Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Har nå justert PU etter Technics sin mal, og deretter Stevensons protracktor. Det ble 2 forskjellige opplevelser det. Technics sin ga meg noe mere "korrekt" lydbilde med full pakke minus punch i bass/mellombass. Den var ikke helt borte, men ble mere "integrert" på en veldig god måte, spes med akkustisk og americanalignende musikk. Utrolig behagelig å lytte til.
    Stevensons metode ga ikke helt det samme, men morrofaktoren ble noen hakk større. Mere punch og musikkglede(?) enn før. Tror jeg må sjekke dette med DV10x5 også. Ikke at den er en slappfisk fra før, men hvem vet hva som skjer. Måtte øke overhenget med ca 3-4 mm.
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Hvor kjøper man støvdeksel og komplett sett med hengsler til en SL-1210 mkII fra ´89?
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Søk Technics dustcover på Ebay, det gjør susen.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.746
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Her er de fra steinrøysa. Vakkert, ?
    F1915554-93EF-42CD-9D17-73B38C231772.png
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.746
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Må regne med ca 300,- pr stk for hengsler + frakt
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    På den gamle SL-1210MKII står det en Stanton 680el mkii. Lå med en ny stift som jeg satte på. Spiller overraskende bra ved første lytting. Har ikke sammenlignet med de andre men likevel. Noen som vet noe om denne?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan er det å få tak på ny arm til disse? Kan få skaffet meg en billig, men med knekt arm. Er det noe vits å kjøpe, eller er det bedre å kjøpe en som er i god stand?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan er det å få tak på ny arm til disse? Kan få skaffet meg en billig, men med knekt arm. Er det noe vits å kjøpe, eller er det bedre å kjøpe en som er i god stand?
    Kommer an på hva som er knekt. Du finner relativt rimelige deler til SL1200 armer på eBay. Bare husk på at du får frakta i tillegg.

    Før du svir for mye penger på harva spiller og deler for å fiks, husk på at du får en helt ny 1200 Mk7 for 10500-11000kr. (7500kr fra Thomann.de, men der lurer jeg på om mva kommer i tillegg) Og 12000kr koster det på Power for en SL1500 inkludert en Ortofon 2M Red pickup. Så hvor bra dealen på rep-objekt er vil avhenge veldig av prisen. Noen tror jo alt de selger er gull, så vær bevisst på prisen.

    Johan-Kr
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ok, er snakk om 1500kr, men når armen er knekt så har den vel hatt et tøft liv. Styrer unna jeg da
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    1500kr er ikke så ille. Hvis det er bare armrøret som er knekt, så koster det 300kr på eBay. Du må kjenne om lagrene på armen kjennes ok ut, og så kan det være litt pes å tre ny kabling. En brukt 1200mk2 er normalt sett ikke så dyr, og du finner og disse tangentialspillerne til Technics for en hyggelig pris, men de er begrenset til T4P-pickup (finn en brukt Ortofon OM-serie og kjøp ny OM30/40-stift til den).

    Johan-kr
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Takk, kan jo ta en titt på den og vurdere litt da. Disse er vel ganske solide så kanskje ikke helt håpløst.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror kanskje jeg hadde kjøpt en defekt 1200 til 1500 spenn, bare for å ha den som et prosjekt.

    Prisene har jo flydd i været.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    1500kr er ikke så ille. Hvis det er bare armrøret som er knekt, så koster det 300kr på eBay. Du må kjenne om lagrene på armen kjennes ok ut, og så kan det være litt pes å tre ny kabling. En brukt 1200mk2 er normalt sett ikke så dyr, og du finner og disse tangentialspillerne til Technics for en hyggelig pris, men de er begrenset til T4P-pickup (finn en brukt Ortofon OM-serie og kjøp ny OM30/40-stift til den).

    Johan-kr
    Det er verdt å sjekke Green Vinyl og se hva de har av deler. Mener å ha sett at de har både nye og brukte armer for SL1200/1210
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Noen som har, eller vet noen som har et hangselhus til 1200/1210? Altså feste på baksiden for å tre støvdekselhengselen på?
    Helst i Norge for hurtig levering.
    Bestilte fra Green Vinyl og trodde de kom i par.. men neida.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Green vinyl har jeg brukt før etter tips fra bl.a. herværende medlemmer. Anbefales. Har bestilt sota støvlok der. Meget pent ifht blankt deksel må jeg si.
    Men jeg håpet på «lokale» leverandører, men de som selger sier at de ikke har noe reservedeler på lager. Aldri noe feil på Technics sine spillere sikkert.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    For de som er dnb kunder er det 20% på power i dag til og med lørdag. Denne rabatten gjelder også outlet.
    Var på power Jessheim å plukket opp en 1210 redbull (helt ny) på outleten for 7500kr. De hadde 2 stk igjen
    Ellers kan man bestille på nettet vanlig 1210, men da kommer den på ca 9000 etter rabatt
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvilken pickup anbefaler dere til 1210? Er ortofon 2m bronze et godt valg?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en 2M bronse PNP mk II som spiller nydelig, riktig nok i en Jelco 12" arm TK-850L MK II, og ikke på Technics. PNP utgaven har dessverre gått ut av produksjon, men verd å jakte etter. PNP leveres ferdig montert i et tilpasset hodeskall og passer rett inn i geometrien til Technics, dvs null stress med protractor eller liknende, kun behov for å stille nåletrykk og antiscating.


    EDIT jeg har forresten også en Ortofon Concorde R med OM 30 nål som har veldig lik spillestil. Concorde er jo en erkeklassisk kombinasjon med SL1210 :

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fikk installert en kab fluid demper i dag. Anbefales for de som sliter med feedback når dere spiller basstung musikk høyt. Syns også at problematiske plater ble mindre problematiske.
    Har hatt denne demperen i mange år. Det er helt riktig at den gir musikken noe mer "flyt". Bassen blir også strammere og transienter stopper hurtigere. Dette er nok en av de beste oppgraderingene av SL1200 som kan skaffes for en rimelig penge.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dette er bunnplaten på en mk7, lurer på om noen har noen tanker rundt effekt av å øke massen her?
    Man kunne jo fyllt rommet mellom avstiverne med epoxy feks og dermed økt massen og gjort den litt stivere.
    Waste of time/money?

    1210 mk7.jpg
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette er bunnplaten på en mk7, lurer på om noen har noen tanker rundt effekt av å øke massen her?
    Man kunne jo fyllt rommet mellom avstiverne med epoxy feks og dermed økt massen og gjort den litt stivere.
    Waste of time/money?

    Vis vedlegget 870459
    Hva er den hvite platen laget av?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn