Technics SL-1210GR pickup

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Hei
Jeg har akkurat oppgradert anlegget med Kef R11, så jeg vurderer en ny platespiller. Jeg har sett meg ut Technics SL-1210 GR. Ser At Stereofil kjører med jubileums tilbud. Jeg har en Ortofon Blue pickup, er det noen som har en mening om den vil være bra nok. Tenkte da å bestille med Ortofon Red og bytte den til min Rega Planar 1 og sette Ortofon Blue på Technics spilleren. Eller bør jeg gå for en dyrere pickup. Har tross alt brukt en del kroner på Kef høyalterene. Setter pris på gode råd.

Olav
 

Jacobsen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2008
Innlegg
70
Antall liker
154
Sted
Østlandet
Hei Olav D.

Jeg oppgraderte fra blue til bronze på min spiller, og er meget godt fornøyd med de ekstra kronene brukt.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.672
Antall liker
9.849
Sted
London
Jeg liker denne veldig godt på 1210GR - Audio Technica AT33EV. Har også brukt Audio Technica VM95NE, Vm95ML og VM95SH. Likte ML best, men små forskjeller mellom disse
514658BE-B242-4562-99F3-643A70ABA258.jpeg
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Hei Olav D.

Jeg oppgraderte fra blue til bronze på min spiller, og er meget godt fornøyd med de ekstra kronene brukt.
Ja jeg tenkte i utgangspunktet Ortofon Black, men tenkte siden jeg allerede har Blue så kunne jeg brukt den. Takk for svar
 

Jacobsen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2008
Innlegg
70
Antall liker
154
Sted
Østlandet
Jeg kunne også tenkt meg black, men lommeboka sa nei på det tidspunktet :(
Blir nok å prøve den ved neste korsvei.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.973
Antall liker
20.010
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Kunne jo være interssant å vite, hvilke pickupper, det tales om.
Snakker vi 2M, Quintet, Cadenza eller noe helt annet??
Alle 3 har en Red, Blue, Bronze & Black i sortimentet :)
 
  • Liker
Reaksjoner: JMM

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.458
Antall liker
7.978
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Kunne jo være interssant å vite, hvilke pickupper, det tales om.
Snakker vi 2M, Quintet, Cadenza eller noe helt annet??
Alle 3 har en Red, Blue, Bronze & Black i sortimentet :)

Skulle til å skrive det samme. Dreier det seg om en 2M Blue så gir det jo mening å foreslå en VM95ML eller SH, men er det en Cadenza Blue så...not so much. Tipper dog vi snakker om 2M-serien og da frister det vel mest å bare oppgradere nålen. Hvis ikke så er de nevnte svært gode alternativer, sammen med VM540ML og forsåvidt de dyrere modellene i 700-serien.

Edit: i tillegg er en Goldring 1042 fra Juno Records et uhyggelig godt kjøp, til £235.83 (ender på ~3.500 alt inkl.) . Andre steder kan den koste mer enn det doble og her i landet koster den vel 5.500.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Mitt tips: Flytt Blue over på Rega. Så går du enten Black eller Ortofon MC på Technics. 1042 er et over 20 år gammelt design som imo passer langt bedre på gamle flytedyr som Systemdek II eller IV..Beste fra den generasjonen Goldring- i min bok- er utvilsomt ELITE.
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.973
Antall liker
20.010
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Mitt tips: Flytt Blue over på Rega. Så går du enten Black eller Ortofon MC på Technics. 1042 er et over 20 år gammelt design som imo passer langt bedre på gamle flytedyr som Systemdek II eller IV..Beste fra den generasjonen Goldring- i min bok- er utvilsomt ELITE.
Igjen bare tullesynsning uten noen relevans til virkeligheten.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
JMM: Ingen vits i å overkomplisere..De danske pickupene har funka gull på 12xx i en mannsalder…😈 Men, selvfølgelig, det gjør Nagaoka også.Spørs bare på ønska signatur.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Jeg bruker Denon MC på min Technics for tiden. Fungerer den også hvis man har RIAA-trinn som takler MC low output. Blir nok mye smak og behag lydmessig mellom ulike PU-er. Det er en av fordelene med Technics at det aller meste fungerer🙂.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.458
Antall liker
7.978
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det er jo forsåvidt fordelen med stort sett alle gode platespillere, ikke bare Technics.
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Takk for alle tips. Jeg hadde håpet at Ortofon 2m Blue hadde vært tilstrekkelig siden jeg allerede har den. Tror jeg må gå litt i tenkeboksen det blir kanskje litt for mye penger på stereo siden det bare er en måned siden jeg kjøpte Kef R11
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Du kan sikkert begynne med 2M Blue. Da blir det lettere å høre forskjell når du oppgraderer PU senere. Jeg skriver når fordi det blir fort fristende å prøve ut ulike PU-er på en Technics.
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.544
Antall liker
3.054
Torget vurderinger
2
Ikkje nødvendig å ta trappa i to steg, 2m blue er greit å starte med og mulighetene er mange.
Lykke til. :)
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Tusen takk for alle råd og tips. For meg er musikken det viktigste, men jeg vil selvfølgelig ha god lyd. Så mange av dere er nok i en annen liga er når det gjelder enn dere Hi-Fi og lyd generelt.
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Som sagt takk for alle råd, jeg får beholde Rega spilleren litt til. Og så senere kjøpe Technics SL-1210 GR med en bedre pickup.
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Hei igjen det ble mye mas dette her, jeg har vært i kontakt med Stereofil for eventuelt endre i fra Ortofon 2m Bronze til Ortofon MC Quintet Blue. Er dette noe som jeg bør gjøre eller holde meg til Ortofon 2m Bronze. Har selvfølgelig valg muligheter i mellom mc og mm på forsterkeren
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.672
Antall liker
9.849
Sted
London
Hei igjen det ble mye mas dette her, jeg har vært i kontakt med Stereofil for eventuelt endre i fra Ortofon 2m Bronze til Ortofon MC Quintet Blue. Er dette noe som jeg bør gjøre eller holde meg til Ortofon 2m Bronze. Har selvfølgelig valg muligheter i mellom mc og mm på forsterkeren
Det må nesten du bestemme 😀
Les denne tråden..

Jeg har GR med MC nå. Bruker AT33EV, og JEG synes denne er vesentlig bedre enn VM95ML. Men dette er smak og behag…
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.621
Antall liker
21.398
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tror jeg hadde valgt 2M Bronze framfor Quintet Blue fordi jeg tror den kan hente opp mer info fra rillene og være snillere med platene.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.808
Antall liker
38.437
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hei igjen det ble mye mas dette her, jeg har vært i kontakt med Stereofil for eventuelt endre i fra Ortofon 2m Bronze til Ortofon MC Quintet Blue. Er dette noe som jeg bør gjøre eller holde meg til Ortofon 2m Bronze. Har selvfølgelig valg muligheter i mellom mc og mm på forsterkeren
Hvorfor er du låst på Ortofon? Finnes jo mye bra der ute fra andre fabrikanter :)

mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.621
Antall liker
21.398
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er vel snakk om en ferdig "pakke fra Stereofil her. Kan det være at det "må" være Ortofon i pakken?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.451
Antall liker
3.252
Torget vurderinger
1
Hei igjen det ble mye mas dette her, jeg har vært i kontakt med Stereofil for eventuelt endre i fra Ortofon 2m Bronze til Ortofon MC Quintet Blue. Er dette noe som jeg bør gjøre eller holde meg til Ortofon 2m Bronze. Har selvfølgelig valg muligheter i mellom mc og mm på forsterkeren
Gå for MC først som sist. Begge er fyldig beskrevet på nettet. Bare å Google, Ortofon er mye omtalt og testet. Svir litt i lommeboka, men snart kommer feriepengene!
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Jeg kan velge pickup selv, men siden Stereofil skal tilpasse pickupen for meg så bør jeg velge en pickup de fører
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.672
Antall liker
9.849
Sted
London
Jeg kan velge pickup selv, men siden Stereofil skal tilpasse pickupen for meg så bør jeg velge en pickup de fører
Personlig - jeg ville tatt Bronze MM. Dette fordi du da kan beholde og bytte stift til Black selv - eller selge den med kjøpers mulighet til å bytte stift eller oppgradere til Black. MC er ikke like fleksibel og kan ha mindre videresalgsverdi

Og husk at du vil få med alt du trenger for å bytte pick up på GR i boksen. Les brukermanualen - er ikke så vanskelig 😀

Jeg er en fan av Audio Technica, og ville tatt denne istedenfor. Men dette er smak og behag.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.672
Antall liker
9.849
Sted
London
Jeg kan velge pickup selv, men siden Stereofil skal tilpasse pickupen for meg så bør jeg velge en pickup de fører
Vil også si at jeg aldri har vært borti en forhandler av platespillere som ikke monterer din egen pickup når du får spilleren, hvis du ikke vil gjøre dette selv
 
Topp Bunn