Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Mange takk "ragwo"...
    Får sette meg ned en kveld å lete opp den tråden...var litt å velge på der ....
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Mange takk "ragwo"...
    Får sette meg ned en kveld å lete opp den tråden...var litt å velge på der ....
    Underforumet er lett å finne. Er klistret på toppen under analoge kilder.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.767
    Antall liker
    14.558
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har nå tatt lagertesten på tonearmen og det kan se ut som om lagrene ikke er helt tipp topp. Armen vil ikke flyte fritt ved spindelen men går ganske tilbake mot ytterkant av tallerkenen der den stopper rett før armhvileren. Antiskatingen står i null. Ved å justere antiskatingen ca 0,7g går den tilbake til armhvileren. Spilleren er mer eller mindre i vater da jeg ikke har et vater for hånden, kun gyroskopet til mobilen. Armen beveger seg tilbake mot armhvileren nesten uansett vinkel på spilleren. Det er snakk om at jeg må løfte spilleren 3-4cm på høyresiden for at armen skal holde seg ved spindelen. Spørsmålet er derfor om jeg burde bytte armen (regner med at svaret blir et rungende ja) og hvor mye lydkvaliteten vil lide hvis jeg ikke bytter arm? Kan en justere lagrene selv eller er det bortimot umulig?
    Drister meg til en skamløs quote av meg selv da jeg sitter med fingeren på paypal-knappen for å bestille ny arm fra KAB. Er i den store sammenhengen ikke mye penger, men så er jo dette prosjektet (lav)budsjett og vil helst bruke pengene på skiver.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Har fått litt nytt stæsh til 1210'n i dag. Skiftet ut det originale headshellet med Sumiko HS-12, vekk med de glimrende Cardas headshell-kablene og på med de enda bedre kablene fra Sumiko. Her ble det faktisk et løft i lyden, og den som sier at headshell ikke har noe å si tar nok feil. Technics shellet er bra og det er lett, men Sumiko er bare bedre.

    Så kom endelig KAB Fluid Damper også :) Veldig enkelt å montere, og jeg fylte den tykke silikon-gugga litt under halvfull i beholderen. Nå opplevde jeg mer ro, ting ble ikke så masete. Ikke lett å forklare, for lydbildet har ikke virket spesielt masete før, men med Fluid Damper så ble det en ro og orden i lydbildet som ikke var der tidligere. Enda mer behaglig å lytte til Radka Toneff sin The Moon is a Harsh Mistress.

    Det sies at Fluid Damper gjør at anti skating fungerer bedre også. Stemmer er nå mye mer organiske og med mer kropp og detaljer. Og nå er endelig lydbildet mitt dead center. Jeg har hele tiden hatt litt mer lyd på høyre side for senter. Ikke mye, men nå er det helt perfekt :)

    Alt er jo tidligere justert på øyemål. Inntil nå. Nå har jeg fått meg digital vekt for stifttrykk og et lite rundvater å legge oppå Sumiko. Stilte inn VTF på 2,31 gram (vektloddet var ett helt gram unna!!!) og fant ut at øyemålet mitt var ganske off hva gjaldt azimut og VTA. Armbasen skulle betydelig ned, og azimut-justering er først mulig med Sumiko HS-12. Problemet med å finne riktig stifttrykk ved bruk av armloddet, er at armen skal balanseres/ flyte først. Om armen peker 1 mm ned i bakkant eller i front klarer ikke øyet å se. Men det kan faktisk gi 1 gram avvik reelt sett. Godt råd er digital vekt!

    Resultat:

    Oy, så mye god-lyd jeg har gått glipp av med Rondo Red MC! Den har jo hele tiden vært veldig bra ift det jeg hadde tidligere (AT95E), men nå ble det noe helt annet :) Husker jeg leste Rudi skrive noe om at MC kan låte himmel eller helvete, alt etter som hvor nøye man er med fin innstillingene. Og selv om jeg ikke har noen veldig dyr MC PU, så skjønner jeg nå betydningen av riktig VTA, VTF og azimut :):)

    Edit:
    Nå har jeg ikke lengre en "original" Technics arm. Den er modifisert fra KAB USA med nytt PCB-kort for lodding av nye Cardas tonearm-kabler og nytt armrør med nytt lager. Sammen med Fluid Damper og Sumiko HS-12 og Sumiko kabler så trenger du ikke å måtte kjøpe armer fra Origin Live, Jelco 750D eller SME 309 til mange tusen kroner. Dette fungerer meget godt og jeg kjenner ikke igjen spilleren med denne armen! Det nærmer seg veldig målet nå. Krona på verket blir, utover våren, en Mike New Bearing.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.340
    Antall liker
    5.441
    Sted
    Moss
    Du har stæsja mye og flink har du vært, det skal du ha. Men er det placebo effekten som slår til :confused:
    Hadde vært kult å kjørt en ren blindtest med din og en helt clean spiller med samme pickup.
    Er vel ikke helt sikkert du hadde tatt den oppgraderte 4 av 4 ganger, men missforstå meg rett:
    Du har gleden av å holde på med det du gjør og du får det til, det skal du ha.
    Men at det løfter seg så mye mere, kontra en helt clean spiller med samme pickup hmmm,
    hadde vært artig å teste.

    Forøverig så har du løftet tråden frem på en god måte, selv om noen av oss er skeptiske.
    Men du har hatt gleden av dette, du har delt det med oss, så takk for det :cool:
    Så kjør bare på, artig å følge med.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.799
    Antall liker
    50.592
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Testet med en 1210 MK II og min 1200 som har nye kabler arm demper ny matte og dempe plugg bak på armen.
    1210'n låt ikke så rolig som min gjør og jeg har 2 platespiller innganger så det var lett og teste,2helt like ortofon blu pu'r
    O
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Du har stæsja mye og flink har du vært, det skal du ha. Men er det placebo effekten som slår til :confused:
    Hadde vært kult å kjørt en ren blindtest med din og en helt clean spiller med samme pickup.
    Er vel ikke helt sikkert du hadde tatt den oppgraderte 4 av 4 ganger, men missforstå meg rett:
    Du har gleden av å holde på med det du gjør og du får det til, det skal du ha.
    Men at det løfter seg så mye mere, kontra en helt clean spiller med samme pickup hmmm,
    hadde vært artig å teste.

    Forøverig så har du løftet tråden frem på en god måte, selv om noen av oss er skeptiske.
    Men du har hatt gleden av dette, du har delt det med oss, så takk for det :cool:
    Så kjør bare på, artig å følge med.
    Takk for veldig hyggelige ord, Aerik :)

    Jeg prøver å være ærlig med meg selv og ikke falle for placebo-effekten, men det krever et kritisk øre. Jeg har holdt på med hifi i 20+ år, men det er kun det siste året jeg har hatt erfaring med vinyl. Opp gjennom tiden har jeg hatt flotte CD-spillere fra både Denon, Sony og Krell. Og der var det langt vanskeligere å skille mellom komponentene, synes jeg. Men klart det var stas å eie en Krell CD-spiller, og akkurat på den var det nok litt placebo hos meg. Litt blendet at den var dyr og hadde et kult design gjorde nok sitt :)

    Men hva gjelder analogt og platespillere, så synes jeg at oppgraderingene har langt mere for seg. Her er det flere bevegelige deler og vibrasjoner å ta hensyn til. Det var og noe jeg erfarte da jeg byttet fra standard headshell-kabler til Cardas. Var det så mye forskjell, tenkte jeg? Derfor byttet jeg tilbake til standard for å lytte. Og, jo, lyden ble merkbart dårligere. Og nå med Sumiko kablene ble det enda bedre. Der er det sikkert en kombinasjon av et bedre Sumiko headshell og kabler som ga utslaget kan jeg tenke meg.

    Men, artig er det. Og jeg forsøker aldri å "fortelle" andre hva som er best, kun dele mine egne erfaringer så ærlig jeg kan. Jeg tror det ville vært enkelt for alle å høre forskjell på den 1210mk2 jeg har i dag, og en helt standard utgave. Drivverket er det aller viktigste på en platespiller, og der traff Technics maksimalt med sin 1200/1210. Derfor måtte de spare inn på andre komponenter på spilleren for å holde prisen relativt lav. Litt her og litt der. Og det er når noen av disse innsparingene forbedres litt, så blir dette en spiller som matcher langt langt dyrere spillere (skriver de som har sammenlignet med annet dyrt).

    Artig at tråden lever igjen :):)
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.340
    Antall liker
    5.441
    Sted
    Moss
    :cool:
    Det er riktig at du IKKE har forsøker å "fortelle" andre hva som er best, kun dele dine egne erfaringer så ærlig du føler at du få gjort det. Men hva skedde med en del bilder etc du hadde i tråden, eller er det jeg som blingser her.

    tonearm.jpg
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Tenker du på bildene på side 9?: http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/63936-technics-sl-1210-a-9.html :)

    Men selv om jeg liker å oppgradere min 1210 så er jeg samtidig opptatt av at den skal se ut som en 1210mk2, og. Hiver jeg på en annen arm (kanskje med unntak av Jelco 750D), tar bort strobelyset og bytter ut hele tallerkenen med en plate fra Mike New eller Funk Firm så blir det en annen spiller på en måte. Jeg vil forbedre den, ikke endre den :)

    Jeg kjøpte Technics og er stolt av å eie en :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Draugen

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    Får en 1210 mk2 i posten, å klarer ikke lese mer.... Overalt man søker ender man opp med "why wont you just replace the arm... What about a dynavector... Upgrade this and that, yadda yadda yadda", når jeg bare vil vite om jeg kan koble en at oc9 ML ll på denne på enkelt vis?

    Så, kan jeg det uten å måtte ha ett spesielt headshell eller noe? Aldri vært borti disse headshellene, men regner med det fungerer som vanlig pickup-montering?
    Nå er det jo litt vekt å ta i betraktning, men jeg får med ett lite 3-4 grams lodd som står montert over medfølgende pickup.
    Pickuppen er forøvrig 8 gram, mens den som står på er vel 5 gram om jeg ikke tar feil.

    Noe tips å få rundt dette? Er forresten og kab armdemper på den..

    (ikke meningen å endre tema her, men tenker dette er like greit som å starte ny tråd)
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.340
    Antall liker
    5.441
    Sted
    Moss
    Tenker du på bildene på side 9?: http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/63936-technics-sl-1210-a-9.html :)

    Men selv om jeg liker å oppgradere min 1210 så er jeg samtidig opptatt av at den skal se ut som en 1210mk2, og. Hiver jeg på en annen arm (kanskje med unntak av Jelco 750D), tar bort strobelyset og bytter ut hele tallerkenen med en plate fra Mike New eller Funk Firm så blir det en annen spiller på en måte. Jeg vil forbedre den, ikke endre den :)

    Jeg kjøpte Technics og er stolt av å eie en :)
    Det var den ja, missa siden når jeg tittet etter. :confused::)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Får en 1210 mk2 i posten, å klarer ikke lese mer.... Overalt man søker ender man opp med "why wont you just replace the arm... What about a dynavector... Upgrade this and that, yadda yadda yadda", når jeg bare vil vite om jeg kan koble en at oc9 ML ll på denne på enkelt vis?

    Så, kan jeg det uten å måtte ha ett spesielt headshell eller noe? Aldri vært borti disse headshellene, men regner med det fungerer som vanlig pickup-montering?
    Nå er det jo litt vekt å ta i betraktning, men jeg får med ett lite 3-4 grams lodd som står montert over medfølgende pickup.
    Pickuppen er forøvrig 8 gram, mens den som står på er vel 5 gram om jeg ikke tar feil.

    Noe tips å få rundt dette? Er forresten og kab armdemper på den..

    (ikke meningen å endre tema her, men tenker dette er like greit som å starte ny tråd)
    Gratulerer på forskudd med Technics 1210mk2. Du får deg en kjempefin spiller! Grunnen til at mange oppgraderer den, er at den har et veldig potensiale. Fra og være en meget habil platespiller, kan den med oppgraderinger endres til å bli en platespiller i toppklasse som snuser på highend :) Men du MÅ ikke oppgradere noe som helst. Det er jo spørs litt på hvilke høyttalere og forsterker du har, også. Og selv uten oppgraderinger, hadde jeg valgt 1210 fremfor innstegsmodellen til Raga og ProJect.

    Total masse på armen med headshell er 12 g, og Audio Technica OC9/II vil fungere helt knall. Men OC9/II har vel ganske lav compliance (stivt nåloppheng) og liker seg i litt tyngre armer. Du bør bruke medfølgende vekt eller kjøpe et tyngre og stivere headshell som f.eks Sumiko HS-12. Men med tyngre headshell eller med ekstra vekt, tror jeg du vil trenge et motlodd. Ellers vil du ikke få balansert armen.

    AT OC9/II liker vel å kjøre på under 100 ohms last (20 ohm, tror jeg), og standard på vanlig MC-inngang på rimelige Riaa er fast 100 ohms last. Bare husk at det er en LOMC på 0,4 mV (low output moving coil) og du trenger en MC Riaa med minimum 60 db gain (spørs litt på forsterker/ høyttalere også mtp hvor høyt volum du får) eller en MM-Riaa sammen med en passiv step up. Det siste foretrekker jeg, da det som regel gir best lyd :) Hvilken Riaa skal du bruke?

    At den har KAB armdemper er en bra start (har du kjøpt spilleren som Ove annonserte?). Kan anbefale den aller billigste oppgraderingen: i tillegg til din KAB-demper; sett på ny original arm ferdig trukket med Cardas hos KAB, ny Cardas phonokabel ferdig loddet fra KAB og Cardas headshell-kabler (kjøpes hos KAB). Sett spilleren på sorbotan dempeføtter. Totalt kanskje 1000-lappen, men du har da fått tatt ut mye mer av det som bor i spilleren. Om du ikke gjør noe med den, sett den i hvertfall på skikkelige dempeføtter!

    Bare spør her inne. Da holder vi tråden levende og allsidig i stedenfor at medlemmer oppretter en egen tråd for hvert minste spørsmål angående Technics SL-1200/1210mk2/mk5/mk5G :):)

    Velkommen til tråden skal du være!
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    MANGE LURER SIKKERT PÅ PICKUP TIL DENNE SPILLEREN?

    Jeg anbefaler følgende PU, fra lavere prisklasse til høy, i stigende lydkvalitet (?):

    MM-pickup:
    - Ortofon 2M Red
    - Audio Technica AT95E
    - Shure M97XE
    - Audio Technica 150MLX
    - Ortofon 2M Blue
    - Denon DL-110 (high output MC som kobles til MM-inngangen på Riaa)
    - Audio Technica 440MLa
    - Ortofon 2M Bronze
    - Ortofon 2M Black

    Og noen MC-pickup:
    - Denon DL-103
    - Denon DL-103R
    - Audio Technica AT33PTG eller litt bedre AT33EV
    - Audio Technica OC9/III
    - Ortofon Rondo Red (nylig utgått modell og kan fåes rimelig)
    - Ortofon Rondo Blue (som over)
    - Ortofon Rondo Bronze (som over. Anbefalt på Rudis pickup-liste)
    - Ortofon Quintet (som erstatter Rondo og Vivo)
    - Ortofon Cadenza
    - Lyra Delos

    De som har erfaringer med forskjellige PU på 12xx kom med de. Da blir tråden et flott oppslagsverk for alle som lurer på PU. Skriv gjerne hvilken Riaa du bruker med PU :)
     

    Draugen

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    Får en 1210 mk2 i posten, å klarer ikke lese mer.... Overalt man søker ender man opp med "why wont you just replace the arm... What about a dynavector... Upgrade this and that, yadda yadda yadda", når jeg bare vil vite om jeg kan koble en at oc9 ML ll på denne på enkelt vis?

    Så, kan jeg det uten å måtte ha ett spesielt headshell eller noe? Aldri vært borti disse headshellene, men regner med det fungerer som vanlig pickup-montering?
    Nå er det jo litt vekt å ta i betraktning, men jeg får med ett lite 3-4 grams lodd som står montert over medfølgende pickup.
    Pickuppen er forøvrig 8 gram, mens den som står på er vel 5 gram om jeg ikke tar feil.

    Noe tips å få rundt dette? Er forresten og kab armdemper på den..

    (ikke meningen å endre tema her, men tenker dette er like greit som å starte ny tråd)
    Gratulerer på forskudd med Technics 1210mk2. Du får deg en kjempefin spiller! Grunnen til at mange oppgraderer den, er at den har et veldig potensiale. Fra og være en meget habil platespiller, kan den med oppgraderinger endres til å bli en platespiller i toppklasse som snuser på highend :) Men du MÅ ikke oppgradere noe som helst. Det er jo spørs litt på hvilke høyttalere og forsterker du har, også. Og selv uten oppgraderinger, hadde jeg valgt 1210 fremfor innstegsmodellen til Raga og ProJect.

    Total masse på armen med headshell er 12 g, og Audio Technica OC9/II vil fungere helt knall. Men OC9/II har vel ganske lav compliance (stivt nåloppheng) og liker seg i litt tyngre armer. Du bør bruke medfølgende vekt eller kjøpe et tyngre og stivere headshell som f.eks Sumiko HS-12. Men med tyngre headshell eller med ekstra vekt, tror jeg du vil trenge et motlodd. Ellers vil du ikke få balansert armen.

    AT OC9/II liker vel å kjøre på under 100 ohms last (20 ohm, tror jeg), og standard på vanlig MC-inngang på rimelige Riaa er fast 100 ohms last. Bare husk at det er en LOMC på 0,4 mV (low output moving coil) og du trenger en MC Riaa med minimum 60 db gain (spørs litt på forsterker/ høyttalere også mtp hvor høyt volum du får) eller en MM-Riaa sammen med en passiv step up. Det siste foretrekker jeg, da det som regel gir best lyd :) Hvilken Riaa skal du bruke?

    At den har KAB armdemper er en bra start (har du kjøpt spilleren som Ove annonserte?). Kan anbefale den aller billigste oppgraderingen: i tillegg til din KAB-demper; sett på ny original arm ferdig trukket med Cardas hos KAB, ny Cardas phonokabel ferdig loddet fra KAB og Cardas headshell-kabler (kjøpes hos KAB). Sett spilleren på sorbotan dempeføtter. Totalt kanskje 1000-lappen, men du har da fått tatt ut mye mer av det som bor i spilleren. Om du ikke gjør noe med den, sett den i hvertfall på skikkelige dempeføtter!

    Bare spør her inne. Da holder vi tråden levende og allsidig i stedenfor at medlemmer oppretter en egen tråd for hvert minste spørsmål angående Technics SL-1200/1210mk2/mk5/mk5G :):)

    Velkommen til tråden skal du være!
    Takk for svar først og fremst!

    Han het ikke Ove han jeg kjøper hos nei... Men spilleren har og utbyttede phonokabler(ikke at selger kunne si noe mer om det siden han kjøpte den sånn)som jeg skal finne opphavet til.
    Dempeføtter er øverst på lista uannsett, da jeg har utelukkende gode erfaringer med best mulig demping.
    Har forøvrig en ØK annonse her på forumet om noen har Isotone å selge billigere enn nettbutikkene;-)
    Ellers er oppgraderinger ikke tatt særlig i betraktning enda.. Kanskje en ny funk matte bare. Får se når den er oppe å går...

    Tilbake til pickup: Nå er planen å bruke min oc9 siden jeg er meget fornøyd med den.. Men du nevner ett motlodd om jeg bruker ekstra vekt på armen?
    Hva slags motlodd trenger jeg da? En link gjerne.. Å er du sikker på at jeg trenger det?

    OC9 skal ha minimum 20ohm så vidt jeg har forstått, å har vært innom en del tråder om emnet.
    Bruker den sammen med en Heed Questar MC, å det har fungert bra uten at jeg har hatt noe å sammenligne med. Dette riaa trinnet har 100ohm last..

    Spent på denne spilleren ja! Har stor tro! Satt langt inne å kjøpe DD av en eller annen grunn, men jeg hadde en gang tidligere en billig Technics DD å den spilte utrolig bra med en nameless pickup så jeg vet det bor en del i disse spillerne!
     

    cerwin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2009
    Innlegg
    215
    Antall liker
    29
    Sted
    TELEMARK
    MANGE LURER SIKKERT PÅ PICKUP TIL DENNE SPILLEREN?

    Jeg anbefaler følgende PU, fra lavere prisklasse til høy, i stigende lydkvalitet (?):

    MM-pickup:
    - Ortofon 2M Red
    - Audio Technica AT95E
    - Shure M97XE
    - Audio Technica 150MLX
    - Ortofon 2M Blue
    - Denon DL-110 (high output MC som kobles til MM-inngangen på Riaa)
    - Audio Technica 440MLa
    - Ortofon 2M Bronze
    - Ortofon 2M Black

    Og noen MC-pickup:
    - Denon DL-103
    - Denon DL-103R
    - Audio Technica AT33PTG eller litt bedre AT33EV
    - Audio Technica OC9/III
    - Ortofon Rondo Red (nylig utgått modell og kan fåes rimelig)
    - Ortofon Rondo Blue (som over)
    - Ortofon Rondo Bronze (som over. Anbefalt på Rudis pickup-liste)
    - Ortofon Quintet (som erstatter Rondo og Vivo)
    - Ortofon Cadenza
    - Lyra Delos

    De som har erfaringer med forskjellige PU på 12xx kom med de. Da blir tråden et flott oppslagsverk for alle som lurer på PU. Skriv gjerne hvilken Riaa du bruker med PU :)
    Hei. Jeg har også en 1210 MKII har brukt en MM Goldring 2100 en stund,men nå har jeg gått over på en MC Denon DL-300 og synes begge disse også sitter fint på 1210,en :)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Hei.
    Har et par spm til 1210 brukerne.
    Hva er best: Kjøpe en 1210 mk2 for en rimelig penge og oppgradere eller kjøpe en dyrere mk5 og ikke oppgradere?
    Og hvor langt er det mulig å strekke en 1210 for et budsjett på rundt 10k eks pickup?

    Er det noen her som har testa en litt pimpa 1210 mot feks en standard LP12?

    Har litt sansen for disse 1210 og funderer på om det er verdt å gå for en slik, eller om jeg skal vente til sparegrisen har vokst seg litt feitere og gå for noe dyrere. Sikter litt mot high-end spillere.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hei.
    Har et par spm til 1210 brukerne.
    Hva er best: Kjøpe en 1210 mk2 for en rimelig penge og oppgradere eller kjøpe en dyrere mk5 og ikke oppgradere?
    Og hvor langt er det mulig å strekke en 1210 for et budsjett på rundt 10k eks pickup?

    Er det noen her som har testa en litt pimpa 1210 mot feks en standard LP12?

    Har litt sansen for disse 1210 og funderer på om det er verdt å gå for en slik, eller om jeg skal vente til sparegrisen har vokst seg litt feitere og gå for noe dyrere. Sikter litt mot high-end spillere.
    Den eneste forbedringen mellom mk2 og mk5 er at mk5 har bedre tonearmkabler, og derfor trenger du ikke bytte ut disse. Ellers er de like lydmessige. Jeg kjøpte heller en mk2 enn mk5, men hadde det vært en mk5G (sort høyglans) hadde jeg kjøpt den.

    Du kommer langt med 10k kroners budsjett. Det er omtrent det jeg har brukt. Sjekk KAB USA og Mains Cables R Us.

    I følge de ivrigste på forumet The Art Of Sound (i tråden Techipedia) så er det ikke mange oppgraderingene en skal gjøre før 1210 spiller med de aller beste. Les deg opp der. Det gjorde jeg, og mange av de svarene dine "om hvor god kan den bli" ligger der :)

    Jeg leste om en på AoS som hadde en ganske kostbar Linn LP12 og en oppgradert 1210. Han skrev at på enkelte områder så var Technicsen bedre enn Linn, og på andre områder dårligere. Det kommer litt an på smak.

    På Horten Hifi messe i høst fikk jeg en direkte sammenligning av en oppgradert 1210mk5G med omtrent de samme oppgraderinger som jeg har, og en svært kostbar SACD-spiller. Jeg hørte så vidt forskjell!!! Og lyden fra vinyl var litt mer organisk, også... Det sier litt for lyden fra SACD var ekstremt bra. Og siden den gang så lurte jeg ikke lengre på om det var verdt å oppgradere min Technics 1210mk2 :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Takker for bra svar og en haug med linker.:cool:
    Må lese meg opp litt på 1210, så kan det hende jeg må handle litt etterhvert.
    Det er bare å sende PM hvis noen skal kvitte seg med en. Ser det ligger en del av de på Finn også.

     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Ser også det ligger 2 stk 1210 m5G på Finn til 16k. Er m5G samme som mk5G?
    For meg ser det som prisen er litt stiv, noen her som vil dele sine meninger om dette?
    Evt er det noen som vil være med på en spleis hvis prisen blir riktig?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    De ligger til 6-7000 kroner vanligvis. Det er kun at den har bedre armkabler, er lakkert sort pianolakk og har blå LEDs.

    Kjøper du en mk2 for 3500 kr så kan du bruke 3500 til oppgraderinger som PSU, Cardas armkabler og Fluid Damper fra KAB. Da får du en spiller med vesentlig bedre lyd enn standard mk5G. Men fine er de. Bling eller lyd? Jeg går for lyd :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    Draugen

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    Er det ingen i Norge som forhandler tilbehør til disse spillerne?
     

    Draugen

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    La nettopp inn en bestilling på Isonoe dempeføtter fra Analogue seduction.
    ---------------SENSUR-------------------

    Tydeligvis flotte folk:)
     
    Sist redigert:

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Ja helt sikkert flotte folk, men vet ikke om det er lurt å legge slik info ut på ett åpent forum :)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Analogue Seduction er herved registrert i vårt OBS!-register. Takk!

    Mvh
    Toller Tull
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hva har dansk politi med dette å gjøre?? :) :)

    La oss holde tråden ren, dere, diskutere Technics SL12xx og ikke henge oss opp i om noen sparer 200 kr på moms. Om noen ønsker å forfølge dette så kan det sikkert taes på pm eller til administrator…
     

    Draugen

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    Ja da var 1210n i hus, å den gjorde jobben utmerket! Mulig noe resonans ute å går, men og mulig det var en litt makaber innspilling på den skiva jeg hørte det på.
    Har 12 nye skiver som har ventet på en ny spiller så.. Venter med å montere armdemperen til jeg har fått isonoe føttene på, sikkert til uken. Fulgte med ett ekstra headshell så nå er AT oc9 satt på spilleren, mens ortofon 320 som fulgte med står i ett annet headshell.
    Virker som en meget solid sak! Ser fram til videre vinyling på denne:)
     

    balto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    11
    Heisann,
    Er det noen som har formening om beste innstilling på phonotrinnet mitt ? Valgene jeg har er 10-47-500-10k-47k

    Utstyret er SL 1210 med Denon 103, samt Burmester 011 preamp.

    Mvh
    Roy
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn