Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    @MrSpock
    Selvfølgelig skal du prøve det, om det er det, du har lyst på ;)
    Jeg prøvde bare å forklare, hvordan et dempekar virker, og hva det er oppfunnet til = Superlette armer montert med en for stiv pickup;)
    Greit å vite. For mitt oppsett har jeg satset på at produsenten har tilpasset pu til armen på en god måte slik at slike frekvensproblemer burde være minst mulig.

    Men jeg tviler jo litt på det nå.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    egentlig litt rart at 1210 skal ha slike problemer, den har jo blitt brukt i club scenen i 30år.
    En ting jeg merket som ga god effekt hos meg var å sette den på en granittplate med dempeføtter.
    Har også vurdert å gjøre noe med chassi for å få den tyngre.

    Nødløsningen min for sanger som er veldig basstunge er å spille de over på spolebånd og spille av derifra.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    egentlig litt rart at 1210 skal ha slike problemer, den har jo blitt brukt i club scenen i 30år.
    En ting jeg merket som ga god effekt hos meg var å sette den på en granittplate med dempeføtter.
    Har også vurdert å gjøre noe med chassi for å få den tyngre.

    Nødløsningen min for sanger som er veldig basstunge er å spille de over på spolebånd og spille av derifra.

    Det er jo litt på samme måte som jeg gjør - tar opp musikken på pc - den er altså ikke påvirket av lyden fra høytalere, jeg bruker headset når jeg digitaliserer vinyl.

    Får se hvordan damperen funker først - så får jeg eventuelt høre litt med guruene her inne om en pu som kanskje er litt mer optimalt til platespilleren mtp slik lavfrekvent støy.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    del gjerne erfaringer etterpå.
    Hvis jeg forstår deg riktig er problemene der selv når du tar opp til pc, dvs ingen lyd fra høyttalerne?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    del gjerne erfaringer etterpå.
    Hvis jeg forstår deg riktig er problemene der selv når du tar opp til pc, dvs ingen lyd fra høyttalerne?
    Ja, det er korrekt - problemet er der selv om det ikke kommer lyd fra høytalere.

    I tillegg har jeg eksakt samme problem med en annen platespiller (Yamaha - den har reim) bruker heller ikke samme RIAA på disse.

    Skal fortelle om erfaring med damperen når jeg får testet den.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Du har husket å fjerne transportskruene.... :unsure:
    Jeg har jo spekulert litt i årsakene - siden jeg virker til å være ganske alene om det...

    Blant annet dette fenomenet:


    :ROFLMAO:
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Jeg har jo spekulert litt i årsakene - siden jeg virker til å være ganske alene om det...

    Blant annet dette fenomenet:


    :ROFLMAO:
    Personlig tror jeg at jeg unngår å grave meg ned i problematikken i frykt for at jeg også begynner å høre uforklarlig lavfrekvent brumming :rolleyes: . Kan jo være at jeg allerede hører den uten å være klar over det også. Som når man oppgraderer å legger merke til at det er "roligere" bakgrunn enn det man er vant til.

    Bare for å spørre helt i det blå: Dette har ingenting med strømmen inn til spilleren å gjøre? Har du prøvd strømfilter e.l.?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Personlig tror jeg at jeg unngår å grave meg ned i problematikken i frykt for at jeg også begynner å høre uforklarlig lavfrekvent brumming :rolleyes: . Kan jo være at jeg allerede hører den uten å være klar over det også. Som når man oppgraderer å legger merke til at det er "roligere" bakgrunn enn det man er vant til.

    Bare for å spørre helt i det blå: Dette har ingenting med strømmen inn til spilleren å gjøre? Har du prøvd strømfilter e.l.?
    Siden jeg har problemet på 2 forskjellige platespillere (med 2 forskjellige RIAA osv) - tviler jeg på at det er strømrelatert.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Siden jeg har problemet på 2 forskjellige platespillere (med 2 forskjellige RIAA osv) - tviler jeg på at det er strømrelatert.
    Ekspertene vil sikkert hevde du har enorme mengder krypstrøm i systemet.......og det kan fjernes for en skikkelig GOD pris ;)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    ...problemet er der selv om det ikke kommer lyd fra høytalere.
    I tillegg har jeg eksakt samme problem med en annen platespiller (Yamaha - den har reim) bruker heller ikke samme RIAA på disse.
    Samme PU ?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Nei. Faktisk testet flere typer pu på begge spillerne - samme problem.
    Signs of Munchausen's Vinyl-syndrome....... :unsure:
    • making frequent visits to Vinylists in different areas.
    • claiming to have a history of complex and serious vinyl conditions.
    • having vinyl-symptoms that do not match with test results.
    • having vinyl-symptoms that get worse for no clear reason.
    • having very good vinyl knowledge.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Den siste der stemmer dårlig på meg :LOL:

    Kan være et tips for andre å sjekke hvordan det ligger an med high pass funksjonen på eget oppsett. Hvis de har mulighet for å få en låt inn på pcen - ikke for å lytte selvsagt - bare for analyse :cool:

    For egen del var det ikke noe merkelig med det jeg så i analysevinduet. Så at det lå noe rusk i bunnen. Er vel slik det skal være.

    Hva med å teste å fjerne det...

    En lytt etterpå, stor overraskelse - det låt ganske annerledes og så veldig "riktig".

    Nå vil jeg ikke ha noe annet og har renset alle mine vinylripper tilsvarende - og videre vil også ha samme lyd på direkte avspilling fra platespiller - så fluid damper.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Hva med å teste å fjerne det...
    Hvor vanskelig KAN det være å finne feilen.... ???.......er det mange som spør..... :unsure:
    Det er ikke vanskelig å bruke 3-6 måneder i en slik prosess
    inkl. alle de NØDVENDIGE ekstra innkjøpene/investeringene som må fordeles over en lengre periode... ;)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    3-6 måneder? :cool:

    Jeg la inn dette bildet i generell analog/vinyl tråden høsten 2020 (bildet viser platespiller matet til RME dac):



    Endte vel stort sett med en krangel om at vinyl har støy osv :ROFLMAO:

    Men amplituden på støyen er altså nesten like høy som det høyeste i musikken, et forsiktig filter plassert langt nede løser ikke problemet.

    Det er ikke bare støy - det "muddrer" til hele bassfundamentet og detaljer videre opp.

    Har jeg funnet ut først nå....
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    3-6 måneder? :cool:
    Jeg la inn dette bildet i generell analog/vinyl tråden høsten 2020 (bildet viser platespiller matet til RME dac):
    Det var lenge før jeg havnet på kjøret med Vinyl - Part II - The Meaning of Life ;)
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Fersk SL1210 mk eier som spiller plater som aldri før etter denne saken kom i hus 🎶🎶
    Helt standard med foreløpig en eldre Ortofon Viva Red pu. som kjøre rett inn i RME 802 lydkort og Audiolense som Riaa....
    Rega platespiller hylle med myke sorbothan føtter og 3 cm heltre danner fundamentet.....
    Spiller riktignok så underholdene....
    Har lest hele tråden har og fått mange griller i hodet...
    AT OC 9 XML er bestillt 😎




    0C6BF162-3F7C-4950-821E-2562B99357DF.jpeg
     

    Vedlegg

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Klippet til en pro ject lær matte så den går på innsiden av «leppa» slang den originale oppå. Ble litt dødere nå. (Skal investere i en apm matta senere)
    Har kjøpt 2m black men har bare chell på 12 gram. Har muligheter for å frese ut i chell i underkant i fresemaskin. MÅ jeg ha det ned til ca 7 gram? Sånn resonanse messig i armen. Har googlet meg grønn angående modding av spiller så får prøve å plukke ut modding som gir respons av mere godlyd. Pu spiller knall godt via trigon vanguard og inn i AL/convolver. 👍
    35C5DCB8-46C8-4F1E-AF24-280AA90DEF9C.jpeg
    58CA9AEB-341B-48DB-9F02-91D047DCBFA1.jpeg
    C39098FD-BB15-4FAE-931B-B85A97F5AF70.jpeg
    9D18FC5E-EB53-46D3-8A59-4C5F06E473F5.jpeg
    67444894-5D6C-44C5-8168-0FC8A228AC3F.jpeg
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Har platevekten min(hjemme mekka) men den går ikke an å bruke nå da det er ett søkk innerst på platematte. Da presses plate ned i senter og opp i ytterkant😅 Den apm matta ser slett ut helt inn til c/c så da er det sikkert håp med platevekt med ny matte😊
    56C554A9-EFAA-4199-AA5C-9E31CC89A226.jpeg
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.852
    Antall liker
    50.895
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ta bort den orginale helt, min erfaring er at det låter bedre med tynn matte rett på tallerken.
    8D3FAEED-3803-4DE3-8534-22085C5D1FAC.jpeg

    Bruker en tynn matte på min 1200G.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Syns det låter best med gummi
    Har testet diverse slipmats samt jeg har acromat fra funk (dessverre bare 3mm)
    Man må opp i 7mm tykkelse minimum for å få rett vinkel i allefall med de PU jeg har testet
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Ta bort den orginale helt, min erfaring er at det låter bedre med tynn matte rett på tallerken. Vis vedlegget 883934
    Bruker en tynn matte på min 1200G.
    Javel🧐 Da må jeg evnt chimse mellom chell og pu for å få arm i vater, riktig VTA. Litt misvisende/feil i manualen. Følges den så ser jo armen ut som ett unnarenn i en hopp Bakke. Original matta er 5mm? 2m black er 18mm høy mener jeg og da skal tall skive settes på 3 i følge manual. Det bli helt feil sånn i praksis hos meg.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Syns det låter best med gummi
    Har testet diverse slipmats samt jeg har acromat fra funk (dessverre bare 3mm)
    Man må opp i 7mm tykkelse minimum for å få rett vinkel i allefall med de PU jeg har testet
    Var det jeg har funnet ut også. 7mm uten å måtte chimse for mye i mellom chell og pu. Men ikke at det er noe stress forsåvidt
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja det går jo selvfølgelig, men syns tallerken "ringer" mindre med gummien også
    Hadde jeg hatt verktøyet skulle jeg laget en messingplate jeg kunne skrudd fast i tallerken
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Vurderte å fylle det innerste «søkket» på gummimatta med epoxy så jeg fikk klemt plata skikkelig med platevekten?blir kanskje bare tull.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Ja det går jo selvfølgelig, men syns tallerken "ringer" mindre med gummien også
    Hadde jeg hatt verktøyet skulle jeg laget en messingplate jeg kunne skrudd fast i tallerken
    Eller 3D printe en plate på 2mm? Messing og syrefast kan lett cnc freses ut på mål. Hadde jo sikkert fungert det også.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.852
    Antall liker
    50.895
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Javel🧐 Da må jeg evnt chimse mellom chell og pu for å få arm i vater, riktig VTA. Litt misvisende/feil i manualen. Følges den så ser jo armen ut som ett unnarenn i en hopp Bakke. Original matta er 5mm? 2m black er 18mm høy mener jeg og da skal tall skive settes på 3 i følge manual. Det bli helt feil sånn i praksis hos meg.
    Ja jeg tenkte jo ikke på at tallerken er høyere på 1200 G😢
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Eller 3D printe en plate på 2mm? Messing og syrefast kan lett cnc freses ut på mål. Hadde jo sikkert fungert det også.
    ja noe sånt, er vel det de har gjort på den dyreste modellen også
    Vet ikke hva den evt koster å kjøpe fra technics, kanskje billigere med mindre man har utstyret selv
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn