Taste-fi hos IvarT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Har du betalt for høyttalere siden du er så "på"? 😊.... Seriøst, entusiasme er gøy å lese. Artig når det klaffer såpass 👍
    Jeg hadde nok ikke fått lov til å skrive om denne drittmusikken om jeg hadde vært betalt for å skrive om høyttalerne :D Da hadde det kun gått i det som blir spilt på hifi-messer ;) Neida, dette er bare rabbelet fra en liten gutts glede over at drittmusikken han vokste opp med endelig spiller bra på stereoanlegget. At han skulle bli middelaldrende før han fikk oppleve det er jo egentlig litt trist da, men bedre seint enn aldri ☺
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg hadde nok ikke fått lov til å skrive om denne drittmusikken om jeg hadde vært betalt for å skrive om høyttalerne :D Da hadde det kun gått i det som blir spilt på hifi-messer ;) Neida, dette er bare rabbelet fra en liten gutts glede over at drittmusikken han vokste opp med endelig spiller bra på stereoanlegget. At han skulle bli middelaldrende før han fikk oppleve det er jo egentlig litt trist da, men bedre seint enn aldri ☺
    Du sier noe, kan få en til å tenke litt. Når hørsel var på det beste var det ikke mulighet til å utnytte det, men når pendelen svinger andre veien så er potensielt anlegget godt nok. Kanskje det viktigste er å innse at muligheten er der, kose seg og lytte.. Og tenke at det er en tid for alt.. God hørsel og lite hår under arma, og senere kanskje litt motsatt 😊
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Noe sier meg at du trives alldeles glimrende med anlegget,@IvarT! Ja, til tross for "drittmusikken" du spiller jevnt og trutt!🤣
    Det er jo en gang slik(nå høres jeg ut som en gammel biskop-SORRY😀) at man gjerne får et eget forhold til nettopp den musikken man hørte under "oppvekst og modning"!
    Poenget mitt er at vi alle har "vår musikk", og den musikken man liker må aldri regnes som dritt etc av andre - den er din eller min musikk! Det er vel derfor de fleste av oss er her inne - vi liker ulike typer musikk "best", men kan lære å sette pris på andre typer musikk før vi "gror helt fast" og blir "fossiler"!🤔
    Jfr meg selv - hadde overhode ikke noe forhold til "smooth jazz" før jeg ble kjent med@TT. sin tråd, og nå liker jeg det virkelig godt! Har altså ikke grodd/rustet helt fast enda!🤣
    Ønsker deg, nok en gang, en riktig god påske - før jeg skal høre på min musikk fra oppveksten, Creedence Clearwater Revival!(drittmusikk i noens ører - ikke mine)!
    Tore
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Nei, her var det stille,@IvarT🤔
    Jeg får bryte stillheten!
    I går, og tidlig i morges, hadde både kona og jeg den store gleden av gjenhør med gamle helter og deres "drittmusikk"(dine ord🤣!):
    - Creedence i Royal Albert Hall, med litt forhistorie om bandet først - NRK2 2240 - 0010!
    Stort for oss som begge digget/digger det bandet!😁 Rett etterpå fulgte kanalen på med:
    - Lauren Canyon, der unge musikere bosatte seg, utviklet seg osv! NRK2 0010 - 0130! Der ble det historikk, og med korte gjenhør med bla "Mamas and Papas", "The Monkees", Neil Young og Frank Zappa m.fl!
    Snakk om "ferd" tilbake til "glade tider"!😆
    I noens ører - "bare dritt", i våre - "nydelig"!
    Gjett om det var et par som var glade for Node N130, og dergjennom har fått TV - lyden over anlegget!🤣
    Fortsatt god påske!
    Tore
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for at du bryter stillheten @ToreP :love: Jeg har så enorm respekt for den stille uke at jeg ikķe har våget å skrive et ord her. Ikke har jeg våget å ha på anlegget heller...

    Neida, jeg har påskeferie i Hardanger og da er det andre ting som gjelder. Kanskje greit å la ørene få en pause fra drittmusikken, men før jeg veit ordet av det er nok det fårete gliset på plass igjen :giggle:

    Og RPG ser jeg virkelig fram til å få i hus. De tar seg god tid med leveransen for å sikre at alle kundene bygger opp forventningsbiasen helt til bristepunktet. Så når panelene da omsider kommer låter det helt knall fra første sekund. Genialt! Forresten følger jeg jo bare slavisk det jeg leser her på hfs, og har fått med meg at det er høyttalere og rommet som betyr noe. Nå er jeg i mål med høyttalere, så da er det rommet sin tur. Enkelt og greit :giggle:
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ikke huske at jeg har brukt denne tråden til å tenke høyt tidligere, men en gang må være den første også for filosofering, til og med her. Et sted må tankene få utløp, og da er det like greit å besudle sin egen tråd når man først føler trang til å besudle noe.

    Det jeg går rundt og surrer på i kveld dreier seg om noe så primitivt som plassering av forsterkere inni høyttalerkabinett. For jeg registrerer at dette ofte blir regna som fysjom av enkelte av mine meddebattanter her på hfs. Så snart dette kommer opp reagerer enkelte som om det skulle vært termitter man plasserer inni høyttalerkabinettet. Men hvorfor denne avskyen egentlig? Er det virkelig så fælt å ha forsterkerne plassert inni høyttalerkabinettet?

    Denne avskyen ser imidlertid ikke ut til å gjelde for subwoofere. Her bryr man seg katten om at det er en forsterker plassert inni kabinettet. Og hvorfor skulle man egentlig ofre dette en tanke?

    I det herrens år 1998 mens jeg fortsatt var ung og det ennå var håp for meg, skulle jeg skaffe meg subwoofer til de legendariske Bowers & Wilkins 805 Matrix. Med stor interesse kunne jeg lese i avisa fra Hi-Fi Klubben at med de nye subwooferne fra Bowers & Wilkins var det spesielt eiere av 805 som hadde noe godt i vente. I den nye serien hadde de tre subber, og jeg var innstilt på å kjøpe den minste. Men jeg hadde ikke tatt høyde for at Hi-Fi Klubben i Bergen hadde svært ivrige selgere, så jeg forlot lokalet med den største subben. For en naiv gutt fra landet blei det et brutalt møte med breikjefta bergensere. Her var kun det største godt nok.

    Nå vel. Poenget er at denne subben såvisst hadde forsterkerkraft i store mengder. Og det kunne vel ikke være en søt liten klasse D heller, for jeg husker at det var en diger rund klump på baksida (som sikkert skjulte en ringkjernetrafo) og kjøleribber på sidene. Helt fram til 2015 hadde jeg denne subben. Og i årene mellom 1998 og 2015 levde jeg i perioder som en nomade så den må ha vært med på minst ni flyttelass. På toppen av dette levde jeg da i villfarelsen om at utstyr skulle være påslått konstant for å unngå oppvarmingstid og dermed yte maks for å oppnå nirvana fra første sekund. Det vil altså si at forsterkeren i subben stod på konstant i svært lange perioder i alle disse årene. Kall det gjerne flaks, men jeg hadde aldri - ikke en eneste gang - problemer med forsterkeren i subben. Den var en trofast følgesvenn i tjukt og tynt og gjorde så godt den kunne uansett om jeg spilte god eller dårlig musikk.

    Det kan hende at jeg har vært spesielt heldig og at andre subwoofere ligger døde som slakt rundt omkring. Men det er ikke helt mitt inntrykk. Så hva er da så fælt med å gjøre det samme med de høyere frekvensene? Hvorfor kjøper vi aktive subber uten å blunke, mens når den innebygde forsterkeren skal ta seg av diskant og mellomtone (og gjerne midbass - ja takk!) da er det plutselig fysjom? Er det noen der ute som kan forklare meg dette? :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg kan ikke huske at jeg har brukt denne tråden til å tenke høyt tidligere, men en gang må være den første også for filosofering, til og med her. Et sted må tankene få utløp, og da er det like greit å besudle sin egen tråd når man først føler trang til å besudle noe.

    Det jeg går rundt og surrer på i kveld dreier seg om noe så primitivt som plassering av forsterkere inni høyttalerkabinett. For jeg registrerer at dette ofte blir regna som fysjom av enkelte av mine meddebattanter her på hfs. Så snart dette kommer opp reagerer enkelte som om det skulle vært termitter man plasserer inni høyttalerkabinettet. Men hvorfor denne avskyen egentlig? Er det virkelig så fælt å ha forsterkerne plassert inni høyttalerkabinettet?

    Denne avskyen ser imidlertid ikke ut til å gjelde for subwoofere. Her bryr man seg katten om at det er en forsterker plassert inni kabinettet. Og hvorfor skulle man egentlig ofre dette en tanke?

    I det herrens år 1998 mens jeg fortsatt var ung og det ennå var håp for meg, skulle jeg skaffe meg subwoofer til de legendariske Bowers & Wilkins 805 Matrix. Med stor interesse kunne jeg lese i avisa fra Hi-Fi Klubben at med de nye subwooferne fra Bowers & Wilkins var det spesielt eiere av 805 som hadde noe godt i vente. I den nye serien hadde de tre subber, og jeg var innstilt på å kjøpe den minste. Men jeg hadde ikke tatt høyde for at Hi-Fi Klubben i Bergen hadde svært ivrige selgere, så jeg forlot lokalet med den største subben. For en naiv gutt fra landet blei det et brutalt møte med breikjefta bergensere. Her var kun det største godt nok.

    Nå vel. Poenget er at denne subben såvisst hadde forsterkerkraft i store mengder. Og det kunne vel ikke være en søt liten klasse D heller, for jeg husker at det var en diger rund klump på baksida (som sikkert skjulte en ringkjernetrafo) og kjøleribber på sidene. Helt fram til 2015 hadde jeg denne subben. Og i årene mellom 1998 og 2015 levde jeg i perioder som en nomade så den må ha vært med på minst ni flyttelass. På toppen av dette levde jeg da i villfarelsen om at utstyr skulle være påslått konstant for å unngå oppvarmingstid og dermed yte maks for å oppnå nirvana fra første sekund. Det vil altså si at forsterkeren i subben stod på konstant i svært lange perioder i alle disse årene. Kall det gjerne flaks, men jeg hadde aldri - ikke en eneste gang - problemer med forsterkeren i subben. Den var en trofast følgesvenn i tjukt og tynt og gjorde så godt den kunne uansett om jeg spilte god eller dårlig musikk.

    Det kan hende at jeg har vært spesielt heldig og at andre subwoofere ligger døde som slakt rundt omkring. Men det er ikke helt mitt inntrykk. Så hva er da så fælt med å gjøre det samme med de høyere frekvensene? Hvorfor kjøper vi aktive subber uten å blunke, mens når den innebygde forsterkeren skal ta seg av diskant og mellomtone (og gjerne midbass - ja takk!) da er det plutselig fysjom? Er det noen der ute som kan forklare meg dette? :)
    Nei... Godt tenkt 😊.. Ser ingenting som skulle tilsi at du ikke skulle ha forsterkere der.. 😊
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Et godt spørsmål,@IvarT!🤔
    Har egentlig ikke tenkt i de baner, men når det gjelder sub'er fikk jeg "en åpenbaring" etter å ha fått meg sub til nytt anlegg i 2018! Vi ble "subomane" her i heimen - syntes alle anlegg uten sub virket tamt og bassløst!🙄 Så da kjøpte jeg flere sub'er som ble satt inn i 3 oppsett - og har vel nå 7 sub'er! Det får holde som "ho du veit" sa!😁
    Tore
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Wow @ToreP :eek: 7 subber! Og jeg som alltid har trodd at det var @alphamale som var den bassgale her inne! Men så feil kan man altså ta. Godt å se at dere kommer ut av skapet som subomane :D Denne tråden er jo akkurat som en evig Pride-parade så her er alle velkomne. Love is love 🏳️‍🌈

    Men nå venter vi jo alle i skrekkblandet fryd på bilder av denne heftige bassriggen din :) Fortsetter det slik er det snart tide med en egen tråd @ToreP ;) Og den tråden kommer til å få mange følgere 🤩
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Mange setter pris på et flott utseende, også når det gjelder hifi. Men jeg tror vi kunne unngått mange diskusjoner om vi hadde vært dønn ærlige på det. Homer Simpson er i så måte et forbilde.

     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    7.837
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Mange setter pris på et flott utseende, også når det gjelder hifi. Men jeg tror vi kunne unngått mange diskusjoner om vi hadde vært dønn ærlige på det. Homer Simpson er i så måte et forbilde.

    Ja for mange kan et par med VU-metere være like forførende som «hyller» 🥴
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Ja, men da kan man kanskje "ta den helt ut" - sexy bh med to innebygde VU-metere! Det ene kunne feks. vise "dagsformen" og det andre "løpetid"! Burde fungere flott for en stor del av oss her inne!🤣
    Tore
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    Jeg kan ikke huske at jeg har brukt denne tråden til å tenke høyt tidligere, men en gang må være den første også for filosofering, til og med her. Et sted må tankene få utløp, og da er det like greit å besudle sin egen tråd når man først føler trang til å besudle noe.

    Det jeg går rundt og surrer på i kveld dreier seg om noe så primitivt som plassering av forsterkere inni høyttalerkabinett. For jeg registrerer at dette ofte blir regna som fysjom av enkelte av mine meddebattanter her på hfs. Så snart dette kommer opp reagerer enkelte som om det skulle vært termitter man plasserer inni høyttalerkabinettet. Men hvorfor denne avskyen egentlig? Er det virkelig så fælt å ha forsterkerne plassert inni høyttalerkabinettet?

    Denne avskyen ser imidlertid ikke ut til å gjelde for subwoofere. Her bryr man seg katten om at det er en forsterker plassert inni kabinettet. Og hvorfor skulle man egentlig ofre dette en tanke?

    I det herrens år 1998 mens jeg fortsatt var ung og det ennå var håp for meg, skulle jeg skaffe meg subwoofer til de legendariske Bowers & Wilkins 805 Matrix. Med stor interesse kunne jeg lese i avisa fra Hi-Fi Klubben at med de nye subwooferne fra Bowers & Wilkins var det spesielt eiere av 805 som hadde noe godt i vente. I den nye serien hadde de tre subber, og jeg var innstilt på å kjøpe den minste. Men jeg hadde ikke tatt høyde for at Hi-Fi Klubben i Bergen hadde svært ivrige selgere, så jeg forlot lokalet med den største subben. For en naiv gutt fra landet blei det et brutalt møte med breikjefta bergensere. Her var kun det største godt nok.

    Nå vel. Poenget er at denne subben såvisst hadde forsterkerkraft i store mengder. Og det kunne vel ikke være en søt liten klasse D heller, for jeg husker at det var en diger rund klump på baksida (som sikkert skjulte en ringkjernetrafo) og kjøleribber på sidene. Helt fram til 2015 hadde jeg denne subben. Og i årene mellom 1998 og 2015 levde jeg i perioder som en nomade så den må ha vært med på minst ni flyttelass. På toppen av dette levde jeg da i villfarelsen om at utstyr skulle være påslått konstant for å unngå oppvarmingstid og dermed yte maks for å oppnå nirvana fra første sekund. Det vil altså si at forsterkeren i subben stod på konstant i svært lange perioder i alle disse årene. Kall det gjerne flaks, men jeg hadde aldri - ikke en eneste gang - problemer med forsterkeren i subben. Den var en trofast følgesvenn i tjukt og tynt og gjorde så godt den kunne uansett om jeg spilte god eller dårlig musikk.

    Det kan hende at jeg har vært spesielt heldig og at andre subwoofere ligger døde som slakt rundt omkring. Men det er ikke helt mitt inntrykk. Så hva er da så fælt med å gjøre det samme med de høyere frekvensene? Hvorfor kjøper vi aktive subber uten å blunke, mens når den innebygde forsterkeren skal ta seg av diskant og mellomtone (og gjerne midbass - ja takk!) da er det plutselig fysjom? Er det noen der ute som kan forklare meg dette? :)
    Dette er ganske enkelt: Du spiller jo bare drittmusikk, det vet vi nå. Om du hadde spilt Kari Bremnes og annen hifimusikk, hadde subene dine tålt maks fire år. 🎉🥳
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Nei, du sier noe der,@HCS!🙂 Å veksle mellom musikktyper man spiller, kan være godt for både øre, kropp og sjel!😀
    Tore
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^^ Takk @hvego :) Dette var virkelig oppklarende! Nå skjønner jeg hvordan ting henger sammen. Og da forstår jeg mye bedre denne skepsisen mot å ha forsterkeren inni høyttaleren.

    I mitt tilfelle vil nok elektronikken i høyttaleren fungere knirkefritt resten av mi levetid og vel så det. Men egentlig er det litt synd da at ikke flere hører på drittmusikk, for da hadde jo elektronikken vart mye lengre.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Nå synes jeg Kari Bemnes får skylda for vél mye her inne: svimmelhet, løs mage, dårlig ånde, svak potens på en side - økt testosteron nivå, konstant stå og evig lykke på den andre side! Kan vi snart ikke la den stakkars damen være i fred og nyte henne på hver vår måte - enten på do eller i senga!🤣
    Forøvrig liker jeg damen og hennes sangstemme riktig godt!😇
    Tore
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.039
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Nå synes jeg Kari Bemnes får skylda for vél mye her inne: svimmelhet, løs mage, dårlig ånde, svak potens på en side - økt testosteron nivå, konstant stå og evig lykke på den andre side! Kan vi snart ikke la den stakkars damen være i fred og nyte henne på hver vår måte - enten på do eller i senga!🤣
    Forøvrig liker jeg damen og hennes sangstemme riktig godt!😇
    Tore
    Det var da voldsomt da. Har du begynt helga tidlig? 😂😂
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, men da kan man kanskje "ta den helt ut" - sexy bh med to innebygde VU-metere! Det ene kunne feks. vise "dagsformen" og det andre "løpetid"! Burde fungere flott for en stor del av oss her inne!🤣
    Tore
    Ville nok vært veldig ubalanse i de VU-meterne da tror jeg - og det kunne jo lett frembragt nevroser
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Neida - hadde det bare vært så vél! Det skulle tatt seg ut - "Verdens eldste farmor skal føde i august"!!!🤣 Det var bare det at jeg IKKE hadde blodkreft, som fryktet av de som forstår seg på slikt! Livet er herlig, dere!!!!🙂
    Tore
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    311
    Antall liker
    364
    I mitt tilfelle vil nok elektronikken i høyttaleren fungere knirkefritt resten av mi levetid og vel så det. Men egentlig er det litt synd da at ikke flere hører på drittmusikk skrev:
    «Siggen Audio - lydutstyr for dine barnebarn!»
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Til ære for @ToreP :love: Nå reduserer jeg levetida for elektronikken i høyttalerne betydelig, men dette får Hypex bare stå i.

    kari_bremnes.JPG


    Det må jo selvfølgelig feires at Tore IKKE hadde blodkreft, og siden han framsnakka fru Bremnes så til de grader i ettermiddag hadde jeg ikke noe annet valg enn å sette på denne.

    Kanskje ikke så overraskende var dette albumet mitt første møte med hifi - dog noe tilfeldig. For også i 1994 var åstedet Hi-Fi Klubben i Bergen, og denne gangen skulle jeg kjøpe mine første ordentlige høyttalere. Imidlertid var det en lørdag og stappfullt av kunder. Alle demorom var opptatt, og jeg måtte vente.

    Men luksusrommet stod ledig, for ingen hadde råd til high-end i disse dager. Mens jeg stod og venta på et ledig demorom var det noen andre der som hadde mast seg til å få komme inn i luksusrommet, og jeg fikk lov til å være med. I stor ærbødighet steig jeg inn i det aller helligste der det stod rigga opp et par Snell Type A kobla til noen monoblokker og en pre fra EC. På toppen stod en luksuriøs cd-spiller fra Denon. Gullfarget og med topp-mating. Dette var jo nittitallet og da var cd det ypperste av det ypperste. LP var selvsagt helt avleggs.

    Cd-en med Kari Bremnes blei forsiktig lagt under topplokket og lyden fra låta "Togsang" begynte å strømme ut i luksusrommet. De andre som hadde mast seg til å få komme inn der hadde selvsagt tatt hele sofaen i sweet spot, og jeg måtte ta til takke med en stol helt bakerst i rommet. Så den store lydopplevelsen fikk jeg nok ikke, men for en 16-åring gjorde denne opplevelsen så sterkt inntrykk at jeg husker det ennå. Ja, dette var noe annet enn Mega Dance-cd-en som bror min hadde i bilen sin!

    P.S. Bilen hans var for øvrig en Opel Manta. Jeg skjønte det ikke da, men ser nå i ettertid at dette var et frampek mot det som skulle komme fra Sigberg Audio.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Slike tilbakeblikk og historier er kjempefint og artig lesestoff,@IvarT!😍
    Beklager at jeg "lettet litt på hjertet" i din tråd, men måtte jo motbevise TT.s antagelse om at jeg var en lett bedugget og gravid mann på snart 65!🤣
    Tore
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.039
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Slike tilbakeblikk og historier er kjempefint og artig lesestoff,@IvarT!😍
    Beklager at jeg "lettet litt på hjertet" i din tråd, men måtte jo motbevise TT.s antagelse om at jeg var en lett bedugget og gravid mann på snart 65!🤣
    Tore
    Se min tråd du @ToreP , så er vel dette undkyldning nok?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det noe som kalles vellagret midbass? I over 20 år har denne stått tålmodig i cd-hylla og godgjort seg. Så i kveld skulle den endelig få vise hva den er god for, og sendte meg hodestups ut i en midbass-orgie.

    gaate-hoyttaler.JPG


    Det viser seg at gjennom alle disse årene har den bare lengta etter å få spille midbass, og nå var den helt sprekkeferdig. Jeg har jo alltid hatt et godt øre til sangen om Inga Litimor, men at den skulle låte så tøft som dette trodde jeg ikke var mulig!

    Nå er jeg litt nysgjerrig på om denne lengselen etter å få spille midbass gjelder alle cd-ene fra denne årgangen, så neste ut er denne:

    faithless-hoyttaler.JPG
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Det der er jo flott musikk,@IvarT!😀
    De høyttalerne er meget habile, etter det jeg har lest av kommentarer etc! Og så er det noe eget med å få sånne aha - opplevelser av "godt lagret" musikk! Virkelig trivelig!😄
    Tore
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det sies at SBS.1 skal låte bra med guilty pleasures. Det har jeg jo tonnevis av, så jeg er ikke vanskelig å be:

    oppveksten.JPG


    De siste dagene har blitt brukt til å dykke ned i den elektroniske avgrunnen i cd-arkivet, og her er det mildt sagt mye variert både når det gjelder lydkvalitet og musikalsk kvalitet. Men disse to gamle klassikerne låter aldeles fortreffelig.

    Først tenkte jeg at det måtte ha noe å gjøre med nederlandsk synergi mellom Hypex og 2 Unlimited. Kan det være at Hypex har tuna forsterkerne sine til 2 Unlimited? Men da tyske Scooter kom på falt den hypotesen i fisk. For nå minna det om da de gamle techno-raverne blei spilt i hjel på Cerwin-Vega Sat-6. Den samme herlige følelsen av den saftige bassen! Bare mye bedre lyd! Og nå var bassen helt stram og kontrollert hele veien ned i det dypeste dypet. Låta "Beautiful Vibes" kan høres helt tåpelig ut om ikke bassen klarer å slå følge hele veien ned, og om midbassen svikter er det jo ikke så mye igjen av hele låta. Like greit, vil kanskje mange si. Men når guilty techno-pleasures først skal nytes, er det jo ekstra stas at bassen er helt på stell :)


    Men den elektroniske musikken var ikke bare en tenåringsfase for meg. Også da jeg var blitt gammel nok til å kjøre bil (lovlig) skulle bass nytes i fulle drag. Det var jo en herlig tid da man kunne svinge innom en bensinstasjon og kjøpe med seg en cd sammen med grillpølsa. Og så kunne man fortsette bilturen som ikke hadde noe mål og ikke noen mening. Råning kalles det visst.

    Også den gamle rånemusikken låter helt utmerket nå, og når jeg spiller disse er det nesten som om jeg kan kjenne lukten fra en ostegrill med bacon :)

    bensinstasjon.JPG
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.650
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Eurodance får forhåpentligvis ikke et oppsving igjen. Noen sjangre bør få lov til å dø i fred, selv om jeg nesten gjorde foreldrene mine sprø med No Limits på begynnelsen av nittitallet. Det er en skive som definitivt ikke har eldes med verdighet.

    Eurodance; rest in peace, please.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha fulgt med på tidenes kanskje merkeligste tråd har jeg nå innsett realitetene: Høyttalerne mine er defekte og spiller i et defekt rom. Men heldigvis er lytteren som sitter der minst like defekt, så da blir det kanskje ikke så ille likevel?

    Uansett, aldri så galt at det ikke er godt for noe: I tråden blei det til stadighet nevnt et akustisk råopptak. Ikke veit jeg hvilket opptak trådstarteren hadde i tankene, men det fikk iallfall pensa meg inn på noe lignende:

    morimur.jpg


    Jeg kan ikke skryte av at dette er et råopptak. Det har nok vært innom et kontrollrom eller tre, men akustisk er det iallfall. Og med en feiende flott ECM-produksjon blir slitasjen på Hypex-elektronikken større enn noen gang. Men det er tross alt lørdag, så en lille en fra ECM må det vel være lov å unne seg da?

    Ha en hedonistisk aften! :cool:
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.135
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det sies at SBS.1 skal låte bra med guilty pleasures. Det har jeg jo tonnevis av, så jeg er ikke vanskelig å be:

    Vis vedlegget 915311

    De siste dagene har blitt brukt til å dykke ned i den elektroniske avgrunnen i cd-arkivet, og her er det mildt sagt mye variert både når det gjelder lydkvalitet og musikalsk kvalitet. Men disse to gamle klassikerne låter aldeles fortreffelig.

    Først tenkte jeg at det måtte ha noe å gjøre med nederlandsk synergi mellom Hypex og 2 Unlimited. Kan det være at Hypex har tuna forsterkerne sine til 2 Unlimited? Men da tyske Scooter kom på falt den hypotesen i fisk. For nå minna det om da de gamle techno-raverne blei spilt i hjel på Cerwin-Vega Sat-6. Den samme herlige følelsen av den saftige bassen! Bare mye bedre lyd! Og nå var bassen helt stram og kontrollert hele veien ned i det dypeste dypet. Låta "Beautiful Vibes" kan høres helt tåpelig ut om ikke bassen klarer å slå følge hele veien ned, og om midbassen svikter er det jo ikke så mye igjen av hele låta. Like greit, vil kanskje mange si. Men når guilty techno-pleasures først skal nytes, er det jo ekstra stas at bassen er helt på stell :)


    Men den elektroniske musikken var ikke bare en tenåringsfase for meg. Også da jeg var blitt gammel nok til å kjøre bil (lovlig) skulle bass nytes i fulle drag. Det var jo en herlig tid da man kunne svinge innom en bensinstasjon og kjøpe med seg en cd sammen med grillpølsa. Og så kunne man fortsette bilturen som ikke hadde noe mål og ikke noen mening. Råning kalles det visst.

    Også den gamle rånemusikken låter helt utmerket nå, og når jeg spiller disse er det nesten som om jeg kan kjenne lukten fra en ostegrill med bacon :)

    Vis vedlegget 915312
    Her var det noen gamle svisker ja
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Selv om det er Arbeidernes internasjonale kampdag i dag, har jeg holdt en lav profil og styrt unna de verste krangletrådene. I stedet har jeg bedrevet reinspikka hedonisme:

    the_messiah.jpg


    Her fikk jeg ganske tidlig en bekreftelse på at jeg har et defekt rom, så jeg måtte bak på høyttalerne og sette de over i preset 3 som ruller av toppen litt. Det hjalp betydelig, men spesielt når koret setter i gang i full øs kan jeg merke at det noen ganger blir en litt "stikkende" lyd. Det er vel flutterekkoet som vil være med på moroa og tror at det er fritt fram for alle å synge med, så det skal bli godt når RPG Absorbor kommer på plass i taket. Foreløpig ser det ut til at de tar seg god tid med håndarbeidet borti England.

    For øvrig er det ganske fascinerende at jeg i det ene øyeblikket kan nyte Scooter for fulle mugger og få den gode gamle Cerwin-Vega-følelsen. Og så i neste øyeblikk låter The Scholars Baroque Ensemble som om høyttalerne ikke har spilt annet enn barokk i hele sitt liv! Jeg visste at jeg fikk et anlegg som var rimelig all-round med SBS.1, men at det skulle fungere så bra på alt mulig hadde jeg aldri sett for meg. Om det er sånn det er å ha defekte høyttalere så beholder jeg mine!

    Ja, nå fungerer det faktisk så bra at selv den audiofile musikken blir dratt fram:

    2L_front.jpg


    For noen år siden var det en del hype om hi-res og da spesielt 2L. Jeg beit på, og kjøpte denne. Skuffelsen var til å ta og føle på da jeg oppdaga at jeg ikke likte musikken fra 2L noe særlig. Derfor har denne blitt liggende og støva ned i flere år. Men i dag blei støvet børsta av og den fikk en ny sjanse. Tro det eller ei, men jeg hørte faktisk gjennom alle sporene!

    2L_bakside.jpg


    Jeg skal innrømme at det var ganske seigt å komme seg gjennom spor 10, 11 og 12, men så kom det seg litt igjen. Og man skal såvisst ikke kimse av audiofil innspillingskvalitet. Pianolyden på spor 2 er helt hinsides god og det føles nesten som om man sitter inni pianoet (eller det er vel sikkert flygel de spiller på da).

    Det blir noe annet når det låter som ekte instrumenter. Da tåler man selv musikk som er ganske uvant. Sikkert et skudd for baugen for alle de som snakker om at musikken er viktigere enn lyden, men her var det rett og slett så audiofilt at jeg kunne sitte og nyte musikk som jeg egentlig ikke liker.

    Så blir det kun audiofile referanseinnspillinger med paddeflat kurve heretter? Næh, jeg er den jeg er.

    retrospect.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn