Jeg har tidligere reparert både hifi, tv og pc mange ganger. Men når fingrene ikke lystrer som tidligere, da blir alt mye vanskeligere.
Kipt at fingrene ikke lystrer. håper det ikke gir for mange hindringer oppdagelsesferden vinylens irrganger ... eller hverdagen.
Jeg holdt på å skrive noe flåsete tøv om hvor «enkelt» det er å sette opp en pickup i løst headshell, men heldigvis klarte jeg å moderere meg, om enn noe sent.
Reservepickuper på geledd i solnedgang
En gammel men lite brukt AT-OC9ML/II, en Ortofon M2 Bronse PNP og en Ortofon Concorde R med OM30 nål. For anledningen med en kledelig lineal i bakgrunnen. «Bruks pickupen» er en Ortodon Quintet Sort S. Alle sammen ligger på 52 mm fra nåletipp til kragen på bajonettfatningen, dvs Concorden ligger på 51,5 mm. Tonearmen disse går til er en Jelco TK 850 L (dvs 12").
Jeg har allerede kjøpt 2 PU-er som ikke trenger å monteres på et headshell. En Ortofon Concorde Century (selges ikke lenger ny nå) og en Denon DL-A110

. Minuset er jo at det blir fristende å bruke litt unødvendig penger på nye PU-er. Men mestringsfølelsen er stor som andre har nevnt. Det er bare å stille inn riktig vekt på nåletrykket med ei digital pickupvekt. På et hifi-forum kan en sikkert diskutere om PU-ene burde fininnstilles bedre, men det er ikke noe jeg tenker mye på. Jeg synes begge de nevnte låter bra rett fra eska.
Jeg har DL103 med SPU-style headshel på ønskelista.
I en gitt radial-arm med en gitt monteringsavstand fra spindel, så er det ikke så mye å hente på å fikle med geometrien. (gitt at nåla står vertikalt i rilla, aka asimut forfra og stylus rake angle fra siden ). Det er stort sett «bevegelser» sideveis med ulikvekting av de uunngåelige kompromissene - sporingsfeil vs tangeringspunkter. Her er ei sammenlikning mellom Technics geometri og usual suspects:
Vinylengine Alignment Calculator Pro
mvh
KJ