Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Akustisk feedback kan du få på en stabil benk hvis platespillerlokket står i åpen stilling mens du spiller litt høyt.
    Ikke alltid, men hender.

    Da fanger lokket opp vibrasjoner og forplanter dette videre til spilleren/pickup.
    Pickup funger da nesten som en mikrofon.

    Dette kan slå ut forskjellig, noen gange som nesten ett ekko, andre ganger litt mere høyfrekvent og andre ganger igjen som ett dypere brum.

    Det kan hende du må plassere spilleren ett annet sted, får prøve deg frem til du finner den beste løsning.

    Det viste seg at den værste feedbacken kom fra lokket. Kan spille mye høyere hvis jeg fjerner lokket eller legger det nedpå og holder det nede.
    Lokket mitt legger seg ikke helt nedpå på ene siden. Jeg prøvde å løsne alle skruene på hengslene i håp om å få justert det beint, men hengslene satt som støpt selv med skruene godt skrudd ut.
    Hvor er det meningen at man skal justere, der lokket er klemt fast i hengslene, eller der hengslene er festet i platespilleren?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det viste seg at den værste feedbacken kom fra lokket. Kan spille mye høyere hvis jeg fjerner lokket eller legger det nedpå og holder det nede.
    Lokket mitt legger seg ikke helt nedpå på ene siden. Jeg prøvde å løsne alle skruene på hengslene i håp om å få justert det beint, men hengslene satt som støpt selv med skruene godt skrudd ut.
    Hvor er det meningen at man skal justere, der lokket er klemt fast i hengslene, eller der hengslene er festet i platespilleren?
    Kan du ikke bare løsne skruene, så du kan plukke av lokket når du spiller og legge det på når du ikke bruker spilleren?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Trenger ikke skru på noe. Bare løft lokket rett opp i åpen posisjon så er det av. Jeg spiller alltid med lokket av.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Hei!
    Kommer en Technics SL1210 M5G i hus her også snart! Denne er moddet av Alex Peychev hos APL, har separat strømforsyning som faktisk sitter i APL PHS-M phonosteg.
    PU er en Dynavector DRT XV-1s.
    Gleder meg til å få dette i hus!

    Mvh.
    SAL








     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Held på med noko morosamt for tida. Eigentleg treng du ei vegghylle, men no testar eg ut ei magnethylle. Du kan plassere platespelaren på ei hylle som heng i lause lukta, på eit magnetfelt. Koster litt over 4 kkr, men er både råtøff og ser ut til å fungere. Har att litt utprøving, så eg må ta litt atterhald. Det er Audioaktøren i Horten som er distributør...
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Hei Arve!
    Den har jeg sett annonse på, ser meget spennende ut, gleder meg til lytteinntrykk fra deg!

    Mvh.
    SAL
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hei!
    Kommer en Technics SL1210 M5G i hus her også snart! Denne er moddet av Alex Peychev hos APL, har separat strømforsyning som faktisk sitter i APL PHS-M phonosteg.
    PU er en Dynavector DRT XV-1s.
    Gleder meg til å få dette i hus!

    Mvh.
    SAL








    Gratulerer med denne.Jeg tror Alex har peiling på det han driver med.
    Den pick-up kommer nok til å passe spiller for fine lyttestunder.
    Mvh Kenneth
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hei!
    Kommer en Technics SL1210 M5G i hus her også snart! Denne er moddet av Alex Peychev hos APL, har separat strømforsyning som faktisk sitter i APL PHS-M phonosteg.
    PU er en Dynavector DRT XV-1s.
    Gleder meg til å få dette i hus!

    Mvh.
    SAL

    Gratulerer og velkommen til den eksklusive M5G-klubben:)
    Mike New Bearing, bør du satse på som fremtidig oppgradering. Den flytter spilleren opp og leker med de største:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hahaha, jo det kunne vært en Rega, men da i sort:):):) Rega er fine, synes bare de er voldsomt overprisede.

    Stikkord: ffss :)
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Hei!
    Kommer en Technics SL1210 M5G i hus her også snart! Denne er moddet av Alex Peychev hos APL, har separat strømforsyning som faktisk sitter i APL PHS-M phonosteg.
    PU er en Dynavector DRT XV-1s.
    Gleder meg til å få dette i hus!

    Mvh.
    SAL








    Gratulerer med denne.Jeg tror Alex har peiling på det han driver med.
    Den pick-up kommer nok til å passe spiller for fine lyttestunder.
    Mvh Kenneth
    Takker så mye Kenneth!
    Pick-up`n skal jo være meget bra samt at Alex bruker den selv også, phono-steget er meget god match regner jeg med.
    Her blir det gode stunder som du sier!

    Mvh.
    Stein Arne
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Hei!
    Kommer en Technics SL1210 M5G i hus her også snart! Denne er moddet av Alex Peychev hos APL, har separat strømforsyning som faktisk sitter i APL PHS-M phonosteg.
    PU er en Dynavector DRT XV-1s.
    Gleder meg til å få dette i hus!

    Mvh.
    SAL

    Gratulerer og velkommen til den eksklusive M5G-klubben:)
    Mike New Bearing, bør du satse på som fremtidig oppgradering. Den flytter spilleren opp og leker med de største:)
    Takker!
    Jeg tror faktisk det er ett slikt lager i den, det er gjort det "meste" med den!
    Kommer med utfyllende info senere.

    Mvh.
    SAL
     

    arctic421

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    32
    Antall liker
    19
    Hei, inpirert av denne og andre Technics tråder fant jeg ut at jeg sku komme ut av vinyldvalen (varte i 20 år). En annen grunn var at jeg her en dag "oppdaget" platesamlingen min i kjelleren og fikk et snev av nostalgi :) Etter å ha plagdes litt med en Philips 202 som ikke var helt villig, så ble jeg litt interessert i Technics som jeg kun hører godord om. Spiller bestilt på Ebay fra england. Ser bra ut, men må få sjekket den nærmere. Det jeg først lurer på er headshellet, se vedlagt bilde. Er dette et orginalt headshell? Hvordan er denne PU? Er min gamle philips 400 med 412 nål bedre? Skal det være en slik 4 grams vekt på den? Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert, og kanskje noen oppgraderinger når økonomien tilsier det.
     

    Vedlegg

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Stanton 505 Mk1 med ekstra vekt... Den spilleren har vært brukt til scratching, det kan jeg garantere :)
    (kjenne lusa på gangen og det der)
    Tror ikke det er originalt headshell, er nesten sikker på at de da har Technics-logo.

    Om 412 nåla vil fungere bra vet jeg ikke, men tror kanskje den gjør seg bedre på en spiller med lettere arm (som philipsen din)?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Original Philips 412 nål er ganske myk, og vil nok kreve et lett headshell for å fungere.
    Med originalt headshell på 7,5 gram er technicsarmen 12 gram, og det er kanskje i tyngste laget.
    Det er egentlig bare å prøve. Philipspickupen du har der er i hvert fall god!
     

    arctic421

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    32
    Antall liker
    19
    Nåh, huff men spilleren har ikke bruksmerker som tyder på spesielt hårdhent behandling…tallerken har ikke sidevegs slark, har ikke fått startet den opp enda å ytterlig testet hastighet ol for jeg må bytte til "norsk" kontakt...kan det skades noe med scratching?

    Stanton 505 Mk1 med ekstra vekt... Den spilleren har vært brukt til scratching, det kan jeg garantere :)
    (kjenne lusa på gangen og det der)
    Tror ikke det er originalt headshell, er nesten sikker på at de da har Technics-logo.

    Om 412 nåla vil fungere bra vet jeg ikke, men tror kanskje den gjør seg bedre på en spiller med lettere arm (som philipsen din)?
     

    arctic421

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    32
    Antall liker
    19
    Philips 412 nålen er erstatningsnål bestillt fra JICO, vet du om den er like myk som orginalen?

    Original Philips 412 nål er ganske myk, og vil nok kreve et lett headshell for å fungere.
    Med originalt headshell på 7,5 gram er technicsarmen 12 gram, og det er kanskje i tyngste laget.
    Det er egentlig bare å prøve. Philipspickupen du har der er i hvert fall god!
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Prøv! Jeg tror det vil fungere godt. Jeg har selv brukt en Shurenål på min SL1200, og det gikk kjempefint!
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Frykt ikke!
    Det eneste som pleier å ryke ved scratching er hastighetskontroll (hovedsaklig på de nyere med digital pitch) og hovedlager.
    Kan bli litt slark i lagring til armen også, men det er kurant/billig å fikse.
     

    arctic421

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    32
    Antall liker
    19
    Hei, nå har jeg fått sjekket min nyinkjøpte mk2 nærmere, alt ser bra ut bortsett fra armen. Kom over en test på youtube der armen skal løpe fritt innover plata hvis man har antiscate på 3 og så skrur den til 0 med vekten skrudd helt ut og uten headshell. Så skal den løpe fritt tilbake når man skrur tilbake til 3. Det gjør IKKE min, hverken fram eller tilbake, den vandrer et stykke men stopper opp. Så folkens, passer tonearm til en MK5G til denne? Den skal visst ha bedre kabling. Eller bør jeg gå for en fra KABUSA med ferdig kabling? MK5G arm er litt rimeligere.

    Mvh

    Kjetil
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Gå for en KAB arm med Cardas kabling, og kjøp samtidig en KAB Fluid Damper. Da får du veldig mye arm for pengene, og du må opp i vesentlig mer penger for en merkbart bedre arm. MEN, dersom antiskatinga på armen din er ødelagt så vil ikke en KAB-arm hjelpe deg med det. Det kan være at det kun er en fjær som er ødelagt, og det er garantert noe Kevin hos KAB USA hjelper deg med. Hør med han om hva problemet er, og er det en del du trenger er den sikkert veldig rimelig også:)

    For det neste alternativet ditt er en Jelco 750D, som du kan få til rundt 4000 kr på ebay, tror jeg. Eller fleske til med en Isokinetik Silver Melody SM750, en Audiomods, en SME 309 eller en Origin Live Silver:):)
     

    arctic421

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    32
    Antall liker
    19
    Takk, trur det er lagret og ikke antiskating feil. Prøvde å løsne litt på lageret, slakket den øverste skruen bittelitt (har ingenting å tape, skal ha ny arm uansett) da gikk armen mye lettere, og fram og tilbake når jeg skrudde på antiskating hjulet men da ble det selfølgelig ørlite slakk. Ser ut for at det blir ny arm her i huset :)

    Gå for en KAB arm med Cardas kabling, og kjøp samtidig en KAB Fluid Damper. Da får du veldig mye arm for pengene, og du må opp i vesentlig mer penger for en merkbart bedre arm. MEN, dersom antiskatinga på armen din er ødelagt så vil ikke en KAB-arm hjelpe deg med det. Det kan være at det kun er en fjær som er ødelagt, og det er garantert noe Kevin hos KAB USA hjelper deg med. Hør med han om hva problemet er, og er det en del du trenger er den sikkert veldig rimelig også:)

    For det neste alternativet ditt er en Jelco 750D, som du kan få til rundt 4000 kr på ebay, tror jeg. Eller fleske til med en Isokinetik Silver Melody SM750, en Audiomods, en SME 309 eller en Origin Live Silver:):)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Skjønner. Men da er det vel kurant med KAB kablet arm, fordi du får jo nytt armrør med re-kablingen:) Jeg tenker dersom antiskatingen er i orden:)
     

    arctic421

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    32
    Antall liker
    19
    Kjøpte meg en funk acromat 1200 matte. Det fulgte med noen lapper med dobbelsidig tape. Men uansett hvor mye jeg prøver så makter jeg ikke å få åpnet de uten at tapen går ødelagt. Kan matten sitte løst på ev. finns det noen alternativer? Vaselin?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Matten kan sitte løst. Jeg brukte de medfølgende teip bitene, og angret egentlig litt for limet satt no jævlig. Og matta må av når du skal løfte av hele tallerkenen for å komme til motor og lager. Så var jeg deg hadde jeg brukt vaselin.

    Hvordan liker du matta? Det jeg kan anbefale er en platevekt på over 400g. Jeg har en på 420g og det gir bedre kontakt mellom vinyl og matte. Strammere bass og klarere mellomtone.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    En liten oppdatering fra meg:
    Den største forskjellen i daglig bruk på 1210en i forhold til Regaen, er at armen må senkes ned i armhvileren, mens på regaen la den seg fint i armhvileren med cueing leveren oppe. Det førte til at jeg la meg til uvanen å bare legge armen i hvileren uten å låse den.
    Dette skulle straffe seg etter ett par dager med 1210 i bruk. Armen lå ulåst i hvileren med cueing levere nede da jeg oppdaget at spilleren sto litt skjevt. Når jeg flyttet spilleren, hoppet armen ut av hvileren og ortofon 2m red nåla fikk ett ublidt møte med kanten på tallerken med det resultat at nåla vridde seg nesten 180 grader. :/

    Heldigvis fulgte det med en AT95e pickup til spilleren, så jeg endte med å sette på den igjen. Overraskelsen var stor etter å ha brukt den litt, mye mindre sibilance enn med 2m red og feedback har blitt ett ukjent begrep etter pickupskiftet. Eneste ulempen i forhold til 2m, er at den har har mye lavere output, så jeg får ikke spille så høyt som jeg kunne ønske i kombinasjon med MF v90 lps.
    Jeg hadde egentlig planer om å oppgradere 2m red pickupen til orange eller black på sikt, men etter møtet med Audio Technica ble jeg usikker på om det er rette veien å gå. Jeg kunne tenke meg en pickup med lignende lyd som AT95e, bare med høyere output og litt mer detaljer. Noen forslag?

    Ellers har jeg en del problemer med statisk elektrisitet i platene. Med filtmatta på regaspilleren opplevde jeg iblandt at matten fulgte med når jeg byttet plate, mens på technicsen med gummimatte opplever jeg kraftig spraking og støt så kraftige at det er fare for å miste plata i gulvet når jeg tar den av.
    Jeg håper at dette kan reduseres med å bytte matte og endte opp med å bestille denne:
    SRM Tech Acrylic Turntable Platter Mat Superb Sound Quality | eBay
    Noen som har prøvd den?
     

    arctic421

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    32
    Antall liker
    19
    Har ikke tatt spilleren i bruk enda, venter på KAB oppgradert arm m demping (kjøpt brukt fra en på sentralen)….inntil videre bruker jeg en tilårskommen kenwood m pickering PL-4S PU og nål, helt grei lyd. Men må innrømme etter å ha fulgt med her i denne tråden så gleder jeg meg til å få 1210 spilleren opp å gå. Jeg lurte litt på den ortofon PU du har til salgs, men fant ut det var litt over budsjett akkurat nå før jul. Inntil videre tenker jeg å bruke en philips 412 PU jeg har liggende. Den får god kritikk i diverse forum. Blir sikkert en Denon 110 eller noe deromkring i det prisleiet etterhvert. Akkurat nå er nok RIAA min svakeste punkt, en projekt phono box 2. Kjenner jeg meg selv rett så blir det flere oppgraderinger etter nyttår ;)


    Matten kan sitte løst. Jeg brukte de medfølgende teip bitene, og angret egentlig litt for limet satt no jævlig. Og matta må av når du skal løfte av hele tallerkenen for å komme til motor og lager. Så var jeg deg hadde jeg brukt vaselin.

    Hvordan liker du matta? Det jeg kan anbefale er en platevekt på over 400g. Jeg har en på 420g og det gir bedre kontakt mellom vinyl og matte. Strammere bass og klarere mellomtone.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    ÅJa, det gjelder å være forsiktig med armen:)

    AT95E var min første PU, og jeg syntes den var knallbra. Så kom min gode venn PålK på besøk og hadde med seg sin Ortofon 2M Bronze. Det var natt og dag forskjell. Bedre på absolutt alt. Dessuten har 2M serien 5mV følsomhet mot AT95E sin 3,5mV. Reelt er 2M Bronze og Black målt til 7mV. Jeg fikk i høst låne PålK sin 2M Bronze noen uker, og jeg likte den så godt at jeg tok sjangsen på en 2M Black. Black spiller en god del bedre enn Bronze igjen, og er ikke uten grunn omtalt som markedets beste MM pickup:)

    Min første Riaa var også en Musical Fidelity V-LPSii og V-PSUii sammen med AT95E. Jeg syntes det manglet trøkk, oppløsning og volum. Med 2M Bronze ble det godsaker!

    Jeg kan varmt anbefale 2M Bronse og 2M Black til SL1210. Auditor som pleide å diskutere her inne, sa en gang til meg at Ortofon og 1210 er som lagd for hverandre. Det er jeg enig i. For før man oppgraderer delene på 1210 så har den en litt mørk egenlyd. Dette kompanseres flott med 2M sin litt friske spillestil. Men tar du ut eksisterende strømforsyning, og putter på bedre føtter på 1210 er denne litt mørke lyden som dugg for solen:)

    Kunne du tenke deg 2M Bronze så selger jo jeg en så og si ny Black til bare bittelitt over det en Bronze koster i butikken. Send meg gjerne en PM så kan vi snakke om det der:)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn