Taste-fi hos IvarT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Må bare få "klemme inn" her at jeg er imponert over at dere "følger med" eiere av deres produkter! Det er flott i "min bok"!🙂
    Du er heldig, IvarT!
    Personlig synes jeg det er en av flere store fordeler med direktesalg - at man har mulighet til direkte kontakt med kundene og får anledning til å få både positiv og negativ feedback direkte fra de som benytter produktene. Det er bare moro og nyttig, og selvfølgelig stor stas når man ser at man har bidratt til at musikkgleden øker! :geek:
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det er litt kult å etterape Hidleys non-environment room:

    couch_test.jpg
    sofatest.jpg


    Ennå et godt stykke unna drømmerommet til Hidley, men dette kan kanskje være et lite skritt på veien?

    anekoisk_sofa-1.JPG


    Så får jeg bruke sommeren på å bestemme meg for om jeg går for gul eller lilla - eller rett og slett klasker til med rosa anekoisk sofa 🤩

    God sommer!☀
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Sommerferie i Hardanger blir ofte en musikalsk askese. Men takket være tips fra @Sporenstrex skulle det ikke gå slik denne gangen.


    Totalt ukjent band for min del, men etter å ha lytta litt stemmer jeg i med Sporenstrex: Dette er tungt og særdeles vakkert!

    Ingenting er som blytung doom ispedd lett progressiv daumetall en varm sommernatt ❤

    Og siden det har vært et lite gjennombrudd i sengetråden i dag, drister jeg meg til et bilde av ferieanlegget:

    20230709_010205.jpg


    Som dere ser gir jeg blanke i EBU, ITU og AES i ferien. Ja, selv Dolby kommer til kort her. For da vrir jeg bassen selv direkte på øret. Det er jo tross alt ferie!
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Vi har vel alle våre måter som vi holder oss oppdatert på ny musikk slik at den musikalske blodsirkulasjonen ikke stivner helt og hver hyrdestund foran anlegget blir som et eneste langt Da Capo-program. Jeg burde nok ha lagt ned en innsats selv også, men strømmesamfunnet gjør meg giddeløs:

    release_radar.jpg


    Oppdateres hver fredag. Nesten like bra som i dramaet om Vildanden som får

    friskt_vand.JPG


    I lys av vildandens friskhet er jeg selvsagt sjanseløs, men hver fredag er da iallfall noe. Og nå kommer det for en dag at jeg også liker rar musikk østenfor Kirkenes. Tidligere var det jo litt kult, men nå er det stort sett flaut. Dessverre er jeg ikke like flink nå som da jeg tv-boikotta fotball-vm i Qatar, så da blir det mye smugdigging.

    Slik må det jo bare bli når den rare musikken låter bedre enn noen gang, til tross for at de i produksjonen har gjort sitt ytterste for å traspe hele lydbildet. Men det er vel prisen jeg må betale for å ha et anlegg som kan spille absolutt alt av musikk 😜
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det @motoren og en riktig god "hvilehelg" til deg også :love:

    Ja, jeg er vel inni en litt stille periode, men de fleste er jo glad i sort bakgrunn som er helt tyst, så kanskje det ikke er så ille? 😊 For siden jeg ikke har så mye fornuftig å komme med for tida er det vel like greit å holde støynivået nede. Men jeg leser og følger med på hfs, og sitter på begge hendene når jeg kikker innom kabeltråder 😜
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Oi! Du har virkelig lagt lista høyt her, @alphamale :eek: Jeg kunne jo prøvd, men tipper jeg ryker fort. Det største problemet er lunsjpausene på jobb. Det har liksom blitt en tradisjon nå å lese seg opp på indignerte kabelinnlegg fra hfs mens jeg gafler i meg matpakka. Maten smaker liksom ekstra godt når en kabeltråd fordøyes samtidig. Så det blir nok et stort savn.

    Ellers liker jeg tanken på å være frikobla sentralen og det er jo alltid gøy å ha noe å strekke seg etter. Jeg må bare ha et alternativ i lunsjpausene. Kanskje jeg skulle kikke innom noen nettaviser? Har ikke disse ganske friske kommentarfelt? 😅
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Selv om kornavtalen gikk i vasken fortsetter den blinde høna å finne korn. Eller kanskje det ikke er korn jeg har funnet denne gangen? Det minner egentlig mer om et Kinderegg.

    Tanken om to subwoofere har begynt å hjemsøke meg. Men det er dårlig med plass til et lekkert, symmetrisk stereolignende oppsett med to subber som jeg ser flere andre flotter seg med. Da kan det lønne seg å hente inspirasjon utenfor hifi-bobla, og plutselig skulle det vise seg at de ørkesløse timene på sofaen foran tv med fotballanalyse ikke har vært fullstendig bortkasta likevel.

    Jeg har aldri hatt noe spesielt forhold til kantspillere, men jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt fotballeksperter snakke om at laget som er gjenstand for kritisk analyse må involvere kantene mer eller få flytta spillet ut på kantene når det er for trangt i midten. Det er jo også et kjent uttrykk som kalles "å spille med brede kanter". Så hvorfor skal dette bare gjelde for fotball? Kan ikke et stereoanlegg også "spille med brede kanter"?

    Oppildnet av fotballekspertene gikk jeg i gang med å teste ut denne teorien. Sub på høyre kant ved murveggen har jo gjort en glimrende jobb i over et år nå, men hvordan ville det bli å spille på venstre kant?

    stuerom_subplasseringer.JPG


    Plassert godt skjult bak sofaen (som jeg nå har begynt å kalle for Hidley) lever jo Inkognito virkelig opp til navnet sitt. Det er jo noen som trives best i lyssky omgivelser, så kanskje var det dette som skulle til? For nå låt det jo vitterlig bedre! Eller var det herr Bias som rundlurte meg igjen? Herr Bias pleier alltid å dukke opp rett etter at jeg har gjort endringer, men han går fort lei og stikker så fort ny-følelsen har gitt seg. Så jeg måtte vente til han hadde gått igjen før jeg kunne være sikker.

    Jeg tror han har gått nå, så jeg prøver meg på en konklusjon. Jo, venstre kant spiller bedre! Det er nok ikke en åpenbar forskjell sånn ved første ørekast, men etter å ha vært gjennom uhorvelig mye velkjent musikk de siste dagene mener jeg å merke en ganske tydelig forskjell. Bassen oppleves som mer altomsluttende, som om den fyller rommet på en annen måte enn før. Og det gjør den jo, for det har aldri før vært så mektig bass borti kjøkkenkroken. I lytteposisjonen skaper dette en slags følelse av mer "rom" i bassen, nesten som om man sitter i et større rom.

    Men hvorfor tror jeg at den blinde høna har funnet et Kinderegg denne gangen? Vel, kriteriet for at det skal kalles Kinderegg er jo at det oppfyller tre ønsker på en gang. Og det har jeg jo fått:
    1. Bedre opplevelse av bassen i lytteposisjon
    2. Usynlig sub (som styrker min posisjon når nabolagets råeste microanlegg skal kåres)
    3. Jeg kan nå langt i konkurransen Kjøkken med heftig bass

    Så får vi se om det etter hvert kommer inn en kantspiller på høyre side også. Jeg tør nesten ikke tenke på hvordan dét kommer til å bli!

    Og det tok altså bare 416 dager før jeg fant den ideelle plasseringen for denne ene subben. Jeg hadde et hårete mål om å komme under 400 dager, men likevel - dette er slettes ikke verst for en nybegynner! 😊
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    1. Bedre opplevelse av bassen i lytteposisjon
    2. Usynlig sub (som styrker min posisjon når nabolagets råeste microanlegg skal kåres.[/QUOTE]
    Ang 1: Hva sier Siggen Åsmannen om dette da?
    Ang 2: Blir ditt nye nick nå MicroT eller MicroIvar - og hvordan skal du forholde deg til det??

    hvego
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hva sier jeg om hva?
    Om at jeg har fått en bedre opplevelse av bassen i lytteposisjon med subben på venstre kant. Dette blir vel som da noen ingeniører fra Microsoft så en video fra noen helt gjennomsnittlige databrukere for lenge siden. De måpte av forbauselse over hvor lite folk kunne av helt enkle dataoperasjoner.

    Så jeg tipper du sitter på samme måte og måper av forbauselse over at jeg brukte 416 dager på å finne den beste plasseringen av én enkelt sub 😄 Inkognito er jo ikke SÅ vanskelig å flytte på, så dette er elendig utnyttelse av tid :p
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Om at jeg har fått en bedre opplevelse av bassen i lytteposisjon med subben på venstre kant. Dette blir vel som da noen ingeniører fra Microsoft så en video fra noen helt gjennomsnittlige databrukere for lenge siden. De måpte av forbauselse over hvor lite folk kunne av helt enkle dataoperasjoner.

    Så jeg tipper du sitter på samme måte og måper av forbauselse over at jeg brukte 416 dager på å finne den beste plasseringen av én enkelt sub 😄 Inkognito er jo ikke SÅ vanskelig å flytte på, så dette er elendig utnyttelse av tid :p
    Ja, den enkleste måten å finne beste plassering er jo å prøve seg frem. Så hvis man finner en posisjon som funker bra, er det kanskje ikke så unaturlig å stoppe, fremfor å prøve videre og se om det er alternativer som kan funke enda bedre. :)

    Du har jo også X2, som kan gi deg godt resultat i en potensielt suboptimal posisjon, hvertfall for en begrenset sweetspot. Optimalt sett burde du nok prøvd deg frem til beste lokasjon uten X2 først, altså hvor funker det best uten DSP. Og så kjørt optimalisering i tillegg når du har funnet det.

    Det er jo også lærerikt å EQe manuelt (som alternativ til automagisk DSP) hvis man har tid og lyst til å prøve seg på det. :)
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Hva sier jeg om hva?

    Neineineineineineineinei! Ikke hva Siggen sier om suben på venstre side! Skjønt… det var i grunn fint å høre hva han mente om det da😌.

    Men det som er enda mer interessant er å høre hva lydmesteren i de røde joggebuksene (sjå bileta frå Hortenmessa) mener om flere suber i stua di!

    (En vesentlig del av gutters hobbyer er ikke kun «bedre» men også «mer»; da er det jo vesentlig å kunne argumentere godt for hvorfor «mer» fører til «bedre».)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Neineineineineineineinei! Ikke hva Siggen sier om suben på venstre side! Skjønt… det var i grunn fint å høre hva han mente om det da😌.

    Men det som er enda mer interessant er å høre hva lydmesteren i de røde joggebuksene (sjå bileta frå Hortenmessa) mener om flere suber i stua di!

    (En vesentlig del av gutters hobbyer er ikke kun «bedre» men også «mer»; da er det jo vesentlig å kunne argumentere godt for hvorfor «mer» fører til «bedre».)
    Standardsvaret på det er vel at det vanligvis resulterer i jevnere respons over et bredere område. Og så klart mer headroom, i den grad man trenger det. :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Tenk deg at gitarriffene som du er så glad i begynner å låte mer behagelig enn du er vant til. Samtidig legger du merke til flere detaljer, klanger og nyanser inni de forvrengte tonene. Hva har skjedd?

    topping_e70_velvet.JPG


    «Ja takk, begge deler» er Ole Brumm sitt svar på det meste. Det er mye som tyder på at han har vært delaktig i utviklingen av Topping sin nye E70 Velvet dac. For her får man nettopp dét. Lyden oppleves både mer behagelig og mer detaljert. Det er slutt på å måtte velge mellom disse to.

    Selv om det er ganske kult at Topping har henta inspirasjon fra gothic metal da de skulle sette navn på sin nye dac

    velvet_darkness_they_fear.jpg


    så var det ikke navnet som trigga interessen min. Derimot er jeg en sucker for blomsterspråk, og jeg falt pladask for denne beskrivelsen:

    nettbutikk_topping_e70_velvet.JPG


    Digital lyd har aldri vært noe for meg. Det blei jeg smertelig klar over i internettets barndom da vi brukte modem som ringte opp. De tonene som da kom fra pc-en klarte jeg aldri å få fot av, og jeg bestemte meg der og da for at digital lyd skulle være fullstendig bannlyst i stereoanlegget. Analog lyd er derimot en fryd å høre på, og at lyden fra E70 Velvet skal være ennå et steg nærmere analog lyd er som musikk i mine ører.

    Med en slik inngang til det hele var herr Bias i storslag da den nye boksen blei kobla opp. Samme hva jeg satte på så låt alt helt himmelsk. Men var det virkelig så stor forskjell på denne og DSPeaker Anti-Mode X2? Krangletrådene på hfs hadde gitt meg en ganske god oppskrift for hva som måtte til for å gjøre en reell sammenligningstest. Selvsagt burde jo testen være blind, men sittende aleine ville det ikke hjelpe selv om jeg slukka lyset eller tok på meg bind for øynene. Det eneste som da ville skje var at jeg bomma på knappene på de to fjernkontrollene. Så det blei en seende test med flere metodiske svakheter.

    Med både XLR- og RCA-inngang på SBS.1 lå det likevel godt til rette for kjappe AB-vekslinger trodde jeg, så jeg kobla til E70 Velvet via XLR og lot Anti-Mode X2 stå oppkobla med RCA. X2 hadde jo allerede RCA til subwoofer, og jeg la en ekstra RCA med splitter fra E70 Velvet. Og streamer har både optisk og coax ut, så da lot jeg optisk stå i X2 og la opp en coax til E70 Velvet. Så var det på med en pipetone og fram med en unøyaktig mobilapp-dB-måler for å matche lydnivået. Jeg var også nøyen med å sette X2 i bypass slik at ikke romkorreksjonen skulle jukse det til. Vel og bra alt dette, men det jeg ikke hadde tenkt på var at det tok noen sekunder for høyttalerne å veksle mellom RCA inn og XLR inn. Så her kom det noen kunstpauser med kun lyd fra subwoofer mens jeg desperat forsøkte å bevare det auditive minnet fra forrige lyd i høyttalerne.

    En skikkelig klønete AB-test som førte til at jeg måtte sitte og jobbe meg fram og tilbake, fram og tilbake gjentatte ganger for å prøve å gjøre meg opp et inntrykk av hva de eventuelle forskjellene besto i. Nå har sikkert de fleste gjetta at forskjellene ikke var så store som herr Bias skulle ha det til, for dette var ingen walk in the park. Men etter hvert mente jeg å kunne utmeisle to ganske tydelige distinksjoner. Det ene var mer behagelig lyd fra E70 Velvet. Dette oppleves som mer ro i lydbildet, eller sortere bakgrunn som mange liker å kalle det. Sannsynligvis skyldes det lavere støynivå, lavere jitter og kanskje flere andre tekniske ting som jeg ikke har greie på. Den andre var mer tricky. Gjentatte ganger var jeg helt sikker på at E70 Velvet var mer detaljert, men da jeg gikk tilbake til Anti-Mode X2 så var de samme detaljene der. De var bare ikke like lette å legge merke til. Så det er vel mest riktig å si at E70 Velvet oppleves som mer detaljert. Det vil ikke si at den faktisk er det. Men jeg gikk fem på flere ganger og ville lett ha kalt den "mer detaljert" om jeg ikke visste bedre.

    Etter en slik klinisk radbrekking av gleden over å få en ny boks i hus skulle man jo tro at all interessen over å høre på musikk var død. Men allerede mens jeg satt der med den klønete AB-testinga la jeg merke til noe nytt. Jeg tester alltid med et rikt utvalg musikktyper, og da jeg var kommet til death metal og skulle teste med noe Hypocrisy glømte jeg meg helt ut og blei sittende der og digge. Det var noe veldig forlokkende med selve presentasjonen av musikken fra den nye boksen, og ufattelig engasjerende! Litt seinere stod musikken på i bakgrunnen mens jeg holdt jeg på med noe annet, og jeg tok meg selv i at jeg helt uten å tenke hadde tatt fram luftgitaren og var i full gang med å traktere denne. Det var selveste Yngwie Malmsteen som stod på i bakgrunnen, så ikke det enkleste repertoaret for luftgitar. Men jeg gjorde så godt jeg kunne. Dette kan vel ikke beskrives som noe annet enn ren og skjær lytteglede! Så hos meg er det absolutt ingen tvil: Analog lyd ruler!

    For å oppsummere har det vel aldri før passa bedre å alludere 1. korinterbrev 13:13: «Så blir de stående, disse tre: fløyelslyd, detaljrikdom og lytteglede. Men størst blant dem er lyttegleden.»

    Med fløyelslyden har den gamle hardrocken nå virkelig fått sin renessanse hos meg, så da er det på høy tid å finne fram litt speed metal fra en utsøkt 1988-årgang :)

    riot_thundersteel.jpg


     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Flott gjennomgang, og interessant/gøyalt å lese. Den Topping DACen jeg hadde falt helt klart inn under detaljert, men veldig langt fra fløyel. Spennende at de forsøker en Ole Brum tilnæring 😊
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Noen tror kanskje at hifi-entusiaster bare sitter med en håndfull KKV-album som de bruker til å teste utklinging av overtonene med. Det kan godt være at det finnes slike entusiaster, men jeg er ikke en av dem. Dommen fra Spotify er knallhard:

    anti-helt.jpg

    227_sjangre.JPG
    7530_artister.JPG
    145_dager.JPG


    Spotify er snill mot meg og har vært i fremmedordboka og funnet fram et flott ord fra filosofien:

    formskifter.jpg


    Men vi som veit bedre skjønner godt at dette bare er en høflig måte å si det på. På vanlig norsk heter det: Alt går i grisen!

    Så der har dere meg. Enda godt at jeg har høyttalere som takler alt dette.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Blant puristiske hifi-entusiaster har Spotify litt dårlig rykte. Selv mener jeg at Spotify er hifi-verdens parallell til den stygge andungen. Kanskje litt frastøtende i begynnelsen, men over tid vokser den lille krabaten seg til en svane. Sånn var det iallfall for meg da Spotify begynte med denne funksjonen:

    anbefalte_laater.jpg


    Først syntes jeg det var noe stort tull at Spotify fortsatte å spille anbefalt musikk som jeg ikke hadde bedt om rett etter at jeg var ferdig med et album. Nå klarer jeg meg nesten ikke uten denne funksjonen og kan sitte i timevis og bare lytte mens Spotify er DJ. Funksjonen har blitt veldig god og treffer veldig godt selv med de obskure subsjangrene jeg fyller øregangene med. Av og til blir jeg presentert for noe virkelig bra, og da legger jeg det over i biblioteket mitt.

    Spotify har jo selvsagt skjønt at jeg er svak for slikt, så nå har det begynt å komme en egen mixtape også der jeg kan gå på oppdagelsesferd blant obskuriteter:

    discover.jpg


    Men denne gangen skulle jeg ikke komme lenger enn til første låt før jeg måtte sjekke ut mer av dette bandet. Strategisk plassering av Melt Motif og et skikkelig godt salgstriks som jeg gikk rett på:

    cd-pakke.jpg


    To solide album fra et helt nytt band er sjeldne saker, så her var det bare å gå rett i nettbutikken og sikre seg fysiske kopier før de begynner å krangle om rettigheter og fjerner albumene fra Spotify. Selv om jeg kunne velge blant vinyl, kassett og MiniDisc(!) var jeg dørgende kjedelig og gikk for cd. Men en fordel med at det har blitt hipt med LP er at artistene ikke får breie seg ut i det uendelige og må holde seg til et stramt tidsskjema. Derfor klokker disse albumene inn på ganske nøyaktig 40 minutter hver, og det er litt for lite til at man blir lei. Man vil ha mer, og da er det fint å ha to album. Det fikk jeg merke i går. Jeg spilte gjennom det ene albumet, men det var ikke nok. Så da spilte jeg gjennom det andre albumet også.

    flere_steder.jpg


    Og jeg var ganske sikker på at jeg skulle ut i verden også når det gjelder dette bandet. Forbausende nok var ikke beliggenheten til dette bandet så eksotisk som jeg hadde sett for meg:

    bergen.jpg


    Men det forklarer iallfall hvorfor bandet hadde kapret førsteplassen på mixtapen. Bergensere altså! Selv når det gjelder musikk er de opptatt av at gullet skal hem.

     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Kul den siste låten :) Jeg trenger ikke å tenke på Spotify da jeg ikke streamer
    snart tid for senga her

    mvh
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Oi! Melt Motif ble prøvd her. Det er jo skikkelig fint. Jeg hadde ikke hørt om det før jeg leste det her i tråden din. Hvorfor er ikke det mer kjent? (Eller… er jeg bare akterutseilt?)
    hvego
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.038
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    God høytid til deg og dine! 😉👍
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Du må ha et riktig godt nyttår Ivar og takk for det gamle :) Ser frem til nye skriblerier på nyåret.
    Ha en fin feiring :)

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn