Møbler og underlag Tar vi vibrasjonsdemping nok på alvor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk, satser på at jeg liker den løsningen bedre enn mine nåværende bolter. Vil jo ikke fremstå som dum, elske farget lyd og føkke med fysikkens lover. Håper de gir mer suksess enn Clas Ohlsens gummimatter, som også er tiltenkt under vaskemaskiner (funker veldig bra der, men ikke under mine HT).

    Uansett får jeg enda en duppeditt som øker nerde-kreden!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Bare tre bolt med riktig dim i hullet på stoppern og skru dem inn.
    Utfordringen med C4 slik jeg ser det, er at diskantene er så høyt plassert at jeg helst vil ha foten så nærme gulvet som overhodet mulig. Hva er avstanden mellom base og gulv med din løsning?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Takk, satser på at jeg liker den løsningen bedre enn mine nåværende bolter. Vil jo ikke fremstå som dum, elske farget lyd og føkke med fysikkens lover. Håper de gir mer suksess enn Clas Ohlsens gummimatter, som også er tiltenkt under vaskemaskiner (funker veldig bra der, men ikke under mine HT).

    Uansett får jeg enda en duppeditt som øker nerde-kreden!
    Heller dum og fornøyd, enn en fornuftig diltepetter sier nå jeg. Jeg gjør mye rart som sikkert ville anses som feil i enkelte hifikretser.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ok, polka, du er av de få som liker ren lyd, mens de som bruker spikes liker farget lyd :rolleyes:
    Problemet her, som jeg mener gjør at det er på sin plass å være litt besserwissersk, er at dette er et eksempel på en produktkategori der det foregår villedende markedsføring.

    Her er for eksempel hvordan hifiklubben markedsfører spikes fra Dali: "Spikes fra Dali kan være den lydmessige redningen for mange. Vibrasjoner sprer seg, i alle fall fra en høyttaler hvis den står direkte på gulvet. Dette gir upresis, pløsete og udefinert bass. Spikes løser dette problemet på et øyeblikk!"
    Det samme kan man lese fra andre produsenter og i andre hifi-butikker, forøvrig.

    Problemet med dette er at det feil. Ja, det er kanskje arrogant å si det på den måten, men det får bare være. Hvordan ulike materialer og konstruksjoner sprer vibrasjoner er et rent fysisk spørsmål, der det finnes objektivt riktige svar, og objektivt gale svar. Her synes jeg ikke man skal si at alle svar er like gode.

    Man trenger heller ikke så velig avansert fysikk-forståelse her, egentlig. I tråd med det Polka sa ovenfor: Anta at man slår med en hammer på en spike som står oppå gulvet. Så slår man med hammer på en dørstopper i gummi fra Clas Ohlson som står oppå gulvet. I hvilket tilfelle ville mest energi gå fra hammeren og ned i gulvet? De fleste forstår, tror jeg, at en spike i metall ville slippe gjennom mer energi enn dørstopperen. Man trenger ikke doktorgrad i fysikk for å forstå dette, det holder å ha bittelitt erfaring med snekring og materialer.

    Det hadde vært helt kurant hvis hifiklubben sa det slik: "Spikes fra Dali kan komme til å forandre lydbildet, ved å få gulvet og rommet til å spille med på en annen måte enn hvis du har høyttaleren stående rett på gulvet. Prøv selv, og se hva du synes". Men det er altså ikke det de sier. Og det er helt kurant å si at ulike typer underlag kan påvirke lyden på ulike måter, og at man kan eksperimentere seg fram - hvis man da ønsker at rommet skal spille med. Men at spikes isolerer vibrasjoner like bra som dørknotter (feks), det er en påstand som ikke medfører riktighet.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    . I hvilket tilfelle ville mest energi gå fra hammeren og ned i gulvet? De fleste forstår, tror jeg, at en spike i metall ville slippe mer energi i gjennom enn dørstopperen. Man trenger ikke doktorgrad i fysikk for å forstå dette, det holder å ha bittelitt erfaring med snekring og materialer.
    Men det er ikke helt riktig. Newtons 3 lov.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    . I hvilket tilfelle ville mest energi gå fra hammeren og ned i gulvet? De fleste forstår, tror jeg, at en spike i metall ville slippe mer energi i gjennom enn dørstopperen. Man trenger ikke doktorgrad i fysikk for å forstå dette, det holder å ha bittelitt erfaring med snekring og materialer.
    Men det er ikke helt riktig.
    Med tunge sorbothaneføtter i høy kvalitet så blir det riktig.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    . I hvilket tilfelle ville mest energi gå fra hammeren og ned i gulvet? De fleste forstår, tror jeg, at en spike i metall ville slippe mer energi i gjennom enn dørstopperen. Man trenger ikke doktorgrad i fysikk for å forstå dette, det holder å ha bittelitt erfaring med snekring og materialer.
    Men det er ikke helt riktig. Newtons 3 lov.
    Forklar. Jeg er bare en enkel skrivebordsakademiker fra urbane strøk :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Om du forutsetter at gulvet er sterkere på mikrometer nivå enn sorbotanenputen er med sin dia. Gulvet vil gi etter, om ikke spiken. Så lenge du ikke vet hvor ettergivende underlaget er, kan du bare anta.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Om du forutsetter at gulvet er sterkere på mikrometer nivå enn sorbotanenputen er med sin dia. Gulvet vil gi etter, om ikke spiken. Så lenge du ikke vet hvor ettergivende underlaget er, kan du bare anta.
    Takk. I stand enlighetened.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Noe for et seriøst hifimagasin; One accelerometer - 10 different speakerfeet. Jeg tipper spikes ville kommet langt ned på lista.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Derfor kan du gjøre en for stram sorbotan mykere ved å koble den mot utstyret ved hjelp av en kobling med mindre diameter.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Noe for et seriøst hifimagasin; One accelerometer - 10 different speakerfeet. Jeg tipper spikes ville kommet langt ned på lista.
    Tipper de luftslangene mine ville gjort det ganske bra i en sånn test :) men hva man subjektivt foretrekker er jo noe helt annet selvsagt.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Noe for et seriøst hifimagasin; One accelerometer - 10 different speakerfeet. Jeg tipper spikes ville kommet langt ned på lista.
    Jeg snakker ikke for spikes polka, bare sier at folk ikke forstår hvordan den virker. Bevis: Gulvbeskyttere.
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    "Time is of the essence". Newton tredje lov sier noe sånt som at kraft lager en like stor motkraft. Og det kan derfor hevdes at om man slår med gummihammer så kan man overføre like mye kraft som med en metallhammer. Men så er det dette med tid. Myke materialer = lengre overføringstid/impuls. Som muligens (sannsynligvis!) påvirker høyttaleren. Personlig har jeg tro på å gi høyttalere stabilt/robust fraspark, helst fra et så stort og tungt underlag som mulig.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ok, polka, du er av de få som liker ren lyd, mens de som bruker spikes liker farget lyd :rolleyes:
    Farget var kanskje feil ord... men du skriver jo om punch selv. Et underlag som ikke gir noe som helst tilbake vil kanskje oppfattes som kjedelig av noen.
    Hvor tunge og stive kabinettene er, og type gulv/vegg har selvsagt også mye å si på hvor store forskjeller ulike føtter/spikes vil utgjøre.
    Ja, vi har antagelig forskjellige preferanser hva musikkgjengivelse angår, iaf ut fra det jeg hørte hos deg (som absolutt var bra på sin måte!). Jeg har musikk som jeg refererer til når jeg lytter på andre anlegg. Og i de oppsettene jeg har likt best, har punch og snert vært kvaliteter jeg setter stor pris på, og som jeg fort legger merker til hvis de øker/minker i omfang i mitt eget (nåværende) anlegg Men mulig det er feil termer, hva vet vel jeg, er jo ingen hifiskribent. Hvis det kan forklares med elsk av farget lyd, så får det bli min guilty pleasure.:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Noe for et seriøst hifimagasin; One accelerometer - 10 different speakerfeet. Jeg tipper spikes ville kommet langt ned på lista.
    Jeg snakker ikke for spikes polka, bare sier at folk ikke forstår hvordan den virker. Bevis: Gulvbeskyttere.
    Jeg er ikke SÅ treg, har skjønt at du ikke forsvarer spikes men går grundigere inn i temaet.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Ok, polka, du er av de få som liker ren lyd, mens de som bruker spikes liker farget lyd :rolleyes:
    Farget var kanskje feil ord... men du skriver jo om punch selv. Et underlag som ikke gir noe som helst tilbake vil kanskje oppfattes som kjedelig av noen.
    Hvor tunge og stive kabinettene er, og type gulv/vegg har selvsagt også mye å si på hvor store forskjeller ulike føtter/spikes vil utgjøre.
    Ja, vi har antagelig forskjellige preferanser hva musikkgjengivelse angår, iaf ut fra det jeg hørte hos deg (som absolutt var bra på sin måte!). Jeg har musikk som jeg refererer til når jeg lytter på andre anlegg. Og i de oppsettene jeg har likt best, har punch og snert vært kvaliteter jeg setter stor pris på, og som jeg fort legger merker til hvis de øker/minker i omfang i mitt eget (nåværende) anlegg Men mulig det er feil termer, hva vet vel jeg, er jo ingen hifiskribent. Hvis det kan forklares av elsk til farget lyd, så får det bli min guilty pleasure.:rolleyes:
    Låter ganske annerledes her nå.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Noe for et seriøst hifimagasin; One accelerometer - 10 different speakerfeet. Jeg tipper spikes ville kommet langt ned på lista.
    Tipper de luftslangene mine ville gjort det ganske bra i en sånn test :) men hva man subjektivt foretrekker er jo noe helt annet selvsagt.
    Sikkert et dumt spørsmål, men jeg tar sjansen likevel: Når en høyttaler står ustabilt på et mykt underlag, f.eks en luftslange som du nevner, vil ikke dette kunne redusere noe av frasparket i en bassmembran som skal pumpe luft?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Noe for et seriøst hifimagasin; One accelerometer - 10 different speakerfeet. Jeg tipper spikes ville kommet langt ned på lista.
    Tipper de luftslangene mine ville gjort det ganske bra i en sånn test :) men hva man subjektivt foretrekker er jo noe helt annet selvsagt.
    Sikkert et dumt spørsmål, men jeg tar sjansen likevel: Når en høyttaler står ustabilt på et mykt underlag, f.eks en luftslange som du nevner, vil ikke dette kunne redusere noe av frasparket i en bassmembran som skal pumpe luft?
    Absolutt ikke et dumt spørsmål. Dette er ikke et problem i praksis. Selv store elementer har ikke nok momentum/kraft i forhold til kassen min til at det er av betydning. Det blir litt som at du skal prøve å dytte på en rivningskule med kun lillefingeren din. Selv om den vil være suspendert/frakoblet så vil massen du prøver å flytte være for stor i forhold til det som dytter.
    Du beveger jo jordkloden når du løper i teorien, men i praksis er dette ikke noe problem, som et ekstremt eksempel, du dytter den bakover, og den dytter deg fremover med akkurat samme kraft tilbake.

    Dette er newtons tredje lov.

    Sånn hos meg i praksis, så guffa jeg opp til 120db+ i bassen når jeg satt opp dette for å teste. Veggene i rommet flekset flere mm, men når jeg tok på høyttalerne så kjentes det *helt* stille ut. Det betyr ikke at det ikke var bevegelse, men jeg vil absolutt kalle den neglisjerbar.
    Om jeg dytter borti høyttalerne forøvrig så svaier dem som en båt på bøljan blå. Artig å se på.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noe som er verdt å nevne er at ulik høyde til høyttalerne endrer bassresponsen litt. Spesielt i et rom som ikke er behandlet veldig godt i bassområde. Så den forskjellen man opplever mellom underlag, kan også ha sammenheng med ulik høyde og hvordan dette slår ut akustisk.

    Men myk avkobling fungerer godt til å fjerne resonanser ja. Billig og enkelt. Luftbåren er aller best for de som tør det.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er altså dette som er the good shit, eller er det bedre alternativer? Kult om dere som skryter fælt av dette, kan bekrefte slik at jeg slipper på ende opp med 37 sett vaskemaskinsdempeføtter.

    Vibrasjonsdempere for vaskemaskin - GELIA | Clas Ohlson
    Mer optimalt med noe som ikke er så hardt. Enten gummi som presses noe ned tilsvarende Sonus Design (tilpasset vekt) eller aller best; trillebårslanger fult med luft.
    http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det er altså dette som er the good shit, eller er det bedre alternativer? Kult om dere som skryter fælt av dette, kan bekrefte slik at jeg slipper på ende opp med 37 sett vaskemaskinsdempeføtter.

    Vibrasjonsdempere for vaskemaskin - GELIA | Clas Ohlson
    Her er jeg ingen ekspert - jeg forholder meg bare til andres ekspertise (det er slik jeg forholder meg til kunnskap på de mange områdene der jeg bare er er en glad amatør). Men det finnes matematiske formler for dette. Hvor mye gummi, og hvor tykk og myk den skal være osv, avhenger blant annet av høyttalerens vekt. Tommelfingerregelen er at gummien skal presses sammen ca 1.5 mm av vekta.

    Asbjørn skrev om det i tråden sin her: http://www.hifisentralen.no/forumet...ence-stereo-i-seks-kanaler-6.html#post1181566
    Hvis du oppgir vekten på høyttalerne dine, er det sikkert folk i tråden som kan hjelpe deg til å komme fram til hva som vil være ideelle rimelige dingser for gummi-demping...

    EDIT: ganske riktig, ekspertene i tråden kom meg i forkjøpet! :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jo mykere jo mindre vibrasjon får man. Det optimale er om høyttaleren svever i løse lufta... Det er STOR forskjell på stivheten i en slik vaskemaskindemper kontra en luftpute.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hm, mine HT veier kun drøye 60 kg.

    SD-puter for 50-100 kg har jeg, og prøvd de ut flere ganger nå. Uansett hvor mye jeg ønsker å like de - eller Soundcare -, siden de er mer veltesikre enn bolter, så blir de tatt ut igjen.

    Newtons 3.lov kjenner jeg til fra tiden med 3FY på videregående (var ingen stjerneelev, men fikk da uten større anstrengelse en grei 5'er i karakter). Formler og teori er en ting, men jeg liker å ha et arsenal av duppeditter som prøves ut ved behov/kontekst. Min erfaring er at det er såpass mange variabler og "ifs&buts" som min lille teoretiske ballast ikke helt får til å stemme med erfaring.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd alle disse forslagene som dere kommer med, alt fra spike,dørstoppere,SD føtter, luft puter sykkelslanger/trillebåre slanger, men ingen er i nerheten av disse, men meget kostbare desverre.

    IMG_0557.jpg
    IMG_0868.jpg
    IMG_0865.jpg
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg bruker stive gummiknotter under mine, slik at de blir 'slepbare'.
    Selv med et massivt fundament i aluminium så er det pinadø ikke langt i fra at ting flytter på seg. Man kjenner lett at hele tregulvet svinger med når man står rett foran woofere og spiller grisehøyt.

    Eksempel fra nettet: Her prøver en open baffle sub å stikke av, så det er litt krefter ute å går: https://youtu.be/rWA50tKfGT8
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Var vel ett lignende problem med Gallo ref. med sidemontert bass.
    De ville ut på tur.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nå gjetter jeg at sinkbøtta Arve har på hytta er forsinket stål? At den er varmgalvanisert med et raust lag, men likevel? At sinken er ment å fungere som en anode, sånn at hyttevannet ikke blir rustbrunt av stålet i bøtta?
    Sinkbøttene kom på hytta i 1947, og var då pent brukte. Det er to - ei til drikkevatn og ei til vask. Aldri brunt vatn. Det kan vel ikkje vere massiv sink, men eg likar å tru det.
     

    petter92

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2017
    Innlegg
    38
    Antall liker
    4
    jeg bruker disse til og ha under høyttalerene og platespilleren. fungerer meget bra fremfor andre spikes jeg har hatt tidligere. disse har jeg hatt rundt 10 år og ikke funnet noe bedre enda.

    når jeg tenker meg om husker jeg ikke hva de heter, kanskje noen her inne vet?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Høyttalerne skal så fast som mulig, sik at svingspolen i elementene flytter membraner og ikke kasser. Dvs maks overført energi til membranene.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Høyttalerne skal så fast som mulig, sik at svingspolen i elementene flytter membraner og ikke kasser. Dvs maks overført energi til membranene.
    I de aller fleste tilfeller vil ikke det du tenker på skje nevneverdig, fordi faktoren kraft vs masse som skal flyttes vil være altfor høy.
    Hva med all energien som går ned i gulvet?
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Høyttalerne skal så fast som mulig, sik at svingspolen i elementene flytter membraner og ikke kasser. Dvs maks overført energi til membranene.
    Det er slik jeg også har forstått det. Her står de på spikes som går gjennom teppet og ned på betongen under.

    IMG_0188.jpg
     

    petter92

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2017
    Innlegg
    38
    Antall liker
    4
    Høyttalerne skal så fast som mulig, sik at svingspolen i elementene flytter membraner og ikke kasser. Dvs maks overført energi til membranene.
    du skal ha rimelig store elementer for at dette skal skje. og itillegg være nokså spinkel konstruksjon på kassene.
    kan du nevne en gulv høyttalere dette skjer på^^?

    er vel kun sunfire sine subwoofere som har en tendens til og stikke av. tenker då på 12" med 1 kw forsterker

    Edit: så tror jeg heller ikke at du har tenkt helt gjennom det du skrev? (mulig jeg tar feil) men om noe står helt fast så vil ikke vibrasjonene forsvinne de vil bare bli fordelt ut over konstruksjonen og det de står festet i. for og bli kvitt energien fra noe som lager energi må du ha noe som kan absorbere vibrasjoner for og unngå at det blir fordelt videre og evt opp i høyttaleren igjen.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Høyttalerne skal så fast som mulig, sik at svingspolen i elementene flytter membraner og ikke kasser. Dvs maks overført energi til membranene.
    I de aller fleste tilfeller vil ikke det du tenker på skje nevneverdig, fordi faktoren kraft vs masse som skal flyttes vil være altfor høy.
    Hva med all energien som går ned i gulvet?
    Det er ganske kraftig akselerasjon i en svingspole.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn