Fjesboka, og huset finnes også i sølv, sort og rødt.
    Velkommen i bånnlausa!
    …kanskje jeg skal trekke ut tåa før det er for sent? 😅
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.290
    Antall liker
    9.530
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 1015544
    VM540ML har krafset i sporet siden i går. Denne passet mine ører bedre enn MP-110. Mer oppløst, men smoothere på samme tid.
    Har skjønt at kapasistans er viktig med MM pickuper, og her bikker den 300pF, så det blir spennende å høre hvordan forskjellene er når ny riaa og lavkapasistans kabler fra Y.tome kommer i hus.
    Har foreløpig ikke angret på at jeg dyppet tåen i denne verden, for dette er kos😘
    Vinyl er en evig kilde til tweaking … lavere kapasitanse enn 300 er antagelig bedre ja.AT anbefaler 100-200 , vanskelig å komme under 150 totalt med normale kabler..
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    187
    Antall liker
    327
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 1015544
    VM540ML har krafset i sporet siden i går. Denne passet mine ører bedre enn MP-110. Mer oppløst, men smoothere på samme tid.
    Har skjønt at kapasistans er viktig med MM pickuper, og her bikker den 300pF, så det blir spennende å høre hvordan forskjellene er når ny riaa og lavkapasistans kabler fra Y.tome kommer i hus.
    Har foreløpig ikke angret på at jeg dyppet tåen i denne verden, for dette er kos😘
    Ser ut på bildet som at headshell ikke er helt i vater??
    Selv har jeg 740-utgaven og den er ørene mine særdeles fornøyd med.
    IMG_20240414_195919_edit_74923048266690.jpg
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    705
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Vinyl er en evig kilde til tweaking … lavere kapasitanse enn 300 er antagelig bedre ja.AT anbefaler 100-200 , vanskelig å komme under 150 totalt med normale kabler..
    Jeg kommer ihvertfall under 200. Riaa er låst på 120, kabelen rett over 40 og armen rundt 30😊
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    705
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Ser ut på bildet som at headshell ikke er helt i vater??
    Selv har jeg 740-utgaven og den er ørene mine særdeles fornøyd med. Vis vedlegget 1015625
    IMG_3367.jpeg

    IMG_3369.jpeg

    Armen står nogenlunde i vater, men kan justere mer opp om det trenges. Hvordan synes du pickupens stilling i forhold til platen er på disse bildene da?

    Flott den 740en 👌 😊
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    187
    Antall liker
    327
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 1015642
    Armen står nogenlunde i vater, men kan justere mer opp om det trenges. Hvordan synes du pickupens stilling i forhold til platen er på disse bildene da?

    Flott den 740en 👌 😊
    Forrige bildet var tatt fra en litt annen vinkel så det er ikke så godt å uttale seg skråsikkert om. Det kan være at mine lyseblå ikke er justert heller for den sakens skyld. Men mulig det ser bedre ut :)
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    705
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Forrige bildet var tatt fra en litt annen vinkel så det er ikke så godt å uttale seg skråsikkert om. Det kan være at mine lyseblå ikke er justert heller for den sakens skyld. Men mulig det ser bedre ut :)
    Jeg skal ikke uttale meg skråsikkert jeg heller. Er noob, så alle tips tas imot med åpne armer. Justeringene går kjapt, og jeg ønsker jo at det skal være så optimalt justert som mulig 😊
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    8.095
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Uhyre vanskelig å vurdere slike ting ut fra bilder. Ser helt ok ut for meg og låter det bra så er det sikkert helt innafor.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.064
    Antall liker
    7.921
    Torget vurderinger
    12
    Bruker du edderkopp som støvbørste?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så til min store forferdelse at platetallerken gikk ugjevnt, da jeg i et svakt øyeblikk satt som en måpende sjøpølse og beundret herligheten (se underkant tallerken i forhold til skroget):


    Kan ikke si det gir noe hørbart utslag…men er’e sånn det ska værra?!🥺😩😢
    Jeg vet ikke hvor din er produsert, men det er et kjent problem at noen av de nye Technics platespillerne produsert i Malaysia, har hatt skeiv platetallerken. Det er jo snakk om støpgods ("casted") og da kan de lett slå seg i støpe/herde-prosessen.

    Finner mye herom på nettet.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    705
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Jeg vet ikke hvor din er produsert, men det er et kjent problem at noen av de nye Technics platespillerne produsert i Malaysia, har hatt skeiv platetallerken. Det er jo snakk om støpgods ("casted") og da kan de lett slå seg i støpe/herde-prosessen.

    Finner mye herom på nettet.
    :oops:😓 Den er produsert i Malaysia. Reagerte på det når jeg pakket den opp, siden GR ble produsert i Japan. Var sikkert noen kroner å spare på å flytte produksjonen av GR2. Ikke at produksjonslandet dreper noe av eiergleden, men om det går på bekostning av kvaliteten så suger det.

    Stereofil har ihvertfall kontaktet Technics, så det ordner seg forhåpentligvis i marsjen👍
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    705
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    IMG_3474.jpeg

    Regaen er stedt til hvile i esken den kom fra og Classic Audio MM PRO har tatt over jobben med å tolke signalet fra platespilleren. En sak en kar ved navn Michael Fidler har designet, bygget, pakket i eske med engelske aviser og sendt til Norge.

    Erfarings grunnlaget mitt med riaaer er tynt, nesten ikke-eksisterende, men i forhold til Regaen som koster en femtedel er lyden mer definert, nyansert og toppen fremstår smoothere.

    Den har ikke et hav av valgmuligheter, men den har gainswitch på 42 og 52db, mono/stereo switch og en fiffig LF løsning som lar deg velge om frekvenser fra 600-65HZ skal kjøres i mono får å redusere overflatestøy i disse frekvensene. Funksjonen har nok mest for seg om man bruker hodetelefoner, men kjekk å ha.

    Jeg er ihvertfall fornøyd, og det føles mye bedre å slenge en ekstra slant på en dyrere MM pickup når signalet EQes av denne.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    705
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Er ikke 52 db litt lite

    Mye mulig. Jeg har bryteren på 42db. Lyden må skrus høyere på forforsterker, men det lever jeg godt med 😊
    I instruksjonen er anbefalingen 42db på 2-10mV pickuper og 52db på de med 1-2mV. Jeg gjør bare som jeg får beskjed om jeg. Alltid😁
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.290
    Antall liker
    9.530
    Torget vurderinger
    2
    :oops:😓 Den er produsert i Malaysia. Reagerte på det når jeg pakket den opp, siden GR ble produsert i Japan. Var sikkert noen kroner å spare på å flytte produksjonen av GR2. Ikke at produksjonslandet dreper noe av eiergleden, men om det går på bekostning av kvaliteten så suger det.

    Stereofil har ihvertfall kontaktet Technics, så det ordner seg forhåpentligvis i marsjen👍
    Så du har GR?
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    705
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Skal du måle høydeforskjell på platen bør man bruke et verktøy for dette, det er lett å la seg lure av prikkene på platen og/eller matte og selve lp`en.
    Feks et slikt
    Om man fokuserer på toppen av strobelyshuset opp mot toppen av tallerken, så ser man dessverre den samme vobblingen. Jeg får bare vente å se hva Technics svarer Stereofil. I mellomtiden koser jeg meg glugg med spilleren😊
     
    Sist redigert:

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    705
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.747
    Antall liker
    1.975
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Om man fokuserer på toppen av strobelyshuset opp mot toppen av tallerken, så ser man den dessverre den samme vobblingen. Jeg får bare vente å se hva Technics svarer Stereofil. I mellomtiden koser jeg meg glugg med spilleren😊
    Spennende å høre hva technics sier, jeg trodde også at både min 1210 og min mk7 (begge fra malaysia) hadde vobbling, men etter jeg tok av matte og satte et referansepunkt var det ikke mye vobbling der.
    Litt rundt dottene, men ingenting der det teller, på toppen av platetallerken.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    705
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Spennende å høre hva technics sier, jeg trodde også at både min 1210 og min mk7 (begge fra malaysia) hadde vobbling, men etter jeg tok av matte og satte et referansepunkt var det ikke mye vobbling der.
    Litt rundt dottene, men ingenting der det teller, på toppen av platetallerken.
    Er spent selv. Kunne kjøpt en sånn kost på arm for å se hvor mye den ville gynget, men avventer til jeg får svar. Får heller investere i en om jeg møter sterk motstand fra produsenten😅
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.747
    Antall liker
    1.975
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    du kan vel mekke et referansepunkt med feks et par bøker der du stabler den øverste slik at den nesten toucher tallerken. Hvis du har feks et stativ eller en mulighet for å holde tlf/kamera støtt kan du måle utifra filmen hvor mye det evt er snakk om.
    Det finnes jo toleranser på dette så helt 100% rett er det ingenting som er, tar med matte og plate i tillegg blir det fort litt høydeforskjell for stiften
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    705
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    du kan vel mekke et referansepunkt med feks et par bøker der du stabler den øverste slik at den nesten toucher tallerken. Hvis du har feks et stativ eller en mulighet for å holde tlf/kamera støtt kan du måle utifra filmen hvor mye det evt er snakk om.
    Det finnes jo toleranser på dette så helt 100% rett er det ingenting som er, tar med matte og plate i tillegg blir det fort litt høydeforskjell for stiften
    Skal testes 👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn