Taste-fi hos IvarT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Her fikk jeg ganske tidlig en bekreftelse på at jeg har et defekt rom,
    Bare "defekt" rom?
    Heldiggris :) .
    Jeg har skjønt det dit at ikke bare har jeg "defekt" rom. Samtlige av komponentene mine er i større eller mindre grad tydeligvis "defekte" de også.
    Men - hva gjør vel det? Brorparten av platene mine er jo "defekte" de også:cool:.

    Eller - kanskje det er slik at alle disse "defektene" utlikner hverandre, slik at det ikke blir så galt allikevel. Låter greit gjør det nå ihvertfall:).
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Inspirert av alt snakket om standarder i sengetråden har jeg puslet litt med å følge min egen standard. Denne inneholder sterke innslag av hedonisme, der motivasjonen er sterkt inspirert fra reklame:

    as_it_should_be.JPG


    Saken er nemlig den at SBS.1 er tunet til å dele til sub på 100 Hz, men med Anti-Mode X2 var jeg lenge prisgitt en deling på 80 Hz. Nå er det en stund siden jeg oppdaterte firmware på X2 slik at den har fått variabel subdelefrekvens, men lat og sløv som jeg er så gadd jeg ikke gjøre noe mer med det da. Jeg var jo fornøyd, så hva var egentlig vitsen?

    Likevel var det noe fra den gamle colareklamen som liksom ikke slapp tak i meg. "As it should be". Det var jo 100 Hz. Og her satt jeg og spilte med 80 Hz! Når nevrosene først har fått fotfeste i en stakkars hifi-geek er man sjanseløs. Så i går var det på tide å skride til verket. Men for å kvitte meg med nevrosene måtte jeg hente fram en gammel luring:

    usb-pinne.jpg


    Denne hadde sin gullalder tidlig på 2000-tallet. Da var den flittig i bruk, og med sin kapasitet på 30 GB er den dimensjonert for massive arbeidsoppgaver. Derfor føltes det nærmest som et hån mot lang og tro tjeneste da jeg satte den i sving med å laste ut en ussel liten konfigurasjonsfil fra X2. Likevel var det alt som skulle til for å få tilgang til justeringsmulighetene.

    Da jeg oppdaterte firmware trodde jeg i min naivitet at det ville bli mulig å justere subdelefrekvens direkte på X2-boksen. Jeg har jo lenge tenkt at med DSPeaker slipper man helt unna pc-en når man skal gjøre justeringer. Det stemmer bare sånn nesten:

    console.jpg


    Men det er altså bare å laste ut en konfigurasjonsfil til USB-pinne, åpne konfigurasjonsfila i denne konsollen via en nettleser på pc, justere, lagre ny konfigurasjonsfil til USB-pinne og så laste ny konfigurasjonsfil inn i X2. Enklere kan det vel ikke gjøres? ;)
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Så er lyden tatt til nye høyder med subdelefrekvensen "as it should be"? Jeg måtte jo kjøre en ny romkorreksjon etterpå, så det er ikke akkurat så lett å få kjappe A/B-testinger på dette.

    Det kan være at hjernen spiller meg et puss, for hjernen er mye flinkere til å gi ros enn alle andre jeg kjenner og pøser ut dopamin for den minste ting. "Næmmen så flink du har vært til å laste konfigurasjonsfiler!" kommer det gjerne fra den kanten etter en sådan operasjon. Irriterende, ikke sant? Så jeg skal ikke påstå noe standhaftig. Men etter å ha pløyd gjennom en del musikk som jeg kjenner godt sitter jeg igjen med inntrykk av at lydbildet oppleves som litt mer "mektig".

    Og her er en av disse som fikk meg til å sperre ørene opp for alvor. Dopamin eller ei, låta er like flott uansett :)

     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Sant det @TT. :) Det hender at jeg får "arm" også når det virkelig svinger :D

    happy-listening-to-music.gif


    Og her er målinger og ører basert på gjensidig tillit og stoler på hverandre. Som du ser er vi begge fornøyde 😊

    harmoni.jpg


    PS! Ørene mine er til venstre på bildet. Til høyre ser du REW-målingene mine.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Massiv slitasje på Hypex-elektronikken i kveld. Denne låter råflott :)

    mark_knopfler.jpg


    Men Hypexene har også fått litt stell. Med Auto detect på inngangen hendte det både titt og ofte at de jobba som gale med å finne signalet når jeg hadde pauser i spillingen. Da søkte de gjennom alle inngangene om igjen og om igjen i et desperat forsøk på å finne et signal. Når de da var opptatt med dette mens musikken begynte var det ikke alltid at de var klare til å sende lyden ut av SBS.1 før det var gått et sekund eller to. Da måtte jeg starte musikken på nytt, for jeg vil jo gjerne få med meg alt.

    Når jeg kun bruker RCA er det jo helt unødvendig at de søker gjennom alle inngangene. Så etter tips fra Åsmannen skal de nå få slippe å holde på med denne leiteaksjonen:

    force_input.jpg


    Dette blir en vinn-vinn-situasjon. Mindre stress for Hypex, og mindre irritasjon for meg. Så nå kan jeg nyte musikken fra første anslag. Hver gang! Herlig :love:
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Noen ganger føles det godt å bli satt på plass.

    scorpions.jpg


    Jeg var bare ni-ti år gammel da jeg første gang blei eksponert for dette albumet via broren min sine opptakskassetter. På den tida delte vi rom, og det er vel ingenting som er bedre enn å krype til køys med låta "Bad Boys Running Wild" dundrende på noen Jamo-høyttalere rett over senga. Her lærte jeg også hva som er grunnen til at Scorpions elsker å spille i California. For ordens skyld, det er altså, direkte sitert: "because you people, you really know how to party!". Selv om dette er noe jeg aldri ville ha lært på skolen er det vel ganske uvisst hva en tiåring skal med denne type kunnskap.

    Uansett, til tross for dette fikk jeg da stabla meg gjennom oppveksten og i ung voksen alder var det ikke godt nok med den gamle opptakskassetten lenger. Da måtte originalen kjøpes på cd. Mest for nostalgiens skyld, men også siden musikken man får inn tidlig i livet aldri slipper helt taket. Den blir liksom værende der, samme hvor bad taste det enn måtte være.

    Lydmessig har jeg alltid betrakta denne som ei ganske lurvete innspilling. Skarp lyd og buldrete, udefinert bass. Ja, til og med det velkjente feedback-hvinet fra PA-anlegget er foreviga på ei av låtene. Ikke noe for et hifi-anlegg, men gøy å kose seg med og flire litt av.

    Da albumet fikk en ny spinn i dag var det tid for å bli satt på plass. Og da mener jeg skikkelig satt på plass. For her var det ikke mye skarpt. Riktignok kan vokalen til Klaus Meine bli ganske intens når han drar på, men det er jo den strupen han har, og jeg er ganske sikker på at han hadde hørtes sånn ut selv om han hadde putta hodet inni en glavarull. Og her var det heller ikke skrikende gitarer eller andre ting som stakk seg ut. Balansert og fint over det hele, og jeg kunne spille høyt. Det fårete gliset kom fram og plussknappen på fjernkontrollen begynte å jobbe i kjent stil. Litt høyere. Bare litt til. Bare litt.

    Og buldrete, udefinert bass? Jeg blir egentlig ganske flau over at jeg i så mange år har gått rundt og hatt det inntrykket. For her var det heller ikke noe som stakk seg ut. Tvert imot var det ei stortromme med ordentlig punch og trøkk og en bassgitar der også detaljene i spillinga kom fram. Selvsagt var det godt med trøkk og en saftig basslyd, men det er jo akkurat sånn rock skal låte! Rett og slett ordentlig god lyd.

    Jeg tror ikke verken Klaus Meine, Rudolf Schenker, Matthias Jabs, Francis Buchholz eller Hermann Rarebell er medlemmer på hfs, men i tilfelle de skulle være det vil jeg gjerne beklage på det sterkeste at jeg har tatt så fundamentalt feil om lydkvaliteten på dette albumet deres. Nå har jeg lært. Det jeg trodde var en dårlig innspilling viste seg å være gjentatte dårlige avspillinger.

    Det kan godt være at det finnes en del dårlige innspillinger, men jeg innser nå at det største problemet mitt har vært dårlige avspillinger.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Naboen syntes visst det var kjedelig å høre på Dagsnytt 18 i dag. For plutselig midt i en setning blei det helt stille, og så begynte noen helt andre setninger:

    Jag känner en bot, hon heter Anna, Anna heter hon
    Och hon kan banna, banna dig så hårt



    Uuuups! Kanskje ikke så lurt å ha denne på automatikk og la naboen diktere hva som spilles på bluesounden?

    bluetooth_settings.jpg


    Men jeg kan jo forstå naboen litt da. For det er jo tross alt fredag, og Dagsnytt 18 er jo bare såååå dølt. Mye tøffere med Basshunter!

    Greit, jeg tar et hint. Får spille litt musikk da :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det passa egentlig fint at naboen var i Basshunter-modus. For da fikk jeg virkelig testa ut det nyeste tilskuddet til musikkbiblioteket:

    nu_metal.JPG


    Nu metal har jeg aldri helt fått taket på. Mye av grunnen til det er vel at det ofte er anført av en sinnatagg som står og skriker i studio, gjerne med solid vreng som en slags glasur oppå stemma. Men franskmenn er noe for seg selv. Ikke bare lager de bilene annerledes, men de tar dette med seg inn i musikkens verden også. Alle kjenner vel til hvor utrolig behagelig det er å kjøre en Citroën. Omtrent slik har de laget lydmiksen på dette albumet. Selv om nu metal også kalles aggro-metal er det ingenting aggressivt med lydmiksen her.

    Selvsagt, det er full pupp, bånn gass og man møter en vegg av lyd. Men slik skal det jo være i denne sjangeren. Likevel, med en så behagelig Citroën-lydmiks er dette som skapt for SBS.1. Albumet innbyr, inviterer, ja nesten formaner deg til å spille høyt. Og da mener jeg H Ø Y T! Likevel føles det som å kjøre Citroën.

    Hurra for fransk nu metal! :love:

     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har grubla litt på hvordan jeg skulle presentere denne nyheten. For hvordan kan man opprettholde entusiasmen og gleden ved å fjerne noe? Så en dag slo det inn som en slags gnist. Her var ikke det typiske spenningsfallet mellom hjernecellene som det pleier å være hos meg, men i et lite øyeblikk var det faktisk full elektrisk aktivitet i hjernen. Ja! Dette er måten å presentere det på. Så da prøver jeg det.

    Nå er det vel rundt 25 år siden, men da så jeg altså en dokumentar på tv om Jan Johansson. Det var fokus på koblingen hans mellom jazz og folketoner, og en tekstplakat kom med sjokkerende info: "Han tog bort trummorna". Begrunnelsen var at det var så mye rytme i måten han spilte piano på at trommene var overflødige. Rytmen var der likevel.

    De fleste mener sikkert at det er pretensiøst, kvalmt og direkte patetisk med denne sammenligningen når jeg nå presenterer meg som "han (som) tog bort skivspelaren". Det er det jo selvfølgelig, men begrunnelsen er likevel i samme landskap. Det er så mye spilleglede og godlyd fra de digitale kildene at platespilleren er overflødig. Musikken er der likevel.

    Det har jo selvfølgelig ikke alltid vært sånn. Som tenåring på nittitallet i cd-ens glanstid var det alltid noe litt eksotisk og forlokkende ved den gamle platespilleren. Og var det virkelig sånn som jeg kunne lese i noen hifiblader at det var noe eget med den analoge lyden? Dette forfulgte en stakkars ungdom inn i voksen alder og slapp ikke taket før han var blitt middelaldrende.

    Det høres litt kult ut å være en hipster, men jeg har jo alltid tenkt på meg selv som en wannabe. Lite visste jeg om hvor hipt det skulle bli med platespiller da jeg i 2008 endelig hadde råd til å kjøpe en Rega. De fleste syntes det var rart, men jeg koste meg. På den tida elska jeg ritualene og alt det tungvinte med å spille plater. Ja, jeg elska til og med lyden, men jeg hadde jo fortsatt det gamle ungdomsanlegget. Selv en Rega Bias-pickup var da nok til å skape analog eufori. Seinere kom oppgraderingene av anlegget, og sakte men sikkert begynte den analoge euforien å ebbe ut. Og de tungvinte ritualene som før hadde vært en fest var nå blitt ei plage. Oftere og oftere blei det sånn (fritt etter Rage Against the Machine sin "Vietnow"): "Turn on tha turntable, nah fuck it turn it off". Så da endte det med at jeg ikke gadd å spille plater.

    Tida som wannabe er endelig over og jeg gidder ikke lenger prøve på å være noe jeg ikke er. Mitt sanne jeg begynner å komme til overflaten, og med platespilleren ute av bildet åpner det seg nye muligheter. Med alle disse små nusselige boksene bør jeg vel ha en fair sjanse når nabolagets råeste microanlegg skal kåres?

    microanlegg_sensurert.JPG


    Et krav for å delta i denne konkurransen er at microanlegget må være synlig, så da var det bare å skaffe seg den minste tv-benken som er å oppdrive. Da blir det jo fryktelig nakent, og av respekt for @motoren er bildet sensurert. Det usensurerte bildet ligger her. Bare husk @motoren at om du skulle falle for fristelsen til å klikke på lenka så finnes det gode hjelpelinjer du kan ringe. Viktig å snakke med noen for å bearbeide inntrykkene.

    Ha en flott fredagskveld med eller uten plater 😊 Her blir det digital eufori :love:
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Jaja. Du får be Åsmannen om å lage et ekte mikroanlegg da. VSBS.1 (very small big speaker) eller TBS.1 (tiny big speaker).
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Godt poeng @Sevald, men heldigvis har jeg da fortsatt cd-platene mine. Det er ikke uten grunn at jeg valgte så lav tv-benk. I min oppvekst snappa jeg opp en del tips, og nå er tida kommet for å praktisere det jeg lærte som liten:

    trim_for_eldre.jpg


    Kveldens første bøy og tøy ved den nusselige blu-rayspilleren kommer etter dagens tips i @Karmana sin tråd:

    counting_crows.jpg


    Kjøpt på Hi-Fi Klubben i Bergen en gang på nittitallet da jeg fortsatt hadde potensiale til å bli en audiofil. Råbra lyd, men musikken traff meg liksom aldri helt. Nå har jeg ikke hørt den på lenge, så kanskje dette er kvelden for den store åpenbaringen? 😊

    Edit: Sorry @motoren, jeg glømte helt ut å sensurere bildet! :eek:
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært en del skrekkhistorier fra et annonsemarked som er en del av Schibsted. Her er en solskinnshistorie.

    Når jeg selger ting har jeg alltid lyst å gi entusiastene førsteretten. Men det er tydelig at hfs-ere er ferdige med Rega sine platespillere. Med tungt hjerte måtte jeg da vandre videre til Schibsted sitt annonsemarked. Her visste jeg at responsen ville bli større, men sannsynligvis også rarere. Ganske riktig; bare kort tid etter at annonsa var publisert kom denne:

    melding1.JPG


    Det er lett å tenke at dette bekrefter alle myter om tullinger som valfarter på dette annonsemarkedet, og jeg trodde at nå hadde jeg truffet på en av dem. Når jeg legger ut ting som jeg ønsker å bli kvitt ganske fort, passer jeg på å sette en skampris på det for å unngå skambud. Likevel kom det altså et skambud. Eller, det vil si, her kunne jeg jo få noen høyttalere med på kjøpet. Det kan jo hende at disse hadde spilt fletta av det jeg har, men det får jeg nok aldri vite. For jeg takka høflig nei til dette tilbudet.

    Når vi blir sjekka opp av damer er det noen som mener at det lønner seg å spille hard to get. Det er jo greit, men ikke visste jeg at det også gjelder for annonsemarkedet. For etter at jeg flere ganger høflig hadde avvist henvendelsen fra denne interesserte kjøperen, kom plutselig denne:

    melding2.JPG


    Så da funker det faktisk å spille hard to get i annonsemarkedet også da! For han betalte hele summen og kom og henta det. I tillegg tok han en tung bør vekk fra skuldrene mine. I det siste har jeg nemlig tenkt litt på hvordan jeg skal prøve å trygle Fretex til å ta imot alle de rare platene mine. Jeg måtte nok ha skjult verstingene innimellom det mer normale, men det hadde jo vært litt flaut å stå der da og så vil ikke Fretex ta imot.

    Men se her! :)

    tom_platehylle.jpg


    Han forsynte seg med alt! Rubbel og bit ville han ha! Så Zamfir og hele bøtteballetten blei stabla i bilen hans og kjørt vekk :) Nå tror dere sikkert at det var en sunnmøring som var her og henta. Nei, han hadde trønderdialekt, men det kan jo være at dette genet om å grafse til seg absolutt alt har spredd seg lengre nord også for alt jeg veit.

    Uansett, fra en wannabe til en annen wannabe. Det er Rega det 😊
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Siden hfs er på nettet og jeg aldri hadde truffet noen av disse som bidrar her, har jeg alltid tenkt at hfs bare er en drøss chatboter som sitter og pumper ut innlegg. Men denne matrixen skulle få seg en solid glitch da jeg endelig skulle hente akustikkpanelene som blei bestilt for en halv evighet siden. Da måtte jeg til Bergen eller nærmere bestemt Nesttun, og den kunstige intelligensen i Google Maps leda meg presist fram til riktig hus. Men lettere sjokkert oppdaga jeg at det ikke var noen kunstig intelligens som venta på meg der. Her fikk jeg møte ekte organisk intelligens og en smilende og svært hyggelig herremann! Ikke la dere lure av profilbildet til @lydogakustikk, ansiktet hans ser altså ikke sånn ut i det hele tatt!

    Det var jo egentlig fort gjort å bære akustikkpanelene ut i bilen, men så skulle det vise seg at jeg fikk audiens også! Full omvisning rundt i produksjonslokalene og til slutt inn i det aller helligste der noen digre horn stod kobla opp. For en stakkar som aldri hadde hørt ordentlige horn før blei det en sjokkerende opplevelse som satt i kroppen lenge etterpå. Først av alt; jeg har alltid tenkt at horn låter skarpt, men det er jo bare en myte. Godt å få den avliva med det samme. Men det som sjokkerte mest var at disse horna skapte et helt insane gigantisk svært lydbilde. Lyden var overalt, og likevel var den rett foran meg. En vidåpen lyd som ingenting annet jeg har hørt noen gang. Slikt må jo skape en avhengighet, og jeg sikker på at kokain bare er som barnemat å regne i forhold til dette.

    Bilen min er heldigvis altfor liten for slike gigantiske horn, så jeg slapp å kjenne på fristelsen til å ta de med meg hjem. Jeg hadde mer enn nok med å få med meg det jeg skulle hente:

    RPG_Absorbor_i_bil.jpg


    Toyota sine ingeniører er smarte. Allerede i 2004 hadde de skjønt at mange hifi-entusiaster ikke liker flutterekko, så baksetet i Corolla er designa slik at det akkurat er plass til fem akustikkpaneler. Jeg skal ikke skryte på meg at dette var avgjørende for at jeg kjøpte nettopp denne bilen, men det var jo litt stas når det gikk opp for meg at Toyota også har tatt hensyn til slike problemstillinger.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Vestlendinger er vant til regn og vind og sliter med å akklimatisere seg til hetebølgen som nå har skylt inn over det meste av oss søringer. Derfor fikk også de nyankomne akustikkpanelene en rolig start på tilværelsen i sitt nye hjem. I den verste heten var det nok arbeid bare å ta av bobleplasten og sette de på golvet i stua:

    RPG_Absorbor_umontert1.JPG
    RPG_Absorbor_umontert2.JPG


    De kabeltroende har skapt svært dårlige kår for anekdotisk bevisføring. For når noen kabeljumpere maner fram en ekstra oktav i bassen er det neimen ikke mye vi andre har å stille opp med. Så da er det nok ingen som kommer til å tro på meg når jeg hevder at jeg helt tydelig kunne høre forskjell på lyden i stua allerede mens jeg bar inn akustikkpanelene. At det kun var radioen som stod på og noen som satt på P2 og prata om situasjonen i Kosovo gjør jo det hele ganske latterlig. Klart, hadde jeg diska opp med fjonge kabler eller strømrens ville det jo vært en selvfølge at stemmene på radioen fikk både kropp og utklinging og at strømrensen også løste opp i hele situasjonen i Kosovo i samme slengen. Men siden det er akustikk det nå handler om må det være litt nøkternt. Så da nøyer jeg meg med å skrive at lyden i rommet blei merkbart tørrere, og effekten var så tydelig at selv stemmene på radioen hørtes litt annerledes ut. Situasjonen i Kosovo blei dessverre ikke noe bedre.

    Selv om jeg er glad i P2 var jeg jo litt nysgjerrig på hvordan musikken nå kom til å låte. Ganske raskt hørte jeg at her hadde det skjedd ting. All slags detaljer kom plutselig mye mer fram og pinpointingen som alltid har vært god var nå blitt hinsides god! Siden klokka var rundt halv elleve på kvelden var det med litt bekymring jeg kunne registrere at den velkjente følelsen vokste fram - jeg ville høre all musikken min på nytt! Lang historie kort, jeg blei sittende i tre stive timer før jeg motvillig måtte gi meg. Da hadde jeg vært gjennom mye og gjort en del nye oppdagelser. Selv om det stort sett er drittmusikk jeg hører på, så er det ikke noe i veien for å oppdage nye ting også i den. Ta for eksempel Within Temptation og låta "Paradise (What About Us?)" der de har fått med seg Tarja. Denne låta har jeg spilt ørten ganger, men jeg har aldri før lagt merke til at gjennom store deler av låta ligger det et slags synth-teppe i bakgrunnen som skal illudere et kor. Nå hørte jeg det umiddelbart. Og ennå hadde jeg ikke gidda å montere akustikkpanelene. Noe slikt som dette hadde jeg aldri forestilt meg.

    Det er på tide å komme med en solid unnskyldning. Jeg har jo alltid gått rundt og trodd at akustikkbehandling bare handler om å "fikse" rommet, å få vekk flutterekko og annet graps som skaper krøll for gjengivelsen. Isolert sett er det kanskje riktig, men jeg har jo aldri forstått hva skikkelig akustikkbehandling fører til. Nå hadde jeg erfart det, og det er godt å se at mine erfaringer stemmer overens med de som har peiling på sånt også:

    lyd_i_hjemmet.JPG
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    "As it should be". Den gamle cola-reklamen begynte å hjemsøke meg igjen. Selv om det var fristende å fortsette å late seg fortjente jo akustikkpanelene å bli skikkelig montert. Lysten til det begynte å komme. Viljen var der. Men evnene var der ikke. Det er godt mulig at noen synes det er utrolig kult med en gipsvegg som er perforert med skruehull, men jeg har ikke så veldig sansen for det. RPG pleier kun å levere til folk som har peiling, så noen monteringsanvisning var det selvsagt ikke. Det er jo ingen som leser den likevel. Etter å ha prøvd litt på veggen merka jeg ganske fort at her var det ikke bare å prøve seg fram. Her måtte det presisjon til.

    Siden jeg er vernepleier og jobber på et dagsenter for personer med utviklingshemming, er jeg godt vant med hjelpemidler og synes ikke det er noe flaut å bruke det. Så jeg kom på at en gammel planke som hadde blitt liggende å mygle ute lett kunne bli et hjelpemiddel for presisjonsmontering:

    montering_alulister.jpg


    Dette er vel det nærmeste jeg noen gang kommer et diy-prosjekt, men selv ikke med et hjelpemiddel klarte jeg å få panelet til å henge. På jobb kaller jeg meg for arbeidsleder, men det er vel ganske tydelig at jeg hører mer hjemme blant arbeidsstokken der. Likevel er det flere fordeler ved å jobbe i den bransjen. Det er aldri flaut å spørre om hjelp. Så da var det bare å sende mail til den organiske intelligensen.

    Korte og tydelige beskjeder fungerer best i møte med personer med kognitive nedsettelser. Derfor kom det et kort og tydelig svar på mail denne gangen:

    mail_intelligens.JPG


    Og mer skulle det ikke til før jeg hadde knekt koden:

    snudd_montering_alulister1.jpg
    snudd_montering_alulister2.jpg


    Det viste seg at jeg har så enorm respekt for det skrevne ord at det ikke kunne falle meg inn å snu absorbenten på hodet. Da kom jo teksten opp ned. Men nå gikk det opp for meg at dette ikke var noen hellig skrift.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Med absorbentene på veggene begynte et nitidig arbeid med å finne riktig høyttalerplassering. I forarbeidet blei høyttalerne flytta litt fram for å unngå konstruksjonsfeilen i det gamle huset, men med en absorbent plassert der åpna det for muligheter til å eksperimentere.

    Først stod høyttalerne ytterst på hjørnet:

    forward_position.jpg


    Deretter blei de satt tilbake i opprinnelig posisjon 10 cm fra frontvegg:

    standard_position.jpg


    Og så blei de prøvd ut i Aristoteles-posisjonen. Den gamle grekeren kunne jo ingenting om høyttalerspredning stakkar, men som opphavsmann for den gyldne middelvei skal han få for denne:

    middle_position.jpg


    Inspirert av folk-til-folk-samarbeidet i Barentsregionen har vi inngått et samarbeid om at jeg deler målinger etter hvert som endringene skrider fram. He's got the brains for å tolke målingene og jeg... vel, jeg trykker på knappen. Det er da noe!

    measurement_side_absorbers.jpg


    I det siste har jeg lest mye om at det skal måle flatt i lytteposisjonen, så nå har jeg blitt ekstra nøye på dette:

    flat_maaling.jpg


    Sånn! Best å være sikker så slipper jeg å bli hudfletta av EBU, ITU eller AES neste gang de kommer på tilsyn.

    Det viste seg for øvrig at alt det nitidige arbeidet med høyttalerplassering var ganske fånyttes. Absorbentene hadde god effekt samme hvor høyttalerne stod, men siden det kanskje skal komme noe på frontveggen står de fint i Aristoteles-posisjonen. Lyden klarte jeg jo uansett ikke å høre noen nevneverdig forskjell på i de ulike posisjonene.

    Dermed lå alt til rette for å begynne med absorbentene i taket. Varmen stiger jo opp og det er alltid varmest oppunder taket, så jeg hadde grua meg litt til dette. Det var ikke uten grunn, for selv med flere vinduer stående åpne svetta jeg som en gris. Jeg er jo ikke helt ukjent med å stå og svette oppunder taket, og det positive denne gangen var at det ikke var noe klissete teip der.

    Nå var utfordringen å måle opp helt nøyaktig slik at tre absorbenter skulle treffe eksakt i midten både i bredden og lengden av lytteområdet. På veggene hadde jo vateret vært min beste venn for å få det beint, men det var helt ubrukelig i taket. Heldigvis hadde jeg skjøtene mellom takplatene å måle fra, så nå blei meterstokken min beste venn og når det virkelig skulle presisjonsmåles på millimeteren var det på med noen kruttsterke lesebriller. Det må ha vært montering av takabsorbenter Anne Grete Preus hadde i tankene da hun skreiv strofa "Av og til, av og til er en millimeter nok".

    Men til slutt bar presisjonsoppmålingen frukter og resultatet blei ikke så ille tatt i betraktning at dette tross alt er montert av en fra et dagsenter:

    takpaneler.JPG


    Dermed har flutterekkoet ingen steder å gjøre av seg lenger. Ikke kan det klatre på veggene og nå kan det heller ikke henge i taket.

    akustikktiltak.JPG


    Dette understøttes også av målinger:

    refleksjoner_venstre.JPG
    refleksjoner_hoyre.JPG
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Men nå: hedonisme :cool:

    jan_garbarek_visible_world.JPG


    Det var med denne det hele begynte. Jeg har hatt dette albumet siden 1997 og skjønte at noe var alvorlig galt da saksofonen til Jan Garbarek låt skarpt og ubehagelig. Med en polert ECM-produksjon og den fantastiske coax-driveren i SBS.1 (for øvrig identisk med Manta!) var det jo ingenting som skulle tilsi at noe skulle være skarpt her. Så da finnes det kanskje defekte rom likevel da? ;)
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Dæller'n for en jobb!👍Jeg tror du kommer til å bli kjempefornøyd med resultatet! Med vater-, meter/cm- + datamålinger bør det bli topp for både syn og hørsel, IvarT! Godt jobba! (Kunne muligens har klart halvparten da jeg var på din alder, men nå blir jeg svimmel på trinn 1 i innendørs 3-trinns trapp!🤣)
    Tore
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja her var det mye morsom lesing! :D Dette burde gjøre ganske god forskjell tenker jeg, og ikke bare bedre akustikk for musikken, personlig synes jeg hvertfall ofte skuldrene senker seg litt når man har fått dempet rommet og - det blir liksom behageligere og mer avslappende bare å oppholde seg i rommet. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn