Technics SL-1210GR pickup

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.731
Antall liker
21.596
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Derfor parentesen.
Ikke alle trives med å sette opp en grammofon. @OLAV D Husk at om du kjøper deg MC med den nye grammofonen så må du få den satt opp igjen når nålen blir utslitt. Kjøper du MM er det bare å bytte nål, ingen justeringer.
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Takk for alle råd, jeg gikk for Ortofon 2m Bronze, så kan jeg senere lett oppgradere til Black
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.504
Antall liker
8.042
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvis jeg skulle velge MM (og det kunne jeg godt), fra Stereofils sortement og til rundt prisen av en Quintet Blue, så hadde jeg nok landet på Nagaoka MP-200.

Edit: too late to the ball.
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
^Derfor parentesen.
Ikke alle trives med å sette opp en grammofon. @OLAV D Husk at om du kjøper deg MC med den nye grammofonen så må du få den satt opp igjen når nålen blir utslitt. Kjøper du MM er det bare å bytte nål, ingen justeringer.
Takk for tips, som du forstår så er jeg litt fersk på dette
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
^Derfor parentesen.
Ikke alle trives med å sette opp en grammofon. @OLAV D Husk at om du kjøper deg MC med den nye grammofonen så må du få den satt opp igjen når nålen blir utslitt. Kjøper du MM er det bare å bytte nål, ingen justeringer.
Jeg synes mye av poenget med Technics SL-1200 at den kan faktisk ALLE klare å sette opp selv OG finjustering av PU er sikkert fint, men strengt talt ikke livsnødvendig på en SL-1200. Og hvis man får butikken til å sette den opp mister man i tillegg gleden av å pakke den ut selv (de som ikke har prøvd å åpne eska til en ny Technics vet ikke hva de går glipp av!). Når dette er sagt er det selvsagt fint å få en forhandler til å montere pick-up-en.

Hvis jeg husker rett koster en erstaningsnål til 2M nesten like mye som en ny 2M PU, så egentlig ikke noe stort argument her. Men Ortofon 2m Bronze er en fin PU - jeg har en liggende som reserve reserve PU.
 

Vegard0

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
210
Antall liker
246
Sted
KarmIsland
Torget vurderinger
1
Jeg synes mye av poenget med Technics SL-1200 at den kan faktisk ALLE klare å sette opp selv OG finjustering av PU er sikkert fint, men strengt talt ikke livsnødvendig på en SL-1200. Og hvis man får butikken til å sette den opp mister man i tillegg gleden av å pakke den ut selv (de som ikke har prøvd å åpne eska til en ny Technics vet ikke hva de går glipp av!). Når dette er sagt er det selvsagt fint å få en forhandler til å montere pick-up-en.

Hvis jeg husker rett koster en erstaningsnål til 2M nesten like mye som en ny 2M PU, så egentlig ikke noe stort argument her. Men Ortofon 2m Bronze er en fin PU - jeg har en liggende som reserve reserve PU.
Her må jeg si meg helt enig. Har hatt noen ulike PUer på min technics og på uforklarlig vis har jeg klart å sette dette opp ganske så bra. Jeg har ikke ti tommeltotter, men opererer med 10 lillefingre. Har gitt tilfredsstillende mestringsfølelse å få dette på plass helt selv😅. Liker ortofon også.
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Det ble Ortofon 2m bronze, jeg sliter med å montere små ting grunnet helseplager, så derfor er det greit å få pickup tilpasset og montert. Så ALLE er ikke i stand til å montere selv
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.153
Antall liker
4.312
Torget vurderinger
1
Å montere pickup i løst headshell med Technics overhang gauge er rimelig enkelt:
1651511997854.png

52 millimeter fra kragen på bajonettfatningen til nåletippen, PU rettvinklet i headshellet og du er «good to go». Det kan en også gjøre med en lineal.

EDIT: For trådstarter er det kanskje litt seint nå men til glede for andre lesere : Enda enklere er det å kjøpe en PNP utgave av Ortofon 2M :
De har gått ut av produksjon men er fortsatt å oppdrive. Eller en HiFi variant av Ortofon Concorde. Ikke noe dill med finjustering under montering. Det finnes også andre pickuper ferdig montert i headshell, så en kan alltids leke mer når den tid kommer.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
EDIT: For trådstarter er det kanskje litt seint nå men til glede for andre lesere : Enda enklere er det å kjøpe en PNP utgave av Ortofon 2M :
De har gått ut av produksjon men er fortsatt å oppdrive. Eller en HiFi variant av Ortofon Concorde. Ikke noe dill med finjustering under montering. Det finnes også andre pickuper ferdig montert i headshell, så en kan alltids leke mer når den tid kommer.

mvh
KJ
Jeg har allerede kjøpt 2 PU-er som ikke trenger å monteres på et headshell. En Ortofon Concorde Century (selges ikke lenger ny nå) og en Denon DL-A110 :rolleyes:. Minuset er jo at det blir fristende å bruke litt unødvendig penger på nye PU-er. Men mestringsfølelsen er stor som andre har nevnt. Det er bare å stille inn riktig vekt på nåletrykket med ei digital pickupvekt. På et hifi-forum kan en sikkert diskutere om PU-ene burde fininnstilles bedre, men det er ikke noe jeg tenker mye på. Jeg synes begge de nevnte låter bra rett fra eska.
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Jeg har tidligere reparert både hifi, tv og pc mange ganger. Men når fingrene ikke lystrer som tidligere, da blir alt mye vanskeligere.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Jeg har tidligere reparert både hifi, tv og pc mange ganger. Men når fingrene ikke lystrer som tidligere, da blir alt mye vanskeligere.
Ok, det er jo ikke slik at du må mekke på en Technics selv. Det jeg prøver å si er bare at det er litt fristende. Selv bor jeg 500 km nord for Oslo, så for meg er det litt tungvindt hvis jeg skal ta med spilleren til en butikk.
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Ok, det er jo ikke slik at du må mekke på en Technics selv. Det jeg prøver å si er bare at det er litt fristende. Selv bor jeg 500 km nord for Oslo, så for meg er det litt tungvindt hvis jeg skal ta med spilleren til en butikk.
Hei Beklager det er ikke meningen å virke utakknemlig for råd. Det er bare at man har forskjellig ståsted, enten det gjelder geografi eller andre årsaker. Så setter pris på alle råd.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.153
Antall liker
4.312
Torget vurderinger
1
Jeg har tidligere reparert både hifi, tv og pc mange ganger. Men når fingrene ikke lystrer som tidligere, da blir alt mye vanskeligere.
Kipt at fingrene ikke lystrer. håper det ikke gir for mange hindringer oppdagelsesferden vinylens irrganger ... eller hverdagen.

Jeg holdt på å skrive noe flåsete tøv om hvor «enkelt» det er å sette opp en pickup i løst headshell, men heldigvis klarte jeg å moderere meg, om enn noe sent.

Vi vil se bilder!
Reservepickuper på geledd i solnedgang
1651520296124.jpeg

En gammel men lite brukt AT-OC9ML/II, en Ortofon M2 Bronse PNP og en Ortofon Concorde R med OM30 nål. For anledningen med en kledelig lineal i bakgrunnen. «Bruks pickupen» er en Ortodon Quintet Sort S. Alle sammen ligger på 52 mm fra nåletipp til kragen på bajonettfatningen, dvs Concorden ligger på 51,5 mm. Tonearmen disse går til er en Jelco TK 850 L (dvs 12").

Jeg har allerede kjøpt 2 PU-er som ikke trenger å monteres på et headshell. En Ortofon Concorde Century (selges ikke lenger ny nå) og en Denon DL-A110 :rolleyes:. Minuset er jo at det blir fristende å bruke litt unødvendig penger på nye PU-er. Men mestringsfølelsen er stor som andre har nevnt. Det er bare å stille inn riktig vekt på nåletrykket med ei digital pickupvekt. På et hifi-forum kan en sikkert diskutere om PU-ene burde fininnstilles bedre, men det er ikke noe jeg tenker mye på. Jeg synes begge de nevnte låter bra rett fra eska.
Jeg har DL103 med SPU-style headshel på ønskelista.

I en gitt radial-arm med en gitt monteringsavstand fra spindel, så er det ikke så mye å hente på å fikle med geometrien. (gitt at nåla står vertikalt i rilla, aka asimut forfra og stylus rake angle fra siden ). Det er stort sett «bevegelser» sideveis med ulikvekting av de uunngåelige kompromissene - sporingsfeil vs tangeringspunkter. Her er ei sammenlikning mellom Technics geometri og usual suspects:
Vinylengine Alignment Calculator Pro

mvh
KJ
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.153
Antall liker
4.312
Torget vurderinger
1
Jeg syns vel både 2M PNP og Concorde «formfullendt» på hver sin måte. 2M PNP er riktig nok et en vanlig 2M pickuphus med headshell, men headshellet er godt «integrert» med huset og gir en «helstøpt» PU. Begge er gull for de som har tonearmer som bruker vanlige rette headshell.

mvh
KJ
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Grattis med flott platespiller, har maken selv, har testet Nagaoka & AT på den foreløpig, begge låter veldig bra.
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Hei Olav D.

Jeg oppgraderte fra blue til bronze på min spiller, og er meget godt fornøyd med de ekstra kronene brukt.
Hei ja da ble det bronze på meg også. Kan jeg spørre hvilket stift trykk du bruker. Tenkte kanskje 1,5 g
 

OLAV D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.02.2013
Innlegg
53
Antall liker
37
Sted
Oslo
Takk igjen for alle råd og tips. Det var ekstremt dårlig lyd når jeg skulle spille plater med pickupen som ble levert ferdig montert. Sendte beskjed til Stereofil så de sendte ny pickup . Og har fått montert den selv (ikke så vanskelig som jeg fryktet, selv med mine begrensninger). Så nå er lyden som den skal være, svært bra. Så igjen takk
 
Topp Bunn